Permalänk

Frågor om RAID 0

... Tänkte skaffa en till hårddisk på c:a 500 gb, och har lite frågor om det:

Mitt moderkort är, för det första, ett Asus P5Q-PRO.

1. Måste man ha ett PCI-kort för att fixa RAID 0 med detta moderkort, eller hur ska man göra?
Svara gärna med personliga erfarenheter - länka till inte allt för avancerade grejer, eller komplettera (sammanfatta) dem om du tror att det behövs.

2. Jag installerar om mitt OS ganska ofta, men det har jag på en mindre enhet - vad händer med RAID:en om man installerar om OS:et?
Kommer den försvinna, kommer all data splittas, eller kommer det inte hända någonting?
Jag är medveten om för- och nackdelar med RAID 0... Men är det någonting ni rekommenaderar annars?

Ska typ ha spel, dokument, masslagring... Blir det bättre att köra två stycken utan RAID - att ha en dedikerad till spel?

Länk till ev. köp:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=491821
har redan en alltså - de kommer vara två likadana hdd's som jag ska köra i RAID.

Fråga om ni vill ha mer info!

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Hedersmedlem

1: om du läser manualen förmoderkortet så står det om det stöder RAID.
Om det gör det så står där även vilka SATAportar som man ska använda.
Asus spprt.. klicka på drivers.. sen väljer du i de 3 rullisterna ditt moderkort

2: om du har 3st diska och 2 är kopplade i raid och OS ligger på den ensamma som första disk. Då kommer du kunna installera om OS men för att OS ska kunna känna igen raidvolymen måste du installera drivrutiner för raidläget (chipset raid driver).
Sålänge du inte kopplar ut nån av diskarna som är i raid så ska inget försvinna vid ominstallation.

Raid på magnetiska lagringsdiskar är bra om du skriver/läser större filer. för OS hjälper det MYCKET mer om du köper en 2:generatonen SSD.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Vila i frid

Snabbaste RAID0'an får du om du kopplar in set-diskarna på olika kanaler, t.ex. 0+2 eller 3+5 och sen partitionerar du upp 100 GB till systemet och resten data/program/whatever. Glöm inte att slå på write-caching i Intel Matrix Storage Console.

Permalänk

... Kör redan SSD för OS:et.

Men blir det någon prestanda skillnad i typ spel och sånt om man kör RAID?
... laddtider och skit borde väl ta kortare tid, också?

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken SSD kör du ?

installera spelet på SSD så går det nog snabbare än på en raid0 på vanliga magnetiska diskar.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Vilken SSD kör du ?

installera spelet på SSD så går det nog snabbare än på en raid0 på vanliga magnetiska diskar.

En OCZ Vertex Series 30 gb, där win 7 tar ca 16 gb... Och TF2 tar 20 gb:P

Matten går tyvärr inte ihop:(

Och Eftersom jag vill ha så mycket prestanda som möjligt, så:D

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Snabbaste RAID0'an får du om du kopplar in set-diskarna på olika kanaler, t.ex. 0+2 eller 3+5 och sen partitionerar du upp 100 GB till systemet och resten data/program/whatever. Glöm inte att slå på write-caching i Intel Matrix Storage Console.

Så det blir ännu snabbare om jag pratitionerar upp RAID:en till typ dokument och sånt - och har en annan till spel och skit?

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Inaktiv

Skit i RAID och speciellt RAID 0 nåt jävligare skit får man leta efter. Kul att leka med men knappast något en person med någon som helst datorvana kör med seriöst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Skit i RAID och speciellt RAID 0 nåt jävligare skit får man leta efter. Kul att leka med men knappast något en person med någon som helst datorvana kör med seriöst.

Åh... Vad trist><

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Skit i RAID och speciellt RAID 0 nåt jävligare skit får man leta efter. Kul att leka med men knappast något en person med någon som helst datorvana kör med seriöst.

RAID0 kan vara väldigt användbart när man behöver höga överföringshastigheter. Backup på det man vill spara är som vanligt väldigt vettigt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
RAID0 kan vara väldigt användbart när man behöver höga överföringshastigheter. Backup på det man vill spara är som vanligt väldigt vettigt.

Hm...

Vore bra om man kunde välja en del av hddn som man ville göra raid av:(

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

ja kör Raid0 och har kört Raid0 i iaf 4 år nu och det har funkat klockrent, men då är jag inte heller rädd om datan jag har på raid diskarna och jag har också sett tilll att de får godtycklig kylning för att minska problemen med dem. Jag kanske borde köra en variant av det istället men nu orkar jag inte bry mig så mkt längre.

Den lilla datan ja har som jag är rädd om har jag på båda av mina diskar utifall att någonting skule hända.

Permalänk
Medlem

Jag är inte speciellt insatt i datorer men Raid0 fungerar smärtfritt för mig och prestandaökningen är väl som den är.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Skit i RAID och speciellt RAID 0 nåt jävligare skit får man leta efter. Kul att leka med men knappast något en person med någon som helst datorvana kör med seriöst.

Jaaaa... det det var ju din åsikt...

Har själv kört raid0 i 5-7 år och aldrig haft några problem, endast kraftig prestandavinst.

DOCK!! har du känslig data bör du göra täta backuper, detta gäller iofs alltid.

Lycka till!!

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luddtuss
Har själv kört raid0 i 5-7 år och aldrig haft några problem, endast kraftig prestandavinst.

DOCK!! har du känslig data bör du göra täta backuper, detta gäller iofs alltid.

Lycka till!! [/B]

... Man skulle inte kunna välja att endast göra en del av båda hårddiskarna till RAID0?

Vet att hårddiskar inte kraschar särskilt ofta, och har det mesta på internet - men lite saker som man inte vill förlora har man ju alltid...

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."