Permalänk

2dbi vs 5dbi antenn till routern..

Hej,

skall fråga alla er kunniga här om någon vet hur skillnaden blir mellan 2dbi vs 5dbi.. blir den typ dubbla styrka/singnal längd eller hur räknar man??

hur är det med tillbaka signalen från datorn?? behövs den med förstärkas i sin tur om man skall sitta längre ifrån?

funderar helt enkelt på en rundtrålande antenn till min router för bättre signal styrka på 5dbi istället för 2dbi som sitter på då detta var väldigt billigt att uppdatera.. (beror visserligen på hur mycket som skilljer)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

En ökning med 3dB ger 50% och 6dB 100% ökning av räckvidden. Byter du båda antennerna (både router och datorns) så är det den sammanlagda ökningen som gäller.

Jag har två 9dBi riktantenner på drygt 200 meters avstånd utomhus, 100% signalstyrka. Till och med min S-E W715 (mobil med WLAN) funkar 200 meter bort

EDIT:
Denna verkar vass om alla datorer är på samma våning (vertikal strålningsvinkel låg) Antenn från kjell.com

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
En ökning med 3dB ger 50% och 6dB 100% ökning av räckvidden. Byter du båda antennerna (både router och datorns) så är det den sammanlagda ökningen som gäller.

Jag har två 9dBi riktantenner på drygt 200 meters avstånd utomhus, 100% signalstyrka. Till och med min S-E W715 (mobil med WLAN) funkar 200 meter bort

EDIT:
Denna verkar vass om alla datorer är på samma våning (vertikal strålningsvinkel låg) Antenn från kjell.com

det låter ju fin fint=)

blir nog ett köp av en antenn, bara en fråga till då.. passar alla sådana antenner alla modeller av routrar?? är det sådan här kontakt man har på routern eller?? Rev-SMA-kontakt eller bara SMA-kontakt

Edit: vertikal vinkeln fixar man till om man bara vinklar antennen neråt eller?

bor i en plan, men är iväg på tre plan ibland..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim_zune
det låter ju fin fint=)

blir nog ett köp av en antenn, bara en fråga till då.. passar alla sådana antenner alla modeller av routrar?? är det sådan här kontakt man har på routern eller?? Rev-SMA-kontakt eller bara SMA-kontakt

Edit: vertikal vinkeln fixar man till om man bara vinklar antennen neråt eller?

bor i en plan, men är iväg på tre plan ibland..

Man kan vinkla antennen vid behov, angående kontakten så är RP-SMA den som jag sett mest av på accesspunkter, routrar och nätverkskort, tror det är samma som REV-SMA, skulle tro att RP-SMA är en ReversePolarity-SMA och REV-SMA är REVersepolarity-SMA, dvs samma, men jag kan ha fel.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Man kan vinkla antennen vid behov, angående kontakten så är RP-SMA den som jag sett mest av på accesspunkter, routrar och nätverkskort, tror det är samma som REV-SMA, skulle tro att RP-SMA är en ReversePolarity-SMA och REV-SMA är REVersepolarity-SMA, dvs samma, men jag kan ha fel.

ok tack så mycket..

blir ett köp av nått iallafall=) då jag bor intill en kjell affär=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

såg även att antennen måste stödja standaden man använder.. b/g/n osv annars går man ju bakåt i tiden, då även en 9dbi kan vara sämre än en 2dbi.. de är vad jag läst, så kolla upp det innan=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim_zune
såg även att antennen måste stödja standaden man använder.. b/g/n osv annars går man ju bakåt i tiden, då även en 9dbi kan vara sämre än en 2dbi.. de är vad jag läst, så kolla upp det innan=)

Nä det spelar just ingen roll vilken antenn man använder. Däremot är det skilnad på 2,4 ghz och 5 ghz -antenner.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan olika förstärkningsnivåer är att antennen strålar på ett annat sätt än en antenn med låg förstärkning.

Har du exempelvis ett flerplanshus så kan du i vissa fall få problem mellan våningsplanen om du byter till en antenn med högre förstärkning. Då den vertikala strålningen blir mindre.

Sen är det nästan alltid beroende på vad som är ivägen mellan accesspunkt/router och klient. Har du exempelvis en betongvägg eller murstock ivägen, så är det inte alls säkert att högre förstärkning hjälper.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Skillnaden mellan olika förstärkningsnivåer är att antennen strålar på ett annat sätt än en antenn med låg förstärkning.

Har du exempelvis ett flerplanshus så kan du i vissa fall få problem mellan våningsplanen om du byter till en antenn med högre förstärkning. Då den vertikala strålningen blir mindre.

det är jag med på... går rikta olika,

Sen är det nästan alltid beroende på vad som är ivägen mellan accesspunkt/router och klient. Har du exempelvis en betongvägg eller murstock ivägen, så är det inte alls säkert att högre förstärkning hjälper.

vad skulle kunna hjälpa då??

drar antennen mer ström om den ger mer effekt?? eller det är själva anntenens uppbyggnad som det handlar om?? så att routern klara av det??

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Här har du en rejäl sackare.
http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=26_34&produc...

sedan säger många som har testat att billigast är inte alltid bäst:P och det köper jag till viss del.. men om det skulle räcka så... borde vara bättre än standard iallafall..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim_zune
sedan säger många som har testat att billigast är inte alltid bäst:P och det köper jag till viss del.. men om det skulle räcka så... borde vara bättre än standard iallafall..

Hör och häpna, jag har jämfört en TP-Link ANT2409A 9dBi med en D-Link ANT24-0801 8,5dBi, den billigare TP-Link (361kr) hade märkbart längre räckvidd än den betydligt dyrare D-Link (1491kr). I övrigt så har jag väldigt goda erfarenheter av TP-links produkter, speciellt med tanke på priset.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Hör och häpna, jag har jämfört en TP-Link ANT2409A 9dBi med en D-Link ANT24-0801 8,5dBi, den billigare TP-Link (361kr) hade märkbart längre räckvidd än den betydligt dyrare D-Link (1491kr). I övrigt så har jag väldigt goda erfarenheter av TP-links produkter, speciellt med tanke på priset.

Hur var skillnaden vertikalt då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Hör och häpna, jag har jämfört en TP-Link ANT2409A 9dBi med en D-Link ANT24-0801 8,5dBi, den billigare TP-Link (361kr) hade märkbart längre räckvidd än den betydligt dyrare D-Link (1491kr). I övrigt så har jag väldigt goda erfarenheter av TP-links produkter, speciellt med tanke på priset.

inte för den delen, man behöver ju inte dra alla över en kant:P billiga kan vara bra med.... men oftast får man vad man betalar för.. (märk ordet oftast) sedan behöver man ju inte slänga 5000 extra för att det inehåller guld/platina och tror det gör mer än 0.001% skillnad (hoppas du är med på vad jag menar)

du var ju faktiskt uppe i 360 kr klassen, nästan de dubbla gentemot 200 klassen.. som hkman skrev/skickade

men "allt" är säkert bättre än orginal antenen.. haha

det blir ett köp så får man se.. angående sladd så verkar den ha ett jäkligt motstånd som inte är skoj alls.. så direkt på routern är väl att föredra?? (obs den sitter inte i en metall låda=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim_zune
blir nog ett köp av en antenn, bara en fråga till då.. passar alla sådana antenner alla modeller av routrar?? är det sådan här kontakt man har på routern eller?? Rev-SMA-kontakt eller bara SMA-kontakt

I princip alla tillverkare kör RP-SMA vilket är en omvänd SMA-kontakt som du kanske listat ut. Den enda tillverkaren som inte kör med RP-SMA är Linksys (vet inte det gäller alla produkter dock?) som kör RP-TNC.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
I princip alla tillverkare kör RP-SMA vilket är en omvänd SMA-kontakt som du kanske listat ut. Den enda tillverkaren som inte kör med RP-SMA är Linksys (vet inte det gäller alla produkter dock?) som kör RP-TNC.

har upptäckt detta.. har även beställt en 7dbi... det skall ju bli lite skillnad från min nuvarande 2dbi.. återstår att se, den skall komma idag/imon..

då 2dbi faktiskt funkar för mig, men jag vill ha lite mer hastighet längre ifrån.. så får la se vad som händer..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

nu har jag hunnit testa min nya 7dbi antenn och säger bara att den är skit.. min 2dbi är bättre.. där jag sitter normalt har jag 72mbit/s och med 7dbi får jag endast 39mbit/s och vid min andre dator har jag 54 mbit/s och nu är den död.. så man får verkligen det man betalar för...

och ja, jag hadde den på exakt samma ställe, även flyttat runt endel, men det blir inte bättre..

skall testa endel till men min slutsatts är redan att den var skräp och detta bara genom att 2dbi gerbättre effekt än 7dbi.. (7dbi skall ju iallfall vara lika bra eller bättre)

http://www.davido.se/shop/product_i...products_id=121 något sånt här köpte jag.. pengarna i sjön, nästan som jag trodde.. har redan en annan antenn på G som jag tänkte beställa från början.. så snart kommer den, den kostar betydligt mer, får se om det blir bättre av den...

om någon vill köpa min så hör av er (skickas inte, slänger den hellre:P )

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Skulle våga sätta en femma på att du slänger pengarna i sjön på nytt om du köper en dyrare antenn av samma utförande.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av X00L
Skulle våga sätta en femma på att du slänger pengarna i sjön på nytt om du köper en dyrare antenn av samma utförande. [/QUOTE

bara en femma:P
haha, självklart är det av en annan modell.. en sådan jag hade från början fast starkare och lite anorlunda bygg, samma företag och de garanterar nästan 175% bättre effekt=) (helt annat mot 7dbi som var skräp?? )

får la se..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim_zune
nu har jag hunnit testa min nya 7dbi antenn och säger bara att den är skit.. min 2dbi är bättre.. där jag sitter normalt har jag 72mbit/s och med 7dbi får jag endast 39mbit/s och vid min andre dator har jag 54 mbit/s och nu är den död.. så man får verkligen det man betalar för...

och ja, jag hadde den på exakt samma ställe, även flyttat runt endel, men det blir inte bättre..

skall testa endel till men min slutsatts är redan att den var skräp och detta bara genom att 2dbi gerbättre effekt än 7dbi.. (7dbi skall ju iallfall vara lika bra eller bättre)

http://www.davido.se/shop/product_i...products_id=121 något sånt här köpte jag.. pengarna i sjön, nästan som jag trodde.. har redan en annan antenn på G som jag tänkte beställa från början.. så snart kommer den, den kostar betydligt mer, får se om det blir bättre av den...

om någon vill köpa min så hör av er (skickas inte, slänger den hellre:P )

Hej

Om du inte är nöjd med antennen du köpte hos oss går det naturligtvis bra att skicka tillbaka produkten tillsammans med kontonummer. Så får du pengarna tillbaka.

I de flesta fall är det oerhört många faktorer man måste ta i beaktande vid val av antenn.

I detta fall med så korta avstånd och fria signalvägar ska det inte vara några problem att få full trådlös länkhastighet i lägenheten redan med originalantennen.

Det är därför viktigt att först kontrollera och testa med alternativa inställningar i både routern och för nätverkskortet som bland annat kanalval, signalens bandbredd, olika uteffektsinställningar etc. innan testning sker med annan antenn som har andra signalegenskaper.

Har du fler funderingar eller frågor så är du naturligtvis välkommen att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning
Dennis på davido.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davido.se
Hej

Om du inte är nöjd med antennen du köpte hos oss går det naturligtvis bra att skicka tillbaka produkten tillsammans med kontonummer. Så får du pengarna tillbaka.

I de flesta fall är det oerhört många faktorer man måste ta i beaktande vid val av antenn.

I detta fall med så korta avstånd och fria signalvägar ska det inte vara några problem att få full trådlös länkhastighet i lägenheten redan med originalantennen.

Det är därför viktigt att först kontrollera och testa med alternativa inställningar i både routern och för nätverkskortet som bland annat kanalval, signalens bandbredd, olika uteffektsinställningar etc. innan testning sker med annan antenn som har andra signalegenskaper.

Har du fler funderingar eller frågor så är du naturligtvis välkommen att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning
Dennis på davido.se

trevligt att ni dök upp här..

men sen samtidigt så om man köper en antenn som skall förstärka signalen så skall den ju göra det.. inte försämra.. eller har jag fel.. bara för jag byter till en starkare antenn så skall ju inte signalen försämras/försvinna heller.. eller??

det är ju inte er jag hänger ut utan antennen.. ni har ju skött er..

men skall testa mer.. om du/ni inte tro att jag har testat olika kanaler etc så undrar man ju, hade jag fått upp orginal antennen i max hastighet hade jag ju inte köpt starkare eller är jag fel ute nu....

vadå för andra signalegenskaper?? skall det inte bli starkare signal?? vad är rekomenderade inställningar på er antenn då.. om ni har några...

edit: skall testa mer i helgen när jag har mer tid över.. annars är det ju jobbigt att skicka tillbaka en produkt som kostar nästan lika mycket som frakten eller?? får köpa på närbutik nästa gång..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

såg att du skrev hastighet skillnaderna men vad har du för skillnad i signalstyrka?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
såg att du skrev hastighet skillnaderna men vad har du för skillnad i signalstyrka?

den följer självklartmed.. efter flera inställnigsr nu harjag fått stabilt 1mbit/si köket och med rätt vinkling får jag 5.5 mbit/s med väldigt låg signalstyrka, med 7dbi antennen medans med orginalet 2dbi så har jag konstant 24mbit/s där med god signalstyrka

så kommer ni inte upp med några lämpliga intsällnigar som passa så är det bara så att er 7dbi antenn igentligen förstärker ca1,5dbi om man gemför med min orginal antenn..

och då kan jag bara rekommendera alla att inte köpa den!!! man får som sakt vad man betalar för...

ungefär som watt... vissa dem vräker på:P

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Kan lika gärna vara ett måndagsex du fått om du är säker på att dina egna grejer är ok, dom visar ju god vilja så ge dom en chans istället för att gnälla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Kan lika gärna vara ett måndagsex du fått om du är säker på att dina egna grejer är ok, dom visar ju god vilja så ge dom en chans istället för att gnälla.

det var inte lika god vilja i deras mail.. där var det i princip massa punkter som gör att deras antenn inte skulle funka optimalt,men självklart gäller dessa punkter alla antenner, då en 7dbi skall och åter SKALL leverera bättre effekt än en 2dbi antenn.. så är det ju bara, sen om det är ett måndags ex eller inte, det vet jag ej, och de antydde de att de inte var.. sedan sa de att även min router inte var den bästa( ny köpt ) fast deras antenn var så bra att det skulle funka ändå... då de hade " testat de" på en liknande..

köper du en bil medd 200 hk så skall de f.. i mig vara 200 hk och inte 75 hk pga av andra förutsättningar som man inte har en anning om..

då hade man ju bara behållt den andre...

men min mening är att ingen behöver köpa dessa antenner om de visar sig inte funkar bättre än en orginal antenn..

då antennen kostar som frakten tänker jag inte lägga mer pengar på det... skickar jag in den så kanske man får ståför hela kalaset ändå.. och då kan jag lika väl köpa en annan antenn.. eller behålla orinalen då den funkarbättre..

detta är min mening OM ANTENNEN... inte företaget, de verkar ok..

och kan nu inte den anntennen förstärka bättre tycker jag det skall stå med...

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

nu har de gott med på att "köpa" tillbaka varan, de var väl bra!!

bara till att skicka in den.. antagligen är det något fel på den?

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,