Permalänk
Medlem

p55 brädor med 2st 16x pci-e slots

Tjenare Sweclockare.

Har suttit och tänk lite på det här med p55 brädor och socket 1156 cpus och dess pci-e linor IGEN.

Endel moderkortstillverkare har ju faktiskt gjort så att de har snorat fast ''pins'' i de båda fysiska 16x slottarna fullt ut även ifall det inte ''behövs'' i dagsläget.
Medans endel moderkortstillverkare har lött fast pins för en 16x och en 8x (för om man kör sli/crossfire så delas ju cpuns 16x linor upp i 8x/8x)

Men jag satt och tänkte på ifall det i framtiden dyker upp 1156 cpus med låt oss säga 32 pci-e linor istället för 16 som idag, kommer då de p55 baserade moderkorten med 2st 16x slottar (alla pins lödda i kortet inte bara plast-skiten) kunna köra SLI/Crossfire i 16x/16x??

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

Det kommer inte komma några 1156or med 32 linor. Dels bryter det Intels indelning av marknadssegmenten, och dels lär det inte finnas pinnar nog i sockeln för ytterligare 16 linor.

Att koppla en 1156-processor till en (eller flera...) NF200 och sen vidare till PCI-e-portarna är ju fullt möjligt, men lite av en workaround. Vill man prompt ha flera fullkopplade 16x PCI-e-portar, då är det 1366 som gäller.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Re: p55 brädor med 2st 16x pci-e slots

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meatwipe
Tjenare Sweclockare.

Har suttit och tänk lite på det här med p55 brädor och socket 1156 cpus och dess pci-e linor IGEN.

Endel moderkortstillverkare har ju faktiskt gjort så att de har snorat fast ''pins'' i de båda fysiska 16x slottarna fullt ut även ifall det inte ''behövs'' i dagsläget.
Medans endel moderkortstillverkare har lött fast pins för en 16x och en 8x (för om man kör sli/crossfire så delas ju cpuns 16x linor upp i 8x/8x)

Men jag satt och tänkte på ifall det i framtiden dyker upp 1156 cpus med låt oss säga 32 pci-e linor istället för 16 som idag, kommer då de p55 baserade moderkorten med 2st 16x slottar (alla pins lödda i kortet inte bara plast-skiten) kunna köra SLI/Crossfire i 16x/16x??

Jag tycker inte att detta är något att oroa sig för i dagsläget. http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc...

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Re: p55 brädor med 2st 16x pci-e slots

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meatwipe
Tjenare Sweclockare.

Har suttit och tänk lite på det här med p55 brädor och socket 1156 cpus och dess pci-e linor IGEN.

Endel moderkortstillverkare har ju faktiskt gjort så att de har snorat fast ''pins'' i de båda fysiska 16x slottarna fullt ut även ifall det inte ''behövs'' i dagsläget.
Medans endel moderkortstillverkare har lött fast pins för en 16x och en 8x (för om man kör sli/crossfire så delas ju cpuns 16x linor upp i 8x/8x)

Men jag satt och tänkte på ifall det i framtiden dyker upp 1156 cpus med låt oss säga 32 pci-e linor istället för 16 som idag, kommer då de p55 baserade moderkorten med 2st 16x slottar (alla pins lödda i kortet inte bara plast-skiten) kunna köra SLI/Crossfire i 16x/16x??

Vet att EVGA ska ha ett crossfire/sli bräda som går under "for the win" med spec på 16x + 16x.
Den andre påstår att dom inte skulle släppa så "dyra" moderkort men det tvivlar jag på eftersom dom släppte hyrdrakortet

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Re: Re: p55 brädor med 2st 16x pci-e slots

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton_Cimex
Vet att EVGA ska ha ett crossfire/sli bräda som går under "for the win" med spec på 16x + 16x.
Den andre påstår att dom inte skulle släppa så "dyra" moderkort men det tvivlar jag på eftersom dom släppte hyrdrakortet

mm det är just ett sådant for the win kort jag nog tänker skaffa mig. nu under veckan. just för att de just har 2st 16x men prollen delar dem ju till 8x/8x elektriska, så de va ju födelsen till min fråga, ifall de kommer gå köra dem eller var flaskhalsen sitter påvägen till prollen eller i själva prollen.

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

Re: Re: p55 brädor med 2st 16x pci-e slots

Citat:

Ursprungligen inskrivet av soderkvist
Jag tycker inte att detta är något att oroa sig för i dagsläget. http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc...

Det känns ju bra, för jag kommer nog bara köra sli med 285or och sen blire nog att uppgradera till nått dubbelmacka kort i slutet av året, och då får de alla 16 linorna, det lär nog funka fin fint, men man vill ju ändå spekulera lite, för man föreställer ju sig gärna att skaffa en till dubbelmacka då, ännu längre in i framtiden men det blir nog inte av / då har jag nog bytt ut skiten
men detta skapade en ny tanke, om nu pci-e 3.0 kommer i slutet av året kommer det funka med 16x? för slotetn finns ju bara man byter prolle eller? och hur kommer det funka då kommer man kunna skaffa en prolle med pci-e 3.0 och köra kort i 2.0/1.1 hmmmm
ska nog sluta gräva ner mig i dethär

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Det kommer inte komma några 1156or med 32 linor. Dels bryter det Intels indelning av marknadssegmenten, och dels lär det inte finnas pinnar nog i sockeln för ytterligare 16 linor.

Att koppla en 1156-processor till en (eller flera...) NF200 och sen vidare till PCI-e-portarna är ju fullt möjligt, men lite av en workaround. Vill man prompt ha flera fullkopplade 16x PCI-e-portar, då är det 1366 som gäller.

men 1366 käns så onödigt dyrt när man bara ser sig köra sli i framtiden och då undrar man ju ifall 8x kommer duga med framtidens kort och vill gärna spekulera i ifall framtidens prollar kommer ha fler... och det där med segment ändras ju, om ett år kanske de bara lägger till några linor? de kan ju bero på hur pass mycket de uppdaterar sin 1366 platform...

men varför måste n200 chipet va så beroende av prollen, kan man inte bara få den att funka oberoende av prollen? som en ''pci-e lanes only'' nordbrygga?

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

Därför 1156 processorns ända sätt att tala med omvärlden är via 16st PCI-E 2.0 banor och en 2Gb/sek DMI buss. DMI bussen går till P55 chipet och P55 chipet står för sata, ett par extra PCI-E banor och liknande add ons.

NF200 chipet aggerar bara hubb. Ungifär som en switch. Du ka aldrig får högre banbred mellan CPU och anslutna enheter än 16x PCI-E. NF200 chipet fungera som en swithc mer eller mindre. Du har en port för processorns 16X PCI-E banor sedna har du möjlighet att få ut 2st 16X eller st 16X och 2st 8X men du kan aldrig få högre banbred till oc hfrån NF200 chipet än dina 16X banor mellan NF200 chipet och processorn.

NF200 chipet gör det ju enklare att får PCI-E banorna dit man vill ha dom för tillfället eller fördela banbredden enklare efter behov men det är i slutändan bara en nödlösning.

Dessutom förstår jag inte hur folk kan tycka 1366 är så mö dyrare.

När jag köpte kostade i7 920, P6T och med 6Gb i ram 500kr mer än en i7 860 och det billigaste SLI 1156 moderkortet och 8Gb ram vill jag minnas. I alla fall 7300 för 12gb ram totalt och P6T med SLI och en i7 920. Med 6Gb ram hade det blivet 6000Kr. Billigaste 1156 mobo med SLI med i7 860 då blev ca 5500Kr.

att 1156 är så mö billigare stämmer inte tycker jag. Man får inte lika mycket för pengarna och ska det bli billigare så får man gå på en i5 som inte har HT.
P6T hade SLi som jag behövde. Hade jag inte behövt det kunde jag tat P6T SE i princip samma mobo fast 500-600Kr billigare igen så 1156 var fortfarande inte mycket billigare för nåt snarlikt.

Jag får utan problem 19%+ boost med HT i 3D rendering och övrigt flertrådade applikationer med i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Därför 1156 processorns ända sätt att tala med omvärlden är via 16st PCI-E 2.0 banor och en 2Gb/sek DMI buss. DMI bussen går till P55 chipet och P55 chipet står för sata, ett par extra PCI-E banor och liknande add ons.

NF200 chipet aggerar bara hubb. Ungifär som en switch. Du ka aldrig får högre banbred mellan CPU och anslutna enheter än 16x PCI-E. NF200 chipet fungera som en swithc mer eller mindre. Du har en port för processorns 16X PCI-E banor sedna har du möjlighet att få ut 2st 16X eller st 16X och 2st 8X men du kan aldrig få högre banbred till oc hfrån NF200 chipet än dina 16X banor mellan NF200 chipet och processorn.

NF200 chipet gör det ju enklare att får PCI-E banorna dit man vill ha dom för tillfället eller fördela banbredden enklare efter behov men det är i slutändan bara en nödlösning.

Dessutom förstår jag inte hur folk kan tycka 1366 är så mö dyrare.

När jag köpte kostade i7 920, P6T och med 6Gb i ram 500kr mer än en i7 860 och det billigaste SLI 1156 moderkortet och 8Gb ram vill jag minnas. I alla fall 7300 för 12gb ram totalt och P6T med SLI och en i7 920. Med 6Gb ram hade det blivet 6000Kr. Billigaste 1156 mobo med SLI med i7 860 då blev ca 5500Kr.

att 1156 är så mö billigare stämmer inte tycker jag. Man får inte lika mycket för pengarna och ska det bli billigare så får man gå på en i5 som inte har HT.
P6T hade SLi som jag behövde. Hade jag inte behövt det kunde jag tat P6T SE i princip samma mobo fast 500-600Kr billigare igen så 1156 var fortfarande inte mycket billigare för nåt snarlikt.

Jag får utan problem 19%+ boost med HT i 3D rendering och övrigt flertrådade applikationer med i7.

Mycket bra information! det tackar man för, jag har stirrat ett tag på dendär kartan som finns på intels hemsida över hur en p55 bräda funkar men... bra beskrivet. synd kan man kanske tycka att nVIDIA inte gör ett nytt chip, dvs ett chip som inte agerar som en switch utan som en nordbrygga, men det går nog inte intel med på haha, som en tidigare snubbe nästan sa när han nämde intels indelningar i segment som kommer brytas upp då, men om de inte hade varit så tråkiga så hade 1366 platformen nog förlorat många kunder för pengar att spara på att köpa ett p55 system finns! vilket inte intel vill!

jag tycker i alla fall att om man ska använda dator till det jag gör, dvs spelande och surf och lite annat, och ska bygga ett system som kommer prestera likvärdigt överlag så....

EVGA X58 SLI LE - 2350.00

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 - 2895.00

Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 6GB CL8 - 1999.00

Total:
0,00
7.244,00

EVGA P55 ForTheWin, Socket-1156 ATX - 2099.00

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750 - 1945.00

Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 4GB CL8 - 1095.00

Total:
0,00
5.139,00

Jag vet att man kan få båda dessa för lite billigare peng om man jagar lite men de båda ''paketen'' är ihopsatta på samma sida och är bara till för att visa skillnaden i pris.

Skillnad i pris: 2105:-

Skulle gissa på genom att bara syna siffrorna att det rör sig om ca 30% mer för 1366 systemet och vad jag har sett utifrån ''realworld benchmarks'' i spel på relativt höga upplösningar som jag kör på så är skillnaden.... obefintlig, ibland går p55 systemet om x58 systemed och vice versa.

jag valde en i5a för att jag inte kommer använda HT särkslit mycket så det känns inte värt det jag byter heldre prolle i en snarare framtid och spar en tusing, jag video renderar inte så mkt, jag konverterar på min höjd lite youtube videos och ett och något avsnitt från någon serie till att kunna ha på mobilen och det gör jag med graffat och använder då till exempel badaboom.
Ht känns också onödig för att jag ser mig själv stänga av den för det mesta då jag mest vill se prestanda i spel kombinerat med låga temps, och då är inte HT något bra alternativ känner jag.

Jag har inte heller valt några moderkort med de nya häftiga standarna usb 3.0 och sata 6GBit/s för jag bara kör vanliga hårddiskar än sålänge och kommer nog inte köpa någon snabb fin SSD förens i slutet av året. då kanske jag kan använda det nya sata gränssnittet men då tror jag att jag bara köper ett kontrollerkort med RAID och sätter i p55ans pci-e 2.0 4x slot, vilken ja antar är kapael till att köra 2st sata 6GBit/s i RAID 0 fullt ut då en pci-e 2.0 4x är kapabel till 2000mb/s. jag tänker nog inte köra på en bräda med de grännsniffen i dagsläget för jag tror det är mycket fusk med hur de har implemerat dem i p55 brädorna / x58 brädorna. på det här viset kan jag vänta till jag behöver dom och får då fullt fungerande saker också!( notera att detta även är planen för x58 systemet, men då kommer förmodligen sli möjligheterna bli strypta till 16x 8x och den tredje slotten blir till RAID kortet, då blir ju SLI utsikterna för framtiden lite -> =/

En sak att tillägga kanske är att som jag tidigare sa, så kommer jag förmodligen bara köra sli om jag skaffar ett gtx 285 till, men jag kanske inte ens gör det. annars blire nog bara en ''dubbelmacka'' i framtiden men jag vill ju gärna kunna se möjligheten till att kunna köra detta kort i framtiden i sli utan strypningar, och att x58 platformen överlag ger några extra procents fps i benchmark är ju trevligt.
men.... är jag inte bara lite ute och spenderar 2000 :- för mycket bara för den sakens skull?

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

HT fungerar genom att processorn har dubbla register. Därför varje kärna ser ut och kan agera som 2 processorer men dom delar resucher.

Extra registrens som producerar värme när dom används och om dom används inte annars.

Folk som säger. jag kör inte HT för jag kör singeltrådade applikationer som spel så jag har igen nytta för det och det skulle göra datorn varmare annser dom.

Om du inte använder dom extra registren så jobbar dom ju inte därmed producerar dom inte mer värme än övriga transistorer som inte switchar.

HT driver upp tempraturerna i prime95, intel linpack och ricktiga applikation som kan köra 8 krävande trådar för alla register används.

Kör du ett spel som sällan har mer än 1-2 trådar så kommer inte fler register nyttjas i nån större mån än tidigare och inte fler kärnor heller. Så det bidrar inte till nån direckt höjning i tempratur.

Jag kör med HT på och har inga problem med högre temperaturer i applikationer som ej nyttjar mer än max 4 kärnor.

Spel värmer knappt upp min i7 ett dugg. 10-15C på 1-2 kärnor över idle resten ofta lägre med HT på i 3.7Ghz.

Sedan angående 1156 och extern north brygga. Det finns ju igen stans att ansluta den. Som jag sa ända som finns är 2Gb/sek extern DMI buss och 16st 2.0 PCI-E banor från processorn. Thats it. Kan räkna ut banbredden själv men det är väl ca 512Mb/sek pär PCI-E lain och sedan möjligen full deplux så maximalt 8Gb vardera håll.

Fins igen extern QPI buss på 1156 processerna som det fins på 1366 processorerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
HT fungerar genom att processorn har dubbla register. Därför varje kärna ser ut och kan agera som 2 processorer men dom delar resucher.

Extra registrens som producerar värme när dom används och om dom används inte annars.

Folk som säger. jag kör inte HT för jag kör singeltrådade applikationer som spel så jag har igen nytta för det och det skulle göra datorn varmare annser dom.

Om du inte använder dom extra registren så jobbar dom ju inte därmed producerar dom inte mer värme än övriga transistorer som inte switchar.

HT driver upp tempraturerna i prime95, intel linpack och ricktiga applikation som kan köra 8 krävande trådar för alla register används.

Kör du ett spel som sällan har mer än 1-2 trådar så kommer inte fler register nyttjas i nån större mån än tidigare och inte fler kärnor heller. Så det bidrar inte till nån direckt höjning i tempratur.

Jag kör med HT på och har inga problem med högre temperaturer i applikationer som ej nyttjar mer än max 4 kärnor.

Spel värmer knappt upp min i7 ett dugg. 10-15C på 1-2 kärnor över idle resten ofta lägre med HT på i 3.7Ghz.

Sedan angående 1156 och extern north brygga. Det finns ju igen stans att ansluta den. Som jag sa ända som finns är 2Gb/sek extern DMI buss och 16st 2.0 PCI-E banor från processorn. Thats it. Kan räkna ut banbredden själv men det är väl ca 512Mb/sek pär PCI-E lain och sedan möjligen full deplux så maximalt 8Gb vardera håll.

Fins igen extern QPI buss på 1156 processerna som det fins på 1366 processorerna.

Givande, men om jag nu ändå inte kör några HT krävande applikationer varför då lägga en tusing extra på den funktionen? 1366 låter allt mindre och mindre som ett val för mig.

men det va väldigt givande hur du berättade om DIMen och quick pathen. har fan inte tänkt på den haha. mest bara kollat upp hur p55s upplägg ser ut för att den är lite ... annorlunda

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

Säger inte att HT spelar någon roll i dagens spel men kan inte förstå dom som köper en i7 för att stänga av det. Ungefär som att skjuta sig i foten och tro man springer snabbare.

Fins ju inte många spel som nyttjar 2 än färre som nyttjar 4 kärnor men visst finns det ett par tror jag och då tänker jag på rena PC spel.

Vi lär nog se fler i framtiden.

Intressanta är ju faktiskt att Xbox 360:n PPC processor har 3st kärnor med HT på vardera om totalt 2 trådar pär kärna och totalt 6 för hela processorn. Men det fyller inte samma funktion som på i7 att ge en boost utan där är det än nödvändighet för vettig prestanda.

Man har börjat inse att det inte är hållbart att spendera miljoner transistorer på att få en CPU att gå från 1 IPC till 2 och sedan 3 och nu 4 med i7.
För en processor ska kunna reda ut vilka instruktioner den kan avkoda och köra out of order osv och sedan pussla i hop det hela igen i slutet kräver massa transistorer.

Dagens processorer spenderas endast 1% av transistorerna på att göra själva beräknigarna eller exeviera isntrucktionerna. EN PROCENT! Rästen är cache ca 80% och det där i mellan är logik för att hjälpa processorn.
Så på Xbox 360 processorn sket man helt enkelt i den mästa logik som en vanlig high end CPU har i PC i dag för att försöka exekvera flera instruktioner parallellt varje cykel. Xbox 360 processorn kan bara exekvera ett fåtal enklare isntrucktioner parallellt så för att få ut fulla prestandan ur den la man till HT som bara är en extra uppsättning register vilket inte har samma transistor krav.
Så istället för att processorn behöver ha miljontals transistorer för att luska ut hur den kan exekvera instruktioner parallellt så la man ansvaret på programmeraren att flertråda applikationerna.

Så för xbox360 så ska man helst ha 6 trådar minst för att kunna nyttja varje kärnas resurser.
Lite RISC filosofi åter igen men istället för att banta bort överflöd av instruktioner för att spara transistorer så bantade man bort logik som användes för att exekvera instruktioner parallellt och istället la ansvaret på programmeraren att göra programmet parallellt så man kan exekvera lika många instruktioner via flera trådar utan att processorn behöver fundera på deras samband.

Vet dock inte hur konsolportar från Xbox 360 påverkas av det här men en korrekt portning från en xbox360 bör absolut kunna få en boost av i7 processorn HT.
Speciellt om man tar i i beräkningarna att Xbox 360 processorn teoretiska prestanda överstiger en i7 ett par gånger om med sina 115GFLOPS mot säg en i7 920 ca 44GFLOPS.
En av orsakerna till att konsolportarna kryper fram på PC i emellanåt då mer av jobbet är lagt på processorn istället för grafikkortet.

Men det är lite off topic men jag tycker HT är mer i tiden nu än det någonsin varit då jag tror vi kommer få se mer av sådan teknik, vi ser det i superdatorer och servers osv då framtida processorer kommer vara mest prestanda pär transistor. När vi inte lägre kan få in fler transistorer eller få upp frekvensen på dom mer eller komplexiteten helt enkelt blir för hög med antalet transistorer vi kan ha i dag och i morgon.

Men jag tycker det fins många anledningar till att föredra 1366 över 1156. Främst det överlägsna I/O systemet. Men man får ju helt enkelt kolla om man har behov av det. Själv har jag 2st GTX260 i SLI sedan ett dual Gbit Nic på PCI-E 4x så bara dom kuperar 20st PCI-E 2.0 linor.

Sedan har extra minneskanalen sin fördel ur OC synpunkt med då man kan ha 3x2Gb med i princip samma OC potential som 2x2Gb. Mer än en sticka pär kanal är alltid sämre.

Men jag ogillar nog mäst i7 på 1156 än i5 då det är lite mer prisskillnad.
i7 på 1156 känns som man betalar mer för processorn och får mindre plattform att köra den i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Säger inte att HT spelar någon roll i dagens spel men kan inte förstå dom som köper en i7 för att stänga av det. Ungefär som att skjuta sig i foten och tro man springer snabbare.

Fins ju inte många spel som nyttjar 2 än färre som nyttjar 4 kärnor men visst finns det ett par tror jag och då tänker jag på rena PC spel.

Vi lär nog se fler i framtiden.

Intressanta är ju faktiskt att Xbox 360:n PPC processor har 3st kärnor med HT på vardera om totalt 2 trådar pär kärna och totalt 6 för hela processorn. Men det fyller inte samma funktion som på i7 att ge en boost utan där är det än nödvändighet för vettig prestanda.

Man har börjat inse att det inte är hållbart att spendera miljoner transistorer på att få en CPU att gå från 1 IPC till 2 och sedan 3 och nu 4 med i7.
För en processor ska kunna reda ut vilka instruktioner den kan avkoda och köra out of order osv och sedan pussla i hop det hela igen i slutet kräver massa transistorer.

Dagens processorer spenderas endast 1% av transistorerna på att göra själva beräknigarna eller exeviera isntrucktionerna. EN PROCENT! Rästen är cache ca 80% och det där i mellan är logik för att hjälpa processorn.
Så på Xbox 360 processorn sket man helt enkelt i den mästa logik som en vanlig high end CPU har i PC i dag för att försöka exekvera flera instruktioner parallellt varje cykel. Xbox 360 processorn kan bara exekvera ett fåtal enklare isntrucktioner parallellt så för att få ut fulla prestandan ur den la man till HT som bara är en extra uppsättning register vilket inte har samma transistor krav.
Så istället för att processorn behöver ha miljontals transistorer för att luska ut hur den kan exekvera instruktioner parallellt så la man ansvaret på programmeraren att flertråda applikationerna.

Så för xbox360 så ska man helst ha 6 trådar minst för att kunna nyttja varje kärnas resurser.
Lite RISC filosofi åter igen men istället för att banta bort överflöd av instruktioner för att spara transistorer så bantade man bort logik som användes för att exekvera instruktioner parallellt och istället la ansvaret på programmeraren att göra programmet parallellt så man kan exekvera lika många instruktioner via flera trådar utan att processorn behöver fundera på deras samband.

Vet dock inte hur konsolportar från Xbox 360 påverkas av det här men en korrekt portning från en xbox360 bör absolut kunna få en boost av i7 processorn HT.
Speciellt om man tar i i beräkningarna att Xbox 360 processorn teoretiska prestanda överstiger en i7 ett par gånger om med sina 115GFLOPS mot säg en i7 920 ca 44GFLOPS.
En av orsakerna till att konsolportarna kryper fram på PC i emellanåt då mer av jobbet är lagt på processorn istället för grafikkortet.

Men det är lite off topic men jag tycker HT är mer i tiden nu än det någonsin varit då jag tror vi kommer få se mer av sådan teknik, vi ser det i superdatorer och servers osv då framtida processorer kommer vara mest prestanda pär transistor. När vi inte lägre kan få in fler transistorer eller få upp frekvensen på dom mer eller komplexiteten helt enkelt blir för hög med antalet transistorer vi kan ha i dag och i morgon.

Men jag tycker det fins många anledningar till att föredra 1366 över 1156. Främst det överlägsna I/O systemet. Men man får ju helt enkelt kolla om man har behov av det. Själv har jag 2st GTX260 i SLI sedan ett dual Gbit Nic på PCI-E 4x så bara dom kuperar 20st PCI-E 2.0 linor.

Sedan har extra minneskanalen sin fördel ur OC synpunkt med då man kan ha 3x2Gb med i princip samma OC potential som 2x2Gb. Mer än en sticka pär kanal är alltid sämre.

Men jag ogillar nog mäst i7 på 1156 än i5 då det är lite mer prisskillnad.
i7 på 1156 känns som man betalar mer för processorn och får mindre plattform att köra den i.

Mkt intressant och givande läsning!

Men jag ska försöka hålla mig on topic nu Jag tror nog inte HT kommer vara jätte användbart för mig iaf inte förens jag uppgraderar igen om 2år +.

1366an IO är ju trevlig men för att sammafatta den så :
Ett kontrollerkort för ubs3 och sata III i 4x sloten i framtiden kommer nog göra att jag har mer och snabbare annslutningar än vad jag behöver ett bra tag framöver utan att behöva tampas med luredrenerier.(när sådana kort med stöd för RAID 0 kommer dvs).
Allt annat är fine, och vad gällande expansionslotts till grafiken så kommer nog 8x/8x för två gtx 285or (har läst artiklar om att jag kommer generellt sett tappa 1% i prestanda tillskillnad från ifall jag hade kört 16/16 med 1366. Och det bryr jag mig inte om haha)
SLI i framtiden dumpar jag nog, vill nog som sagt pröva en dubbelmacka när det är dags för byte. Och att då låta 16x till låt oss säga det som förmodligen kommer vara ett ''ati 6970 eller ett geforce 595'' så kommer det nog räcka.
Och tänk på att sli bryggan skapar en del bandbredd också, iaf så korten inte behöver ta upp så mkt av pci-e bussen för att tala med varandra.

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meatwipe
Mycket bra information! det tackar man för, jag har stirrat ett tag på dendär kartan som finns på intels hemsida över hur en p55 bräda funkar men...

Undvik det. Eller rättare sagt, var försiktig med att göra jämförelser med deras arkitektursammanfattningar. Det är mycket snack, och på vissa ställen anges hastigheten i båda riktningar, trots att man kanske mest är intresserad av hastigheten i en riktning. Så man kan trampa på några sura minor där :).

En fördel som jag ser det med P55 (och då kom jag från 780i innan...) är att just processorn har PCIe-lanes utan behov av en egentlig nordbrygga. P55:an gör ju mer jobbet som annars sköts av sydbryggan. Detta gör att effektförbrukningen blir mycket låg (IMC och PCIe direkt i processorn istället för i en nordbrygga) på P55:an. Det är som bekant mycket enklare att kyla en processor som avger något mer värme, än att kyla en processor och en varm nordbrygga. Ett hyffsat välbyggt P55-moderkort med bra kylning klarar därför att kylas passivt, även vid överklock. Och det är värt en hel del, anser jag.

Personligen valde jag 1156 (med i5:a och gigabytes nyare modekort med SATA6Gbps/USB3) av ett par anledningar. Spelprestanda mellan i5 (1156) och i7(1366) vid den överklockning/värmenivån min tänkta kylare klarar av var inte speciellt stor. Skillnaden mellan 2x16x och 2x8x är väldigt liten. HT behövdes oftast stängas av för att nå hög klock. Pris / prestanda.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Du menar att X58 moderkort behöver feta fläktar eller nåt för att kylas?

Har igen aktiv kylning på mitt X58 och det blir inte speciellt varmt inte ens vid 185Mhz BCLK. Eventuell kylning får det av processorkylaren i så fall. Men fungerade bra med Noucta NH-U12P också och den ger inga mängd luftflöde över några komponenter precis då det är en tower kylare.

Dom flesta inser nog att PCI-E intregrerat i processorn är bättre MEN du har hälften så många lains på 1156 än du kan få ut med 1366 och X58 så det faller liksom där vid hård I/O.

Ultimata Nehalem hade varit en med 32X PCI-E integrerat och en QPI buss på 25Gb/sek+ också då hade man kunnat lägga till extra styrchip efter behov som ett EXTRA X58 eller X68.

Varför ska man stänga av HT när det ger 10-20% boost. Ja spelar man så räcker ju en C2D/C2Q eller nåt egentligen. Igen behöver 4Ghz i5/i7 för dagens spel igentligen. Men har man den till annat så gör HT mycket. Se hur lätt det är att klocka upp 20% för att kompensera för HT. jag har mätt upp över 19% boost i apps som nyttjar 8 trådar med i7 920.

Jag tycker antigen köper man en i5 utan HT eller så köper men en i7 för att ha HT på för det ger en boost i rickiga applikationer som är fletrdådade. Fins undantag som intel linpack men det är ett syntetiskt test där alla trådar jobbar på samma data sett så stallar en tråd stallar alla. Men det jag testat IRL så händer inte detta.

Hela vitsen med en quadecore är att nyttja alla kärnorna. Processorerna har knappt blivet mycket snabbare pär MHz sedan 2001-2002 enligt undersökningar. Innan dess steg prestandan linjärt men har senast 8 åren eller så avtagit och det började innan Mhz raset var slut.

Mhz och IPC racet är över det har alla Hårdvaru tillverkare insett för 2-3 år sedan då man bara kan göra marginella förbättringar på dom fronterna numera.

Permalänk
Medlem

Jag menar att 5.9W är mindre än 28.6W (fulload, worst case).

(Resten vet jag inte riktigt var du vill komma, utöver att HT är det bästa som hänt sen färdigskivat bröd. )

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

att 1366 system drar mer är rätt välkänt. Men det är ju ett traidoff man får göra, bättre I/O eller lägre strömförbrukning.

HT hade igen betydelse på Pentium 4 då vi snackar 5% i bästa fall men den hade ju redan väldigt låg IPC om 2 maximalt. HT fungerar bättre ju mer enheter processorn har, ALU, FPU LOAD/STOR units osv.

HT har inte lika stor betydels på X86 processorer då vi är bortskämda med extremt hög integration av logicks för att öka parrallismen internt för att göra det "enkelt" att göra program och få prestanda med program som inte är flertrådade. Men det är rätt svårt att öka IPC:n då det går åt mägder av transistorer. bara kolla G5:an med IPC om 5. Därför IBM valde att strippa PPC processorn till xboxen för att spara transitorer och använder HT istället och med väl optimerad flertrådad mjukvara kan man samma prestanda på färre transistorer.

Kollar du serversidan osv där man vill ha Prestanda pär transistor så är HT teknik väldigt effektivt.

Vi lär se mer av det i framtiden som sagt bara kolla Intel Atom, Niagar, Xbox CPU:n, Power 7, intel larrabee och det är dom jag mins från huvudet just nu.

larrabee är ju x86 och kapabel av ca 1TFLOP och då är den i ett rätt tidigt stadie. En i7 920 ligger på 44GFLOPS.

Det har varti känt länge att köra enkla parrallella chip ger mer prestanda pär transistor och det är det man fickuserar den mästa forsknigen på nu. Dit vi kommer gå antigen man vill det eller ej.