Battlefield 3 - allmän diskussion

Permalänk
Skrivet av Agemman:

Vapnen i sig i BC2 (Betan är det enda jag provat) saknar samma kraft som i BF2. I BF2 kunde du ta ut folk på 3 skott ungefär, medan du i BC2 behöver ta närmare 10 skott. Det var en känsla jag hade när jag spelade, och om man kikar på hur vapnens skada är med hjälp av tabeller.

Här är tabellen för vapnens skada i BC2. Mycket känns fel då bland annat en M1911 skadar mer på 80+ meter än vad en HMG från en Bradley gör på 0 meter. Men lägg märke till att automatkarbinerna skadar mellan 12-16 (av 100 antar jag).

Om vi sedan kollar på vapnens skada i BF2 så ser det annorlunda ut. Automatkarbinerna skadar runt 30 där istället.

Jämför M16A2 från båda spelen. Den skadar 16,7 respektive 30 i spelen. Det faktum att skadan har halverats ungefär gör att spelet känns konstigt och inte särskilt bra. Detta gäller i alla fall för mig.

Är väl det som är problemet med spel som också ska passa till konsol, att p.g.a den försämrade kontrollen hos ps3/xb360 så måste man göra att alla tål många fler skott (vilket har gjort halo till ett bra konsolspel) då det mer handlar om hur bra man är på att sikta på fienden och inte vem som råkar ha siktet åt rätt håll från början när två spelare möts. En PC-spelare kan ju vrida siktet 180 grader på 0,1sek men en konsolspelare kan ju inte göra samma sak och det blir ju tråkigt om siktet är så långsamt att man inte hinner hitta fienden innan man är död. Så man måste ge folk mer liv (vapnen skadar mindre) i konsolspel.

Synd att det är såhär, blev lite tveksam till att köpa bc2 nu när jag hörde detta =/

Permalänk
Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Är väl det som är problemet med spel som också ska passa till konsol, att p.g.a den försämrade kontrollen hos ps3/xb360 så måste man göra att alla tål många fler skott (vilket har gjort halo till ett bra konsolspel) då det mer handlar om hur bra man är på att sikta på fienden och inte vem som råkar ha siktet åt rätt håll från början när två spelare möts. En PC-spelare kan ju vrida siktet 180 grader på 0,1sek men en konsolspelare kan ju inte göra samma sak och det blir ju tråkigt om siktet är så långsamt att man inte hinner hitta fienden innan man är död. Så man måste ge folk mer liv (vapnen skadar mindre) i konsolspel.

Synd att det är såhär, blev lite tveksam till att köpa bc2 nu när jag hörde detta =/

Jag förstår inte logiken i att det skulle vara såhär bara för att det är multi-plattform. Det är ju bara att vrida upp skadeverkan i PC-versionen om det nu var så? Jag tror snarare det är gjort så för att hållas lite mer åt arkad-hållet samt vara lite mer inbjudande för nybörjare.

Permalänk
Medlem

MAn kan köra hardcore mode, man tål mindre än i BF2 så om du tycker hög hälsa är problem så är det bara att köra hc

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Skrivet av Fuskobot:

MAn kan köra hardcore mode, man tål mindre än i BF2 så om du tycker hög hälsa är problem så är det bara att köra hc

Just det hardcore finns ju!

Permalänk
Medlem

Problemet med hardcore är att det är inte bara att man tål mindre.
Jag skulle vilja ha "normal mode" med hardcore hälsa.
Hardcore är för noobigt känner jag, tubes och CG, sniper, random spray och m60 allt dödar en helt oberoende på skill.

Detta gäller självklart när man skjuter andra med men ibland blir det för rörigt helt enkelt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Problemet med hardcore är att det är inte bara att man tål mindre.
Jag skulle vilja ha "normal mode" med hardcore hälsa.
Hardcore är för noobigt känner jag, tubes och CG, sniper, random spray och m60 allt dödar en helt oberoende på skill.

Detta gäller självklart när man skjuter andra med men ibland blir det för rörigt helt enkelt.

"Noobigt" är ju precis vad normal är, där kan alla småbarn springa runt och döda och överleva äckligt med skott!

Finns massor med serverar som har 3d spotting off, killcam off, Hardcore damage on men behåller Hud.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

När den nya patchen kommer så ska man tydligen kunna ställa in om man vill ha hardcore hälsa eller inte, även med Hud, crosshair samt andra saker. Jag har ALDRIG hittat nån HC server med Hud. Men tipsa gärna om en om det finns.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Är väl det som är problemet med spel som också ska passa till konsol, att p.g.a den försämrade kontrollen hos ps3/xb360 så måste man göra att alla tål många fler skott (vilket har gjort halo till ett bra konsolspel) då det mer handlar om hur bra man är på att sikta på fienden och inte vem som råkar ha siktet åt rätt håll från början när två spelare möts. En PC-spelare kan ju vrida siktet 180 grader på 0,1sek men en konsolspelare kan ju inte göra samma sak och det blir ju tråkigt om siktet är så långsamt att man inte hinner hitta fienden innan man är död. Så man måste ge folk mer liv (vapnen skadar mindre) i konsolspel.

Synd att det är såhär, blev lite tveksam till att köpa bc2 nu när jag hörde detta =/

Skrivet av Doctor Pepper:

Jag förstår inte logiken i att det skulle vara såhär bara för att det är multi-plattform. Det är ju bara att vrida upp skadeverkan i PC-versionen om det nu var så? Jag tror snarare det är gjort så för att hållas lite mer åt arkad-hållet samt vara lite mer inbjudande för nybörjare.

Troligen är det en kombination av dessa. I grunden är det nog som m1n1h0p säger då det med största sannolikhet är utvecklat med framförallt konsolerna i baktanken. Sedan har man väl flyttat över allt och lämnat kvar skadan för att dels förenkla för nybörjare och kanske lite lathet I vilket fall så gillar jag det inte för fem ören.

Skrivet av Fuskobot:

MAn kan köra hardcore mode, man tål mindre än i BF2 så om du tycker hög hälsa är problem så är det bara att köra hc

Skrivet av Doctor Pepper:

Just det hardcore finns ju!

Jag anser dock att man inte ska behöva gå så pass långt. Nu vet jag inte hur HC är i BC2, men om det är liknande det i COD4 så är inte det samma sak. Jag hade hoppats att BC2 faktiskt var liknande BF2 i skadan. Där kunde man tåla mycket men samtidigt inte. Hade man lite koll på hur hitboxen rörde sig kunde man sänka folk med mindre än fem skott, även om det ibland kunde ta upp till trettio.

Förhoppningsvis får vi något som är utvecklat med PC i baktanken nästa gång. Då slipper vi att utvecklarna optimerar det mer för konsolen, vilket resulterar i vekare vapen.

Allmänt trött, hoppas min poäng når fram till åtminstone någon

Permalänk
Skrivet av Agemman:

Förhoppningsvis får vi något som är utvecklat med PC i baktanken nästa gång. Då slipper vi att utvecklarna optimerar det mer för konsolen, vilket resulterar i vekare vapen.

Allmänt trött, hoppas min poäng når fram till åtminstone någon

Jo hoppas jag med, men det borde det vara eftersom det verkar vara efterträdaren till BF2,
Hoppas nästan att det är PC only så slipper man missa allt som kommer till konsol
Riktigt besviken över hur det går med BFBC2 på pc updates o DLC's ... men det är väl EA att skylla egentligen

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

"Noobigt" är ju precis vad normal är, där kan alla småbarn springa runt och döda och överleva äckligt med skott!

Det är noobarna som inte lyckas döda dom som springer runt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Känns som att ni glidit ifrån ämnet rätt så ordentligt

Någon som hört något nyt om BF3?

Om någon hör något fråm E3 mässan så länka gärna!

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor Pepper:

Jag förstår inte logiken i att det skulle vara såhär bara för att det är multi-plattform. Det är ju bara att vrida upp skadeverkan i PC-versionen om det nu var så? Jag tror snarare det är gjort så för att hållas lite mer åt arkad-hållet samt vara lite mer inbjudande för nybörjare.

Du har rätt, DICE har vid ett flertal tillfällen utalat sig om BC och om att det är mer ett arkadlir. b.la. därför prone funktionen togs bort och färre granater (fast det i mitt tycke var för det bättre, jag har fortfarande mardrömmar om Strike of Karkand. Har inte läst igenom tråden men BF3 kommer återgå till det vanliga icke-noobifierade spelet

Permalänk
Medlem

angående Strike of Karkand, så saknar jag det lite
Alla visste vad man skulle göra, dumpa granater över husen och hoppas på det bästa... man blev riktigt sur när man blev träffad, men när man fick en så var det alltid lika kul xD, Karkand var nog en av de bästa banor jag kört i något onlinespel när det gällde enbart infanteri (början kunde väl ändrats lite, så att granatspam inte var lika förekommande), El Alamein är den bästa banan från Battlefield serien, om man inte tar med Gazala som CTF bana. Hoppas verkligen att de har mer spelsätt än Conquest och Rush, saknar CTF som fan!

Och något jag stör mig på i BC2 är att granater har kortare "bränntid", vilket gör att man inte kan kasta så långt som man egentligen skulle kunna... vet mer en en gång då mina granater har smällt över huvudet på folk utan att döda dom, hade det varit ca 0,2sek längre tid så hade jag fått dom :/

Edit: ändrade till Gazala från Tobruk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

angående Strike of Karkand, så saknar jag det lite
Alla visste vad man skulle göra, dumpa granater över husen och hoppas på det bästa... man blev riktigt sur när man blev träffad, men när man fick en så var det alltid lika kul xD, Karkand var nog en av de bästa banor jag kört i något onlinespel när det gällde enbart infanteri (början kunde väl ändrats lite, så att granatspam inte var lika förekommande), El Alamein är den bästa banan från Battlefield serien, om man inte tar med Gazala som CTF bana. Hoppas verkligen att de har mer spelsätt än Conquest och Rush, saknar CTF som fan!

Och något jag stör mig på i BC2 är att granater har kortare "bränntid", vilket gör att man inte kan kasta så långt som man egentligen skulle kunna... vet mer en en gång då mina granater har smällt över huvudet på folk utan att döda dom, hade det varit ca 0,2sek längre tid så hade jag fått dom :/

Edit: ändrade till Gazala från Tobruk

När man pub-stompade var det ju helkul särskilt om man var försvararna, då kunde man räkna med många poäng :). Men när man lirade clanmatcher var det ju hemskt och körde flag to flag (1-2-3-4-5 ja ni fattar, improviserad rush) den som lyckades ta över flaggan vann i princip matchen eftersom det var den enda riktigt svåra att attackera. Tycker faktiskt 1 granat duger, även om det är lite tråkigt. Det värsta måste ändå vara med BC att Assult klassen har fått ammo-bags så en del sätter sig i ett hörn och sitter där hela matchen med noob-tuben :P, me no like

Nej men lite mer info om BF3 vore himla trevligt. Har ju inte kommit något trevligt FPS-klan spel på länge som ändå kräver lite taktik. COD kan bland annat ta sig i väggen.

Permalänk

Sluta upp med allt BC2 tjafs... det finns många trådar där man kan whina över BC2. Här skall det handla om B3 PUNKT

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

jag måste nog säga att ha mer liv bara för att underlätta för nybörjare är ju dumt, om man dödar lättare så borde det ju vara lättare för nybörjar på det sättet att dom har en chans att döda någon även om dom sjävla dör mycket.
Skulle dom ha mycket liv och var ny till spelet så skulle dom nog inte kunna sikta så bra, och då lär dom ju inte få in tillräkligt många kulor i fienden innan han vänder sig om och dödar dig med sitt jättebra aim som han har lyckats träna upp under sina flera timmar av spelande? eller har jag fel?

Permalänk
Skrivet av xawiahn:

jag måste nog säga att ha mer liv bara för att underlätta för nybörjare är ju dumt, om man dödar lättare så borde det ju vara lättare för nybörjar på det sättet att dom har en chans att döda någon även om dom sjävla dör mycket.
Skulle dom ha mycket liv och var ny till spelet så skulle dom nog inte kunna sikta så bra, och då lär dom ju inte få in tillräkligt många kulor i fienden innan han vänder sig om och dödar dig med sitt jättebra aim som han har lyckats träna upp under sina flera timmar av spelande? eller har jag fel?

Det är inte för nybörjare som man har mycket liv, utan för att underlätta för konsolspelare då man som den duktigare spelaren ska kunna vända sig om och ändå vinna en strid (tar mycket längre tid att vända sig om på konsol än på PC).

Så det du säger stämmer, att de bättre spelarna tjänar på mer liv (på konsol) då det där inte går ut på att ha aimet rätt från början utan att kunna träffa 6-7 skott på en fiende innan han gör samma sak på dig.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i BC2-tråden:

från chatten med Patrik Bach på Dice:

"Lindstrom: Jag kan inget annat än säga ; FY F** vilket underbart spel. Men man saknar Prone varför har ni tagit bort något så otroligt viktigt?
Bach: Prone har aldrig funnits i Bad Company som faktiskt är en spin-off på Battlefield-serien. Dock har många börjat gilla att prone inte finns i BC2 så frågan är om vi vågar stoppa in det i framtida Battlefield produkter "

Huuu.... hoppas de inte tar bort prone från BF3 iallafall, att inte kunna ligga ner i det vore katastrof.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kresimir:

att kunna ligga ner

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870

Permalänk

Skulle prone finnas i BC2 tex så skulle det ju innebära ännu en fördel att spela som sniper då man blir ännu svårare att upptäcka och riktmöjligheterna blir ännu bättre. Flera spelsessioner blir ju förstörda pga att det anfallande laget i tex rush ligger och sniprar istället för att ta sig framåt och hjälpa till. Nu spelar jag bara public så vad "seriöst" folk tycker om saken kan jag inte svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vivalaboeg:

Skulle prone finnas i BC2 tex så skulle det ju innebära ännu en fördel att spela som sniper då man blir ännu svårare att upptäcka och riktmöjligheterna blir ännu bättre. Flera spelsessioner blir ju förstörda pga att det anfallande laget i tex rush ligger och sniprar istället för att ta sig framåt och hjälpa till. Nu spelar jag bara public så vad "seriöst" folk tycker om saken kan jag inte svara på.

Sen när är det svårt att upptäcka snipers? Finns ju både tracers och killcam om man nu inte kan avgöra varifrån den skjuter ifrån. Sen innebär ju prone en nackdel med då man inte kan vända sig snabbt och headshotta som händer nu i tid och minut. Själv vill jag mest ha Prone för att man ska kunna utnyttja maskingevären på riktigt. Och då kan de sänka deras accuracy vid "hip" till hälften så det närmar sig verkligheten.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Sen när är det svårt att upptäcka snipers? Finns ju både tracers och killcam om man nu inte kan avgöra varifrån den skjuter ifrån. Sen innebär ju prone en nackdel med då man inte kan vända sig snabbt och headshotta som händer nu i tid och minut. Själv vill jag mest ha Prone för att man ska kunna utnyttja maskingevären på riktigt. Och då kan de sänka deras accuracy vid "hip" till hälften så det närmar sig verkligheten.

Många servers har killcam off...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Men att man orkar springa hur länge som helst i BC2 det köper folk, men att ligga ner förstör spelet. Håller inte med...

Man får hoppas att de särar på dessa två spel, låter BC2 vara det mer "arkadiga" riktat till clanspelarna, och låter BF3 vara som sin föregångare, ett spel med stora kartor och mycket möjligheter.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Skrivet av NAD:

Men att man orkar springa hur länge som helst i BC2 det köper folk, men att ligga ner förstör spelet. Håller inte med...

Man får hoppas att de särar på dessa två spel, låter BC2 vara det mer "arkadiga" riktat till clanspelarna, och låter BF3 vara som sin föregångare, ett spel med stora kartor och mycket möjligheter.

Undrar om det kommer någon turnering till BC2? Iofs då kommer det väl till xb360/ps3 och inte till pc =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NAD:

Men att man orkar springa hur länge som helst i BC2 det köper folk, men att ligga ner förstör spelet. Håller inte med...

Man får hoppas att de särar på dessa två spel, låter BC2 vara det mer "arkadiga" riktat till clanspelarna, och låter BF3 vara som sin föregångare, ett spel med stora kartor och mycket möjligheter.

skulle någon kunna förklara för mig vad som menas med arkad spel? har aldrig riktigt förstått det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

skulle någon kunna förklara för mig vad som menas med arkad spel? har aldrig riktigt förstått det.

Kort och gott: Enkel speldesign, mycket action.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NAD:

Men att man orkar springa hur länge som helst i BC2 det köper folk, men att ligga ner förstör spelet. Håller inte med...

Hur menar du nu? Båda företeelserna hör ju ihop på så vis att att de höjer tempot i spelet och gör det mindre statiskt. Att ta bort endera skulle resultera i en långsammare spelupplevelse, vilket det är uppenbart att bc2 aldrig var tänkt att ha.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det är tur att tråden handlar om BC2 och inte BF3..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]