IBM PC 286 setup disk?

Permalänk

IBM PC 286 setup disk?

Jag har fått tag på en IBM PC 286 men som tyvärr tappat CMOS inställningarna. Batteriet är helt dött och jag har nu bytt det. Men jag behöver setup diskett(er) eller någon form av diagnostik diskett(er)? Vart får jag tag på dessa?

Permalänk
Vive la liberté!

Är det en såkallad Reference disk du behöver?

Vet inte exakt vilket dator du har men leta efter modellnummret och Reference disk så. Det är med Reference disk man kommer in på BIOS på de gamla IBMerna med då.

Permalänk

Aha, så det är så det heter. Jag fortsätter att googla lite till.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Re:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av goerana
hej !
testa denna länk :
http://www.walshcomptech.com/selectpccbbs/

//Goerana

Tyvärr, den fungerar inte. Disketterna är för PS/2: or.

Men jag har i alla fall fixat det nu. Jag har en annan 286 med setupdisk. Denna disk fungerade utmärkt på denna 286 också, då disketten är en standard diskett för 286 såg jag senare. Men det enda jag inte är säker på hur jag ska ställa in är minnet. Jag kan ställa in både grundminne och expansionsminne. Sätter jag grundminnet till 640kb (vilket datorn räknar till när den startar), och expansionsminnet till inget så får jag endå memory mismatch. Vet inte riktigt hur det hela ska ställas in med minnet. Några tips om det?

Permalänk
Medlem

Vad är det för maskin du har ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Om du har ett expantionskort för minnet så behöver du en speciell setup disk för det Så var det på rampath kortet jag har till min victor. Bara att jag hittade programmet var det enkelt. Bara att köra setup programmet så ställde den automatiskt in minnet i bios

Permalänk

Jag har en IBM PC XT 286, model 5162.

Jag har ej något installerat expansionskort för minnet. Det enda jag ser i datorn är några få stycken 4146 minnen, samt två stycken minneskapslar som är 30pin simm. Inget annat minne har jag.

En fråga om skärmen bara (model 5154), varför är det något slags typ av tyg som täcker skärmen? Är det för att man inte ska se sig själv, att inte skärmen ska fungera som spegel? Eller vad? Jag gillar det inte.

:EDIT:
Nu vet jag vad det är som täcker skärmen. Det kallas för "anti-glans" skydd, eller nått. Eller på engelska "anti-glare".