Byta nätagg i märkesdator (HP)

Permalänk
Medlem

Byta nätagg i märkesdator (HP)

Hej.

Vi har en hp dator här på jobbet som har problem med nätdelen.

Fläkten i nätdelen börjar ofta låta som om lagrerna är helt slut och för ett j*vla oljud.

Ska ringa hp men tror inte det finns någon garanti kvar och jag vet att dom tar hutlösa priser för reservdelar. Att skruva upp nätagget och fixa/byta fläkten känns lite farligt pga kvarbliven ström.

Därför känns det som den bästa lösningen är att beställa en ny nätdel. Problemet är bara att jag inte vet om hps datorer har några specialdimensioner på sina delar för att förhindra att folk köper reservdelar på annat håll.

Så, någon som vet om det funkar att slängai ett vanligt nätaggregat eller om jag måste använda ett specialtillverkat ex för hp datorer?

edit: det är en HP Compaq dx2300 microtower.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Just på HP:s microtower, så är det inte omöjligt att nätagget är lite annorlunda= inte standardmått. Du kan ju kolla stansen för hålen i chassit och jämföra med en annan dator. Men det är inget problem att ta ett annat nätagg tex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=404885 och montera. Detta agget funkar både på 20/24 moderkort. Det du kan få göra är att borra nya hål för att fästa det i chassit.

Permalänk
Medlem

Om det är fläkten som låter är det väl bara till att byta fläkten?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

något man bär tänka på när man byter fläkten? Tekniskt sett så är de tinga problem då jag antar att fläktarna går på 12v. Men angående kvarbliven ström i nätagget. Man vill ju inte få sig en stöt..

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Ok har köpt en ny fläkt. Var lite snabb och köpte en 1500rpm fläkt. Kanske lite lågt? Fast det rör sig bara om ett 250w skitagg så borde nog räcka.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Dra ut sladden och försök starta datorn några gånger då blir du av med en del. Hur mycket som finns kvar vet jag inte men du ska ju inte pilla där ändå...

Skruva bara av toppen på agget och byt fläkt. Du kommer inte behöva röra några kondensatorer.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

ok nu har jag bytt fläkten. kom förstås åt kylflänsen men klarade mig utan en stöt.

fungerar. enda problemet och det är kanske ett ganska stort sådant är detta:

orginal fläkten hade ett cfm värde på 38 medans fläkten jag satte dit bar ahar ett på 23. Ganska stor skillnad och jag hoppas att det klarar att kyla agget. Vad hände rom ett agg överhättar, stängs det av automatiskt?

i värsta fall får jag väl byta igen men då är frågan vart man kan köpa en starkare fläkt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Så länge luften som kommer ut ur agget är jättevarmt så är de ingen fara.

Dom flesta agg i märkesdatorer är skapligt väldimesionerade (stavning?) så dom blir inte så värst varma, du kan nog vara lugn.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Det kommer inte att bli överhettat...
Och om det nu otroligtvis skulle bli överhettat så kommer nätagget att stänga av sig

Permalänk
Medlem

ah jo det verkar fungera bra nu. tycker den trycker ut jävligt lite luft fast den är inte varm på något sätt. Har vart igång i 6h nu. hade ingen lödpenna så kopplade med sockerbitar. borde ju funka lika bra tycker man.

En liten kul detalj är väl att precis när jag skruvat ihop agget så insåg jag att jag satt fläkten åt fel håll

oh well, tack för hjälpen alla

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |