SonyEricssons androidtelefon "Rachael"

Permalänk
Medlem

En väldigt smart grej som SE skulle kunna göra för att hävda sig i konkurrensen vore att: förutom att erbjuda sin egen mjukvara med traditionellt långt mellan uppdateringarna så borde de ha alternativet att alltid kunna installera senaste versionen av vanilla-Android endast kompletterad med de drivrutiner som behövs för telefonen från sin hemsida.

DEt skulle stilla hungern hos de nyfikna och teknikhungriga, stoppa bashandet över att de släpper gamla och inlåsta versioner av mjukvaran och rent allmänt vara en riktigt bra PR-kupp.

Herregud, det finns ju hela communities därute med hur många medlemmar som helst enbart uppbyggda kring idén att fulinstallera nyare mjukvara på olika telefoner. Om SE alltid erbjöd den senast vanilla-mjukvaran direkt från sin hemsida skulle hela basen för alla dessa communities försvinna, och alla användare skulle bli enormt lyckliga över att kunna hålla sig uppdaterade om de så önskar. Ett fresmeat/sourceforge.net för Android på SEs telefoner, det låter helt enkelt som en grym idé.

Den enda ansträngningen SE behövde göra är som sagt att integrera drivrutinerna för sin lur och hålla ordning på installationsprogrammet.

Vanliga lata Svenssons kan som tidigare fortsätta att vänta länge på SE egen firmware fylld med lull-lull, nedladdningsbar där den alltid har varit det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

the squonk: Ja det vore grymt. Timescape, mediascape och olika UI:s kunde de sedan släppa som apps som eventuellt endast går att köra på SE telefoner.
Om det går borde man göra UI:s som inte är så integrerade i OSet så att man enkelt kan byta. Det borde göras ett smart API för det om det inte finns.

Minskar deras jobb och gör telefonen mer flexibel.

Allt talar dock för att det blir än X10a för min del ändå.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Avstängd

Timescape/Mediascape är en app....som startas via en ikon...

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

Ja, men du kan inte lada ner den ifrån Adroid Market om du skulle ha en vanlig andriod version väl?
Det var det jag menade iaf.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Ja, men du kan inte lada ner den ifrån Adroid Market om du skulle ha en vanlig andriod version väl?
Det var det jag menade iaf.

Timescape och Mediascape är applikationer som ligger med i telefonen.
Man behöver inte använda dom utan man kan köra med helt vanliga androidappar istället. Men du kan välja att ha Timescape istället för vanliga androids homescreen. Det är en smaksak helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem

Står i valet och kvalet mellan nexus one och x10, får helt enkelt invänta x10 och lite recenssioner...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Timescape och Mediascape är applikationer som ligger med i telefonen.
Man behöver inte använda dom utan man kan köra med helt vanliga androidappar istället. Men du kan välja att ha Timescape istället för vanliga androids homescreen. Det är en smaksak helt enkelt.

Nej, det är det inte, eftersom man tillsvidare(när nu telefonen kommer) är låst till en viss version av Android. Den som SE behagar släppa, enligt rapporterna 1.6. Detta 4-5 månader efter att Google börjat sälja en mobil med 2.1 ...

Så Timescape/Jalibbaba eller vad eller inte är inte det mest intressanta, utan möjligheten att kunna välja mellan en gammal trött SE-dressad firmware och en *den senaste* vanilla Android-firmware. För den som vill. Älskar man Timescape kör man såklart på SE-versionen, eftersom de SE-specifika apparna kanske inte finns på appmarket. Vilket de kanske borde ändå, för större tillgänglighet och öppenhet är det som kan knäcka Apple och inte större inlåsning. Inlåsning är i det här fallet dömt till fail imho eftersom touchtelefonerna har fört in hela telefonmarknaden i ett nytt skede.

Ericsson kan inte fortsätta att sälja samma hårdvara i femton olika versioner med olika funktionalitet låst/upplåst efter behov och i olika glada "ungdomliga" färger. Nu är det plattform som gäller och telefonen är bara en infrastruktur ungefär som telestationerna är det, hur många bryr sig om vilken telestation de använder - det skulle vara meningslöst att måla dem i glada färger och döpa dem till coola namn, det är mjukvara/apps och öppenhet som är den STORA grejen. Det är det SE måste fatta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

the squonk: Håller med om allt utom det sista.
De flesta användare är inte så intresserade av vilken plattform det är och hur öppen den är. De kräver vissa funktioner och att det ska vara så enkelt som möjligt. Dessutom är mobilen numer lite av en mode accessoar för många och då är ju givetvis designen lika viktigt som funktionerna.
Det är de som är teknikintresserade som resonerar som du gör och det är ju bara en del av den totala marknaden.
Glada färger och coola namn är ju en del av marknadsföringen som gör att telefonerna säljs.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
the squonk: Håller med om allt utom det sista.
De flesta användare är inte så intresserade av vilken plattform det är och hur öppen den är. De kräver vissa funktioner och att det ska vara så enkelt som möjligt. Dessutom är mobilen numer lite av en mode accessoar för många och då är ju givetvis designen lika viktigt som funktionerna.
Det är de som är teknikintresserade som resonerar som du gör och det är ju bara en del av den totala marknaden.
Glada färger och coola namn är ju en del av marknadsföringen som gör att telefonerna säljs.

Glada och coola namn vet jag inte.. Möjligen på 1-2000 kr klassens mobiler.

Svart, vitt och svaga liknande färger ska det vara har vi tydligt sett.
Varför tror du Apple-produkter anses vara design och ser mycket mer värd ut för svenssons?

Det är ingen som säger Wow, fet design, omg va snyggt åt massa glada coola färger hit och dit. Det har HP och SE visat för oss ett antal gånger nu

Missnöjd med Nexus One´s utseende. Därför blir det blocket snart!

Permalänk
Avstängd

Det finns flera förklaringar till varför X10 kommer med 1.6, ett par är följande:

- Man har varit sen att hoppa på tåget med Android.
- Man vill verkligen ha en bra kamera som SE generellt sett har och har därför utarbetat en helt egen mjukvara, denna är framtagen med 1.6 i åtanke. Android genrellt sett har usel mjukvarubehandling för kamera.

Bildvaliteten på X10ans bilder är överlägsen ALLA andra Androidmobilers bildkvalitet vilket man på SE satsar hårt på.

Man kan bara hoppas att man parallellt med 1.6 jobbar på en senare version och det är jag rätt säker på.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

var inne på media markt idag å kolla runt lite så kom på att jag kan ju fråga nån på mobil avdelningen om de har fått nått leverans datum på xperia, å det hade dem. iaf ett ca datum,han som ja snacka med sa att "deras snubbe" på SE hade sagt runt mitten av februari, så man kan ju hoppas på att den kommer då så man kan få åka å känna på den personligt. har blivit väldigt sugen på att köpa den av allt man har sett å läst i denna tråden.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Det finns flera förklaringar till varför X10 kommer med 1.6, ett par är följande:

- Man har varit sen att hoppa på tåget med Android.
- Man vill verkligen ha en bra kamera som SE generellt sett har och har därför utarbetat en helt egen mjukvara, denna är framtagen med 1.6 i åtanke. Android genrellt sett har usel mjukvarubehandling för kamera.

Bildvaliteten på X10ans bilder är överlägsen ALLA andra Androidmobilers bildkvalitet vilket man på SE satsar hårt på.

Man kan bara hoppas att man parallellt med 1.6 jobbar på en senare version och det är jag rätt säker på.

Och detta vet du för att?

De som tycker telefonen suger bara för att den leveras med 1.6 bör tänka om. SE har ju ersatt det 2.0 uppgraderingen gör med bättre saker. Kamera-interface, Anslutnings-interface med mera.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Och detta vet du för att?

De som tycker telefonen suger bara för att den leveras med 1.6 bör tänka om. SE har ju ersatt det 2.0 uppgraderingen gör med bättre saker. Kamera-interface, Anslutnings-interface med mera.

Källan kommer jag ALDRIG att avslöja men kan avslöja såpass mycket att jag har hyffsad insyn och dagliga kontakter. Dessutom kan jag tillägga att jag har har fått möjligheten att både använda och leka med en X10a.

Du får helt enkelt ta mig på mitt ord.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfie91
var inne på media markt idag å kolla runt lite så kom på att jag kan ju fråga nån på mobil avdelningen om de har fått nått leverans datum på xperia, å det hade dem. iaf ett ca datum,han som ja snacka med sa att "deras snubbe" på SE hade sagt runt mitten av februari, så man kan ju hoppas på att den kommer då så man kan få åka å känna på den personligt. har blivit väldigt sugen på att köpa den av allt man har sett å läst i denna tråden.

å andra sidan så har ju säljare på media markt snackat i 1-2 månader nu om att "nästa vecka" börjas försäljningen av nokia N900 i vanliga butiker. o hur har det gått? ja ännu är den väll inte ute annat än på nokia shop. så vad säljare i butiker säger, skulle jag inte lita mycket på.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Källan kommer jag ALDRIG att avslöja men kan avslöja såpass mycket att jag har hyffsad insyn och dagliga kontakter. Dessutom kan jag tillägga att jag har har fått möjligheten att både använda och leka med en X10a.

Du får helt enkelt ta mig på mitt ord.

Hur ska man då veta om du är seriös eller inte?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Kan man jämföra X10 med Nokia N900?

/Daniel

Permalänk
Medlem

det kan man säkert. frågan ä hur rättvist det blir då det på ett sätt är lika, men sett ur annan synvinkel ä rätt olika.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
det kan man säkert. frågan ä hur rättvist det blir då det på ett sätt är lika, men sett ur annan synvinkel ä rätt olika.

Kan du förklara för mig som inte är så insatt?=)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Hur ska man då veta om du är seriös eller inte?

Nej, du får helt enkelt bilda dig en egen uppfattning. Själv ger jag minimal information om X10 som jag lovat vänner/bekanta. Det är ung. samma bakgrund som när Sweclockers själva skyddar en källa. Dessutom har jag lovat att inte använda för mkt av informationen publikt. Räcker det som svar?

Men som jag sa, bilda dig en egen uppfattning av den informationen du får och ta den med en nypa salt eller fundera på om det kan vara anledningen.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_485
Kan du förklara för mig som inte är så insatt?=)

Maemo som n900 kör är mer dator, me lite telefonfunktioner. de har alltså inte prioriterat telefonfunktionen även om den finns där. kommer dock bli bättre med uppdateringar som kommer tror jag. Android är mer anpassat för telefoner, kanske inte så konstigt då android gjordes för telefoner, medans Maemo funnits i tidigare nokia produkter, men då utan att man kunnat ringa med dem. ska man förenkla det mycket, så är maemo väldigt nära släkt med debian (linux).

N900 har fysiskt tangentbord osv. så även där skiljer det lite. i så fall äre väll mot motorola millstone den ska jämföras med om man ska jämföra den rakt över med en android telefon.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Varför kan de inte bara säga ett lanseringsdatum? vad kommer de förlora på det? Jag kommer vänta tills mitten av februari har den inte kommit ut då kommer jag köpa N900 orkar f*n inte vänta mer

Visa signatur

De du

Permalänk
Avstängd

Ny läcker youtube-video med genomgång

http://www.youtube.com/watch?v=ZgwaIjNDilw

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Ny läcker youtube-video med genomgång

http://www.youtube.com/watch?v=ZgwaIjNDilw

Har inte någon redan rekommenderat den? Har sett den förut i alla fall. Dock så tycker jag att den endast ser intressant ut om man typ är buisness-inriktad eller något. Förutom storleken så gillar jag den inte alls. Blir en N900 för mig efter att ha sett denna videon en andra gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zrra
Varför kan de inte bara säga ett lanseringsdatum? vad kommer de förlora på det? Jag kommer vänta tills mitten av februari har den inte kommit ut då kommer jag köpa N900 orkar f*n inte vänta mer

för att det är ännu värre för dem att säga ett datum, som de sen inte kan hålla. då undergräver de sin egen trovärdighet. de gjorde ju nå liknande med P800, som kom ett år efter utlovad lansering.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

'Källan' säger att nuvarande datum för släpp är v.13.

Ta det med en nypa salt med tanke på SE's historia med försenade mobiler.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
för att det är ännu värre för dem att säga ett datum, som de sen inte kan hålla. då undergräver de sin egen trovärdighet. de gjorde ju nå liknande med P800, som kom ett år efter utlovad lansering.

whaa ett år Tänkt så blir det samma sak med denna? Jag kommer jallefall vänta tills den 29 feb, för så står det på kompletts och inwarehouses hemsida.
Har den inte kommit ut då kommer jag köpa n900 eller hd2

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

De har ju flera gånger bekräftat att de kommer hålla det datum de sagt, dvs första kvartalet. Så de har ju mars ut på sig.

Vecka 13(dvs månadsskiftet mars-april) verkar vara det mest troliga datumet just nu.

Den börjar se riktigt bra ut i youtube-videorna nu iaf
Sjukt sugen!

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Hedersmedlem

Tappade tålamodet, köpte en nokia 5230 så länge. Jäkligt billigt med tanke på funktionerna. Så nu kan jag gott vänta in den "perfekta" luren vilken det nu blir (körde min förra mobil i tvättmaskinen lagom till jul), tänker inte köpa en x10 ifall den kör 1.6.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Tappade tålamodet, köpte en nokia 5230 så länge. Jäkligt billigt med tanke på funktionerna. Så nu kan jag gott vänta in den "perfekta" luren vilken det nu blir (körde min förra mobil i tvättmaskinen lagom till jul), tänker inte köpa en x10 ifall den kör 1.6.

Vad folk ska lita blint på siffror.. Samma sak när det gäller Megapixlarna i kameran...

1.6 eller 2.0 spelar inte så stor roll då Sony Ericsson har ersatt mycket som kommer i 2.0 med egna, bättre funktioner//gränssnitt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Vad folk ska lita blint på siffror.. Samma sak när det gäller Megapixlarna i kameran...

1.6 eller 2.0 spelar inte så stor roll då Sony Ericsson har ersatt mycket som kommer i 2.0 med egna, bättre funktioner//gränssnitt.

tänkte framförallt på epostklienten.. är det inte så att 1.6 inte har stöd för flera konton?

edit: du kan nog utgå från att "folket" här inte är särskilt representativt och således skiter i om det är 6mpix eller 12mpix i en kamera med så liten sensor