SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Har haft problem med magen och aptit under en väääldigt lång tid som jag nog nämnt tidigare i denna tråd. Tog blodprov för nån månad sen, men inget brev kom. Jag ringde och frågade vad som hände. Sjuksköterskan jag pratade med trodde att det bara inte vara skickat än. Jag räknade kallt med att inget skulle komma så frågade om hon kunde se hur värdena var. Hon babblade nåt om låga njurvärden. Jag tänkte inte mer på det.
Brevet har fortfarande inte kommit, så jag undrar. Vad betyder lågt njurvärde?

Det vanligaste proven man tar för att mäta njufunktion är kreatinin samt Cystatin C. De kan ge en uppskattning av njurens GFR (glomerular filtration rate, filtrationskapacitet). Jag tycker dock att hon uttrycker sig lite konstigt. Möjligtvis kan man mena att GFR är lågt men då borde de prover hon rimligtvis tagit vara höga. Sen är jag inte helt säker på hur detta anknyter till din magproblem heller. Hur motivera de att ta njurprover? Uremi kan förvisso ge aptitbesvär men verkar långsökt att ta initialt på nån som kommer för magbesvär på VC.

Permalänk
Skrivet av CSM101:

@vattenfall: läkemedelstaket är inte beroende på landstinget man bor i, det kostar med andra ord alltid lika mycket som mest.

Hoppas kunde man alltid, kanske var det högkostadsskydet inom vården som skilde sig eller är det också samma? Ifs är 1800 billigt jmf med vad det riktiga priset skulle bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Det vanligaste proven man tar för att mäta njufunktion är kreatinin samt Cystatin C. De kan ge en uppskattning av njurens GFR (glomerular filtration rate, filtrationskapacitet). Jag tycker dock att hon uttrycker sig lite konstigt. Möjligtvis kan man mena att GFR är lågt men då borde de prover hon rimligtvis tagit vara höga. Sen är jag inte helt säker på hur detta anknyter till din magproblem heller. Hur motivera de att ta njurprover? Uremi kan förvisso ge aptitbesvär men verkar långsökt att ta initialt på nån som kommer för magbesvär på VC.

Krea är ett standardprov på många ställen.
Hatar när sjuksyrror försöker förklara något de inte kan för en patient och kommer med sådana här ord/meningar/bemärkelser. Då ska man nämligen som läkare försöka reda ut vad denne menade när patienten kommer med standardfrågan "Vad innebär XXX som h*n berättade om?".
Tack.

Skrivet av Vattenfall:

Hoppas kunde man alltid, kanske var det högkostadsskydet inom vården som skilde sig eller är det också samma? Ifs är 1800 billigt jmf med vad det riktiga priset skulle bli.

Högkostnadsskydd för läkemedel
Högkostnadsskydd för patientavgifter

Båda två är nationella, det ska inte spela roll var man bor, man ska inte behöva tvingas betala mer för samma tjänst som någon annan.

Permalänk
Medlem

Nu har jag en rolig fråga. Ska göra koloskopi och fått recept på laxermedel jag måste dricka 4 liter av dagen innan och måste lägga om kosten en vecka innan undersökningen. Det konstiga är att jag har gjort denna undersökning tidigare och då fick jag något mer koncentrerat laxermedel så jag slapp dricka 4 liter, och åt inget dan innan, la inte om kosten alls veckan innan. Tror ni de kan gå med på att ändra saker om jag ringer o pratar med dem? Känns extremt onödigt att lägga om kost en vecka innan och tvingas dricka 4 liter laxermedel istället för 4-5 dl som det uppenbarligen fungerar bra att göra då det funkade sist.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nu har jag en rolig fråga. Ska göra koloskopi och fått recept på laxermedel jag måste dricka 4 liter av dagen innan och måste lägga om kosten en vecka innan undersökningen. Det konstiga är att jag har gjort denna undersökning tidigare och då fick jag något mer koncentrerat laxermedel så jag slapp dricka 4 liter, och åt inget dan innan, la inte om kosten alls veckan innan. Tror ni de kan gå med på att ändra saker om jag ringer o pratar med dem? Känns extremt onödigt att lägga om kost en vecka innan och tvingas dricka 4 liter laxermedel istället för 4-5 dl som det uppenbarligen fungerar bra att göra då det funkade sist.

Tveksamt. Var antagligen Phosphoral du fick sist, det finns en diskussion där många menar att tarmen inte blir tillräckligt ren på det och att kvalitén på undersökningen därmed försämras. Men vet faktiskt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Krea är ett standardprov på många ställen.

Stämmer, i Skåne kampanjar de dock för mer cystatin c, det är lite bättre på att uppskatta GFR. Sen är det väl kanske ingen slump heller att provet är framtaget i Lund...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Tveksamt. Var antagligen Phosphoral du fick sist, det finns en diskussion där många menar att tarmen inte blir tillräckligt ren på det och att kvalitén på undersökningen därmed försämras. Men vet faktiskt inte.

Fast det funkade ju sist, var inga som helst problem då. Och om jag ska dricka 4 liter laxermedel lär jag spy, så jag lår få i mig mindre medel ändå

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Fast det funkade ju sist, var inga som helst problem då. Och om jag ska dricka 4 liter laxermedel lär jag spy, så jag lår få i mig mindre medel ändå

Att det funkade för x år sen betyder inte att det funkar idag, allt utvecklas
Enklast är att du helt enkelt ringer och frågar och berättar varför du skulle vilja ändra på deras rekommendationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Stämmer, i Skåne kampanjar de dock för mer cystatin c, det är lite bättre på att uppskatta GFR. Sen är det väl kanske ingen slump heller att provet är framtaget i Lund...

Haha precis

Vad var det du plugade/jobbade med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Haha precis

Vad var det du plugade/jobbade med?

Pluggar till läkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Pluggar till läkare.

Vilken termin?

Välkommen till tråden btw (om jag glömt det tidigare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vilken termin?

Välkommen till tråden btw (om jag glömt det tidigare)

Tack, termin 8, så jag är grönklädd för det mesta just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Tack, termin 8, så jag är grönklädd för det mesta just nu.

Ah, unerbart med operationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Att det funkade för x år sen betyder inte att det funkar idag, allt utvecklas
Enklast är att du helt enkelt ringer och frågar och berättar varför du skulle vilja ändra på deras rekommendationer.

Ne men eftersom jag är en faktor i båda så har ju den ena metoden prövats på mig medan den andra inte har det. I övrigt ser jag det som ett steg bakåt att behöva dricka 10 ggr så mycket inför samma undersökning

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ne men eftersom jag är en faktor i båda så har ju den ena metoden prövats på mig medan den andra inte har det. I övrigt ser jag det som ett steg bakåt att behöva dricka 10 ggr så mycket inför samma undersökning

Och den andra som inte testats och som du ska testa nu kanske har visat sig vara säkrare och därför kör man den istället för den förra du testade

Men 4-5l är jävligt mycket, det ska jag hålla med dig om, de gånger jag läst att så mycket kontrast kommer användas har det alltid varit en sanning med modifikation, man har de facto kört med mindre, en mängd som anpassats efter patienten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nu har jag en rolig fråga. Ska göra koloskopi och fått recept på laxermedel jag måste dricka 4 liter av dagen innan och måste lägga om kosten en vecka innan undersökningen. Det konstiga är att jag har gjort denna undersökning tidigare och då fick jag något mer koncentrerat laxermedel så jag slapp dricka 4 liter, och åt inget dan innan, la inte om kosten alls veckan innan. Tror ni de kan gå med på att ändra saker om jag ringer o pratar med dem? Känns extremt onödigt att lägga om kost en vecka innan och tvingas dricka 4 liter laxermedel istället för 4-5 dl som det uppenbarligen fungerar bra att göra då det funkade sist.

Om det är laxabon som de har ordinerat tycker jag verkligen synd om dig. Tog mig ~10-12h att få i mig mina 4 liter när jag åkte på den. Smakar typ som att blanda enorma mängder salt och vatten. :-/

Du har väl inte mycket att förlora på att ringa och fråga om det går att byta. När jag fick laxabon förra året pratade de även om något annat medel som var mer koncetrerat. Men iom mina blödningar vågade de inte ge mig den medicinen.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Jag har tittat lite i bipacksedeln till min Citalopram och där står det att den inte går bra ihop med kodein. Jag sökte efter kodein på wikipedia och där står det att den är en opiat. Betyder det att citalopram inte går bra ihop med alla andra opiater också, typ morfin ?
Jag fick också en ny sorts tabletter med högre dos och i pappret för dom står inte kodein med. Kan det skilja sig mellan olika märken på medecinen ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag har tittat lite i bipacksedeln till min Citalopram och där står det att den inte går bra ihop med kodein. Jag sökte efter kodein på wikipedia och där står det att den är en opiat. Betyder det att citalopram inte går bra ihop med alla andra opiater också, typ morfin ?
Jag fick också en ny sorts tabletter med högre dos och i pappret för dom står inte kodein med. Kan det skilja sig mellan olika märken på medecinen ?

Jag kanske är trött, men jag hittar inget om kodein eller morfin på bipacksedeln för citalopram (20mg activis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Jag kanske är trött, men jag hittar inget om kodein eller morfin på bipacksedeln för citalopram (20mg activis).

Den jag hade innan hette Citalopram CNSpharma 20 mg. Den jag fått nu heter Citalopram Mylan 30 mg.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Den jag hade innan hette Citalopram CNSpharma 20 mg. Den jag fått nu heter Citalopram Mylan 30 mg.

Ibland hatar jag tanken bakom FASS.
Varje företag skriver sina egna saker, därför allting kan se så olika ut.

Om du kollar så ser du att båda påverkar CYP2D6-isoenzymet som på den ena bipacksedeln ochså metaboliserar kodein. Så båda två har exakt samma profil i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Ibland hatar jag tanken bakom FASS.
Varje företag skriver sina egna saker, därför allting kan se så olika ut.

Om du kollar så ser du att båda påverkar CYP2D6-isoenzymet som på den ena bipacksedeln ochså metaboliserar kodein. Så båda två har exakt samma profil i princip.

Ok, så det är bara kodein som påverkas ? Inte andre opiater ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Ok, så det är bara kodein som påverkas ? Inte andre opiater ?

Vill minnas att vi skrev in oxycontin och oxynorm till patienterna på avdelningen som hade genomgått operationer och som även stod på citalopram.
Så misstänker att det rör sig om just kodein (varför inte annars skriva opiater?) och vilken dos man tar det i.

Edit: bäst är att fråga läkaren som skrivit ut Citalopramet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vill minnas att vi skrev in oxycontin och oxynorm till patienterna på avdelningen som hade genomgått operationer och som även stod på citalopram.
Så misstänker att det rör sig om just kodein (varför inte annars skriva opiater?) och vilken dos man tar det i.

Edit: bäst är att fråga läkaren som skrivit ut Citalopramet.

Ok, då har jag bättre koll. Bara att hoppas jag inte ska behöva ta något starkt smärtstillande.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Och den andra som inte testats och som du ska testa nu kanske har visat sig vara säkrare och därför kör man den istället för den förra du testade

Men 4-5l är jävligt mycket, det ska jag hålla med dig om, de gånger jag läst att så mycket kontrast kommer användas har det alltid varit en sanning med modifikation, man har de facto kört med mindre, en mängd som anpassats efter patienten.

Jo det förstås. Grejjen är att det står i papprena de skickade hem till mig med anvisningar är att jag vid 15-16 skall dricka 2 liter, och vid 19 dricka 2 liter till. Å andra sidan får jag äta lätt lunch nu, sist så fick jag äta lätt frukost och sen sitta på dass resten av dan och inte äta något fast tills efter undersökningen dan därpå, nu behöver jag bara spendera tiden efter 15 på dass. Så det finns ju fördelar med båda sätten antar jag.

Blir fan galen, vet inte om man ska räkna med crohns eller inte :p. På läkaren lät det ju som så gott som säkert, men att det ändå är bra att utföra undersökningen. Dock kan jag ju ha missförstått fatalt. Jag vill ha sannolikheter!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Skrev här förut att jag håller på att tappa hår och nu är område där man ser att jag har färre hår mycket större än den var förra året men jag har fprtfarande hår kvar där Tror att det rör sig om ärftighåravfall då den följer samma mönster. Ville läsa lite mer ingående om det men det enda jag hittar är massa sidor som vill sälja sina produkter och ger bara en liten överblick över det hela... Någon som vet en bra sida där man kan läsa om det?? Det jag undrar är om hastigheten är ungefär den samma eller om den ökar- eller om det är olika hos person till person och om man kan säga nåt om hur länge tar det innan det syns.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Skrev här förut att jag håller på att tappa hår och nu är område där man ser att jag har färre hår mycket större än den var förra året men jag har fprtfarande hår kvar där Tror att det rör sig om ärftighåravfall då den följer samma mönster. Ville läsa lite mer ingående om det men det enda jag hittar är massa sidor som vill sälja sina produkter och ger bara en liten överblick över det hela... Någon som vet en bra sida där man kan läsa om det?? Det jag undrar är om hastigheten är ungefär den samma eller om den ökar- eller om det är olika hos person till person och om man kan säga nåt om hur länge tar det innan det syns.

Det är individuellt.

Här har du lite småplock som mindre fokuserar på dyra behandlingsmetoder och mer på själva fenomenet
Håravfall - Hud - Karolinska Universitetssjukhuset
Manlig typ av håravfall ? Huden
Håravfall
Hravfall - Androgen alopeci. Manligt hravfall. - Praktisk Medicin

Prova ven att googla på androgen alopeci.

Permalänk
Medlem

Fanns tydligen någon sjuksköterskegrupp som hade hand om information och hjälp för magsakerna på sjukan jag skulle prata med om jag hade frågor eller blev sämre. Hade tänkt ringa dem o fråga vad läkaren egentligen skrivit in om mig, ifall det var typ säkert vad det var (jag vill ju bara veta så det är rätt säkert). Hade även en mer seriös fråga.

Dock hade de semester tydligen, lite random men sure. Så då tänkte jag ta den seriösa fråga här, vad kan man klassa som "blir sämre"? Jag får progressivt mindre och mindre energi, jag sover mer och mer och ögonlocken är ändå tunga vid 5 på eftermiddagen. Efter 8-9 gör jag inget annat än ligger i sängen och slösurfar (brukar vara vaken till 1 och sen sova 6 timmar). Detta har ju självklart pågått sen i somras men det fortsätter iaf :p.

Kan ju även inflika att jag får fler och fler episoder av extremt illamående och ont i magen, igår efter jag varit på toa trodde jag att jag skulle spy i 3 timmar, tills jag somnade. Nu när jag vaknade kändes det okej, hade bara mitt vanliga "morgon-illamående". Är det någon idé att kontakta dem? Eller ska jag göra det först om jag spyr osv? Var jag måttligt irriterande att de jag blev ombedd att ställa frågor till har semester, kanske bara är en person i den gruppen dock...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Fick veta för länge sedan att mitt ena ben är lite längre än det andra (typ cm så inget man ser) men att det skulle bidra till krökning av ryggraden (Skolios). Fast eftersom jag på den tiden tränade simning på hög nivå, så skulle de inte vara någon risk för Skolios.
Nu har det gått några år sedan jag la av med träning, undrar ryggraden fortfarande kan krökas? Även fast jag inte växer på höjden längre.

Brukar få ont i rygga ibland, speciellt då man lägger sig ned.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Fanns tydligen någon sjuksköterskegrupp som hade hand om information och hjälp för magsakerna på sjukan jag skulle prata med om jag hade frågor eller blev sämre. Hade tänkt ringa dem o fråga vad läkaren egentligen skrivit in om mig, ifall det var typ säkert vad det var (jag vill ju bara veta så det är rätt säkert). Hade även en mer seriös fråga.

Dock hade de semester tydligen, lite random men sure. Så då tänkte jag ta den seriösa fråga här, vad kan man klassa som "blir sämre"? Jag får progressivt mindre och mindre energi, jag sover mer och mer och ögonlocken är ändå tunga vid 5 på eftermiddagen. Efter 8-9 gör jag inget annat än ligger i sängen och slösurfar (brukar vara vaken till 1 och sen sova 6 timmar). Detta har ju självklart pågått sen i somras men det fortsätter iaf :p.

Kan ju även inflika att jag får fler och fler episoder av extremt illamående och ont i magen, igår efter jag varit på toa trodde jag att jag skulle spy i 3 timmar, tills jag somnade. Nu när jag vaknade kändes det okej, hade bara mitt vanliga "morgon-illamående". Är det någon idé att kontakta dem? Eller ska jag göra det först om jag spyr osv? Var jag måttligt irriterande att de jag blev ombedd att ställa frågor till har semester, kanske bara är en person i den gruppen dock...

På tröttheten låter det som dina värden är taskiga, har du någon blödning eller så? När mitt Hb var som lägst (62, 60 är tydligen gränsen för att de sätter in blod direkt) var jag inte heller så jävla pigg. När värdet minskar över en längre period så vänjer man sig någorlunda. Och smärtorna du nämner låter definitivt som ett skov.

Jag är ingen läkare/läkarstudent utan talar enbart utifrån mina egna erfarenheter av chrons (fick diagnosen för ett och ett halvt år sedan). Men jag tycker definitivt att du ska kontakta dem. Om de inte säger något om blodprover så stå på dig att du vill ha en remiss på det! Åtminstonde hb och järn, tror blodstatus innehåller båda dessa samt annat som kan vara bra att hålla koll på.

Gör inte som jag och utgå ifrån att det kommer gå över, det är fan inte värt det när man ligger på golvet och magen gör ont som fan. :-/

Kan det vara IBD-mottagningen på Danderyd? Får du inte tag i någon där kan du prova växeln och se om de kan jaga fatt i någon doktor. Eller avdelning 92/gastromottagningen.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[vEX:

;10453445']På tröttheten låter det som dina värden är taskiga, har du någon blödning eller så? När mitt Hb var som lägst (62, 60 är tydligen gränsen för att de sätter in blod direkt) var jag inte heller så jävla pigg. När värdet minskar över en längre period så vänjer man sig någorlunda. Och smärtorna du nämner låter definitivt som ett skov.

Jag är ingen läkare/läkarstudent utan talar enbart utifrån mina egna erfarenheter av chrons (fick diagnosen för ett och ett halvt år sedan). Men jag tycker definitivt att du ska kontakta dem. Om de inte säger något om blodprover så stå på dig att du vill ha en remiss på det! Åtminstonde hb och järn, tror blodstatus innehåller båda dessa samt annat som kan vara bra att hålla koll på.

Gör inte som jag och utgå ifrån att det kommer gå över, det är fan inte värt det när man ligger på golvet och magen gör ont som fan. :-/

Kan det vara IBD-mottagningen på Danderyd? Får du inte tag i någon där kan du prova växeln och se om de kan jaga fatt i någon doktor. Eller avdelning 92/gastromottagningen.

Jag vet inte om jag har blödning, kommer inget blod när jag skiter iaf. Och de har gjort alla undersökningar utom kameraundersökning. De ville klämma in mig nästa vecka på den men jag har tentor så jag lyckades få dem att skjuta på det ännu en vecka. Det är en sån där konstig trötthet, kommer nästan inte igång på morgonen, sen är man småtrött hela dan (blir mer o mer trött hela dan), tunga ögonlock vid 4-5 och nästan däckar vid 8-9. Ligger i sängen nu efter att precis kommit hem, lär slockna snart, slocknade nästan vid 8 när jag va borta på middag.

Har tagit blodprover för 1-2 månader sen och vid något tillfälle var järnvärdet dåligt men inte så att jag skulle äta järntabletter, men nu för 2 veckor sen var både blod och järnvärdet bra.

Har inte så ont att jag kvider iaf, men man får inte röra magen direkt, då gör det ont. Däremot har jag fått ont i magen varje gång jag äter de senaste 2-3 åren, så jag börjar vänja mig. Och känns som jag ska spy också, dock inte gjort så ännu.

Ne, jag var på S:t görans. Får ringa medicinmottagningen där på måndag eller så, se vad de tycker.

Hur funkar medicinerna för dig? Mår man som vanligt när man knarkar dem eller?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"