Permalänk
Medlem

Sweclockers i7 clockning

Hej.

Jag undrar om sweclockers stängde av turbo och ht vid deras överklockning?

Om jag har dessa på och klockar enligt steg 2 i deras guide, dvs till 3,8 Ghz finns det några faror? Bör man stänga av dessa funktioner? Vad rekommenderar ni? Fördelar/Nackdelar med dessa funktioner?

Vore skönt om någon kunde reda ut det här med HT och Turbo.

Sen kan jag passa på och fråga, även fast det kanske är fel forum del. Vilken kylare är bäst om man vill överklocka till t.ex. 3.8 Ghz? Har funderat på Zalmans fläkt som sweclockers använder i deras guide samt en noc fläkt.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag kyler min i7 med en gammal mugen/infinity 2 fläktar med 1366 pushpin, når 80c utan problem vid full load ibland högre, 4200MHz 1,45vcore. Det kan kännas rätt högt men nästan inget spel pressar så hårt. Noctua NH-U12P finns stortsett överallt och är tyst, fick bra resultat i sweclockers test. http://www.sweclockers.com/artikel/6152-fem_processorkylare_t...

Den störta faran är att du inte kan pressa ramen så mycket mer än vad den är gjord för då den inte får överstiga 1.65v så statsa på bra minnen.

Här finns mina bios inställningar.

http://www.youtube.com/watch?v=3LJWlD0d_5s&fmt=22

Permalänk
Inaktiv

Stäng inte av HT om du är intresserad av den faktiska prestandan du får ur din burk snarare än bara hur högt den klockar.

Till exempel 7zip benchmark, 8 trådar ger på min burk 664%/774% prestanda, 4 trådar ger bara 336%/394% - detta med helt original klockfrekvenser på allt; 1066MHz RAM, 3600MT på QPI-bussen, standardfrekvens på L3/uncore osv.

Att nå hög klockfrekvens är inte det slutgiltiga målet. Det är prestanda du vill åt - inte MHz. Du köper ju inte bil utifrån max-RPM som motorn pallar, eller hur. Samma tänk måste du ha då det gäller processorer också...

Permalänk
Medlem

Så med andra ord. Köp en vettig kylare till processorn, ett par bra minnen och klocka till 3.8 Ghz som jag vill enligt steg 2 i sweclockers guide (får väl testa så det fungerar för mig!) och behåll turbo boost och HT på?

Permalänk
Medlem

Jag har precis startat upp min, inte klockat så mycket ännu.

Men den kör direkt 4 Ghz @ 1.39v utan att klaga. Chansade bara med 1.39, kanske går lägre också

Men den idlar @ 39c just nu, ska bencha en stund och se load. Sen ska jag se efter vad den maxxar.. men det verkar lovande

HT är på, för övrigt.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

kör lägre tänk som så att jag ligger på orginal vcoren på 3,3ghz utan turbo ,med turbo 3,5ghz stabilt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Jag har precis startat upp min, inte klockat så mycket ännu.

Men den kör direkt 4 Ghz @ 1.39v utan att klaga. Chansade bara med 1.39, kanske går lägre också

Men den idlar @ 39c just nu, ska bencha en stund och se load. Sen ska jag se efter vad den maxxar.. men det verkar lovande

HT är på, för övrigt.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Update: Malt OCCT 2 rundor nu ..

Slutsats so far.

4 Ghz @ 1.39 , 38c idle, 70c load.

Det här måste bli bra när man fintrimmat in den

PS: Noctua to the ppl .. kör push-pull om någon undrar, och faktiskt med deras egna kylpasta. Sen kanske jag lappar eländet, får se.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Update: Malt OCCT 2 rundor nu ..

Slutsats so far.

4 Ghz @ 1.39 , 38c idle, 70c load.

Det här måste bli bra när man fintrimmat in den

PS: Noctua to the ppl .. kör push-pull om någon undrar, och faktiskt med deras egna kylpasta. Sen kanske jag lappar eländet, får se.

okej varje runda är 1 timme lång , jag körde 2 timmar i natt

edit: skulle vilja veta vilka värden du kör på jag ligger nu o kör på 170*20 (turbo 170*21)

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Jag kör 200x20 just nu .. 4 Ghz @ 1.3v går fint också

EDIT: Swec körde ju 1.448 för nå 4 Ghz

har jag ÄNTLIGEN fått en bra cpu?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Jag kör 200x20 just nu .. 4 Ghz @ 1.3v går fint också

EDIT: Swec körde ju 1.448 för nå 4 Ghz

har jag ÄNTLIGEN fått en bra cpu?

okej kör du 1timme med OCCT då eller?

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Det lägsta jag kommer, vad tror ni om cpun?

Inatt ska jag forska i högsta möjliga klock..

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

Asså kan inte nån berätta hur man ska göra för att klocka sin i7 920?

Vill jätte gärna lära mig, men fattar inte riktigt guiden som sweclockers har skrivit... Jag vill lära mig att räkna ut de rätta siffrorna och sånt...

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

jag kommer att stanna på 3,4ghz jag kör orginalkylaren samt en extra fläkt så mina temps närmar sig 87grader i load

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Asså kan inte nån berätta hur man ska göra för att klocka sin i7 920?

Vill jätte gärna lära mig, men fattar inte riktigt guiden som sweclockers har skrivit... Jag vill lära mig att räkna ut de rätta siffrorna och sånt...

Svårt att skriva något bättre än deras guide.

I mitt fall, ändrade BLCK till 200, justerade så minnena går i 1603 Mhz, VCore @ 1.28 .. stänga av onödigt skräp. Sen är de bara tuta o köra.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
jag kommer att stanna på 3,4ghz jag kör orginalkylaren samt en extra fläkt så mina temps närmar sig 87grader i load

Klocka ner den lite tycker jag. Den ger nog tillräcklig prestanda ändå.

Jag ser det såhär. Klocka endast om din CPU inte klarar av spelen.
87 grader i load kommer göra att din processor inte håller särskilt länge. Klocka ner till typ 2.9-3.0GHz.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Asså kan inte nån berätta hur man ska göra för att klocka sin i7 920?

Vill jätte gärna lära mig, men fattar inte riktigt guiden som sweclockers har skrivit... Jag vill lära mig att räkna ut de rätta siffrorna och sånt...

du har ju klockat din till 3,4ghz så du borde ju ha fattat en del i allfall. jag har en så länge bara rört BLCkn samt vcoren i 3,4ghz ligger på 1,225
,magican ligger på 4ghz samt 1,3volt i vcore ,men för dom höjderna sikta på bättre kylning

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
du har ju klockat din till 3,4ghz så du borde ju ha fattat en del i allfall. jag har en så länge bara rört BLCkn samt vcoren i 3,4ghz ligger på 1,225
,magican ligger på 4ghz samt 1,3volt i vcore ,men för dom höjderna sikta på bättre kylning

joo att få den till 3,4 Ghz var inte så svårt... jag bara knappade in just de inställningarna som Sweclockers hade skrivit i deras guide...
Men hur vet man hur mycket CPU Volt, CPU PLL, o.s.v. Som ska ställas in??

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
joo att få den till 3,4 Ghz var inte så svårt... jag bara knappade in just de inställningarna som Sweclockers hade skrivit i deras guide...
Men hur vet man hur mycket CPU Volt, CPU PLL, o.s.v. Som ska ställas in??

har du prövat höja endast blckn ,jag har inte orkat kolla på nå andra instälningar en just den på 3,4ghz lägg märke till 170*20 jag ligger nu med turbon på 3,57ghz

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Vad ska man använda för program för att se om processorn är stabilt klockad?

Klockade upp min i7 920 till 3,8 Ghz nu:D

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Vad ska man använda för program för att se om processorn är stabilt klockad?

Klockade upp min i7 920 till 3,8 Ghz nu:D

Köra det där OCCT kanske? Och andra program som liknar det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Köra det där OCCT kanske? Och andra program som liknar det.

Okey tack:D

EDIT: Hur länge ska man köra programmet? Man kan ju ställa in det på olika längder

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

OCCT är väldigt krävande använd det men gå o lägg er sen för datorn blir seeg ,

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
OCCT är väldigt krävande använd det men gå o lägg er sen för datorn blir seeg ,

Men om jag sätter igång det nu och drar iväg en timme på tennis sen, blir det bra? Räcker det med en timme??

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Men om jag sätter igång det nu och drar iväg en timme på tennis sen, blir det bra? Räcker det med en timme??

Aldrig kört eller sett det programmet. Bara hört talas om det. Men en timme borde kanske gå bra. Men har hört folk som kör 2x1 timme på natten.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

jag körde 2 timmar i natt 1 timme ska motsvara 2 timmar prime har jag hört

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Okey kör en timme nu då!

Men om det blir en blåskärm, hur vet jag det? Datorn stänger ju av sig själv när det blir en blåskärm...

Sparas det någon logg eller några diagram eller nåt som man kan kolla på?

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Okey kör en timme nu då!

Men om det blir en blåskärm, hur vet jag det? Datorn stänger ju av sig själv när det blir en blåskärm...

Sparas det någon logg eller några diagram eller nåt som man kan kolla på?

Alltså, blåskärmen är väl kvar tills du gör något med den. Eller?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Alltså, blåskärmen är väl kvar tills du gör något med den. Eller?

inte om du glömt lägga in att datorn ej skall startas om, för mig så har datorn bara startas om

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
inte om du glömt lägga in att datorn ej skall startas om, för mig så har datorn bara startas om

Ändra det då?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
inte om du glömt lägga in att datorn ej skall startas om

Var och hur ställer jag in det?

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----