Permalänk
Hedersmedlem

då har du inte fått besked än.. du kommer ha nytt meddelande då.

Permalänk
Medlem

Har en fråga på lite samma tema som den för 2 inlägg sedan;

Kom fram till att utbildningen jag går kanske inte riktigt var det jag ville arbeta med rätt sent (2:a året på denna) och gjorde en sen ansökan till en annan utbildning. Fick då besked om att jag var i reservplatslistan (Res 2) idag och att nummret i "Ant i UG" är 0. Vad f*n menas med 0:an ?

Om det spelar någon roll är gymnasiebetygen kraftigt över det som skulle krävts för att komma in på utbildningen om ansökan hade varit inskickad i tid.

Permalänk

Bara jag som tycker att studera.nu är en ovanligt dålig sida? Den är inte lätt att navigera på och den använder förkortningar som inte finns förklarade... Sida täcker mindre än halva min skärm, lite plats för utfyllnad finns...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Jag blev struken från mina lägre prioriterade utbildningar eftersom jag blev antagen på den jag hade först. Jag har ångrat mitt första val och skulle hellre välja något av de andra valen.

Är det bara jag som blivit struken från lägre prioriterade utbildningar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madonion735
Jag blev struken från mina lägre prioriterade utbildningar eftersom jag blev antagen på den jag hade först. Jag har ångrat mitt första val och skulle hellre välja något av de andra valen.

Är det bara jag som blivit struken från lägre prioriterade utbildningar?

Det är väl så det fungerar?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madonion735
Är det bara jag som blivit struken från lägre prioriterade utbildningar?

Ursäkta drygheten, men det är så det skall vara; det är så prioritering fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Civilingenjör i datateknik 300hp
Utbildningsprogram, Normal undervisning, Linköpings universitet
30 Antagen

Det blev ett ja-skrik där

Också antagen, samma utbildning

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ursäkta drygheten, men det är så det skall vara; det är så prioritering fungerar.

Problemet var att jag fick inte sätta de kurserna som jag valde till i efterhand på den högsta prioriteringen. Jag accepterar systemet men tycker det är dåligt informerat vad som gäller kurser man lägger till efteråt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Jag fattar inte riktigt hur man ser det på studera.nu... ^^

Alla mina val står i samma ordning som vanligt, inga nya medelanden eller siffror...

Sökte till Chalmers, är de sega eller är jag seg?

Är tydligen reserv på alla mina valda utbildningar...

På mitt första val dvs Elektroteknik på Chalmers står det:

UG-MV - BG-16.40
Urval - Res 2
Ant i UG - 51

Innebär det att jag är reserv nummer två eller 51? Är jag 51 blir jag så jävla förbannad.... ***** **** *** *****!!

Jag hade 6 poäng över HT 2008s intagning, trodde jag kunde satsa på de ämnen som var relevanta för mig....

*****!

På mitt första val är jag 50 reserv och på mitt andra val är jag 37:a.

Jag sökte också Elektroteknik, fast tredje val och för mig står det:

UG-MV - BG-17.50
Urval - Antagen
Ant i UG - 51

Ant i UG kan nog betyda Antal i Urvalsgruppen, så det är 51 som sökt Elektroteknik med gymnasiebetyg.

Men konstigt att lägsta intagning var 10,76 förra året och du inte ens kommer in med 16,40.

Finns det någon sida man kan se vilka betyg som krävs för att komma in på utbildningarna?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Finns det någon sida man kan se vilka betyg som krävs för att komma in på utbildningarna?

De verkar inte ha uppdaterat sidan än, men det borde finnas här om ett tag: http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=1442

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madonion735
Problemet var att jag fick inte sätta de kurserna som jag valde till i efterhand på den högsta prioriteringen. Jag accepterar systemet men tycker det är dåligt informerat vad som gäller kurser man lägger till efteråt.

för att ändra prioritering innan första antagningen så tar man helt enkelt bort sitt första val tills det att man får kursen man vill som prio 1

edit: det är såklart för sent nu.

Permalänk
Medlem

Sökte till kandidat Ek i uppsala.
Vart 4:e reserv på HP kvoten, 59 uttagna. Nu undrar jag om nån här har erfarenhet av liknande situationer. Är det många som brukar hoppa av?
Har precis fått hem ett avtal på ett studentrum och tar jag det inte så åker jag ur bostadskön (stått i kö 4 år)
Så nu är jag kluven. Ska jag skriva på kontraktet (om jag ens får göra det som reserv) och hoppas på att 4 pers från min kvot droppar eller ska jag hoppa ur bostadskön och fixa random bostad OM jag kommer in som reserv. Fattar det som att man först får reda på det i slutet av augusti.. Känns RIKTIGT sur nu när jag verkligen är inställd på att börja studera.... Speciellt eftersom att jag va 1p ifrån 1.5hp och hade kommit in...

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Citat:

BG-18.67 Res 2
HP-1.6 Res 1

Innebär det här att jag är första reserv på högskoleprovet och andra på betygen?

Permalänk
Medlem

ja. Så tolkar jag det

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Algstrand
Sökte till kandidat Ek i uppsala.
Vart 4:e reserv på HP kvoten, 59 uttagna. Nu undrar jag om nån här har erfarenhet av liknande situationer. Är det många som brukar hoppa av?
Har precis fått hem ett avtal på ett studentrum och tar jag det inte så åker jag ur bostadskön (stått i kö 4 år)
Så nu är jag kluven. Ska jag skriva på kontraktet (om jag ens får göra det som reserv) och hoppas på att 4 pers från min kvot droppar eller ska jag hoppa ur bostadskön och fixa random bostad OM jag kommer in som reserv. Fattar det som att man först får reda på det i slutet av augusti.. Känns RIKTIGT sur nu när jag verkligen är inställd på att börja studera.... Speciellt eftersom att jag va 1p ifrån 1.5hp och hade kommit in...

Personligen tror jag nog att 4:e reserv är nog relativt lugnt att komma in på.-

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

19:e reserv på förstahandsvalet, Datateknik på KTH.
Blev antagen på Datateknik på Linköping men tror inte jag kommer välja det.
Är nog inte riktigt redo för att flytta och allt vad det innebär och tycker utbildningen på KTH verkar trevligare. Har jag kommer fram till efter massa funderande.

Så det blir väl att jobba ett år till då, tur att man har en fast anställning att luta sig tillbaka på. Är bara 20 så har ju råd att vänta ett år till. Om nu inte 19 stycken mirakulöst tackar nej och jag lyckas deala bort uppsägningstiden på jobbet.

Kommer säkert bli lite dåligt med sömn och mycket funderande ändå de kommande nätterna.

Permalänk
Medlem

KTH - Industriell Ekonomi - reserv 56 (47 i UG)
LTH - Industriell Ekonomi - reserv 6 (50 i UG)
LTH - Teknisk Fysik - Antagen

Satsar på industriell ekonomi, det borde gå tycker man.

Permalänk
Medlem

Antagen till Elektroteknik - KTH

spännande spännande, såg att kåren annordnar grillning innan starten också, Bra initiativ!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Antagen till Elektroteknik - KTH

spännande spännande, såg att kåren annordnar grillning innan starten också, Bra initiativ!

Ja kåren måste ju börja anstränga sig för att få in pengar nu så det är nog mer att vänta av nytt brinnande engagemang. Slut på de stekta sparvarna som flyger in i munnen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja kåren måste ju börja anstränga sig för att få in pengar nu så det är nog mer att vänta av nytt brinnande engagemang. Slut på de stekta sparvarna som flyger in i munnen.

Skillnaden är väl att de numer får stålarna av staten (skattebetalarna) istället för studenterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Skillnaden är väl att de numer får stålarna av staten (skattebetalarna) istället för studenterna?

De fick pengar av staten förrut också. Nu får de en ersättning baserat på antalet studenter. Och studenterna kan välja om de vill vara med i en förening eller inte. Det är lite som samma frihetskänsla som när man inte tvunget var med i socialdemokraterna om man hade LO som fack.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte232
Också antagen, samma utbildning

Vi ses väl där då

Permalänk
Medlem

Undra om någon vet hur många som har fallit bort tidigare ifrån linjer ligger som reserv 9 på Datanätteknik i Jönköping och reserv 9 på IT-tekniker i Borås

Någon som har några bra Förslag på Utbildningar som börjar efter Jul till VT inom typ IT sektorn och sådant eller om någon vet någon bra linje som börjar 2010 HT

Visa signatur

Intel i5 4.0GHz // ASUS P7P55D // Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 // Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX // MacBook Pro 13 tum 2.26GHz 8 GB Minne INTEL X25-M 80GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Algstrand
Sökte till kandidat Ek i uppsala.
Vart 4:e reserv på HP kvoten, 59 uttagna. Nu undrar jag om nån här har erfarenhet av liknande situationer. Är det många som brukar hoppa av?
Har precis fått hem ett avtal på ett studentrum och tar jag det inte så åker jag ur bostadskön (stått i kö 4 år)
Så nu är jag kluven. Ska jag skriva på kontraktet (om jag ens får göra det som reserv) och hoppas på att 4 pers från min kvot droppar eller ska jag hoppa ur bostadskön och fixa random bostad OM jag kommer in som reserv. Fattar det som att man först får reda på det i slutet av augusti.. Känns RIKTIGT sur nu när jag verkligen är inställd på att börja studera.... Speciellt eftersom att jag va 1p ifrån 1.5hp och hade kommit in...

Hade jag varit i din situation så hade jag inte oroat mig. Vad du kan göra är att ringa till universitetet och kolla, de borde ha en hum om hur många som hoppar av varje år.

Studentrummet måste väl gå att avsäga sig ifall du inte kommer in? Ring hyresvärden och fråga.

Men som sagt, 4:e reserv borde vara lugnt.

Permalänk

Är det meningen att man ska kryssa för alla alternativ när man svarar på antagningsbeskedet?

Om man svarar ja även på de man är reserv på, kan man förlora sin plats på utbildningen där man är antagen?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Data- och systemvetenskapligt kandidatprogram
Urval - Res 139
Ant i UG - 131

Kandidatprogram i datorspelsutveckling
Urval - Res 219
Ant i UG - 111

Har jag någon större chans att komma in med det beskedet jag har fått?
Känns lite hopplöst.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Är det meningen att man ska kryssa för alla alternativ när man svarar på antagningsbeskedet?

Om man svarar ja även på de man är reserv på, kan man förlora sin plats på utbildningen där man är antagen?

du ska klicka ja på det du vill läsa

kom ihåg att du max kan välja 45p per termin och att det översta valen prioriteras, dvs kommer du in på det översta stryks de andra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Data- och systemvetenskapligt kandidatprogram
Urval - Res 139
Ant i UG - 131

Kandidatprogram i datorspelsutveckling
Urval - Res 219
Ant i UG - 111

Har jag någon större chans att komma in med det beskedet jag har fått?
Känns lite hopplöst.

Tyvärr måste jag säga att det ser inte hoppfullt ut, då du är 139onde reserv utav 131 platser, alla måste alltså hoppa av utbildningen och lite till, vilket inte lär hända.

samma på Datorspelsutveckling fast värre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Tyvärr måste jag säga att det ser inte hoppfullt ut, då du är 139onde reserv utav 131 platser, alla måste alltså hoppa av utbildningen och lite till, vilket inte lär hända.

samma på Datorspelsutveckling fast värre.

Fast å andra sidan så vet man ju aldrig, folk kanske missar att svara, etc.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Jag är förvirrad nu.

Jag sökte i tid och allting var som det skulle vara.

Jag blev antagen till en utbildning som jag nu i efterhand inte vill gå.

Jag har istället sökt två stycken andra, sena, utbildningar som jag har stor chans att komma in på. Ska jag vänta med att svara "ja" på den utbildning som jag blev antagen till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Jag är förvirrad nu.

Jag sökte i tid och allting var som det skulle vara.

Jag blev antagen till en utbildning som jag nu i efterhand inte vill gå.

Jag har istället sökt två stycken andra, sena, utbildningar som jag har stor chans att komma in på. Ska jag vänta med att svara "ja" på den utbildning som jag blev antagen till?

Svara ja på den utbildningen du har kommit in på för säkerhets skull och ja på de övriga med om det går.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2