Permalänk
Medlem

Dell Studio XPS 13

Någon som har en sådan eller hört om den är bra eller dålig?

Är sugen på en 13" laptop för runt 10k. Dell brukar ju ha 15% rabatt ibland och då verkar man komma ganska lindrigt undan för den prestandan man får.
Finns det någon annan tillverkare som har en bärbar i samma prisklass och prestanda?

På Dell'en får man
Intel P8400 2,20 Ghz
4 096MB DDR3
320GB Free Fall Sensor (7200RPM) Hard Drive
256 MB nVidia® 9500m-grafikkort

Ska använda den till allt möjligt; spel, skola, programmering och om det finns möjlighet dualboot med Linux.

Permalänk

Den ser bra ut och prisvärd också. Dell brukar inte göra något skit. Den kommer klara dina krav också, dock kanske inte de senaste spelen.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

Haft den i ett par veckor, fått allt utom 3g kortet att funka i win7 64. Har inte provat linux än men ska ta och göra det nån dag.

Går att lira spel som cod4 och wow utan problem iaf, inte testat nåt mer.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Funderar i ungefär samma banor som TS.
Har kikat omkring en hel del och alternativen är inte jättemånga precis. Jag har däremot inte någon särskild brådska så jag väntar och ser som det ser ut nu..
Skulle vara kul tex om LG's p310 med 9600 kortet introducerades här i Sverige. Eller liknande.
På något sätt känns det fel att begränsa sig redan från början genom att köpa en modell med en taskig integrerad krets, som trots det kostar sin lilla slant.

Dells variant här känns lite också som en kompromiss.. Den är rätt tung i sin klass och har relativt(?) dålig batteritid. Priset är hyfsat med tanke på att den inte är något monster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Haft den i ett par veckor, fått allt utom 3g kortet att funka i win7 64. Har inte provat linux än men ska ta och göra det nån dag.

Går att lira spel som cod4 och wow utan problem iaf, inte testat nåt mer.

Inga problem med värme?

Permalänk
Medlem

Jag är också sugen på den här. Kan Sony vara ett alternativ?
SR39VN/S. Eller är grafikkortet för klent. Själv ska jag använda till Pro tools mest, men visst vill man köra lite spel ibland. Crysis och liknande är väl inte ens att tänka på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Inga problem med värme?

Det beror på hur mycket du belastar den. Klart att fläkten går upp i varv när man spelar men jag märker inte av några problem med värmen. Sval och ljudlös när "power saver"-alternativet körs, som jag använder vid surfning.

Min konfiguration är:
P9500 (2,53 Ghz,1 066 MHz, 6 MB)
4 096 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne
256 MB nVidia® 9500m-grafikkort
128GB Samsung SSD RBX Series
LED-skärmen

På Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Inga problem med värme?

Nej, går utmärkt att ha den i knäna eller liknande när man inte använder båda grafikkorten.

Min konfig är:
p8600
4gb ram
9500m
led skärm
320gb 7200rpm disk
bluetooth
3g

Kör win7 64bit, allt utom 3g kortet fungerar än så länge.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Min XPS 13 ska komma senast 2:a mars. Den är fortfarande i Produktion på dells websida. Ska man börja bli orolig?
Det brukar väl ta ca en vecka för Schenker att köra hem den?

Kan tillägga att jag beställde min den 19:e januari, så det har tagit tid. Men man kan ju hoppas att dom har hunnit fixa dom buggar som jag läst en del har blivit drabbad av... *håller tummarna*

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett omfattande problem som jag fått uppleva med min Studio 15 gäller allt ifrån inspiron till XPS och det är laddaren

Dell envisas med att ha en datasignal ifrån laddaren som identifierar laddaren, men den lilla ledaren brukar gå itu då o då, och då laddas inte datorn, men den kan drivas ändå.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jidde75, jag beställde min XPS 13 den 4 februari och fick den den 12 februari... I alla fall så när jag fick den så låste den sig direkt efter windows update. Så jag formaterade hela hårdisken och körde in 64 bits Vista och nu fungerar den klockrent, ingen överhettning eller låsningar som man kan läsa om på notebookreview.com. Den är faktisk riktigt bra nu, jättenöjd med den!
Den har specs; P9500, 4GB, 500GB, WLED, Bluetooth, HSPA, nVidia Hybrid SLI 9500GE, Atheros WiFi. Tangentbords belysningen är hur bra som helst!

Permalänk
Medlem

Läste på notebookreview's forum idag. Tråden om horror stories där är ju lite oroväckande
Men å andra sidan så brukar det ju mest bara vara folk med problem som skriver på forum. Lär ju (hoppas) det finns en majoritet som har fungerande XPS'er.

Jidde75; Ring och fråga. Det står just nu att bara Studio 15 har problem med leveranstiderna. Länk om den fungerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jidde75
Min XPS 13 ska komma senast 2:a mars. Den är fortfarande i Produktion på dells websida. Ska man börja bli orolig?
Det brukar väl ta ca en vecka för Schenker att köra hem den?

Kan tillägga att jag beställde min den 19:e januari, så det har tagit tid. Men man kan ju hoppas att dom har hunnit fixa dom buggar som jag läst en del har blivit drabbad av... *håller tummarna*

Jaha, nu har dom flyttat leveransen till 11/3.. måste ringa på måndag och kolla varför just jag ska behöva vänta i evigheter.

Permalänk
Medlem

Har dell några nya rabattkoder som ger bättre än 7% rabatt som man får via mecenat?
Såg att några 15-20% gick ut 18e feb.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Har dell några nya rabattkoder som ger bättre än 7% rabatt som man får via mecenat?
Såg att några 15-20% gick ut 18e feb.

http://www.rabattkod.se/
2000kr rabatt står det nu...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
http://www.rabattkod.se/
2000kr rabatt står det nu...

Fast det var bara på nån värsting tyvärr. Men tack ändå.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Haft min en vecka nu ungefär. Har haft lite problem som jag undrar är samma som de på notebookreview verkar ha...

ibland fungerar den utmärkt, men vissa dagar vill den inte alls känns det som, den hänger sig och går in i viloläge som sedan är omöjlig att väcka ur...det verkar som att det är mestadels GPUn som krånglar, misstänker överhettning av den men har inte hunnit kolla så mycket.

Då den fungerar som den ska är jag dock så nöjd som man kan bli.

Permalänk
Medlem

Finns ny 15% rabattkod nu. Men de har visst ändrat på konfigen, 2,4GHz är minsta processorn man kan köpa.

Permalänk
Medlem

Jaha går jag nu in i system - enhetshanteraren får jag fram 4st. trevliga gula utropstecken, 2 vid webcam och 2 vid ljudenheter.
"Ingen ljuduppspelningsenhet är installerad."

Jag vet inte, vad tror ni, ska man försöka sig på att formatera och hoppas att problemen löser sig, eller bäst att bara skicka in skiten? Haft problem med; hänger sig vid viloläge, grafikkortet strular, speciellt om man kopplat in extern skärm (tv), nu tappade jag både ljudenheter och webcam trots reboot, har jag haft hörlurar/förstärkare inkopplade och sedan kopplar ur dom, så är jag utan ljud tills jag rebootar.

Massa strul alltså.

Permalänk
Medlem

Formatera, installera nya drivrutiner från DELL's sida. Kolla vilket BIOS du har också, A03 verkar vara dåligt, A02 är bättre.

Edit: Du kanske ska kolla bios först. Lättare än att formatera.
Det där med att den hänger sig i viloläge läste jag om på http://en.community.dell.com/forums/ det va nån som hade fixat det men kommer inte ihåg hur. Tror det var wlan kortest drivrutiner som strulade.

Chim: Vad har du för config?

Permalänk

Jag har haft min Dell studio xps 1340 i cirka två veckor nu och är grymt nöjd med den än så länge.
Jag blev förvånad över leveransen det tog bara 4dagar innan jag hade den hemma från beställning :).
Jag har inte haft den så länge ännu och har inte prövat hur mycke den klarar av.
Har inte stött på några problem med den ännu.
Den enda nackdelen är att den kan bli lite varm som sagt.

konfig:
2.4Ghz
4Gb ddr3
320Gb
7200rpms hdd
LED skärm

Jag valde denna dator för att jag ville ha:
13,3",Hdmi,firewire, 4gb ram, 7200rpms hdd och 256Mb sli grafik.

Permalänk
Medlem

Härligt att höra från någon som har en fungerande 1340 Är ganska säker på att jag beställer en i veckan.

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2.4ghz, WLED-skärmen och allt annat standard.
Funderar på att prova Windows 7 på burken men får se..kanske lättast att bara köra in Vista ändå.

Har uppriktigt sagt inte orkat försöka fixa, man blir någorlunda less då det jävlas på en gång. Det skulle vart upphämtning och samtidigt avsläpp av en ny burk så fort det jävlas det minsta.

Nåväl, kanske går till sig om jag formaterar och uppdaterar drivers osv!

Permalänk
Medlem

Jag får min XPS 13 imorgon!

Avbeställde den ursrpungliga beställningen då det har kommit en ny processor (P9600), och beställde en ny med den istället och den skickades samma dag jag beställde.

Hoppas man slipper problemen som många har drabbats av..

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför de tog bort 2.0GHz modellen? Den var i bättre prisklass för mig.

Permalänk
Medlem

Sådärja, nu har jag haft min XPS 13 några timmar, snygg!!

Verkar inte ha dom problem som man har läst om. förutom att ena foten under inte ligger jämt mot bordet!
Det rör sig om kanske 1mm och märks inte jättemycket, men ändå...

Ska ringa Dell imorgon, har läst att nästan alla har samma fel, verkar som att en del inte upptäcker det bara. Det kanske beror på hur noga man är..

Ni som har en XPS 13, är ni helt säkra på att vänster fot ligger helt tätt mot bordet den står på?

Ni som har felet, vad har ni gjort för att åtgärda det? Eller rättare sagt, vad har Dell gjort?

Få se imorgon om dom vill byta ut hela datorn.. vore ju trist.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jidde75
Sådärja, nu har jag haft min XPS 13 några timmar, snygg!!

Verkar inte ha dom problem som man har läst om. förutom att ena foten under inte ligger jämt mot bordet!
Det rör sig om kanske 1mm och märks inte jättemycket, men ändå...

Ska ringa Dell imorgon, har läst att nästan alla har samma fel, verkar som att en del inte upptäcker det bara. Det kanske beror på hur noga man är..

Ni som har en XPS 13, är ni helt säkra på att vänster fot ligger helt tätt mot bordet den står på?

Ni som har felet, vad har ni gjort för att åtgärda det? Eller rättare sagt, vad har Dell gjort?

Få se imorgon om dom vill byta ut hela datorn.. vore ju trist.

Återkom gärna med vad dom gjorde för att åtgärda det!

Visa signatur

oldskool (:

Permalänk

Jag väntar på min nya Studio XPS 13 Schenker har satt 12/3 som uppskattat datum för leverans. Hoppas på att den kommer tidigare.

Intel® Core™ 2 Duo P9600(2.66GHz,1066MHz,6MB)
4 096 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne [2 x 2 048]
256 MB nVidia® 9500m
128GB Solid State Drive Ultra Performance
Windows Vista® Ultimate SP1 (64 BIT)

2009-03-07 14:01 DK - SCHENKER CALCULATE ETA
2009-03-07 14:01 DK - SCHENKER ORDER DETAILS RECEIVED
2009-03-07 13:48 DK - SCHENKER DEPARTURE FROM COLLECTION LOCATION

Om den lämnade upphämtningsplatsen i lördags, borde den inte vara på väg till Sverige nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koffeccino
Jag väntar på min nya Studio XPS 13 Schenker har satt 12/3 som uppskattat datum för leverans. Hoppas på att den kommer tidigare.

Intel® Core™ 2 Duo P9600(2.66GHz,1066MHz,6MB)
4 096 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne [2 x 2 048]
256 MB nVidia® 9500m
128GB Solid State Drive Ultra Performance
Windows Vista® Ultimate SP1 (64 BIT)

2009-03-07 14:01 DK - SCHENKER CALCULATE ETA
2009-03-07 14:01 DK - SCHENKER ORDER DETAILS RECEIVED
2009-03-07 13:48 DK - SCHENKER DEPARTURE FROM COLLECTION LOCATION

Om den lämnade upphämtningsplatsen i lördags, borde den inte vara på väg till Sverige nu?

Förmodligen har dom inte uppdaterat statusen på sidan än bara, återkom med vad du tycker om datorn sen! Jag är nämligen riktigt sugen på en själv å vill helt enkelt veta vad andra vanliga dödliga tycker om den ;D

Visa signatur

oldskool (:

Permalänk

Har fortfarande inte uppdaterats... det är jobbigt, detta! Jag ringde in till Schenker och dom sa att den kan ha kommit till Värnamo, men den hade inte fått något svenskt referensnummer än.

Vill inte vänta mer