Formatera om till NTSF för att installera win7

Permalänk
Medlem

Formatera om till NTSF för att installera win7

Hejsan en kompis till mig har problem att installera/formatera sin dator till windows från senaste versionen av linux och efter lite egna eftersökningar så skulle man sätta i linux skivan och formatera från den men när han gör detta så står det att inte finns något rotfilsystem identifierat. hur kan han åtgärda detta så han kan installera windows?

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Hedersmedlem

Om det inte är något viktig data på disken så kan väl windows själv ta hand om det? Formatera helt enkelt över eller ta bort partitionen först och lägg till ny. Man ska inte behöva förbereda disken speciellt om man ska till windows från linux.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Windows skivan sköter allt sånt. Stoppa i den!

Permalänk
Medlem

Jo det e det att jag sakt det till honom ett antal gånger men då säger han att han inte kan trycka på "Format" men jag får la åka till honom och hjälpa honom han e nämligen totalt värdelös på datorer så jag e rädd att jag aldrig skulle låtit honom röra något

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem

Tryck inte "format". Ta bort linuxpartitionerna först i Windows installationsprogram så att det blir outnyttjat utrymme kvar. Använd sedan det utrymmet till att skapa en ny partition som ni installerar windows på, eller om ni har en annan partition till det sedan tidigare, så använd den.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580