Intel förbereder processor med åtta kärnor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerophax
Som många redan poängterat så är det en xeon processor, alltså gjord för servrar.

Ah, nu blev det pinsamt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Har en normal användare ens nytta av 8 kärnor?

En normal användare med t.ex. en iPod touch eller en iPhone har nytta av 'n' st kärnor om han/hon vill encoda film för sin handhållna enhet. Det lär inte vara ett ekonomiskt fördelaktigt inköp men det är ju en annan femma.

Encoding-related: får ett gtx 285 nästa vecka, ska bli intressant att se hur badaboom encodar på det jämfört med en 3.6Ghz quad.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
Perfekt då kan man köpa en 8 prolle efter lumpen 2010 i maj

Hehe! Jag också i så fall, åker till boden snart.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Har jag missat något? är det inte så fortfarande att om program inte är skrivna för flera kärnor så måste en fortfarande manuellt sätta vilken kärna till vilket program för att dra nytta av en multi-cpu? tex genom Alt-Tab o sedan välja kärna eller eller genom ett program som gör det automatiskt.

Nu pratar jag om hemanvändare. Ni vet som spelar o kör dom vanligaste programmen som en hemanvändare kan tänkas köra.

Om det är så, hur länge ca ska det behöva vara så då?
Har en hemanvändare nytta av mer än en till två snabba kärnor?
Min poäng är att vad har vi hemanvändare för nytta av många kärnor i en cpu i dagsläget om program inte tar nytta av dom, dvs är kodade för flera kärnor? Alla vet ju inte hur dom ska göra för att få ett program att gå på en/flera kärnor om det inte sköts automatiskt.
Då har dom en onödigt dyr cpu som kan vara sämre än en med mindre kärnor men verkar bättre i reklam osv som får dom att välja just det senaste.

*Trött men fundersam*

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

För servrar i den högre kalibern så är det ju bra men för oss vanliga konsumenter som tror att 4-8kärnor gör mycket så gör det faktist inte det. 2 kärnor är det bättre alternativet idag då progrmen knappt ens är kodade för två processorer som sagt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
En normal användare med t.ex. en iPod touch eller en iPhone har nytta av 'n' st kärnor om han/hon vill encoda film för sin handhållna enhet. Det lär inte vara ett ekonomiskt fördelaktigt inköp men det är ju en annan femma.

Encoding-related: får ett gtx 285 nästa vecka, ska bli intressant att se hur badaboom encodar på det jämfört med en 3.6Ghz quad.

Varför måste alla skriva "x stycken eller "n st"? Ni vet väl att x eller n lika gärna kan vara 0 eller 1. Skriv ">>1 st" istället.

Angående badaboom... det går snabbt, men x264 med dramatisk sänkning av kvalite (till samma löjligt låga nivå) på en quad är minst lika snabb.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Varför måste alla skriva "x stycken eller "n st"? Ni vet väl att x eller n lika gärna kan vara 0 eller 1. Skriv ">>1 st" istället.

Angående badaboom... det går snabbt, men x264 med dramatisk sänkning av kvalite (till samma löjligt låga nivå) på en quad är minst lika snabb.

">>1 st" är ju verkligen ett tydligare och enklare sätt att skriva på.

Permalänk
Medlem

4 socklar i en Mac Pro vore nice, Apple behöver uppdaterade servrar också, på tiden.......

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Gissar att alla i hemmet kommer använda en stor server med många kärnor som denna. De har ju redan en NAS(Windows home server eller nåt) hemma...
Sedan har de en massa tunna klienter så alla i famlijen kan dela på den. Blir inte det billigare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
För servrar i den högre kalibern så är det ju bra men för oss vanliga konsumenter som tror att 4-8kärnor gör mycket så gör det faktist inte det. 2 kärnor är det bättre alternativet idag då progrmen knappt ens är kodade för två processorer som sagt.

Jag skulle satsa på 4 kärnor så man kan ha flera program körandes samtidigt utan att processorn blir "överbelastad". 8 kärnor är overkill för vanligt användande men något jag gärna skulle vilja ha, då jag redigerar film.

Visa signatur

| Asus P6T DELUXE V2 i7 | 2 x Gigabyte GTX 460 OC - SLI | Core i7 970 | Corsair Hydro H50 | Corsair 750W TX | 6x2GB Corsair DDR3 1600MHz | Creative X-Fi Fatal1ty FPS | Intel X25-M SSD 160GB G2 | Windows 7 Home Premium x64 | Cosmos S 1100 | Acer TFT 23.6" GD245HQ 120Hz |

Permalänk
Avstängd

>1 betyder "större än 1"
>>1 betyder "mycket större än 1"
>=1 betyder "större eller lika med 1"

För övrigt har SUN haft 8 kärnors CPUer i åratal. De släpper två olika 16 kärnors CPUer detta år.

För övrigt är problemet med alla snabba CPUer att de måste vänta på cachen. Enligt en studie från Intel så idlar en modern x86 CPU normalt ca 50% av tiden under _full load_, pga cache missar. Detta gäller alla CPUer, att ju högre Hz, desto mer idlar de. T.ex. IBMs Power6 CPU på 5 GHz idlar antagligen runt 60% av tiden.

Så en x86 CPU på 3GHz vid full load, motsvarar egentligen en CPU på 1.5GHz som kör med 100% effektivitet. Detta gäller alla moderna CPUer.

Förutom SUNs Niagara CPUer, de idlar kanske 10% under full load pga ny revolutionerande teknik som antagligen alla kommer att efterapa snart. Därför är SUNs Niagara CPUer snabbare än allt på marknaden för vissa workloads. Trots att de kör på 1.4GHz. Typiska siffror är att en Niagara CPU på 1.4GHz är 5-10 ggr snabbare än en 3GHz Xeon Quad Core

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Varför måste alla skriva "x stycken eller "n st"? Ni vet väl att x eller n lika gärna kan vara 0 eller 1. Skriv ">>1 st" istället.

Angående badaboom... det går snabbt, men x264 med dramatisk sänkning av kvalite (till samma löjligt låga nivå) på en quad är minst lika snabb.

Vad menar du med sänkning av kvalitet och löjligt låg nivå? Pratar du om h.264? Badaboom stödjer för övrigt FhysX vilket renderar snabbare med hjälp av din GPU.

Visa signatur

| Asus P6T DELUXE V2 i7 | 2 x Gigabyte GTX 460 OC - SLI | Core i7 970 | Corsair Hydro H50 | Corsair 750W TX | 6x2GB Corsair DDR3 1600MHz | Creative X-Fi Fatal1ty FPS | Intel X25-M SSD 160GB G2 | Windows 7 Home Premium x64 | Cosmos S 1100 | Acer TFT 23.6" GD245HQ 120Hz |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Förhoppningsvis så blir programmerarna bättre på att koda i fler trådar.
Vilket innebär bättre och bättre prestanda för allt mer krävande applikationer som dyker upp.

Det är som sagt lite fult att bara skylla på de stackars programmerarna; många uppgifter går inte att på bra sätt fördela över många trådar. En fin liknelse är att två kvinnor inte kan skapa ett barn dubbelt så fort som en ensam.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
En normal användare med t.ex. en iPod touch eller en iPhone har nytta av 'n' st kärnor om han/hon vill encoda film för sin handhållna enhet.

Dock borde de redan använda en gpu istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Har jag missat något? är det inte så fortfarande att om program inte är skrivna för flera kärnor så måste en fortfarande manuellt sätta vilken kärna till vilket program för att dra nytta av en multi-cpu? tex genom Alt-Tab o sedan välja kärna eller eller genom ett program som gör det automatiskt.

Normalt låter man operativsystemet sköta fördelningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
>1 betyder "större än 1"
>>1 betyder "mycket större än 1"
>=1 betyder "större eller lika med 1"

Betyder och betyder, många programmeringsspråk använder dem för att beteckna de riktiga matematiska symbolerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Har jag missat något? är det inte så fortfarande att om program inte är skrivna för flera kärnor så måste en fortfarande manuellt sätta vilken kärna till vilket program för att dra nytta av en multi-cpu? tex genom Alt-Tab o sedan välja kärna eller eller genom ett program som gör det automatiskt.

Nu pratar jag om hemanvändare. Ni vet som spelar o kör dom vanligaste programmen som en hemanvändare kan tänkas köra.

Om det är så, hur länge ca ska det behöva vara så då?
Har en hemanvändare nytta av mer än en till två snabba kärnor?
Min poäng är att vad har vi hemanvändare för nytta av många kärnor i en cpu i dagsläget om program inte tar nytta av dom, dvs är kodade för flera kärnor? Alla vet ju inte hur dom ska göra för att få ett program att gå på en/flera kärnor om det inte sköts automatiskt.
Då har dom en onödigt dyr cpu som kan vara sämre än en med mindre kärnor men verkar bättre i reklam osv som får dom att välja just det senaste.

*Trött men fundersam*

Du verkar ha missuppfattat lite. Operativsystemet ser automatiskt till att alla processer fördelas jämnt över processorns kärnor. När man snackar om att ett program inte är anpassat för flera kärnor så menar man att det inte är uppdelat i flera trådar så att olika trådar kan körs på olika kärnor.

Permalänk
Medlem

Jösses detta kommer bli dyrt med om man ska ha detta kraft paket för första moderkort som har 4 cpu socklar och sen måste man köpa 4 st Quadcore xeon med 8 cores & 16 Threads per cpu o sen minnen.. " skrev på msn nyss om detta " citerar mig nu ! den kräver ffs moderkort med 4 cpu socklar dvs det har inte 1366 att erbjuda vad jag vet o inte ens Xeon moderkort idag som har 771 har max 2 socklar så då måste moderkorts tillverkare börja bygga sånna moderkort med nu då. "

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Om du lär dig läsa så skriver jag, DÅ coreI7 kommer med 8 kärnor.
Jag antar att det borde dyka upp någon gång. Har inte påstått att det finns.

Du skulle ha skrivit "om" eller "när" för det är lätt att tolka "då" som att det finns. Man kan lätt misstolka det du skrev så ha lite förståelse.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Varför måste alla skriva "x stycken eller "n st"? Ni vet väl att x eller n lika gärna kan vara 0 eller 1. Skriv ">>1 st" istället.

Vafan? Du är väl inte seriös nu? Kan hålla med om att "n" var en dålig variabel att välja men >>1?

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Du skulle ha skrivit "om" eller "när" för det är lätt att tolka "då" som att det finns. Man kan lätt misstolka det du skrev så ha lite förståelse.

Håller med om det. Riktigt dålig bortförklaring säg sanningen istället.

EDIT: Oj, hur fan lyckades jag dubbelposta med olika texter? Ber om ursäkt.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Nu tänker jag inte försöka låta som att jag är expert på sånt här, för det är jag inte, men jag undrar om det fortfarande är så att applikationer optimeras för ett specifikt antal processorkärnor eller kan dagens program skala och lastbalansera automatiskt efter hur många kärnor som finns tillgängliga i ett givet system? Är ju lite intressant med tanke på att man annars kan sitta med x antal relativt värdelösa kärnor.

Man anger en eller flera kärnor när man kodar. Anledningen till att fler-kärniga prollar inte presterar så bra i flertrådade program är oftast inte processorn utan att han som skrivit koden. Finns bra och dåliga sätt att skriva koden. Om fler förstår det här så kommer allt vara så mycket snabbare.

Vill man klaga på hårdvaran kan man ge detta som exempel:

En processor klarar ungefär 1-4 tunga beräkningar per kärna dvs. 4 till 16 stycken när det gäller en quad. Medan Xbox 360 klarar 12 till 18 stycken samtidigt (nej, jag äger ingen konsol).

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Bra grejer antagligen men vi snackar nog ett femsiffrigt introduktionspris:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

Tror jag väntar att bry mig alls tills den finns i lager att köpa någonstans

Permalänk
Medlem

De vanliga i7 har väl 130w TDP? Undrar hur mycket de här har, och hur intel har tänkt lösa kylningsproblemet.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag kanske börjar låta lite som gammal. Men , jag undrar just idag om man behöver fler kärnor när mycket av det som finns idag knappt utnyttjar detta. Sedan 2 kärnor kom så har dom ändå inte utnyttjats tillräckligt mycket för hemma marknaden.

Permalänk
Avstängd

Bra!
En sådan vill vi ha!
Intel gå och planera en 16 core nu också, och en 32 core.
Så att vi snart kan ha en 64 core.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte hoppa över 8,16,32 osv kärnor och gå direkt på 1 Tera kärnor?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Du skulle ha skrivit "om" eller "när" för det är lätt att tolka "då" som att det finns. Man kan lätt misstolka det du skrev så ha lite förståelse.

Hur " Då CoreI7 kommer med 8 kärnor." kan tolkas som nutid eller dåtid är för mig ett mysterium.
Jag hade inte svarat på ett "spydigt" sätt om jag inte fått ett nedlåtande svar från första början.
Något du tycks förbise.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
Håller med om det. Riktigt dålig bortförklaring säg sanningen istället.

EDIT: Oj, hur fan lyckades jag dubbelposta med olika texter? Ber om ursäkt.

Sanningen? Var den jag skrev.

Så kan vi droppa detta nu? Förlåt om jag såra er?
Förstod inte att vi hade så känsliga medlemmar här...

Permalänk

Frågan är vem som är känslig ;P
OnT: Intressant att den är native, om det som står på wikipedia nu är sant... Mysigt med 4 minneskanaler också

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Jösses detta kommer bli dyrt med om man ska ha detta kraft paket för första moderkort som har 4 cpu socklar och sen måste man köpa 4 st Quadcore xeon med 8 cores & 16 Threads per cpu o sen minnen.. " skrev på msn nyss om detta " citerar mig nu ! den kräver ffs moderkort med 4 cpu socklar dvs det har inte 1366 att erbjuda vad jag vet o inte ens Xeon moderkort idag som har 771 har max 2 socklar så då måste moderkorts tillverkare börja bygga sånna moderkort med nu då. "

Du verkar inte förstå att detta är en Xeon-processor som är tänkt för server- och workstation-marknaden. Inte att spela Kånterstraijk med. Finns absolut ingen nytta av en processor som kan hantera 16 trådar samtidigt på en desktop-maskin. Finns inte ett spel som är optimerat för sådan kraftig multi-threading.

En stilla undran. Vad ska du använda en sådan dator till? Låt mig gissa -"Jag ska rendera 3D...".

Jeez.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Kan dom inte hoppa över 8,16,32 osv kärnor och gå direkt på 1 Tera kärnor?

Visst, gå direkt från 4 till 1 000 000 000 000 kärnor, inget stort steg ju

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Folding FTW!

Efter mina 3 år på högskola ska jag inhandla en sån feting foldare (med dåvarande hårdvara)! Det kanske hittat ut en 16 core då.. who knows

14 core för SMP folding och 2 cores för 3-4 tunga grafikkort .. jaja, drömmare kanske

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64