Vågar man spela upp repade skivor i ps3?

Permalänk
Medlem

Vågar man spela upp repade skivor i ps3?

Köpte just ett "nytt" mgs 4 från spelbutiken.com och det är i ganska dassigt skick, skivan är något repad (inte så jättefarligt men det syns tydligt om man betraktar den i en lampa).

Vågar man stoppa in repade skivor i sin konsoll eller riskerar det att drastiskt förkorta livslängden på blu ray-enheten i konsollen då den måste jobba mer med felkorrigering?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Sötast

Va? tänker du behålla en nyköpt produkt som var sönder när du fick den?

Permalänk

Troligen begagnad. Tror inte det ska vara någon fara.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum | AMD Athlon 64 X2 6000+@3.18 GHz |Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024mb x4 (4gb) | EVGA GeForce 8800GTS 640MB@600/850/1317 MHz | Corsair Powersupply 650W | Antec Performance One P180

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyberphreak
Troligen begagnad. Tror inte det ska vara någon fara.

Va?

Om det är begagnat så ska han ju få rabatt för det.

Man kan väl inte bara acceptera att en produkt är sönder/begagnad?
Skulle du göra det på en ny bil som kostar 400.000 ?

Rutan är sprucken men *äsch* den är bara begagnad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Va?

Om det är begagnat så ska han ju få rabatt för det.

Man kan väl inte bara acceptera att en produkt är sönder/begagnad?
Skulle du göra det på en ny bil som kostar 400.000 ?

Rutan är sprucken men *äsch* den är bara begagnad.

Nu vet jag inte riktigt vad TS menar med "nytt". Men med tanke på citationstecknen så tolkar iallafall JAG det som att han har köpt ett "begagnat" spel som är "nytt" för honom. ^^

Köper man ett "begagnat" spel hos någon spelaffär så är "repade/smutsiga skivor" något som man får räkna med. Eftersom det är totalt omöjligt att hålla skivorna i "nyskick" ifall man använder dem.

Givetvis så ska ju skivorna inte vara på tok för repade/nedsmutsade. Men det kontrolleras ju av spelbutiken redan vid inbytet.

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge skivan inte exploderar eller liknande är det nog ingen fara; felkorrigering har ingen dött av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Så länge skivan inte exploderar eller liknande är det nog ingen fara; felkorrigering har ingen dött av.

ett gäng ps2'or har gjort det...

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
ett gäng ps2'or har gjort det...

Spännande, finns det mer information?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
ett gäng ps2'or har gjort det...

precis, därför min oro..

anledningen till citationstecknena kring "nytt" var att de sålde det som nytt men spelet är knappast i nyskick (alltså INTE inplastat, vilket de naturligtvis inte informerade om), dock insisterar vissa spelbutiker (och vissa oseriösa säljare på ebay) på att spel är nya trots att de brutit förpackningen då de ställer ut fodralen och detta är antagligen ett sådant överskottslager de köpt in billigt. jag kan leva med det med tanke på priset då det är antingen detta eller en platinumversion det står mellan men jag har läst att blu ray-enheten kan lägga av i konsoller och jag vet iaf att ps2konsoller absolut inte mår bra av att spela kassa skivor..

EDIT: nåja, det är inte värt risken iaf. får det förhoppningsvis utbytt...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2