Permalänk
Medlem

Datorn vägrar starta!

Hej!

Jag har byggt en dator till en av mina kompisar. Det konstiga är att datorn vägrar starta när vi väl försöker sätta igång den. Har byggt ihop 4 datorer utan att stöta på något problem.

Grafikkort, minne, hdd, och CPU kan uteslutas i problemsökning eftersom även om dessa vore helt sönder skulle datorn ändå starta! Nätaggregatet är ett 550w corsair så det borde funka prima, alla kontakter är kopplade mellan det och moderkortet.

Vi har testat att koppla powerswitch kontakten på alla möjliga olika sätt för att eliminiera att det är fel på kontakten mellan chassi och moderkort. Helt ärligt är det jättesvårt att säga vart felet ligger och det är därför jag frågar er. Svarar på alla frågor ni kan ha och är tacksam för alla tips och allt hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag har också byggt ihop en dator idag och har exakt samma problem, allt inkopplat men skiten vägrar gå igång. Behöver också hjälp att lokalisera felet, kommer verkligen inte på var felet kan ligga...

Permalänk

kopplat in strömmen i väggen?

(var bara tvungen xD)

men lite seriöst nu, exakt vad händer/händer inte när du/ni försöker starta datorn/datorerna?

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Låter som om någon/några sladdar är fel kopplade, kolla över allt kablar och se till att allt sitter precis rätt för annars startar den aldrig. Något man också kan kolla är ju på moderkortet brukar det sitta en diod som lysser när moderkortet för ström. Min polare hade ett väldigt konstigt problem med sin dator med. Då var orsaken att det satt en dimension som man fäster moderkortet på fel ställe så att det blev någon konstig kortslutning.

Fler tips har jag faktiskt inte dessvärre.

Visa signatur

Fractal Design Arc | Asus P7P55D | Intel core i5 @ 4.0 ghz | Corsair h50, Corsair 650W | Gigabyte 6950 Windforce | Corsair DDR3 4GB @ 1600 mhz 9-9-9-24 XMS3 | Corsair Force 3 Series 60GB |

Permalänk

Comos reset?

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem

Vad gäller mig så är det såhär att själva moderkortet lyser upp. Alltså de knapparna som skall göra det, start/reset och den tredje, kommer inte riktigt ihåg vad den heter. Samt framsidan vid DvD spelaren. Men det går helt enkelt inte att starta igång den. Måste ha att göra med nån sladd som sitter fel, men kan fan inte lista ut VAD :/
förstår om det inte är mycket till hjälp dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorgaE
Låter som om någon/några sladdar är fel kopplade, kolla över allt kablar och se till att allt sitter precis rätt för annars startar den aldrig. Något man också kan kolla är ju på moderkortet brukar det sitta en diod som lysser när moderkortet för ström. Min polare hade ett väldigt konstigt problem med sin dator med. Då var orsaken att det satt en dimension som man fäster moderkortet på fel ställe så att det blev någon konstig kortslutning.

Fler tips har jag faktiskt inte dessvärre.

Intressant, ger lite konstruktiv hjälp. Har tyvärr ingen möjlighet att kolla till datorn nu, har kommit hem. Inga dioder lyser så troligtvis får inte moderkortet någon ström. Verkar skumt och alla skruvar ska sitta där de ska. Ska göra en extra koll nästa gång jag svänger förbi honom.

Fortfarande svårt att lokalisera problemet. Är det någon som har fått ett måndagsexemplar till nätagg eller verkar det helt osannolikt?

Kan även fylla i att något mycket skumt hände när vi felsökte datorn. Kontigt nog fanns inte speakersladden som ska gå från chassit till moderkortet. Jag har ett starkt minne av att den fanns där tidigare. Är det någon med antec 300 som kan fylla i ifall en sådan sladd finns, eftersom om den ska finnas är något snett.