Permalänk
Medlem

Koppla in fläktar, var?

Tja,

Sitter och stirrar mig blind i moderkortsmanualen till mitt gigabyte P55 UD4. Jag har tre st tre pins fläktar jag vill koppla in men jag hittar bara en system fan plats som passar. Vad är pch_fan och pwr_fan? Kan jag koppla in de andra två där? sys_fan2 är fyra pins kontakt. Kan jag koppla in en av mina tre pins fläktar där ändå?

MVH
Daniel

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk

`Ja det ska gå

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Har du köpt ordentliga fläktar så bör det ha följt med adapters så du kan koppla dem till molex.

Ang pch_fan och pwr_fan, kolla i manualen igen eller konsultera google.

3-pin i 4-pin går bra.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

3 pins funkar i 4 pins kontakter, så det borde bara okej. Det står på sid. 14 vad de där förkortningarna betyder PWR-fan verkar vara fläkt för nätagget, men jag är inte riktigt säker

Permalänk
Medlem

Jag kommer snart inte svara på denna fråga mer Det finns ju massor av svar om man söker i forumet.

Alla moderkort stödjer inte reglering av varvtalet om man kopplar 3-pin på 4-pins-uttaget. Fläkten går då nästan på fullvarv.
Om moderkortet stödjer detta, så ändrar man i bios från PWM till DC eller nåt sånt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Har du köpt ordentliga fläktar så bör det ha följt med adapters så du kan koppla dem till molex.

Ang pch_fan och pwr_fan, kolla i manualen igen eller konsultera google.

3-pin i 4-pin går bra.

Det är standardfläktarna som hängde med mitt lian li. Såg inga adaptrar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Jag kommer snart inte svara på denna fråga mer Det finns ju massor av svar om man söker i forumet.

Alla moderkort stödjer inte reglering av varvtalet om man kopplar 3-pin på 4-pins-uttaget. Fläkten går då nästan på fullvarv.
Om moderkortet stödjer detta, så ändrar man i bios från PWM till DC eller nåt sånt.

Jag testade att söka på pch_fan och pwr_fan men jag fick inte något resultat. Okej, ska kolla i BIOS när jag fått mitt gfx.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein