Ett sätt att köra SMP-folding genom VMWare i Windows

Permalänk
Medlem

Ett sätt att köra SMP-folding genom VMWare i Windows

Ett sätt att köra SMP-folding genom VMWare i Windows

Det finns många guider för att köra Linux-varianten av SMP-klienten i VMWare för att kunna få tillgång till fahcore_A2 som ger extra mycket PPD. Här tänkte jag beskriva hur jag har löst det efter att jag experimenterat med detta ett tag. Jag valde att köra med Notfred's populära Linux-dist som är speciellt gjord för folding.

Steg 1:

Ladda ner VMWare Player 3.x eller nyare t ex från http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/VMware-Pl... och installera det.

Steg 2:

Surfa in på http://reilly.homeip.net/folding/cd.html.

Username: //ditt folding-nick
Team: 37451
Passkey: //lämna blankt såvida inte du har ett lösenord (eller skaffa ett här)
Backup interval (in minutes, 0 to disable): 0
Big Work Units: big
Advmethods requesting new advanced cores and/or work units if available: enabled
Memory, in MB, to indicate (leave blank for auto-detect): //lämna blankt
SMP instance per: //antalet logiska/fysiska kärnor per SMP-instans
Remote Reboot: enabled
Install to USB drives on boot: disabled
Console blank time (1-60 minutes, 0=disabled): 0
Windows Networking: enabled
Windows Networking Workgroup: diskless
Proxy Hostname (blank if no proxy):
Proxy Port (blank if no proxy):
Proxy Username (blank if no proxy or proxy doesn't require username and password):
Proxy Password (blank if no proxy or proxy doesn't require username and password):
Interface(blank for DHCP round-robin):
Static IP (blank for DHCP):
Subnet Mask (blank for DHCP):
Default Gateway (blank for DHCP):
DNS Server IP (blank for DHCP):
TFTP Server IP (blank for DHCP):
Login shell: disabled

Sen är det bara att tanka ner det. Websidan genererar en iso-fil automatiskt.

Steg 3:

Nu är det dags att göra en vmx-fil. Det är en vanlig text-fil för att starta och konfigurera en virtuell maskin. Jag har själv döpt den till "SMP1.vmx". Se till att iso-filen är döpt till "fold.iso" och att den ligger i samma katalog som "SMP1.vmx".

# This is a Workstation 5 or 5.5 config file # It can be used with Player config.version = "8" virtualHW.version = "7" # Number of virtual CPUs. Your virtual machine will not # work if this number is higher than the number of your physical CPUs numvcpus = "4" # Memory memsize = "1024" # Selected operating system for your virtual machine guestOS = "other-64" # displayName is your own name for the virtual machine displayName = "SMP1" # These fields are free text description fields annotation = "Diskless Folding@Home" guestinfo.vmware.product.long = "Diskless Folding by Nick Reilly" guestinfo.vmware.product.url = "http://reilly.homeip.net" guestinfo.vmware.product.class = "virtual machine" # First serial port, physical COM1 is not available serial0.present = "FALSE" # Optional second serial port, physical COM2 is not available serial1.present = "FALSE" # First parallel port, physical LPT1 is not available parallel0.present = "FALSE" # Settings for physical floppy drive floppy0.present = "FALSE" # Logging logging = "FALSE" # These settings decides interaction between your # computer and the virtual machine isolation.tools.hgfs.disable = "FALSE" isolation.tools.dnd.disable = "FALSE" isolation.tools.copy.enable = "FALSE" isolation.tools.paste.enabled = "FALSE" # First network interface card ethernet0.present = "TRUE" ethernet0.startConnected = "TRUE" ethernet0.virtualDev = "e1000" ethernet0.connectionType = "nat" # First IDE PATA port ide0:0.present = "TRUE" ide0:0.fileName = "fold.iso" ide0:0.deviceType = "cdrom-image" # Set CPU priority priority.grabbed = "normal" priority.ungrabbed = "idle" # Synchronize time tools.syncTime = "TRUE"

Du kan kopiera koden ovan rakt av och sätta in allt i "SMP1.vmx". Koden är anpassad för att köra den virtuella maskinen på 4 logiska/fysiska kärnor. Om du har en dual-core (utan HT) kan du sätta "numvcpu" till 2. Om du har 8 logiska/fysiska kärnor (t ex en i7 med HT) så kan du sätta "numvcpu" till 8 och möjligen behöva ändra "memsize" (mängden minne som tilldelas den virtuella maskinen) till ett högre värde (endast multiplar av 4 godkänns).

Tiden i den virtuella maskinen har en tendens att gå väldigt fel och den tycks stanna upp om man pausar klienten dvs sätter den i "suspended mode". Efter lite efterforskningar verkar det som det har lite med hur Linux-kärnan håller koll på tiden. Jag har inte hittat nån helt bra lösning men kommandot "tools.syncTime" i vmx-filen kan hjälpa tilll viss del. Inget av detta verkar påverka SMP-klienten något men det kan bli lite svårare att övervaka den om tiden avviker för mycket.

Steg 4:

Allt klart! Bara att starta den genom att köra vmx-filen (filen bör vara associerad till VMWare Player). Om allt är rätt konfigurerat så behöver du inte göra nåt mer.

Om du vill stoppa (stänga ner) den tillfälligt så kan du, i VMWare Player's meny, trycka dig vidare från "VM", via "Power", till "Suspend". På så sätt pausas och sparas allt så allt kan fortsätta igen när du startar den igen. En omstart eller nedstängning (av den virtuella maskinen alltså) sparar ingenting och du måste börja om på en ny WU igen. När du pausar den virtuella maskinen kan det vara bra att undvika det just när den laddar upp eller ner en WU.

Steg 5:

Övervakning sker via webläsaren (surfa in på dess IP-adress) eller FahMon.

Om du har lagt in FahMon så börja med att lägga till ny klient. "Namn" kan du välja till vad du nu känner för. "Plats" är katalogen innehållandes "FAHlog.txt" dvs "\\*hostname*\C\etc\folding\1\" (en eventuell andra instans ligger i katalogen "\\*hostname*\C\etc\folding\2\"). Bocka dessutom för "Klienten är en virtuell maskin". Tänk dock på att om tiden går för långsamt eller för snabbt i den virtuella maskinen kan FahMon rapportera fel PPD.

Uppdatering (2010-02-03):

Eftersom A3-kärnan, som kan köras med SMP-klienten i både Windows och Linux, har släppts av Pandelab så är det inte längre nödvändigt att köra Linux genom VMWare för att kunna få mycket poäng. A2-kärnan kräver fortfarande Linux men A3-kärnan kan ge minst lika mycket poäng den (om bonusen är inräknad). Dessutom kan troligen inte notfred's Linux-dist ta emot A3-paket då det bör kräva version 6.29 av Linux-klienten (den släpptes 2010-01-21 men notfred's dist har inte uppdaterats sen 2009-11-08), men det kan ju ändras med tiden eller så använder man en annan Linux-dist.

Alltså, version 6.29 av SMP-klienten krävs för att ta emot A3-paket. Det krävs också en passkey för att få bonus (först måste man göra klart 10 st WU med passkey). A3-kärnan använder dessutom trådar (threads) istället för processer vilket gör DeinoMPI och MPICH överflödiga. Fortfarande är A1-kärnan i bruk, vilket kräver DeinoMPI eller MPICH, men sen kommer man antagligen slippa besvären med dem. Se mer här.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Skriv hur man skapar en "vmx-fil". Gjorde själv en med wordpad. Följde guiden och foldar nu, har testat andra metoder men denna var väldigt enkel och smärtfri. små filer att hämta också, speciellt om man sitter på slö lina som jag gör.

Får dock inte FahMon att läsa av resultaten, hur gör jag?
Edit: googlade och nu funkar det, varför inte alltid googla först?

/sandberg

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Kanske jag ska skriva att vmx-filen är en vanlig textfil? Vet dock inte riktigt hur känsligt VMWare Player är med textkodningen. Själv tog jag en existerande vmx-fil (också från http://reilly.homeip.net/folding/) och moddade den lite (med notepad++).

Funderade lite på att ta med hur man använder FahMon också. Det verkar dock som du klarar dig rätt bra andå.

Kanske vi får lite mer folk till folding-teamet nu

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0

Funderade lite på att ta med hur man använder FahMon också. Det verkar dock som du klarar dig rätt bra andå.

Kanske vi får lite mer folk till folding-teamet nu

Ta med hur du fixar FahMon, en guide kan aldrig bli tillräckligt komplett!
Finns det något sätt man kan spara olika WU:s på när man stänger av datorn? För som det var för mig fick den hämta en ny WU idag när jag startade datorn. Eller ligger allt på Ramminnet? Har inte riktigt fattat hur det funkar, men det är kanon att det var så här enkelt

/S

Edit: kan tilläga att jag är sjukt nöjd med mina 5,5K ppd (p2675) med i5:an på 3,4Ghz

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saandberg
Ta med hur du fixar FahMon, en guide kan aldrig bli tillräckligt komplett!
Finns det något sätt man kan spara olika WU:s på när man stänger av datorn? För som det var för mig fick den hämta en ny WU idag när jag startade datorn. Eller ligger allt på Ramminnet? Har inte riktigt fattat hur det funkar, men det är kanon att det var så här enkelt

/S

Edit: kan tilläga att jag är sjukt nöjd med mina 5,5K ppd (p2675) med i5:an på 3,4Ghz

Just det. Stäng inte av eller starta om den virtuella maskinen utan sätt den i "suspended"-läge så kan den fortsätta igen där den slutade.

Jag har dock tänkt på att spara arbetet då och då men det är just det som är lite problematiskt med NotFred's dist. Det går att göra men den kommer vilja spara på en usb-enhet/sticka. Eventuellt kanske det går att emulera en usb-sticka dvs vmware sparar det på ett litet utrymme på hårddisken men den virtuella maskinen tror det är en usb-sticka. Eller så sätter du helt enkelt i en usb-sticka (vet inte vilken storlek som krävs men det visar väl sig).

Shit, har nog en del att fixa till i guiden alltså...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Tack, ang guiden tycker jag att den är bra förutom det jag redan påpekat

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saandberg
Tack, ang guiden tycker jag att den är bra förutom det jag redan påpekat

/S

Jag förstår det, men det är bara bra att du kommer med lite kritik. Tack för att du uppmärksammade den också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

No prob.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Prövade detta men när jag slänger på Wmware så står det bara "setting up instance 1" och sen händer inget.. Har ingen FAHlog.txt heller så jag kan kolla i fahmon, men det kanske är för det inte startar?

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av megaman1
Prövade detta men när jag slänger på Wmware så står det bara "setting up instance 1" och sen händer inget.. Har ingen FAHlog.txt heller så jag kan kolla i fahmon, men det kanske är för det inte startar?

Den ska inte skriva nåt mer. Den kanske är igång utan att du vet om det (syns ju i task manager om inte annat). Du kan ju kolla i FAHlog.txt via webben för att se vad den gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Den ska inte skriva nåt mer. Den kanske är igång utan att du vet om det (syns ju i task manager om inte annat). Du kan ju kolla i FAHlog.txt via webben för att se vad den gör.

Ja jag märkte att den funkade när jag skrev in ip i webläsaren.. Men jag skulle gärna vilja se den i fahmon så jag kan se vad den presterar mot vanliga smp. Har sett säkert 10 olika alternativ på nätet hur man ska göra men får ingen att funka, eller så är det 100 kommandon som ska skrivas och ändras..

Finns det inget enkelt sätt?

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av megaman1
Ja jag märkte att den funkade när jag skrev in ip i webläsaren.. Men jag skulle gärna vilja se den i fahmon så jag kan se vad den presterar mot vanliga smp. Har sett säkert 10 olika alternativ på nätet hur man ska göra men får ingen att funka, eller så är det 100 kommandon som ska skrivas och ändras..

Finns det inget enkelt sätt?

Du ser ju vad den har för hostname. Kan du komma åt den i nätverket dvs skriva \\hostname i explorer? Om det går så läs steg 5 igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Jag har nu fått igång foldandet verkar det som, processorn används till 100%. Men, jag vill se hur stor skillnad det är mot vanliga SMP-klienten, och jag vet inte hur jag ska fixa FahMon. Jag hittar ingen Fahlog.txt.

Jag kan dock gå in på internet och se att den fungerar. Jag hitta även hostname där men det gör ingen nytta verkar det som.

En sak jag märkt är att grafikkortets PPD är nere på väldigt liga nivåer, får se om det är en dålig WU eller om det är pga SMP-klienten.

Tack för en bra guide

edit: ska man inte köra två klienter? har nämligen försökt googla om detta med Fahmon, och på vissa sidor står det att man ska köra med två klienter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googolplex
ska man inte köra två klienter? har nämligen försökt googla om detta med Fahmon, och på vissa sidor står det att man ska köra med två klienter.

Rådet att köra 2 klienter kommer nog från tiden när VMWare bara stödde 2 kärnor per VM. Eller så gällde det Windows-versionen av SMP-klienten som skalar dåligt över 2 kärnor för närvarande. Eller om det var för att man körde en Core 2 Quad (= 2 Core 2 Duo).

VMWare Player 3 stöder iaf 4 kärnor så varför köra fler virtuella maskiner? Man kan iofs få Notfred's dist att starta 2 SMP-klienter på 4 kärnor.

På min Phenom tjänar jag ingenting på att köra 2 st SMP-klienter istället för 1 SMP-klient iaf. Talar om Linux-versionen av SMP-klienten förstås.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Hur ska man göra om man kör 4 kärnor + hyperthreading?

Edit: Nu står det: Hard drive image corrupted, not backing up

Vad menas med det?

Permalänk

Hej! Kan någon hjälpa mig?
Folding stannar vid 10-14% felmeddelande:
Completed 35000 out of 250000 steps (14%)
[12:17:34] CoreStatus = 0 (0)
[12:17:34] Client-core communications error: ERROR 0x0
[12:17:34] Deleting current work unit & continuing...
[12:17:48] - Preparing to get new work unit...

I början:
Warning:
By using the -forceasm flag, you are overriding
safeguards in the program. If you did not intend to
do this, please restart the program without -forceasm.
If work units are not completing fully (and particularly
if your machine is overclocked), then please discontinue
use of the flag.

Hur fixar jag detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Hur ska man göra om man kör 4 kärnor + hyperthreading?

Edit: Nu står det: Hard drive image corrupted, not backing up

Vad menas med det?

VMWare Player 3 har tydligen stöd för 8 kärnor så du behöver egentligen bara en VM-instans.

Om du kör en virtuell maskin (1 eller 2 st SMP-klienter per VM):

Sätt "numvcpus" till 8. Lägg till "processor4.use", "processor5.use", "processor6.use" och "processor7.use". Mängden minne som behövs kan behöva ändras, säg "memsize" = "2048" dvs 2 GiB.

Om du kör 2 st separata virtuella maskiner (1 st SMP-klient per VM):

På det här sättet får du mer frihet med vilka kärnor som dina 2 virtuella maskiner körs på dvs med hjälp av "processorX.use" som du kan sätta till TRUE eller FALSE. Inget annat behöver ändras förutom möjligen "displayName" så du kan hålla reda på dem bättre (t ex "SMP1" för den ena och "SMP2" för den andra). Naturligtvis måste du ha en separat mapp för varje virtuell maskin förresten.

Eller så kan du testa att köra med "bigadv" som ger extra mycket poäng - speciellt med bonusarna. Dock är en i7 lite på gränsen (egentligen är väl de gjorda för datorer med kanske 8 st kärnor eller fler) men det ska tydligen gå att få bonusar med en överklockad i7 (med HT). Detta ska också gå att köras i VMWare Player 3 förresten - bara du har tillräckligt med minne. Läs på mycket mer första bara - det finns en tråd här i forumet och sen finns ju alltid http://foldingforum.org/viewforum.php?f=55&sid=cb78e5084ab8b4....

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeamNasstuga
Hej! Kan någon hjälpa mig?
Folding stannar vid 10-14% felmeddelande:
Completed 35000 out of 250000 steps (14%)
[12:17:34] CoreStatus = 0 (0)
[12:17:34] Client-core communications error: ERROR 0x0
[12:17:34] Deleting current work unit & continuing...
[12:17:48] - Preparing to get new work unit...

I början:
Warning:
By using the -forceasm flag, you are overriding
safeguards in the program. If you did not intend to
do this, please restart the program without -forceasm.
If work units are not completing fully (and particularly
if your machine is overclocked), then please discontinue
use of the flag.

Hur fixar jag detta?

Kolla så att din dator är stabil.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
VMWare Player 3 har tydligen stöd för 8 kärnor så du behöver egentligen bara en VM-instans.

Om du kör en virtuell maskin (1 eller 2 st SMP-klienter per VM):

Sätt "numvcpus" till 8. Lägg till "processor4.use", "processor5.use", "processor6.use" och "processor7.use". Mängden minne som behövs kan behöva ändras, säg "memsize" = "2048" dvs 2 GiB.

Om du kör 2 st separata virtuella maskiner (1 st SMP-klient per VM):

På det här sättet får du mer frihet med vilka kärnor som dina 2 virtuella maskiner körs på dvs med hjälp av "processorX.use" som du kan sätta till TRUE eller FALSE. Inget annat behöver ändras förutom möjligen "displayName" så du kan hålla reda på dem bättre (t ex "SMP1" för den ena och "SMP2" för den andra). Naturligtvis måste du ha en separat mapp för varje virtuell maskin förresten.

Eller så kan du testa att köra med "bigadv" som ger extra mycket poäng - speciellt med bonusarna. Dock är en i7 lite på gränsen (egentligen är väl de gjorda för datorer med kanske 8 st kärnor eller fler) men det ska tydligen gå att få bonusar med en överklockad i7 (med HT). Detta ska också gå att köras i VMWare Player 3 förresten - bara du har tillräckligt med minne. Läs på mycket mer första bara - det finns en tråd här i forumet och sen finns ju alltid http://foldingforum.org/viewforum.php?f=55&sid=cb78e5084ab8b4....

Nu har jag ändrat i smp-textfilen. Nu kör den två instanser istället. Men mina poäng har inte ökat så mycket, enligt FahMon så är det 4,8k ppd, är det normalt? Processorn körs på 3,6GHz.

Tydligen så kör jag med FahCore_a0.exe, är det samma som a2 eller?

Tack på förhand

Mvh
Zalle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Nu har jag ändrat i smp-textfilen. Nu kör den två instanser istället. Men mina poäng har inte ökat så mycket, enligt FahMon så är det 4,8k ppd, är det normalt? Processorn körs på 3,6GHz.

Tydligen så kör jag med FahCore_a0.exe, är det samma som a2 eller?

Tack på förhand

Mvh
Zalle

Du kanske glömt att lägga till den andra SMP-instansen/klienten i fahmon dvs du kollar bara den ena just nu. FahCore_a0 är dock ingen "SMP-core" enligt http://fahwiki.net/index.php/Cores. Ingen aning varför du inte fått FahCore_a2. Själv får jag bara a2-coren hela tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
GUIDE...

Undrar ifall man skall sätta notfred på 4 eller 8 cpus ifall man kör med ht,
satte på 8 och skrev de ändringarna i skriptet men när jag startar står det bara "setting up instance 1" och händer inget mer. Satte minne i skriptet på 6192 (hälften av mitt ram)

vore kul att kanske tom fördubbla sitt bidrag (sedan w7 installationen får jag inte igång vanlig smp i win, utan kör enbart gpu)

edit: efter ett tag så får jag upp tempen på cpun iaf, sedan krashar datorn (hmm har alltid gått stabilt innan, provade att höja vcoren lite (1.3V) och bclk till 180 från 175 men samma.
Ska klocka ner till orginal och se vad som händer... Vore tacksam för svar på ovanstående dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Du kanske glömt att lägga till den andra SMP-instansen/klienten i fahmon dvs du kollar bara den ena just nu. FahCore_a0 är dock ingen "SMP-core" enligt http://fahwiki.net/index.php/Cores. Ingen aning varför du inte fått FahCore_a2. Själv får jag bara a2-coren hela tiden.

Jag har gjort så den kör en instans per 8 processorer så nu får jag drygt 7k ppd.

Kollade i loggen och såg att jag får FahCore_a2, men i aktivitetshanteraren så stog det a0.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Undrar ifall man skall sätta notfred på 4 eller 8 cpus ifall man kör med ht,
satte på 8 och skrev de ändringarna i skriptet men när jag startar står det bara "setting up instance 1" och händer inget mer. Satte minne i skriptet på 6192 (hälften av mitt ram)

vore kul att kanske tom fördubbla sitt bidrag (sedan w7 installationen får jag inte igång vanlig smp i win, utan kör enbart gpu)

edit: efter ett tag så får jag upp tempen på cpun iaf, sedan krashar datorn (hmm har alltid gått stabilt innan, provade att höja vcoren lite (1.3V) och bclk till 180 från 175 men samma.
Ska klocka ner till orginal och se vad som händer... Vore tacksam för svar på ovanstående dock.

Du kan ju göra som zalleswe gjorde dvs ställde in notfred's dist på att starta 1 instans per 8 kärnor.

Verkar som du har lite stabilitetsproblem också. Vet själv hur svårt det kan vara att stabilitetstesta när man överklockat. Det kan gå hur bra som helst och hur länge som helst i nåt stresstest men sen stöter man på nåt annat program som triggar den lilla instabilitet som fortfarande fanns och så får man dra upp spänningen igen eller vad det nu är som är orsaken. Det mest krävande (genererar frysningar fortast) för min processor är faktiskt folding@home's Amber-core. Klarar den det så klarar den allt (vad jag vet hittills iaf). Och sen finns ju skillnaden mellan 64-bit och 32-bit förstås. Blev lite personligt nu men men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Jag har gjort så den kör en instans per 8 processorer så nu får jag drygt 7k ppd.

Kollade i loggen och såg att jag får FahCore_a2, men i aktivitetshanteraren så stog det a0.

Ok, ser ju bra ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Du kan ju göra som zalleswe gjorde dvs ställde in notfred's dist på att starta 1 instans per 8 kärnor.

Verkar som du har lite stabilitetsproblem också. Vet själv hur svårt det kan vara att stabilitetstesta när man överklockat. Det kan gå hur bra som helst och hur länge som helst i nåt stresstest men sen stöter man på nåt annat program som triggar den lilla instabilitet som fortfarande fanns och så får man dra upp spänningen igen eller vad det nu är som är orsaken. Det mest krävande (genererar frysningar fortast) för min processor är faktiskt folding@home's Amber-core. Klarar den det så klarar den allt (vad jag vet hittills iaf). Och sen finns ju skillnaden mellan 64-bit och 32-bit förstås. Blev lite personligt nu men men...

Jo har kört f@h mm i ett år stabilt på den klocken tidigare men sitter på en 3838A batch så det är inte så roligt att den inte ens vill göra 3,5 stabilt verkar det som. Får väl börja från "scratch" med klockandet, suck.

Hur blir outputen i wmvare när det funkar? Ska det stå setting up instance 1 så länge eller beror det kanske på den misslyckade överklockningen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Jo har kört f@h mm i ett år stabilt på den klocken tidigare men sitter på en 3838A batch så det är inte så roligt att den inte ens vill göra 3,5 stabilt verkar det som. Får väl börja från "scratch" med klockandet, suck.

Hur blir outputen i wmvare när det funkar? Ska det stå setting up instance 1 så länge eller beror det kanske på den misslyckade överklockningen?

Processorn har kanske degraderats lite på atomnivå (http://en.wikipedia.org/wiki/Electromigration). Då brukar man antingen få ställa ner klockfrekvensen eller höja spänningen.

Det sista som skrivs är normalt "setting up instance 1" så det är precis som det ska.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar gå fint nu. Ställde upp volten på 1.3, bclk ner på 170 och multipeln upp på 21 (ska finslipa, troligen dra ner volten step wise när jag har tid)

Kan dock inte hitta fahloggen utan att använda ip adressen (den vägen funkar tydligen inte att slänga in i fahmon dvs att ange ip/fah...txt). Ligger väl ungefär på 7k ppd enligt egna approximationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Verkar gå fint nu. Ställde upp volten på 1.3, bclk ner på 170 och multipeln upp på 21 (ska finslipa, troligen dra ner volten step wise när jag har tid)

Kan dock inte hitta fahloggen utan att använda ip adressen (den vägen funkar tydligen inte att slänga in i fahmon dvs att ange ip/fah...txt). Ligger väl ungefär på 7k ppd enligt egna approximationer.

Gå in på ip-adressen och leta upp hostname, sen så gör du exakt som det står längst ner på guiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Gå in på ip-adressen och leta upp hostname, sen så gör du exakt som det står längst ner på guiden.

Ahh nu förstod jag steg 5. Sorry, får försöka läsa noggrannare...

Permalänk
Medlem

Nu har min ppd blivit jättekonstig, den har varit nere på 2,5k hela dagen! Skumt som fan, och jag har ingen aning om vad det kan vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Nu har min ppd blivit jättekonstig, den har varit nere på 2,5k hela dagen! Skumt som fan, och jag har ingen aning om vad det kan vara.

Har du gjort nåt speciellt?

Kör du några andra program på den?

Eller har tiden börjat gå för långsamt eller för snabbt (clock drift) i den virtuella maskinen => tiden i fah-loggen stämmer inte => PPD:n som fahmon visar stämmer inte med den verkliga PPD:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W