Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk
Medlem

Köpte 2 flaskor Isle of Lime från Gotland. Riktigt trevlig om man tycker om lite söta, orökiga whiskeys.

Ena gick till far min.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Godkväll Whiskyvänner!

Tänkte höra efter vad ni har för tankar om Macleod's Islay?

Mina 3 favoriter annars är Lagavulin, Laphroaig och The Ileach (framförallt för det priset..)

Annars får ni gärna tipsa om någon annan lite rökigare Islay whisky, helst som redan finns eller går att beställa till bolaget

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Godkväll Whiskyvänner!

Tänkte höra efter vad ni har för tankar om Macleod's Islay?

Mina 3 favoriter annars är Lagavulin, Laphroaig och The Ileach (framförallt för det priset..)

Annars får ni gärna tipsa om någon annan lite rökigare Islay whisky, helst som redan finns eller går att beställa till bolaget

Ardbeg? Finns ett par olika, 10-åringen och Uigeadail är mina favoriter. Talisker och Caol Ila är också fina, ffa de lite äldre (15-18 år), Bowmore finns också i några olika varianter. Om det skall vara extra rökigt finns väl Octomore att köpa?

Macleods lär vara en ung Lagavulin, typ 8 år. Om jag minns rätt är den ganska potent, speciellt för det priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ardbeg? Finns ett par olika, 10-åringen och Uigeadail är mina favoriter. Talisker och Caol Ila är också fina, ffa de lite äldre (15-18 år), Bowmore finns också i några olika varianter. Om det skall vara extra rökigt finns väl Octomore att köpa?

Macleods lär vara en ung Lagavulin, typ 8 år. Om jag minns rätt är den ganska potent, speciellt för det priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Ardbeg glömde jag helt Har en Corryvreckan i skåpet. Dock är den nästan lite väl stark, ska prova 10 åriga någon gång också

Har även en Talisker Dark storm.

Ska kika på dina tips, tack för dom!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MyRus:

Godkväll Whiskyvänner!

Tänkte höra efter vad ni har för tankar om Macleod's Islay?

Mina 3 favoriter annars är Lagavulin, Laphroaig och The Ileach (framförallt för det priset..)

Annars får ni gärna tipsa om någon annan lite rökigare Islay whisky, helst som redan finns eller går att beställa till bolaget

Typ i samma klass som The Ileach, inte riktig min kopp te.

Ett par förslag: Lagavulin 8 år "enkel" och rak whisky, rätt så trevlig imho, The Glenlivet Nadurra peated. Lätt rökig och väldig prisvärd whisky. Behöver vatten (62%), men överdriv inte. Laphroaig Quartercask. Lite mer oomph och sötare än den 10 års. Dock mindre medicinsmak.

Laphroaig Select: Hemsk whisky, undvik!

Skrivet av MyRus:

Ardbeg glömde jag helt Har en Corryvreckan i skåpet. Dock är den nästan lite väl stark, ska prova 10 åriga någon gång också

Har även en Talisker Dark storm.

Ska kika på dina tips, tack för dom!

Aldrig fel med en Curryvecka

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av MyRus:

Annars får ni gärna tipsa om någon annan lite rökigare Islay whisky, helst som redan finns eller går att beställa till bolaget

Octomore 6.3 är det absolut vassaste jag någonsin druckit. Inte billig, men en sann upplevelse. Borde gå att beställa genom att typ faxa in en order, eller hur det nu funkar på systemet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Ardbeg glömde jag helt Har en Corryvreckan i skåpet. Dock är den nästan lite väl stark, ska prova 10 åriga någon gång också

Har även en Talisker Dark storm.

Ska kika på dina tips, tack för dom!

Corry och Ugglan är både lika och olika, Corryn påminner mer om en lite lugnare 10-åring men Ugglan är sherryfatslagrad på slutet och därmed lite sötare och fruktigare. Av de tre standardbuteljeringarna tar jag Ugglan 8 dagar i veckan men går man upp i ålder finns det många pärlor som sopar banan även med Ugglan, t.ex. 17-åringen och årgångsbuteljeringarna från 70-talet (men då snackar vi andra priser, från 3000 kr till 20000 kr per flaska!)

Talisker DS har jag inte provat, av beskrivningen låter den trevlig, men tyvärr lider Talisker som så många andra destillerier av att man drog ner på produktionen för 15-20 år sedan och därför inte har tillräckligt mycket gammal sprit för att sälja den oblandad. På systemet räknar jag till åtminstone 6 olika NAS-whiskies ("No Age Statement") som släppts de senaste åren, tidigare fanns 10, 18, 25, 30 och Destillers Edition men förutom 10-åringen och DE har de alla blivit ohemult dyra (om de ens går att köpa). 10-åringen och DE är dock fina komplement till de vanliga rökarna från Islay, lite mildare rök men lika karaktärsfulla.

Skrivet av Meantek:

Octomore 6.3 är det absolut vassaste jag någonsin druckit. Inte billig, men en sann upplevelse. Borde gå att beställa genom att typ faxa in en order, eller hur det nu funkar på systemet.

Nja, så gammaldags är inte ens Systembolaget, det går faktiskt att skicka privatimportförfrågan digitalt sen ett antal år

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Octomore 6.3 är det absolut vassaste jag någonsin druckit. Inte billig, men en sann upplevelse. Borde gå att beställa genom att typ faxa in en order, eller hur det nu funkar på systemet.

Gjorde ont i plånboken av att läsa det där, vad kan en 6.3 gå på idag?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Föredetting
Skrivet av SeF.Typh00n:

Gjorde ont i plånboken av att läsa det där, vad kan en 6.3 gå på idag?

Ser ut att finnas på Amazon.co.uk för... £250GBP. Lite väl, faktiskt. Finns på lager i min lokala shop i Taipei, däremot. Senast jag kollade var priset 5800 TWD, eller 1550 SEK. Frakt är billigt också, bara jobbigt om den fastnar i tullen.

Octomore 8.3 kommer vara ännu rökigare, tror det var 18000 flaskor det handlade om. Kommer någon gång under hösten.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ville ha en japanare som inte kostade skjortan så jag köpte en Nikka from the barrel. MYCKET bra, tycker jag. Då dricker jag i stort sett bara single malt scotch i övrigt.
Denna blir nästan en favorit när det kommer till mindre tjäriga whiskies.
Visst, Yamazakin jag hade för ett par år sedan var vassare, men den kostade mer än dubbla också.

Permalänk
Medlem

Till alla som gillar single malt med smak så är Tyrconnell en suverän investering.
Lite omdömmen: https://www.thewhiskyexchange.com/p/2913/tyrconnell#productRe...

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Fick bli en ny telefon och då jag varit så nöjd med min Oneplus 3T fick det bli en Oneplus 6! https://i.imgur.com/0bklyIJ.jpg

Även införskaffat en del whisky sedan sist
Det som är nytt är Monkey Shoulder, Hibiki Harmony, Box Dálvve och en Highland Park 12 - Viking Honour!

https://i.imgur.com/nu6LPpH.jpg

Citerar dig från en annan tråd för att ta diskussionen här istället, vad tyckte du om Hibiki Harmony?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Citerar dig från en annan tråd för att ta diskussionen här istället, vad tyckte du om Hibiki Harmony?

Jag är också intresserad av att få veta detta

Ska åka till Japan nästa vecka och tänkte köpa med mig ett par flaskor hem, så tänkte kolla om någon har tips på ett par riktigt schyssta japanska whiskys? Speciellt om det är några som inte går att få tag på i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem

@Jeddan: Nu är jag ju ganska ny på området men jag gillar den starkt. Av de jag har så är det en favorit! Väldigt len men man får fortfarande stor smakupplevelse, lite riv efteråt. Är inte särskilt mycket för den rökiga delen så Hibiki Harmony passar mig väldigt bra

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Jag är också intresserad av att få veta detta

Ska åka till Japan nästa vecka och tänkte köpa med mig ett par flaskor hem, så tänkte kolla om någon har tips på ett par riktigt schyssta japanska whiskys? Speciellt om det är några som inte går att få tag på i Sverige.

Hibiki 12 har jag på min lista som jag inte har fått tag på än, finns inte att beställa på systemet.

Skrivet av Muddyvaines:

@Jeddan: Nu är jag ju ganska ny på området men jag gillar den starkt. Av de jag har så är det en favorit! Väldigt len men man får fortfarande stor smakupplevelse, lite riv efteråt. Är inte särskilt mycket för den rökiga delen så Hibiki Harmony passar mig väldigt bra

Ok Funderar på att beställa hem en flaska, får se

Vad har ni annars för whisky i skåpen hemma?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

@Daggemanz: Nikka Black i 5 litersförpackning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daggemanz:

Jag är också intresserad av att få veta detta

Ska åka till Japan nästa vecka och tänkte köpa med mig ett par flaskor hem, så tänkte kolla om någon har tips på ett par riktigt schyssta japanska whiskys? Speciellt om det är några som inte går att få tag på i Sverige.

Prisklass?

Några av mina favoriter (utöver nämnda Nikka) är Hibiki 17, Yamazaki 12, Hakushu 12, Miyagikyo och Yoichi.

Hittar du Hibiki Harmony - Masters Select så köpt den istället för Hibiki Harmony, den har en lila rand längs med etiketten. Mycket bra!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Hibiki 12 har jag på min lista som jag inte har fått tag på än, finns inte att beställa på systemet.

Verkar riktigt fin, tyvärr kommer den nog vara en bra bit över min budget om jag skulle hitta den

Skrivet av oatp1b1:

@Daggemanz: Nikka Black i 5 litersförpackning.

Verkar som ett schysst alternativ i förhållande till priset!

Skrivet av SeF.Typh00n:

Prisklass?

Några av mina favoriter (utöver nämnda Nikka) är Hibiki 17, Yamazaki 12, Hakushu 12, Miyagikyo och Yoichi.

Hittar du Hibiki Harmony - Masters Select så köpt den istället för Hibiki Harmony, den har en lila rand längs med etiketten. Mycket bra!

Helst bland "budgetalternativen" för att vara japanska whiskys. Som student har jag ännu inte spenderat över 500 kr på en flaska Såg ett par Yamazaki 12 på systemet för någon vecka sedan, men de låg på runt 900 kr vilket var lite väl saftigt. Dock antar jag att de flesta lite mer välkända ligger runt den prisklassen. Men är man väl där så får man väl passa på att köpa någon lite dyrare. Har själv faktiskt tittat på Miyagikyo/Yoichi, om jag hittar någon av dessa så får det nog bli en flaska!

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Hibiki 17, [...] Hakushu 12

Fyi dessa har tagits ur produktion, så de är rätt svåråtkomliga nu.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gibbon_:

Fyi dessa har tagits ur produktion, så de är rätt svåråtkomliga nu.

Jag vet, men jag lyckades knipa en Hibiki 17 när jag var där i höstas

Men vet aldrig vad man stöter på!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag vet, men jag lyckades knipa en Hibiki 17 när jag var där i höstas

Men vet aldrig vad man stöter på!

Jag "knep" mig precis ett par jag med. De säljer för omkring 40k yen i Japan nu. Killarna i butiken sneglade konstigt på mig och poängterade t.o.m. att de går på 60 aud om man importerar.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd

@gibbon_: Jäklar i det! Jag lyckades ha turen att få min för 14K Yen.

Rätt bra kap du gjorde där minst sagt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Har inte druckit whisky på ett tag nu, men igår fick jag plötsligt ett litet sug och hittade en flaska Teachers Highland Cream hemma i hyllan. Det brukade vara en av favoriterna bland dom lite billigare sorterna. En lätt rökig blend med "high malt content".
Igår blev jag så besviken på den. Från att ha varit en "billig" kvalitetswhisky har den gått samma öde till mötes som så många andra sorter. Lägre innehåll av malt och en rejäl dos färgämnen. Den smakade så illa att jag inte ens kunde dricka upp den, mest pga besvikelsen antar jag.

Har Ni några liknande erfarenheter av sorter som blivit sämre med åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

Har inte druckit whisky på ett tag nu, men igår fick jag plötsligt ett litet sug och hittade en flaska Teachers Highland Cream hemma i hyllan. Det brukade vara en av favoriterna bland dom lite billigare sorterna. En lätt rökig blend med "high malt content".
Igår blev jag så besviken på den. Från att ha varit en "billig" kvalitetswhisky har den gått samma öde till mötes som så många andra sorter. Lägre innehåll av malt och en rejäl dos färgämnen. Den smakade så illa att jag inte ens kunde dricka upp den, mest pga besvikelsen antar jag.

Har Ni några liknande erfarenheter av sorter som blivit sämre med åren?

Var flaskan öppen? Isåfall kan whiskyn oxidera med tid och ändra karaktär.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lalle-:

Har inte druckit whisky på ett tag nu, men igår fick jag plötsligt ett litet sug och hittade en flaska Teachers Highland Cream hemma i hyllan. Det brukade vara en av favoriterna bland dom lite billigare sorterna. En lätt rökig blend med "high malt content".
Igår blev jag så besviken på den. Från att ha varit en "billig" kvalitetswhisky har den gått samma öde till mötes som så många andra sorter. Lägre innehåll av malt och en rejäl dos färgämnen. Den smakade så illa att jag inte ens kunde dricka upp den, mest pga besvikelsen antar jag.

Har Ni några liknande erfarenheter av sorter som blivit sämre med åren?

Är nog en kombination av att man har tuffat till sig samtidigt som visa märken har blivit "sellouts". Detta gäller ex. Talisker, Bowmore m.fl. som alla har blivit betydligt fegare och mer mainstream än för typ 15 år sedan.

Citat:

Från att ha varit en "billig" kvalitetswhisky

Vad menar du med "billig"? Den är ju billig (229 spänn på Systemet) och man brukar ju att få vad man betalar för.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Gjorde inlägget tidigare i "senaste inköp"

Hämtade ut lite gotta på systemet idag!

En flaska Super Nikka, den vet jag inte den var så speciell som många säger att den är men... helt okej!

Sen även en favorit för min del! En flaska Buffalo Trace! Aldrig riktigt varit mycket för bourbon men denna är riktigt god faktiskt.
Hoppas den är tillåten att visas här...

Påbörjade samlingen för någon månad sedan för att samla på mig sådant som för mig låter gott, så att så här ser den ut idag. Nästintill inget alls, känns det som.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut hos mig.

Öppnade Flaskor:
Smögen Single Cask
Glenfiddich 12
Box Quercus Alba
Box Quercus Robur
Arran 14
Kilkerran 12
Lagavulin Distillers Edition 2017
Deanston 12
Glendronach 12
Hven Tycho's Star
Bunnahabhain 12
Glenfarclas 105
Cardhu 15
Famous Grouse (Bjudewhisky)

Oöppnade flaskor:
Mackmyra Moment Tolv
Bergslagens Sherry Darling
Box The Explorer
Hibiki Harmony Masters Select
Ancnoc Peatheart
Lagavulin 8
Smögen Barrique!
Box Dalvvé
Glenfiddich IPA Experiment
Glenfarclas 15

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Ni som har 10+ flaskor öppnade, hinner ni dricka upp dem innan de försämras?
Jag har tidigare sparat 10-25% av sådana där man inte vill att de tar slut men jag tycker de blir sämre i smak ganska fort. Nu dricker jag en flaska i taget om det inte är så att jag fått en flaska i present, då kan den öppnas direkt, men nästan aldrig fler än två öppna åt gången.

Ikväll blev det en Bowmore engima, helt okej faktiskt för att vara en billig 12årig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Ni som har 10+ flaskor öppnade, hinner ni dricka upp dem innan de försämras?
Jag har tidigare sparat 10-25% av sådana där man inte vill att de tar slut men jag tycker de blir sämre i smak ganska fort. Nu dricker jag en flaska i taget om det inte är så att jag fått en flaska i present, då kan den öppnas direkt, men nästan aldrig fler än två öppna åt gången.

Ikväll blev det en Bowmore engima, helt okej faktiskt för att vara en billig 12årig.

Det tycker jag absolut, inga av mina flaskor har varit öppnade mer än ca. max 4-5 månader.

Men just nu kan jag hålla med om att det är många öppnade flaskor, fler än vanligt.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Testade en Bruichladdich Octomore 8.1 för någon dag sedan, väldigt fin rökig whisky om man gillar rökiga.
Har även ett par Talisker.

Några förslag på andra olika, trevligt rökiga whisky?

Edit: @Xerbee Av vad jag vet så blir whisky inte dåligt så länge du förvarar dom svalt och mörkt. Då kan du ha dom hur länge som helst.
Ljus är den största fienden. Fick den informationen från en whiskyexpert från Pernod-Ricard på en provning för inte så länge sedan.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC