Telia Fiberlan, VLAN ID för olika tjänster?

Permalänk

Stort tack!

Jag hade ju några inlägg i ämnet för ett par månader sedan när jag trodde att jag var nära att få fibern inkopplad. Det tog sin tid men nu är den fysiska inkopplingen i alla fall klar. Tjänsterna kommer nästa vecka så det börjar bli dags att börja koppla. Att kunna köra med GS105E istället för GS108T sparar ju en slant, speciellt som jag räknat ut att jag ska ha tre switchar, en för varje rum som jag idag har förbundit med CAT6.

Jag ska också passa på att faktiskt ge Telias support lite beröm. När fibern till sist var på plats i förra veckan så ringde jag upp deras support för att föklara att jag gärna ville ha något annat än en Smart. Det tog bara någon minut att få dem att erkänna att Smart inte var rätt lösning för mig. Jag fick en Inteno i stället och även en lista på de VLAN ID som gäller i mitt nät. Riktigt pragmatiskt agerat tycker jag.

MVH,

Anders

Skrivet av Selpix:

Guide för att använda Netgear GS105E tillsammans med Telia Fiber Internet + IPTV.
Det vanligaste är att man har IPTV på VID 845. Men vissa har VID 243. Är du osäker vad som gäller för dig så prova 845 först.

Jag har satt upp det så här:

Inkommande(WAN) går in på Port 1
Internet ut (till egen router) Port 2
IPTV ut (Motorola-box) Port 5

Först så måste ni uppgradera switchen till senaste firmware 1.01.25. Denna innehåller en del nya
features samt bugfixar gällande multicasting. Och det var ju just multicasting som man fick problem
med tidigare då bilden frös var 5:e minut.

http://support.netgear.com/app/answers/detail/a_id/20842

Sen måste ni även ha senaste Configuration Utility 2.2.14.
http://www.downloads.netgear.com/files/ProSafe_Plus_Utility_S...

_____________________________________________________________________

Allright dags för konfigurering. Koppla upp er mot switchen med utilityn.

1: Börja med att gå till System > Multicast. Ställ in inställningarna enligt bilden

http://i45.tinypic.com/143kdfq.png

2: VLAN > 802.1Q > Advanced > Enable > Skapa nytt VID (845 eller 243) (se bild, bry dig inte om members ännu det kommer senare!)

http://i50.tinypic.com/2akhg75.png

3: Port PVID > Välj port 5 och skriv in PVID (845 eller 243)

http://i45.tinypic.com/xgjmh.png

4: VLAN Membership > Vlan Identifier 1 > Ställ in enligt bild

http://i50.tinypic.com/2zjb0ix.png

5: VLAN Membership > Vlan Identifier 845 > Ställ in enligt bild

http://i49.tinypic.com/181v88.png

Nu ska det vara klart. Passa på att ändra lösenordet på switchen innan du stänger ner utilityn. Starta om switchen. Prova!
Har kört såhär nu i flera dagar, även HD. Hoppas det fungerar för ni andra också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selpix:

Nu ska det vara klart. Passa på att ändra lösenordet på switchen innan du stänger ner utilityn. Starta om switchen. Prova!
Har kört såhär nu i flera dagar, även HD. Hoppas det fungerar för ni andra också

Jodå, det fungerar utmärkt. Tackar för detta! Så nu är switchen konfad, klar och testad.
Men... jag skulle vilja ta detta ett steg längre. Frågan är om det ens är möjligt.

Nu när jag fått IPTV och Internet att fungera via en GS105E placerad innan min brandvägg skulle jag vilja få det att fungera även efter. Dvs, jag vill få in mina motorolaboxar på LAN:et (under samma subnät) precis som med Thomson. Faktiskt den enda fördelen med Thomson-lösningen anser jag
Dock är min brandvägg, en Cisco SB RV082 (alt. Netgear FVX538), inte 802.1q kunnig. Men tanken var att GS105E skulle lösa det åt mig.
Men när jag plockar ner trunken direkt från Fiberkonvertern till WAN-porten på min brandvägg så slutar det att komma paket på mina IPTV-portar.
Dock så fungerar internet utmärkt via GS105E, dvs de otaggade paketen (VLAN-1) skickas vidare och all utrutning förutom Motrolaboxarna fungera som dom ska. Finns det en risk att brandväggen tuggar sönder mina fina VLAN-taggade paket innan dom ens når min GS105E (via sin interna switch)? Eller måste man köra one-to-one NAT (static NAT) för att ens ha en chans att lyckas med detta? Jag tror att boxarna får en LAN-adress via DHCP, men vid uppstart säger dom att det inte går att få en IP adress. Vilket nog egentligen bara betyder att dom inte hittar någon att prata med på andra sidan.

Någon annan som varit i dessa tankar eller som har någon idé vad som saknas. Tyvärr kan det ju vara så illa att detta är funktionalitet som bara finns i Thomson och som inte går att "kopiera" med egen utrustning

Hasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasse69:

Dock är min brandvägg, en Cisco SB RV082 (alt. Netgear FVX538), inte 802.1q kunnig. Men tanken var att GS105E skulle lösa det åt mig.
Men när jag plockar ner trunken direkt från Fiberkonvertern till WAN-porten på min brandvägg så slutar det att komma paket på mina IPTV-portar.
Finns det en risk att brandväggen tuggar sönder mina fina VLAN-taggade paket innan dom ens når min GS105E (via sin interna switch)?

Som du själv skriver så stödjer din FW inte q-tag o då är det frågan vad den gör när det kommer taggade paket:
1) Kastar dem?
2) Ignorerar taggen o forwardar normalt?
3) Strippar taggen o forwardar normalt?

Kolla i loggen om den säger ngt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Som du själv skriver så stödjer din FW inte q-tag o då är det frågan vad den gör när det kommer taggade paket:
1) Kastar dem?

Det var ordet sa Bull!
Pratade med Cisco support och det är helt klart så att paketen kastas om dom är taggade! Finns inget stöd för detta i deras Small Business serie
Så, för att överhuvudtaget komma vidare så måste jag skaffa en enterprise fw/router som stödjer 802.1q på WAN, eller som iaf kan skicka dessa paket vidare utan att kasta dom i tron att den vet bäst. Verkar finnas Netgearprodukter i samma prisklass som RV082 som klarar av det med hyfsad bandbredd WAN-LAN (100+ mbps).
Men det betyder inte att IPTV kommer att fungera ändå. Frågan är om Thomson har någon speciell mjukvara för att hantera att boxarna ligger på LAN:et. Eller så är det 1:1 NAT som löser det.

Hasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasse69:

Men det betyder inte att IPTV kommer att fungera ändå. Frågan är om Thomson har någon speciell mjukvara för att hantera att boxarna ligger på LAN:et. Eller så är det 1:1 NAT som löser det.

Men ligger de (TV-boxarna) verkligen på LANet - eller rättare sagt på samma LAN? Får inte boxarna IP i ett eget subnät (internt NATat eller "Telia-publikt" switchat)?

Boxarna /IPTV jobbar med multicast, så skall de sitta bakom ett L3-hopp måste multicast routing vara i drift...

Permalänk

Telias TV boxar får ett IP från en helt annan ip range som kommer i VLAN 845.

Du kan annars bygga en smidigt brandvägg i linux med vlan stöd. Då du kan sortera ut vlan och sätta ip regler, det har jag gjort.
Funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Mvh Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil_eriksson:

Telias TV boxar får ett IP från en helt annan ip range som kommer i VLAN 845.

Njae. Kör du boxarna via Smart(Thomson) så delar den ut lokala IP-adresser inom samma subnät som resten av utrustningen.
Det har jag kollat. Man kan se i boxen samt i routern vilka adresser den delat ut. Mina boxar fick tex 192.168.1.64 resp 65.
Det är det som är nyckeln till att appar som tex Zappa fungerar. Det är däremot inte samma sak som att det är dessa adresser som presenteras utåt.
Med 1:1 NAT och DHCP relay så är det mycket troligt att boxarna även går att nå via en publik IP-adresss som delas ut av Telia.
Det är detta som är nästa spännade utmaning att få att fungera Det gäller då även att DHCP-relay verkligen gör en 1:1 relay och inte strippar några fält eftersom DHCP från boxarna skickar ut lite "custom" fält som serienummer mm som Telia säkert använder för att identifiera just mig och vilket utbud jag har.
Men först måste jag fixa en router/brandväggslösning som fixar 802.1q...
Att köra en Linux-maskin kanske inte är ett så dumt alternativ, om inte annat bara för att testa nästa utmaning. Tack för tipset.

Hasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasse69:

Njae. Kör du boxarna via Smart(Thomson) så delar den ut lokala IP-adresser inom samma subnät som resten av utrustningen.
Det har jag kollat. Man kan se i boxen samt i routern vilka adresser den delat ut. Mina boxar fick tex 192.168.1.64 resp 65.
Det är det som är nyckeln till att appar som tex Zappa fungerar. Det är däremot inte samma sak som att det är dessa adresser som presenteras utåt.
Med 1:1 NAT och DHCP relay så är det mycket troligt att boxarna även går att nå via en publik IP-adresss som delas ut av Telia.
Det är detta som är nästa spännade utmaning att få att fungera Det gäller då även att DHCP-relay verkligen gör en 1:1 relay och inte strippar några fält eftersom DHCP från boxarna skickar ut lite "custom" fält som serienummer mm som Telia säkert använder för att identifiera just mig och vilket utbud jag har.
Men först måste jag fixa en router/brandväggslösning som fixar 802.1q...
Att köra en Linux-maskin kanske inte är ett så dumt alternativ, om inte annat bara för att testa nästa utmaning. Tack för tipset.

Hasse

Vet du med säkerhet att det ligger en DHCP-relay ut? Annars skulle jag gissa att det bara ligger vanlig NAT (1:1) på TV- portarna (men inte nödvändigtvis till äkta publika addresser) o sedan PAT (many:1) på Internet-porten.
Vad händer tex om man kopplar in en vanlig PC på en TV-port? Får den en IP?
Skulle det vara DHCP-relay inlagt måste du få tag i IP till servern/servrarna i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Vet du med säkerhet att det ligger en DHCP-relay ut? Annars skulle jag gissa att det bara ligger vanlig NAT (1:1) på TV- portarna (men inte nödvändigtvis till äkta publika addresser) o sedan PAT (many:1) på Internet-porten.
Vad händer tex om man kopplar in en vanlig PC på en TV-port? Får den en IP?
Skulle det vara DHCP-relay inlagt måste du få tag i IP till servern/servrarna i fråga.

Nej jag är absolut inte helt säker. Enbart spekulation. Men jag gissar att Thomson har nått hyss för sig för att "lura" IPTV servern. Eftersom inga ändringar krävs för att byta mellan Thomson och Inteno så måste konverteringen ligga någonstans i Thomsonburken för att dölja skillnaderna. Till skillnad från VoIP där Telia måste ställa om på sin sida för att byta modell.

DHCP-relay kräver väl bara att man vet adressen till DHCP-servern längre bort? Det är nog inga större problem att lista ut. Misstäker att det är iptvlogin.telia.se, men jag reserverar mig återigen för felaktigheter 1:1 NAT kräver ju även att man känner till vilken adressrymd som får användas externt. Det kan bli lite knepigare att lista ut, eller vad tror ni?
Tror inte att en dator som sitter på en IPTV-port får någon IP-adress eftersom den inte kommer att fylla i alla extra fält i DHCP-begäran som Telias DHCP-server kräver. Den kommer inte att kännas igen som en Motorolabox.

Hasse

Permalänk
Skrivet av hasse69:

Njae. Kör du boxarna via Smart(Thomson) så delar den ut lokala IP-adresser inom samma subnät som resten av utrustningen.
Det har jag kollat. Man kan se i boxen samt i routern vilka adresser den delat ut. Mina boxar fick tex 192.168.1.64 resp 65.
Det är det som är nyckeln till att appar som tex Zappa fungerar. Det är däremot inte samma sak som att det är dessa adresser som presenteras utåt.
Med 1:1 NAT och DHCP relay så är det mycket troligt att boxarna även går att nå via en publik IP-adresss som delas ut av Telia.
Det är detta som är nästa spännade utmaning att få att fungera Det gäller då även att DHCP-relay verkligen gör en 1:1 relay och inte strippar några fält eftersom DHCP från boxarna skickar ut lite "custom" fält som serienummer mm som Telia säkert använder för att identifiera just mig och vilket utbud jag har.
Men först måste jag fixa en router/brandväggslösning som fixar 802.1q...
Att köra en Linux-maskin kanske inte är ett så dumt alternativ, om inte annat bara för att testa nästa utmaning. Tack för tipset.

Hasse

Jag hade en thompson och då fick jag olika nät på min tvbox och till mitt LAN, en publik adress till tvboxen och en NAT lösning till mitt LAN (192.168.1.1)
Det kunde jag lätt se i webGUI:t som är till thompson smartbox routern. Men jag förstår inte riktigt vad är det du vill uppnå?

Visa signatur

Mvh Emil

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil_eriksson:

Jag hade en thompson och då fick jag olika nät på min tvbox och till mitt LAN, en publik adress till tvboxen och en NAT lösning till mitt LAN (192.168.1.1)
Det kunde jag lätt se i webGUI:t som är till thompson smartbox routern. Men jag förstår inte riktigt vad är det du vill uppnå?

Ja, då funkar det väldigt olika för dig och mig När jag kör med min Thomson så får mina IPTV boxar en adress inom mitt LANs subnät! Det har jag dubbelkollat både från menyn i boxen, samt i Thomsons egna menyer där man kan se vilka DHCP adresser den delat ut. Inga publika adresser alls i mitt fall.
Därför funkar tex Zappa appen till iPhone. Får du en publik adress på din box funkar inte Zappa, och det är det som är enda fördelen med Telia Smart i mitt tycke. Vad jag vill uppnå? Jo precis samma sak som när jag kör med Thomson, dvs jag vill få mina Motorolaboxar att hamna i samma nät som resten av min övriga utrustning (trådat samt otrådat). Det gick med Thomson, borde gå att få till även utan. Att det inte funkade så för dig kan ju bero på version av Thomson samt mjukvara till densamma.

Hasse

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk vad lätt det hade varit om vi sluppit alla boxar för iptv, de fyller ingen egentlig teknisk funktion förutom att jäklas och försvåra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Måste man köra genom deras "smartboxar" eller kan man köra helt utan den inkopplad?
Enligt rykten ska vi få smartboxar här snart men jag känner mig rätt skeptiskt efter att ha läst allt strul med dom.

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ditx:

Måste man köra genom deras "smartboxar" eller kan man köra helt utan den inkopplad?
Enligt rykten ska vi få smartboxar här snart men jag känner mig rätt skeptiskt efter att ha läst allt strul med dom.

/d

Man måste inte ha smarten, men eftersom den numera går att få bryggad så varför inte? Den är helt ok som modem och bryggar man den så kan man lätt ansluta egna prylar efter den, man få dessutom en ny om åskan tar den, så den fungerar lite som åskskydd också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Känns lite osannolikt att åskan skulle hitta sin väg genom deras FiberLAN-anslutning, eller?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det var fiber och inte adsl den här tråden ja, då är det inte samma åskrisk...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man måste inte ha smarten, men eftersom den numera går att få bryggad så varför inte? Den är helt ok som modem och bryggar man den så kan man lätt ansluta egna prylar efter den, man få dessutom en ny om åskan tar den, så den fungerar lite som åskskydd också.

Men det är trots allt en pryl till som kan gå sönder, kör helst direkt in i switchen min som jag gör idag,

ser att du har svarat angående modem, har smartboxen samma funktion på fiber?

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ditx:

Men det är trots allt en pryl till som kan gå sönder, kör helst direkt in i switchen min som jag gör idag,

ser att du har svarat angående modem, har smartboxen samma funktion på fiber?

/d

Nä den agerar inte modem till fiber, men det finns har väl några olika versioner på kundhårdvara även till fiber om jag inte fattat det fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä den agerar inte modem till fiber, men det finns har väl några olika versioner på kundhårdvara även till fiber om jag inte fattat det fel.

Nähh jag vet att inte agerar modem till fiber:), tänkte vad en smartbox gör till en fiber anslutning eller om man helt kan koppla bort den helt? och köra valfri switch med vlan som man ordnar själv

/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ditx:

Nähh jag vet att inte agerar modem till fiber:), tänkte vad en smartbox gör till en fiber anslutning eller om man helt kan koppla bort den helt? och köra valfri switch med vlan som man ordnar själv

/d

Det finns de som bara har en fiberconverter och ett rj 45 jack som utgång och behöver funktionerna, smarten är ju inte högpresterande men den gör jobbet för de flesta, alla vill inte sätta upp servrar och öppna portar, det är en nätverksvolvo, lite tråkg men duger för att lösa uppgiften för de flesta även om de flesta inte bli upphetsade av prestandan

Många kan använda valfri switch efter konvertern, datanätet bör fungera med nästan vad som helst men har man däremot iptv och iptele så får man tänka efter och se till att ha prylar som kan hantera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ditx:

Nähh jag vet att inte agerar modem till fiber:), tänkte vad en smartbox gör till en fiber anslutning eller om man helt kan koppla bort den helt? och köra valfri switch med vlan som man ordnar själv

/d

Smartboxen är framför allt en router med inbyggd NAT.
Den routar dessutom ihop de tre WAN-interfacen (internet,tv,voip) till ett och samma nät på LAN-sidan.

Internet kommer otaggat så har du ingen tv eller voip behöver du inte hålla på med vlan alls.
Bara att koppla in din PC direkt eller sätta dit valfri router.

Har du däremot TV och voip blir det lite svårare. Dessa kommer taggat och du måste köra ut de olika tjänsterna på olika interface på en switch.

Att som någon tidigare i tråden varit inne på att "göra en egen smart" om man har TV är inte helt lätt.
Det handlar då om en router och då måste man göra en tjänsteseparering på ip-nivå i stället för vlan-nivå.
Samt att routern måste kunna agera igmp-proxy

Permalänk

Du kan köpa vilken switch som helst som klarar av VLAN, är du inte bekant med vlan sedan tidigare kan det bli jobbigt i början men det är bara att lära sig.

Jag har en Netgear switch som internet anslutningen går igenom, där plockar jag ut telias vlan, 1 port till TV , 1 till telefonen och den 3e till min linux server (eller valfri router) Vips... ingen smartbox behövs.

Visa signatur

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

Man kan be telia att få en Inteno-switch istf för smartboxen. Det enda den gör är att tagga av VLANen. Fiber in via SPF i switchen. 3 avtaggade portar ut: internet, IPT resp IPTV.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Visst blir väl risken mindre... men beror på hur lång "sista biten" fram till uttaget är. Och så måste ju Smartboxen fortfarande anslutas till elnätet, där risken fortfarande är densamma oavsett om man har ADSL eller fiber.

Jag kommer nog använda mig av Telia Smart Box... verkar som jag inte behöver några extra funktioner. Allt jag vill är att få internet från uttaget till två datorer via kabel, ansluta digital-boxen via kabel och så deras telefonmojäng också.

Detta skulle väl fungera med i stort sett vilken router som helst bara den har VoIP.

EDIT: Jag har inte förstått vad det blir för skillnad ifall man också ansluter en switch före routern?

En switch kan skilja på vlan, du får ut dem på varsin port, om du har telia så finns det ingen annan anledning att ha en switch före routern eftersom du bara får en publik ipadress.
Och man kan numera få smarten bryggad av telia, då programmrar de om den så den fungerar som en switch och separerar vlanen så data, tele och tv kommer ut på varsin kontakt och sedan får du lösa resten av datanätet enligt egna ideer tex genom att koppla på en passande router på lanporten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En switch kan skilja på vlan, du får ut dem på varsin port, om du har telia så finns det ingen annan anledning att ha en switch före routern eftersom du bara får en publik ipadress.
Och man kan numera få smarten bryggad av telia, då programmrar de om den så den fungerar som en switch och separerar vlanen så data, tele och tv kommer ut på varsin kontakt och sedan får du lösa resten av datanätet enligt egna ideer tex genom att koppla på en passande router på lanporten.

En bryggning av Smart innebär att man endast bryggar Internettjänsten till LAN4.
TV och Voip är fortfarande routade och finns på LAN1-LAN3.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag orkar inte riktigt sätta mig in i hur det här fungerar... har några andra kurser på g för tillfället som ska pluggas in också.

Men iallafall... som en "vanlig" användare... har jag någon nytta av en switch?

Förresten... kan ni rekommendera någon router istället för Telias Smart? Ja jag tänker inte betala 29 kr/månad för deras lösning... jag köper hellre en egen.

Det beror på, men ska du enbart köra data så borde du klara dig utan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Fungerar detta med GS105E switchen.

Port 1: Telia Fiber IN
Port 2: vlan 1, Pfsense brandvägg mot resten av mitt lokala nät
Port 3: vlan 845, motorola digitaltv box
Port 4: vlan 845, motorola digitaltv box
Port 5: oanvänt

Permalänk

Telia Zappa och Spela in vid Öppen fiber

Hej, tänkte höra om någon teknikbevandrad vän kan svara på följande fråga.

Jag har Telia öppen fiber och då en mediaomvandlare som heter Inteno. Sedan har jag som router Apple Time Capsule vilket jag är nöjd med. Tänkte nu på Telia bredband och telefoni nu lägga på IPTV också. jag vill kunna använda apparna Zappa och Spela in men behöver då Telia Smart vad jag förstår. Hur kopplar man in den utan att den används till något annat då jag inte vill ha den som router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMessenger:

Hej, tänkte höra om någon teknikbevandrad vän kan svara på följande fråga.

Jag har Telia öppen fiber och då en mediaomvandlare som heter Inteno. Sedan har jag som router Apple Time Capsule vilket jag är nöjd med. Tänkte nu på Telia bredband och telefoni nu lägga på IPTV också. jag vill kunna använda apparna Zappa och Spela in men behöver då Telia Smart vad jag förstår. Hur kopplar man in den utan att den används till något annat då jag inte vill ha den som router.

För att använda Zappa måste din tv-box och smartphone sitta på samma nät.
Vilket i sin tur betyder att du måste ha en router som kopplar ihop tv och internet till samma nät.
Så antingen använder du Smart eller så får du konfa din egen "smart-router".

"Spela in" kommer däremot att funka även utan Smart.

Permalänk
Medlem

Köpte på prov en Netgear GS108E i tron att den skulle funka som en GS105E men med några extra portar bara. Får den dock inte att funka med IPTV. Kan vara något fel med IGMP Snooping i firmware på 108:an enligt info från Netgears användarforum.

Har nu istället skaffat en GS108Tv2 och där funkar det utmärkt att köra ut IPTV (VLAN 243 hos mig) otaggat på en port till Motorolaboxen. Så nu har jag en Inteno XG6746 som bara ligger och skräpar och tänkte få användning för den. Har nu konfigurerat GS108T så den skickar VLAN 243 taggat i en port samt även skickar data otaggat till samma port i tron att jag där skulle kunna koppla in Intenon och låt den splitta ut trafiken "som vanligt" från denna trunk, men icke! Tänkte bara om någon hade den kombinationen och fått det att funka annars får jag skaffa mig en GS108T till.

Edit: stafel.

Visa signatur

[size="1"]"Your appearance now is what we call 'residual self-image'. It is the mental projection of your digital self." - Morpheus[/size]
[size="1"]"...For $100, this dye is found in most makeup...(BZZZ) Diahrea! (LAUGHS) Oh, I'm sorry. What is Diahrea!" - Peter Griffin on Jeopardy![/size]