Vem ska jag koppla in på min svarta fiber?

Permalänk
Medlem

Kan bara intyga att Ownit är riktigt bra.
Hade dock 10/10 låg nere 1gång under 2års tid då var det för att fiberkabeln var avgrävd så inte så konstigt.
Svarar snabbt när något är fel med andra ord bra support och det snabbt förvisso bara i kontakt med dem 1gång. Nu har man dock flyttat och sitter med Comhems nät och längtar efter fibern som kommer i maj.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
"VILLHA" värdet på fastigheten är även något som kommer öka. Detta istället för att du eller någon annan kommer sitta där om 10-15 år och svära åt din småländska snålhet genom att sneaka med koppar sista biten!

Detta är nått jag undrar över.. Denna brf är innanförtullarnabrf, där värdet per lgh ligger på ca 80k/m^2, kan man hävda att värdet kommer öka så pass mycket att det är värdet att investera? Det bor mycket pälstanter här vill jag lova

edit: Vad jag vill veta är om bredbandet är värt mer än 3.70 i takhöjd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag gjorde det du nu gör för två år sedan och jag kan varmt rekommendera Ownit. Dom byggde fastihetsnätet och sedan kopplade upp oss till en tiotal kostnad på en halv mille ungefär.
Vi teckande gruppanslutning så alla uttag är aktiva, på så vis fick vi ner kostnaden per hushåll till 115 spänn för 100/100 mbit som vi valde att baka in i hyran utan höjning.

Erfarenheter, tänk på att om det ska grävas mellan huskroppar så och avtalet inte noga går igenom hur mark ska återställas kan det dra iväg lite kostnadsmässigt. Vi har 8 huskroppar med lägenheter i och det går en slinga med fiber mellan alla. Den skadan grävmaskinen gjorde på gräsmattor var enorm och tog en hel sommar innan mattan hade hämtat sej någotsånär.
Vi hade missat att ha återställning av mark i avtalet så det ledde till att vi blev tvugna att använda vår fastihetsskötare till återställning vilket blev ganska dyrt.
Anledningen till att det missades var för at det var sagt att man skulle fräsa ner fibern i marken och den maskinen skulle göra liten eller just ingen skada.

Men som sagt, Ownit, mycket bra leverantör. På två år har det varit max 10 mycket korta avbrott på förbindelsen. Vi äger nätet och efter tre år, ett kvar nu, kan man byta leverantör om man vill men jag trro vi kommer ha kvar Ownit efter lite offertarbete. I vart fall om jag sitter kvar i styrelsen då, vilket jag avser att göra.

Edit: Såg nu att nån pratade om "VILLHA"-värdet, våra lägenheter kostade innan installation mellan 200-400 kkr, nu är det svårt att få köpa en för under halvmillen oavsett storlek.

EDIT2: Koppar duger gott i 5-10 år, sedan är det inte så jättesvårt att byta kopparen till fiber i framtiden, det blir en merkostnad då men då kommer säkert fiber vara billigare än det är idag. Idag hade det kostat oss över 150 kkr extra om vi hade valt fiber istället för koppar. Cat6 stödjer GBit och snabbare än så ser jag inte att vi kommer ha inom några år iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Detta är nått jag undrar över.. Denna brf är innanförtullarnabrf, där värdet per lgh ligger på ca 80k/m^2, kan man hävda att värdet kommer öka så pass mycket att det är värdet att investera? Det bor mycket pälstanter här vill jag lova

edit: Vad jag vill veta är om bredbandet är värt mer än 3.70 i takhöjd.

Det ser bra ut att du sätter dig så bra i det hela. Jag har bara 2 funderingar/åsikter:

1. Du kan nog lätt påvisa att värdet i investeringen återfås.

2. Upp till varje lägenhet från källaren hade jag inte tagit fiber utan Cat6 är billigare OCH framtidssäkert.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ame
Är nyfiken, vilken förening är detta? Alltid kul att se en nöjd kund

Hammarbacken, jobbar du på Ownit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Det ser bra ut att du sätter dig så bra i det hela. Jag har bara 2 funderingar/åsikter:

1. Du kan nog lätt påvisa att värdet i investeringen återfås.

2. Upp till varje lägenhet från källaren hade jag inte tagit fiber utan Cat6 är billigare OCH framtidssäkert.

Troligtvis framtidssäkert... i dagsläget kan Cat6-kablar leverera 1 Gbps in i lägenheterna och det låter mycket just nu. Frågan är bara var vi står om 3-4 år.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag dragit ett mail till min kontakt på onwit för att se om deras fastighetsnäts-gubbar även kan installera fiber.. För att de ska vara intressanta för oss så måste vi kunna få fiber hela vägen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här med fiber hela vägen, det blir onödigt dyrt tror jag. Jag har svårt att se att man kommer ha fibernätverkskort på vanliga konsumentstationära inom 3-4 år. Då behövs en fiberkonverterare i varje lägenhet som kostar extra pengar, jag vill minnas att Ownit tog 1800 kronor per uttag här, den siffan minst dubblas med fiber.

Sen vad det gäller framtidssäkerhet, Cat6 kobbar med gigabitswitch i källaren tror jag kommer räcka åtminstånde i fem år till. För att det ska börja bli tajt med bandbredd mellan switch och vägguttag i lägenheten krävs det flertalet strömmar med HD-tv, en jäkulsk massa bittorrenttankning och högupplöst videotelefoni på samma gång, till samma lägenhet.

Satsa istället på ett fastighetsnät där ni avtalar om att det ska byggas på ett sånt sätt att kablarna är utbytbara. Då kan ni byta till fiber framöver OM det skulle behövas.
Jag tror dessutom att det blir lättare ju lägre kostnaden blir att motivera hela installationen för övriga boende.

Som det är hos os kommer vi med ganska små medel kunna uppgradera oss till gigabit bara genom att byta ut switcharna i varje portuppgång, om ett par år är gigabit-switch helt standard och kostar som 100 mbit switchar gör idag.
Idag räcker 100/100 gott och väl, tänk även på att det går bara 1 Gbit in i vårat område så hade vi haft gbit nu till lägenheterna skulle linan in bli maxad rätt snabbt, då behöver man öven öka på den bandbredden vilket blir verkligt dyrt. Det är ju egentligen den bandbredden som är intressant, inte den från switchen till uttaget i lägenheten.

Om fem år kanske det blir läge att uppgradera hos oss då och då även öka linan in i området som är fiber, mellan huskropparna är det fiber.

Strunta i fiber in i lägenheterna, det blir bara onödigt dyrt.

Permalänk
Avstängd

Grejen är att medlemmarna kommer bli irriterade om de om fem år måste ha massor med byggjobbare som springer och behöver lgh-nyckel etc.. Bättre att göra det en gång för alla... Vi ska precis måla om fönstren och då måste alla nycklar sammlas in, var ett jävla jobb.. Inget jag vill göra igen om 5 år bara för att vi inte skaffa riktigt grejer direkt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Grejen är att medlemmarna kommer bli irriterade om de om fem år måste ha massor med byggjobbare som springer och behöver lgh-nyckel etc.. Bättre att göra det en gång för alla... Vi ska precis måla om fönstren och då måste alla nycklar sammlas in, var ett jävla jobb.. Inget jag vill göra igen om 5 år bara för att vi inte skaffa riktigt grejer direkt...

Som blivande fibertekniker kan jag säga att JA det är ett smartare val att välja FiberToTheHome istället för Koppar sista biten!
Jag var med och gjorde ett litet projekt arbete just ang FiberToTheHome(fiber hela vägen fram till lgh), och då ringde vi upp olika fastighetsbolag och operatörer där vi frågade dem hur mkt varje lägenhet ökade i värde.
Då fick vi reda på att varje lägenhet ökade i värde med ungefär 10-20.000:-.

Tyvärr så kan det ju vara så att du kan komma att få byta konverteraren i framtiden ifall de inte stödjer mer än tex 100Mbit. Det positiva är då dock att du slipper dra nytt när kopparn blir en flaskhals i framtiden. Då är det istället bara att byta ut mediakonverteraren. En annan aspekt att tänka på kan vara att när du drar lan-kablarna måste dessa gå i en helt egen kanalisation eftersom det bildas störningar ifall du drar dem i den befintliga el-kanalisationen. Eftersom fibern är dielektrisk(ej-strömledande) kan den dras i samma kanalisation som elen. På så sätt sparar man tid & utrymme. Har ni hiss finns det även möjlighet att dra fibern via hissschaktet i vissa fall.

Jag tror helt klart på att du tjänar på att göra det ordentligt i längden då själva fiberkabeln teoretisk sätt håller minst 40 år samt att den saknar begränsningar.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Avstängd

Teknikern som var här och kollade sade att de kommer blåsa fibern i befintliga comhem stammen..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Som blivande fibertekniker kan jag säga att JA det är ett smartare val att välja FiberToTheHome istället för Koppar sista biten!
Jag var med och gjorde ett litet projekt arbete just ang FiberToTheHome(fiber hela vägen fram till lgh), och då ringde vi upp olika fastighetsbolag och operatörer där vi frågade dem hur mkt varje lägenhet ökade i värde.
Då fick vi reda på att varje lägenhet ökade i värde med ungefär 10-20.000:-.

Nu låter denna 'undersökning' väldigt primitiv och diffus, men vad jag undrar är ifall ni även frågade ifall lägenheterna skulle öka lika mycket, mer eller mindre med 'kopparkabel' in till lägenheterna? Om inte så spelar det ju ingen roll i denna diskussion eftersom vi här jämför fiber- och kopparkabel in till lägenheterna.

Har man pengarna så tycker jag absolut man ska köra fiber hela vägen, men generellt kan man säga att det inte är ekonomiskt gångbart då kopparkabel är mycket billigare att installera i fastigheten och den kan redan i dagsläget leverera 1 Gbps per 'uttag'.

Permalänk
Medlem

Ja, alltså det var smågnäll på dom små RJ45-klossarna som vi satte upp innanför dörren, hur blir det inte då med en mediakonverter som dessutom behöver ett strömuttag.

Sen att teknikern sa att han skulle blåsa fiber i befintlig kabeltv-stam, chansen att det lyckas på samtliga lägenheter är typ noll. Vi ville dra i befintliga telerör men det gick inte på mer än två eller tre hushåll, resten fick dom lägga i externa kabelkanaler.

Jag tror inte man har behov av mer än en gbit om fem år heller. HD-tv är i sin linda men 100 mbit räcker långt, nån annan tjänst som kan kräva mer vet jag inte och dator till internet så har gbit funnits länge och vanliga konsumentdatorer kan fortfarande inte hantera den hastigheten.

Nåja, ni gör som ni vill men jag tror det är onödigt och kommer orsaka merkostnad och problem med fiber hela vägen. Fast som nån sa innan, har man pengarna och inte behöver dom till något annat så är det väl bara att tuta och köra. Dock tycker jag man ska presentera koppar som alternativ så dom boende får välja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim

Jag var med och gjorde ett litet projekt arbete just ang FiberToTheHome(fiber hela vägen fram till lgh), och då ringde vi upp olika fastighetsbolag och operatörer där vi frågade dem hur mkt varje lägenhet ökade i värde.
Då fick vi reda på att varje lägenhet ökade i värde med ungefär 10-20.000:-.

Mycket intressant! Finns det någon rapport eller källa som man kan hänvisa till?
Är i taget att informera min bostadsrättsförening om fastighetsnät och vill gärna ha kött på benen i min argumentation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ame
Tycker dock att fiber ända fram är riktigt hett och kunderna i de föreningarna som har nätet byggt på det sättet verkar vara extremt nöjda, även om det mest är nybyggen(dvs 3play-föreningar) som har löst det på det sättet, där gömmer de convertern i kommunikationsskåpet. Men det finns ett par föreningar som kör det med converters lösa i hallen. Om du tycker det är en bra idé så kör på!

Kan bjuda på lite kuriosa om en förening som var så sjukt snåla att de inte ville dra nya kablar (eller så ville de inte göra inverkan på fastigheten?) att de i dagsläget kör vårt bredband via kabeltvnätet och använder så kallade Baluns för att konvertera till rj45. http://www.cablesnmor.com/bnc-rj45-balun.aspx
Så de har alltså fiber fram till källaren in i switchen, sen kör de en 50 år gammal teknik resten av vägen. Undrar vem som tyckte det var en bra idé?

Hur bra/dåligt fungerar deras lösning då?

Koppar är väl inte så dåligt som många vill få det till.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marangen72
Konverter får omvandling fiber till koppar ligger runt 1000-1500 kr, dock är det dyrare arbetskostnad att installera fiber. Med Cat5E kopparnät kan man köra Gigabitethernet som borde räcka till inom överskådlig framtid. Att installera nät i brf kostar ca 5000:- /uttag med koppar, kanske 7000:- /uttag med fiber. Dessa priser grundar sig på fler lgh. än det är i er brf, så kanske det blir lite dyrare.

Kolla även med Telia angående medfinansiering av nätet mot bindningstid.

Det gjorde vår hyresvärd här, Telia bekostade ett fiberlan på vårt område sommaren 2007 (200+ lägenheter) mot att dom vart operatör en längre tid på nätet.
Hyresvärden köpte in 10/10 kollektivt till hela området för 169:- per lägenhet och månad...dessutom gav dom det gratis åt oss hyresgäster
Finns även 100/10 och 100/100 om man vill ha och allt det andra vad gäller digitaltv och dylikt.

100/10 betalar vi runt 150:-/mån för då vi bara betalar mellanskillnaden från 10/10. 100/100 däremot är äckligt dyr, tror den ligger runt 625:-/mån för oss och då är 169:-/mån avdraget.

Nätet har varit nere 1 eller kanske 2gånger sen det vart klart så det är verkligen stabilt och hastigheten är då alltid som utlovad. (iaf på 10/10 lina, ligger runt 12mb upp och ner dom gånger jag testat).

Dom drog fiber till området och sen fiber mellan varje hus och la switchar i källarna och där TP kabel till lägenheterna (dom största husen har 10 lägenheter i varje hus...3 plan)

Permalänk

för in inlägga lite så duger Tpkabel från källaren till lgh utmärkt. skulle det behövas i framtiden så är det enklare att fixa.

iaf. jag håller på med ett projekt i växjö med att installera Tv/iptelefoni/data. där så har de fiber i källaren och sen en tpkabel i hallen elelr första rummet. det vi gör är att vi sätter upp ett litet patchskåp och sen drar ett jack till varje rum (ink hall) och sätter upp en switch som möjliggör för de att kunna ha tv/data/telefon i vilket rum de vill. vi lägger kabelkanal och försöker göra dold förläggning i luftkanaler och i gips väggar när det finns. annars så lägger vi en kanal längs med taket (kanske inte det snyggaste alltid).

Det finns kunder som klagar och de som har det fint och de som har det stökigt. sen så har vi de där finfina lägenheterna vi typ bara behöver sätta skåpet i hallen och sen göra doldförläggning nästa i till alla rum

Iaf. att ha fiber fram till varje lgh behövs inte. sen så kommer de omöjligen at tlyckas blåsa in fibern i gamla vprör (15mm eller äldre stålrör) eller med antennsladden. det går sällan. är det höghus så brukar de gå genom sopnedkast som inte används. luftkanal. hissshakt eller någon annan kabelränna som det finns plats i. eller ett bygge jag hörde var att de drog allt på utsidan jämte balkongen och borrade in sig i vardagsrummet.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ame
Tycker dock att fiber ända fram är riktigt hett och kunderna i de föreningarna som har nätet byggt på det sättet verkar vara extremt nöjda, även om det mest är nybyggen(dvs 3play-föreningar) som har löst det på det sättet, där gömmer de convertern i kommunikationsskåpet. Men det finns ett par föreningar som kör det med converters lösa i hallen. Om du tycker det är en bra idé så kör på!

Kan bjuda på lite kuriosa om en förening som var så sjukt snåla att de inte ville dra nya kablar (eller så ville de inte göra inverkan på fastigheten?) att de i dagsläget kör vårt bredband via kabeltvnätet och använder så kallade Baluns för att konvertera till rj45. http://www.cablesnmor.com/bnc-rj45-balun.aspx
Så de har alltså fiber fram till källaren in i switchen, sen kör de en 50 år gammal teknik resten av vägen. Undrar vem som tyckte det var en bra idé?

Säker på att du inte menar modem alt. att dom kör på den uråldriga 10BASE2 tekniken?

det är svårt att fatta hur dom får det att funka med baluner då ethernet över rj-45 kräver minst 2 kabelpar och coax kabel bara har EN ledare plus skärm

Dessutom är baluner bara till för att ändra impedansen och dom du har skickat är till för att köra övervakningskameror över rj-45

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″