Permalänk

Undersökning: syn på nedladdning

Hej, som min tidigare tråd så är det här en statistik undersökning för ett skolarbete. så svara gärna på frågerna ovan

Permalänk
Medlem

Fildelning är i dagsläget 100% lagligt och jag tycker det ska fortsätta vara så. Finns ingen anledning till att begränsa det eller reglera och jag kan inte komma på hur en sådan lag skulle se ut.

Nedladdning på olika sätt ser jag som en förutsättning för att internet ska vara roligt att besöka.
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Fildelning är i dagsläget 100% lagligt och jag tycker det ska fortsätta vara så.

Nej det är det inte; det beror på vilket material det handlar om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej det är det inte; det beror på vilket material det handlar om.

Det är fortfarande 100 % lagligt att fildela, självklart endast så länge det går under lagliga förhållanden men det räknar man med.

Precis på samma sätt är det 100 % lagligt att ta en promenad, dock inte på förbjudna områden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej det är det inte; det beror på vilket material det handlar om.

Fildelning är och har alltid varit lagligt under alla omständigheter, det som är olagligt är kopiering av upphovsrättsskyddat material. Subtil skillnad men i praktiken är den väldigt viktig att peka ut för att inte blanda ihop ett medel i sig med ett möjligt resultat av att använda det medlet. Att säga att medlet är olagligt under vissa omständigheter skulle lämna stora hål i lagarna då det helt plötsligt blir lagligt om man använder ett annat medel. Samma sak gäller jag vet inte hur många lagar gällande allt möjligt annat. Det är väldigt sällan medlet i sig som är olagligt utan vad man faktiskt gör med det. (förlåt bilmetaforen men man säger ju t.ex. inte att en bil blir olaglig om man kör för fort. Handligen är olaglig men det gäller oavsett fordon och trots detta så blir inte fordonet olagligt om man gör det)

Men med det sagt så tycker jag att omröstningen är fruktansvärt dålig. Om någonting så skall det stå "kopiering av skyddat material" istället för fildelning. Att media och andra okunniga blandar ihop dessa är en sak, men det är lite löjligt när det förekommer på ett forum där majoriteten av användarna borde vara väl insatta i skillnaderna mellan dessa. Jag tänker heller inte rösta i denna fråga då resultatet skulle vara missvisande och troligen användas fel om det skall presenteras i ett skolarbete.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tazavoo
Det är fortfarande 100 % lagligt att fildela, självklart endast så länge det går under lagliga förhållanden men det räknar man med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Fildelning är och har alltid varit lagligt under alla omständigheter, det som är olagligt är kopiering av upphovsrättsskyddat material. Subtil skillnad men i praktiken är den väldigt viktig att peka ut för att inte blanda ihop ett medel i sig med ett möjligt resultat av att använda det medlet.

Samtidigt är ju påståendet att något är "100% lagligt (under förutsättning att det inte är olagligt)" ganska trivialt.