Permalänk
Medlem

Kanske en Superkorkad fråga, om jag har en usb sticka med mobilt nät, kan jag plugga in den i Nighthawk?
Min nuvarande router dom för någon dag sedan...

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Kanske en Superkorkad fråga, om jag har en usb sticka med mobilt nät, kan jag plugga in den i Nighthawk?
Min nuvarande router dom för någon dag sedan...

Nej, du behöver en router avsedd för just det. Det ska fungera med DD-WRT men jag skulle inte köpa en router baserad på ett kanske.
Jag kollade på http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386#rparams=l=s20363672... men jag tycker att det verkar vara lite många där, så du får undersöka det lite innan du bestämmer dig för någon.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Bugar och bockar!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Den går att köpa för 990 nu men leveransen blir senare.

Ja 28/2, lite väl långt fram. Den vågar jag inte beställa, med tanke på att jag skall byta ISP 18 Jan, tänk om min Tele2-router vägrar funka med Bahnhof, då är det rätt kört.

Kanske ringer eller besöker lokala Elgiganten och ser om dom har någon inne, tycker det är rätt dåligt att ha den i reklambladet när den inte funnits inne alls i veckan.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kolla testet på smalbulders, Om du ska använda USB så är ASUS sämre. Annars är dom likvärdiga, förutom WIFI som den ena når något längre och har bättre hastighet.

Sant, men sådana sidor har alltid något att klaga på, R7000 är inte heller perfekt enligt dom. Men håller med om att R7000 ser ut att vara lite bättre enligt den sidan. Frågan är om det har någon praktisk betydelse.

Ser jag inte fel så är det framförallt maximala hastigheten från WAN som verkar vara sämre på AC87U, men det lustiga är att R7000 är väldigt bra där, medans R7500 ligger på AC87U's nivå.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Sant, men sådana sidor har alltid något att klaga på, R7000 är inte heller perfekt enligt dom. Men håller med om att R7000 ser ut att vara lite bättre enligt den sidan. Frågan är om det har någon praktisk betydelse.

Ser jag inte fel så är det framförallt maximala hastigheten från WAN som verkar vara sämre på AC87U, men det lustiga är att R7000 är väldigt bra där, medans R7500 ligger på AC87U's nivå.

NETGEAR är lite konstiga på det sättet. R6250 är bättre än R6300 också, man får helt enkelt kolla upp produkten istället för att lita på att högre siffra är bättre prestanda.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Sant, men sådana sidor har alltid något att klaga på, R7000 är inte heller perfekt enligt dom. Men håller med om att R7000 ser ut att vara lite bättre enligt den sidan. Frågan är om det har någon praktisk betydelse.

Ser jag inte fel så är det framförallt maximala hastigheten från WAN som verkar vara sämre på AC87U, men det lustiga är att R7000 är väldigt bra där, medans R7500 ligger på AC87U's nivå.

Det som gör att 7000 vinner över asus motsvarighet är snabbare cpu:) Annars hade det inte skiljt något typ

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har precis fått 1 Gbits fiber och har dessutom köpt ett NAS (Synology 415+ med 4 diskar i raid). Behövde därför en router som orkar med allt, speciellt eftersom fiberdosan står som brygga.

Först testade jag Netgears R7000. Den klarade 75 MB/s nerladdning via 5 Ghz wifi och ungefär 50 MB/s uppladdning till NASet. Enligt Bredbandskollen, även om jag är tveksam till denna, så klarar routern runt 940 Mbits åt bägge håll med 3 i ping, trådbundet. Mycket bra räckvidd på wifi. Jag hade routern i 4-5 dagar och det enda som strulade var att den inte släppte igenom FTP mot NASet. Startade om routern sen fungerade det igen. Till saken hör att jag belastade denna router så mycket jag kunde så den är stabil… och jag är inte snäll. Trodde jag skulle få bättre speed med en annan router så jag lämnade tillbaka den.

Köpte sedan en Asus RT-AC87U. Den klarade runt 70 MB/s nerladdning via 5 Ghz wifi och ungefär 50 MB/s uppladdning till NASet. Enligt Bredbandskollen så klarar routern runt 960 Mbits åt bägge håll med 3 i ping, trådbundet. Ganska bra räckvidd på wifi. Där slutar det roliga. Är detta en färdig produkt? Inom 6 timmar hade den tappat internet två gånger (jag har fiberdosan som brygga och internet är superstabilt så det är inte det). Tog mig över 40 min att få ut den på nätet igen. Enda sättet var att nedgradera firmware. Inget annat funkade. Sen hängde den sig igen så då fick jag uppgradera firmware igen för att komma vidare. Wifi tappade den också. Den vägrade systematiskt att ta den MAC-adress som jag ville tilldela. Ibland lyckades jag tilldela adressen men efter ett tag tappade den adressen igen. Drygt var också att port forwarding slutade fungera internt. Så externt kunde man komma åt allt på NASet men satt man på insidan och använde extern adress till NASet tog det stopp. Lösningen var att ta bort reglerna och lägga till dem igen... men det blev drygt att göra 3-4 gånger på en dag.

Nu har jag köpt en Linksys WRT1900AC. Den klarar 50-55 MB/s nerladdning via 5 Ghz wifi och ungefär 50 MB/s uppladdning till NASet så den är lätt tröttast av alla. Ändrar man något på wifi-inställningen så går detta ner till 30 MB/s, med eventuella spikar mot 50 MB/s men även ner till 7 MB/s. Inte så bra räckvidd på wifi. Enligt Bredbandskollen så klarar routern runt 960 Mbits åt bägge håll med 2!! i ping, trådbundet. Efter 24 timmar har den tappat anslutning mot internet två ggr så jag fått bootat om den (OBS! Det är routern och inget annat som strular). Den har 5-6 gånger tappat wifi mot samtliga enheter i hushållet oavsett 2,4 eller 5 GHz i ungefär 10 sekunder, precis som Asus gjorde.

Även om jag har helt nya saker och håller datorn mot routern, vilket jag gjort med samtliga, så går det inte att få den bästa över 78 MB/s via 5 Ghz wifi. Stabiliteten är patetisk hos Asusen och Linksys. Var i kontakt med bägge företagens support och man kan konstatera att det inte hjälper. Det enda de kommer fram till är att flasha om firmware och jag satt ändå med Linksys direktsupport i 1,5 timmar igår. Jag försökte pressa honom på om produkten är stabil eller inte men han undvek frågan och hänvisade till att kanske just mitt ex behövde bytas ut. Jag tolkar det som att Linksys har problem. Av Asus fick jag ett "gomorron-svar" om att nedgradera och uppgradera firmware igen, även om jag redan gjort det.

Slutsatsen är att testade AC-routrar är ett skämt ut prestandasynpunkt. De håller inte vad de lovar, speciellt med tanke på priset. Netgear är överlägset stabilast, snabbast och eftersom den nu går att köpa för under 1000 kr är det en no-brainer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen56:

Jag har precis fått 1 Gbits fiber och har dessutom köpt ett NAS (Synology 415+ med 4 diskar i raid). Behövde därför en router som orkar med allt, speciellt eftersom fiberdosan står som brygga.

Först testade jag Netgears R7000. Den klarade 75 MB/s nerladdning via 5 Ghz wifi och ungefär 50 MB/s uppladdning till NASet. Enligt Bredbandskollen, även om jag är tveksam till denna, så klarar routern runt 940 Mbits åt bägge håll med 3 i ping, trådbundet. Mycket bra räckvidd på wifi. Jag hade routern i 4-5 dagar och det enda som strulade var att den inte släppte igenom FTP mot NASet. Startade om routern sen fungerade det igen. Till saken hör att jag belastade denna router så mycket jag kunde så den är stabil… och jag är inte snäll. Trodde jag skulle få bättre speed med en annan router så jag lämnade tillbaka den.

Köpte sedan en Asus RT-AC87U. Den klarade runt 70 MB/s nerladdning via 5 Ghz wifi och ungefär 50 MB/s uppladdning till NASet. Enligt Bredbandskollen så klarar routern runt 960 Mbits åt bägge håll med 3 i ping, trådbundet. Ganska bra räckvidd på wifi. Där slutar det roliga. Är detta en färdig produkt? Inom 6 timmar hade den tappat internet två gånger (jag har fiberdosan som brygga och internet är superstabilt så det är inte det). Tog mig över 40 min att få ut den på nätet igen. Enda sättet var att nedgradera firmware. Inget annat funkade. Sen hängde den sig igen så då fick jag uppgradera firmware igen för att komma vidare. Wifi tappade den också. Den vägrade systematiskt att ta den MAC-adress som jag ville tilldela. Ibland lyckades jag tilldela adressen men efter ett tag tappade den adressen igen. Drygt var också att port forwarding slutade fungera internt. Så externt kunde man komma åt allt på NASet men satt man på insidan och använde extern adress till NASet tog det stopp. Lösningen var att ta bort reglerna och lägga till dem igen... men det blev drygt att göra 3-4 gånger på en dag.

Nu har jag köpt en Linksys WRT1900AC. Den klarar 50-55 MB/s nerladdning via 5 Ghz wifi och ungefär 50 MB/s uppladdning till NASet så den är lätt tröttast av alla. Ändrar man något på wifi-inställningen så går detta ner till 30 MB/s, med eventuella spikar mot 50 MB/s men även ner till 7 MB/s. Inte så bra räckvidd på wifi. Enligt Bredbandskollen så klarar routern runt 960 Mbits åt bägge håll med 2!! i ping, trådbundet. Efter 24 timmar har den tappat anslutning mot internet två ggr så jag fått bootat om den (OBS! Det är routern och inget annat som strular). Den har 5-6 gånger tappat wifi mot samtliga enheter i hushållet oavsett 2,4 eller 5 GHz i ungefär 10 sekunder, precis som Asus gjorde.

Även om jag har helt nya saker och håller datorn mot routern, vilket jag gjort med samtliga, så går det inte att få den bästa över 78 MB/s via 5 Ghz wifi. Stabiliteten är patetisk hos Asusen och Linksys. Var i kontakt med bägge företagens support och man kan konstatera att det inte hjälper. Det enda de kommer fram till är att flasha om firmware och jag satt ändå med Linksys direktsupport i 1,5 timmar igår. Jag försökte pressa honom på om produkten är stabil eller inte men han undvek frågan och hänvisade till att kanske just mitt ex behövde bytas ut. Jag tolkar det som att Linksys har problem. Av Asus fick jag ett "gomorron-svar" om att nedgradera och uppgradera firmware igen, även om jag redan gjort det.

Slutsatsen är att testade AC-routrar är ett skämt ut prestandasynpunkt. De håller inte vad de lovar, speciellt med tanke på priset. Netgear är överlägset stabilast, snabbast och eftersom den nu går att köpa för under 1000 kr är det en no-brainer.

WIFI Är helt annan sak än vanlig kabelanslutning och har du AC stöd i NASen? Sen är inte Bredbandskollen den bästa om du ska stressa routern.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Utgår från att NASen är kopplad trådat till själva routern, men att uppladningen sker trådlöst från t.ex. bärbar dator. Har också läst på flera håll att t.ex. r7000 i skrivande stund har stabilare firmware än både r7500 och ac87u och därför uppnår bättre prestanda & stabilitet.

Permalänk
Medlem

Mitt NAS ska klara 235 MB/s och jag har testat den trådbundet från min dator där jag laddat ner en 16 GB fil samtidigt som jag laddat upp en annan 16 GB fil. Då ligger jag på 95 MB/s åt båda hållen samtidigt. Givetvis är NASet endast trådbundet och jag överväger att köpa en switch med link aggregation så jag har 2 Gbits. För övrigt är det kass att en värsting-router inte har link aggregation inbyggt, eller fler än 4 portar för den delen.

För jag över en fil trådbundet från min dator en väg ligger jag alltid på 115 MB/s... utom med Linksys där jag igår låg på 98 MB/s av någon anledning som jag inte vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det som gör att 7000 vinner över asus motsvarighet är snabbare cpu:) Annars hade det inte skiljt något typ

Nej det stämmer väl inte? Tror att båda skall ha en 1 GHz CPU, men att AC68U har en extra processor till 5 GHz WIFI.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen56:

Mitt NAS ska klara 235 MB/s och jag har testat den trådbundet från min dator där jag laddat ner en 16 GB fil samtidigt som jag laddat upp en annan 16 GB fil. Då ligger jag på 95 MB/s åt båda hållen samtidigt. Givetvis är NASet endast trådbundet och jag överväger att köpa en switch med link aggregation så jag har 2 Gbits. För övrigt är det kass att en värsting-router inte har link aggregation inbyggt, eller fler än 4 portar för den delen.

För jag över en fil trådbundet från min dator en väg ligger jag alltid på 115 MB/s... utom med Linksys där jag igår låg på 98 MB/s av någon anledning som jag inte vet.

235 MB/s är väl bara teoretisk hastighet som du aldrig kommer upp i verkligheten.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

235 MB/s är väl bara teoretisk hastighet som du aldrig kommer upp i verkligheten.

Jag har inte testat det själv så jag vet inte men det finns sidor på nätet som påstår att den klarar det. När/om jag köper en switch med link aggregation kan jag testa det. Iaf 2x115 MB/s.

Tror inte det skulle vara orimligt med tanke på att den har klarat 95 MB/s läs och skriv samtidigt från min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Nej det stämmer väl inte? Tror att båda skall ha en 1 GHz CPU, men att AC68U har en extra processor till 5 GHz WIFI.

CPU Broadcom BCM4709A Broadcom BCM4708A Så ja det skiljer lite.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen56:

Jag har inte testat det själv så jag vet inte men det finns sidor på nätet som påstår att den klarar det. När/om jag köper en switch med link aggregation kan jag testa det. Iaf 2x115 MB/s.

Tror inte det skulle vara orimligt med tanke på att den har klarat 95 MB/s läs och skriv samtidigt från min dator.

Här ser du ett test som visar att din NAS överför stora filer med 110 MB/s, små filer blir drygt halva hastigheten. Som sagt tror att du kan glömma dom hastigheter som du pratar om.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Här ser du ett test som visar att din NAS överför stora filer med 110 MB/s, små filer blir drygt halva hastigheten. Som sagt tror att du kan glömma dom hastigheter som du pratar om.

Precis som det står i testet du länkade till går det inte snabbare eftersom nätverket är flaskhalsen. Då spelar det ingen roll om NASet klarar 400 MB/s. Att den inte är snabbare på småfiler är inte så konstigt eftersom det är mekaniska diskar och söktiden drar ner resultatet. Frågan är också hur bra diskarna som de använder är?

Här är ett annat test där de kör 2x1 Gbits i raid 5: http://us.hardware.info/reviews/5705/8/synology-ds415+-review...

Då klarar NASet att skriva 182,7 MB/s och läsa 164 MB/s. Kollar man där 2 diskar används klarar den upp till 222.97 MB/s. Så NASet kan uppenbarligen ha bra hastigheter. Dock hittar jag inte vilka diskar som används i testet.

Själv köpte jag WDs diskar som rekommenderas för NAS. Som jag sa innan klarar den läsa och skriva 95 MB/s parallellt... iofs är det kanske inte sant lägre eftersom diskarna fylls på efterhand. Jag får testa ikväll igen.

Eftersom jag testade samtliga routers med en fil på 16 GB så lär inte NASet vara en begränsning. Speciellt inte när jag körde wifi från min dator eftersom jag alltid har 115 MB/s åt vardera håll då jag kör trådbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen56:

Mitt NAS ska klara 235 MB/s och jag har testat den trådbundet från min dator där jag laddat ner en 16 GB fil samtidigt som jag laddat upp en annan 16 GB fil. Då ligger jag på 95 MB/s åt båda hållen samtidigt. Givetvis är NASet endast trådbundet och jag överväger att köpa en switch med link aggregation så jag har 2 Gbits. För övrigt är det kass att en värsting-router inte har link aggregation inbyggt, eller fler än 4 portar för den delen.

För jag över en fil trådbundet från min dator en väg ligger jag alltid på 115 MB/s... utom med Linksys där jag igår låg på 98 MB/s av någon anledning som jag inte vet.

Om du ska få ut 235 MB/s måste du ha en uppkoppling på 1880 Mb/s till din NAS, vilket du som sagt enbart kan komma upp i via två sammanlänkade portar i bästa fall. Eftersom det är extremt ovanligt för en konsument att ens använda en uppkoppling på 1 Gb/s är det inte ett dugg konstigt att ingen konsumentrouter stödjer detta.

Du uppger att R7000 klarar 75 MB/s trådburet, dvs. 600 Mb/s. Du uppger inte med vilken metod du testat. 940 Mb/s via tråd är fullständigt rimligt när man räknad med overhead och så vidare. Så jag förstår inte vart du anser att problemet ligger?

Om du tvunget måste maxa din NAS inom nätverket får du väl köpa en switch som stödjer link aggregation och två gigabitkort till din dator så att du kan göra det, men vad poängen är förstår jag inte när du ändå inte kommer upp i ens hälften av den hastigheten (praktiskt) vid nerladdning från webben.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

AC87U

Någon som har testat AC87U med senaste firmware (2014.12.31)? Kvarstår problemen?

Är i valet och kvalet mellan AC87U och R7500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Någon som har testat AC87U med senaste firmware (2014.12.31)? Kvarstår problemen?

Är i valet och kvalet mellan AC87U och R7500.

Samma här, är i valet och kvalet mellan AC87U, R7000 och R7500.

Verkar dock som AC87U och R7500 har betydligt lägre Throughput WAN-LAN än R7000. Vet inte om det är avgörande eller varför det är så men...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Hej, har samma frågeställning.
Måste byta ut min router och vill ha en stabil router.

Valen står mellan:
- ASUS RT-AC87U
- ASUS RT-AC68U
- Linksys WRT1900AC
- Netgear Nighthawk X4 (R7500)

Stabilitet, throughput WAN/LAN är jag ute efter. Vill gärna att trådlösa inte strular heller för barnens ipads och skit men kör mestadels trådat.

Vad farao ska man gå på?

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv ASUS RT-AC87U samt Linksys WRT1900AC och lämnade tillbaka dem igen. Dock testade jag endast original-firmware.

Netgear Nighthawk X4 (R7500) och ASUS RT-AC68U har jag inte testat men jag hade nog köpt en av dem. Eller rättare sagt, jag har en Netgear R7000 som väntar på posten nu och som är köpt för 990 kr så det är den som jag tror mest på. Jag har testat den innan och det är den som var snabbast på wifi, bäst räckvidd, billigast och stabilast. Visserligen var den inte snabbast WAN-LAN men det skiljde 30 Mbits. Jag har 1 Gbits men i praktiken kommer jag i princip aldrig över 500 Mbits så throughput WAN-LAN är inte intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Någon som har testat AC87U med senaste firmware (2014.12.31)? Kvarstår problemen?

Är i valet och kvalet mellan AC87U och R7500.

Skrivet av shogun-r:

Samma här, är i valet och kvalet mellan AC87U, R7000 och R7500.

Verkar dock som AC87U och R7500 har betydligt lägre Throughput WAN-LAN än R7000. Vet inte om det är avgörande eller varför det är så men...

Beror nog på programvara eller ineffektivare design på kretskortet på AC87U, För den kör samma cpu som R7000 och bör prestera liknande. Även den slöare RT-AC68U presterar nästan lika bra på sämre cpu konstigt nog. Så är nog programvaran/firmware som sätter käppar i hjulet verkar det som på den dyrare.

Men 7500 kör annan processor från Qualcomm i stället för Broadcom som 7000, kanske är aningen ineffektivare eller programvara optimerad för just Qualcomm eller annan miss i designen.

Vet att Netgear har förut släppt nya versioner av samma router, som presterar sämre än den första t.ex.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa en ny router och vill kunna köra CS medan bror använder internet utan att det blir ping spikar med hjälp av QoS, då våran Thomson TG789vn från Telia inte stödjer QoS. Vilken ska man satsa på att köpa? Kan få ett maximum på 14/2 typ och uppmot 8 enheter ansluter samtidigt(dock bara 2 som riktigt använder nätet). Kan vara värt att nämna att vi har ett ganska stort hus så en lång räckvidd på routern behövs.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av eriqable:

Kan vara värt att nämna att vi har ett ganska stort hus så en lång räckvidd på routern behövs.

Ska du köra CS skall det trådlösa nätverket vara trådbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

skall det trådlösa nätverket vara trådbundet.

que

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ska du köra CS skall det trådlösa nätverket vara trådbundet.

Jojo det är klart. Jag använder fortfarande kabel, men det underlättar med att ha en router också.

Permalänk
Inaktiv

bäst router/modem för ADSL+/telejacket från bredbandsbolaget?

vill inte använda router/modemet som jag fick av BBB (zyxel) så jag undrar om jag kan använda en annan modem/router med telejacket? fungerar telefon också då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Beror nog på programvara eller ineffektivare design på kretskortet på AC87U, För den kör samma cpu som R7000 och bör prestera liknande. Även den slöare RT-AC68U presterar nästan lika bra på sämre cpu konstigt nog. Så är nog programvaran/firmware som sätter käppar i hjulet verkar det som på den dyrare.

Men 7500 kör annan processor från Qualcomm i stället för Broadcom som 7000, kanske är aningen ineffektivare eller programvara optimerad för just Qualcomm eller annan miss i designen.

Vet att Netgear har förut släppt nya versioner av samma router, som presterar sämre än den första t.ex.

För Asus AC87U's del så undra om dom prestandadelarna kan bli bättre med bättre FW. Asus har ju lovat att dom skall uppdatera programvaran i flera år framöver. Någon gång tycker man ju att den borde bli bättre.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

För Asus AC87U's del så undra om dom prestandadelarna kan bli bättre med bättre FW. Asus har ju lovat att dom skall uppdatera programvaran i flera år framöver. Någon gång tycker man ju att den borde bli bättre.

Jo, har man tur så. Men oftast släpper dom en ny produkt med "rätt" prestanda ur kartong än att försöka lappa och laga (ibland är det inte möjligt häller eller billigare att släppa ny produkt med buggfixarna för prestanda problmet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar