Permalänk
Medlem

HD3870 fungerar inte längre i en maskin

Hej,
Vet nån om det finns något mer att prova för att säkerhetsställa vad det är fel på om ett pci-ekort (hd3870) efter biosbatteribyte inte ger någon bild (dvi >dvi-till-vga-adapter > vga) mer? Grafikkortfläkten snurrar, men det är enda livstecknet från det.

-Prova andra DVI-porten på graffet - kein Wunderbaum
-Resetta bios (igen) - kein Wunderbaum
-Se till att 'init <PCI-E> first' i bios är sant -kein Wunderbaum
-Uppdatera bios - kein Wunderbaum
-Prova annan vga-dvi-adapter - ingen skillnad
-Rycka den 6-stiftiga PCI-E-strömkontakten - ingen skillnad (inget videomeddelande om ej ansluten ström)
-Testa kortet i annan maskin - fungerar
-Testa annat kort i denna maskin - fungerar

Enda jag kan komma på härnäst är att försöka med ett tredje grafikkort :/

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Varför bytte du batteri till att börja med. och har du vänt det rätt (texten uppåt) ?
Du har väl några lampor på grafikkortets baksida, blinkar de under starten ?
Får du okay-pipet i starten med båda grafikkorten ?
Vad har du för nätaggregat ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag bytte biosbatteriet för att jag inte orkade göra om biosinställningarna var gång strömkabeln ryckits. Sedermera glömmer den inte dessa inställningar mer, varvid jag drar slutsatsen att jag vände rätt pol upp.

Lampor på grafikkortet? Har aldrig sett några sådana tror jag, ser inga på detta heller när jag håller det i min hand. Kan ju se efter nästa gång jag stoppar i det för att prova antar jag.

Inget pip då ingen pc-speaker. En sådan hade varit en fin tillgång i felsökningen, medges.

Seasonic S12 II 380W -> (1* 320GB, 1* 500GB (WC GP), 2*1GB RAM, Superdr-..DVDbrännare, Phenom II x3 på ett GA-MA69GM-S2H = inte särskilt strömhungrigt system) Något jag ändå kan prova såklart är att ta bort allt utom CPU + en RAMbricka och Radeonet och starta.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa med ett annat nätagg för att utesluta det.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Provade boota med ett 'minimum' av komponenter: ie 1 RAMbricka, CPU och grafikkortet. Ingen skillnad. Provade X1300 igen, med samma dvi-vgaadapter- funkar. Såg inga lampor heller..men, på vilket grafikkort har du sett lampor?

Kan prova annat agg om tillfälle ges, även om jag inte ser nån direkt orsak att misstänka det just nu, Allt annat verkar ju fungera ok, och jag överbelastar det inte. 'ANSLUT PCIE-STRÖM NU!!!'meddelandet visas ju inte ens när man inte har PCIE-strömmen ansluten så då lutar det väl mer åt
moderkortet eller grafikkortet; antagligen moderkortet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)