LG M227WD-tråden: 22", Full-HD, DVB-T under 3000 kr!

Permalänk
Medlem

LG M227WD-tråden: 22", Full-HD, DVB-T under 3000 kr!

Blev väldigt sugen på denna lovande LCD-TV/-monitor som verkar ha lanserats väldigt nyligen. Dessvärre finns inga recensioner på den.

Specifikationerna är minst sagt lovande. Man får Full-HD och TV-mottagare för under 3000 kronor, vilket låter ganska oslagbart.

Är det någon som har den, eller vet hur LG:s skärmar är överlag? Skulle man våga köpa den utan att se den eller läsa recensioner på den först?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på L227WT till spel, det är väl i stort sett samma skärm?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatismoset
Jag har kollat på L227WT till spel, det är väl i stort sett samma skärm?

Inte riktigt, L227WT verkar vara en äldre modell, den har lägre upplösning och saknar TV-tuner.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Funderar också på denna skärm. Som tur är har jag inte så jättebråttom, så jag kan vänta ett tag i hopp om att det dyker upp någon eller några recensioner. Som sagt ser den bra ut på pappret.

Permalänk
Medlem

Passar på att sticka in en fråga, då ni kanske vet bättre.

LG W2261V-PF någon som har nå åsikter om denna ?

Visa signatur

AMD Phenom II 940 :: Asus M3A78-T :: 4GB DDR2 OCZ HPC2-8500 Reaper :: Sapphire HD 4850 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ashe
Passar på att sticka in en fråga, då ni kanske vet bättre.

LG W2261V-PF någon som har nå åsikter om denna ?

Skulle tro att den är ungefär som M227WD fast utan TV-mottagare. Verkar inte finnas några recensioner på den heller, så det är ju svårt att säga om det är ett bra köp.
Specifikationerna är i alla fall lovande.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Är också sugen på denna. Skulle vara skönt att kunna ta in som sovrum-tv samtidigt. Om du köper den får du gärna skriva några rader.

Permalänk
Medlem

Ja, det har inte blivit av något köp än. Däremot har två andra kandidater seglat upp: dels 23":arna LG M237WD och Samsung 2333HD. På LG:n finns som vanligt inga utlåtanden, men Samsungen verkar vara ett ganska bra köp, trots att den kostar ca. 400 kr mer än 22"-LG:n.

Någon som har någon av skärmarna och kan säga något om dem?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Ingen som har vågat sig på att köpa 227an ännu? Funderar starkt på att beställa en i veckan men jag brukar inte köpa grisen i säcken och tvekar lite nu. Finns ju inget att läsa om den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tetsuwan
Ingen som har vågat sig på att köpa 227an ännu? Funderar starkt på att beställa en i veckan men jag brukar inte köpa grisen i säcken och tvekar lite nu. Finns ju inget att läsa om den...

Nej, fortfarande inget. Jag har inte särskilt bråttom att köpa, så jag avvaktar tills jag hittar mer information. Fast någon behöver ju vara först

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Fick hem min skärm idag (M227WD) och är överlag väldigt nöjd. Dock har jag inte så mycket att jämföra med vad gäller bildkvaliteten, så det kan hända att någon annan tycker den är kass fast jag inte ser någon skillnad gentemot någon annan skärm.

Kör just nu med VGA och det är möjligt att det blir ännu bättre med DVI. Jag testade med DVI men kunde inte få en tillräckligt bra upplösning, så jag gick tillbaka till VGA. (Förmodligen är det mitt grafikkort som är för klent.)

Permalänk
Medlem

Nice wozfe! Har du testat TV-funktionen något?

Permalänk
Medlem

Skulle gärna också höra lite om hur den är som TV! Känns den, när man använder den, som en vanlig LCD-TV, eller är det någonting som verkar kompromissat? Går kanalbyten och sådant snabbt?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Har testat tv-funktionen och den funkar väl så bra som man kan förvänta sig. Kanalbyten går rätt snabbt, och det känns verkligen som en vanlig TV när man kör den i TV-läge. Bildkvaliteten är ju inte den bästa när man kör standardupplöst analog kabel-TV, speciellt inte om man sitter nära, men man kan väl inte förvänta sig så mycket mer.

Permalänk
Medlem

Jag har också köpt en nu

Första intrycket av den är bra. Jag brukar vanligtvis vara kräsen när det gäller skärmar, har man haft mva eller ips förut vill man gärna inte gå tillbaka till TN.

Den är väldigt ljusstark vilket verkar vara populärt nu för tiden, blir typ bländad när en vit bild visas. Drar man ner brightness så försvinner lite detaljer, speciellt när man kör den som monitor. Mitt exemplar har även en del backlight bleeding vilket är störigt när man ser på video och man har svarta kanter uppe/nere. Tack o lov är ju skärmen 16:9 så det blir inte så ofta...

Annars är jag nöjd än så länge, kanalbyte går snabbt, ganska bra och snygga menyer, klara färger, inte allt för dålig betraktningsvinkel, bra fjärrkontroll, ingen störig lysdiod som bländar...

Analog tv tycker jag ser helt okej ut för att vara lcd, den har olika lägen för brusreducering, men den smetar aldrig ut pixlarna.

Jo just det, de inbyggda högtalarna suger, hoppas ni slipper använda dom

Permalänk
Medlem

Ja, högtalarna är inget vidare. Stör mig så oerhört på att de går igång ibland om man har stängt av dem. Vet inte om det är när man växlar mellan dator och Tv eller när man slår på skärmen, men störande är det. Även om man har volymen på noll så hörs ett svagt surr som jag tycker är fruktansvärt störande.

Dock är det inget jätteproblem eftersom de lätt går att stänga av.

Permalänk

Är det någon som vet om M227WD klarar pixelmappning via HDMI-ingången (1080p/50Hz och 1080p/60Hz)?

Datoristen

Permalänk
Medlem

Datoristen: Måste nästan göra det, den är ju främst är riktad att användas som datorskärm.

Ska ta och knata ner till Webhallen nu vid öppning. Det blir nog en LG M227WD/M237WD beroende på hur det känns.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Ja, då har jag köpt en LG M237WD då. Fast jag blir inte riktigt klok på den.

- Den hittar inga kanaler vid kanalsökning.
- Jag kan inte välja 1080p som upplösning, bara interlacerad (1080i), vilket gör att bilden ser hemsk ut. Hur fasen får man full HD ut från en MacBook? Jag vet att det ska gå. Drivrutins-CD:n har bara Windows-drivrutiner

EDIT: Den hittar nu kanaler men med fruktansvärt svag mottagning.
Att jag bara kunde välja 1080i var ett specifikt Macbook-problem som jag har kommit runt, men löjligt nog "passar" inte upplösningen på skärmen fast den indikerar 1080p. Antingen är bilden för liten, och jag får svarta kanter, och om jag väljer "Overscan" på Macbooken blir den istället för stor och jag ser inte allt på skärmen.
Shit. Vad ska man göra då?

Som datoristen frågade: Finns det någon pixelmapping-inställning? För i sådana fall hittar jag den inte.

EDIT 2: Jag har mekat runt lite, det verkar som att det går att pixelmappa om man väljer inställningen "hel bild". Bilden ser fortfarande lite taggig ut och inte lika rundad och fin som på MacBooken, men allt verkar tyda på att jag kör i 1080p.

EDIT 3: Allting verkar faktiskt vara som det ska. Fast det känns inte så särskilt bra att min fyra år gamla 17" Samsung 710T faktiskt verkar ha skarpare bild än denna. Någon som upplever samma sak?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Får väl ta och svara på min egen fråga. Hade hemma M227WD ett kort tag men lämnade tillbaka den på öppet köp och köpte den mindre modellen M197WD istället.

Jag tyckte inte heller att det blev helt skarp bild med HDMI, trots att det var pixelmappat. Anledningen är troligen att TV:n körs i "TV-läge" när man matar den med HDMI, dvs att signalen passerar genom att massa konstiga filter med billig elektronik för att "göra den bättre". Så verkar det i alla fall vara på min M197WD.

Kopplar jag däremot in TV:n med VGA eller ännu hellre DVI blir bilden mycket skarp så jag rekommenderar dig att göra detsamma om du skall ha den som datorskärm. Det är svårt att få TV:n att köra i 50 Hz i dessa lägen men det är inte heller så viktigt om man skall ha den som datorskärm.

M197WD klarar för övrigt inte pixelmappning med HDMI.

Datoristen

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket, jag ska testa det. Skönt att det fanns en sådan enkel förklaring.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Det ordnade saken! Jag köpte en DVI-sladd på Siba (någon high-end-historia nedsatt från 399 kr till 29 kr ). och nu har jag en väldigt krispig och fin bild. Tack så väldigt mycket för tipset, Datoristen!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Hej!

Väcker liv i den här tråden igen... Jag har skaffat en LG M227WD som ska tjänstgöra som husvagns-TV. Har förstått att ljudet är värdelöst, så det blir till att skaffa separata högtalare.

TV blir Boxer med den inbyggda DVB-T mottagaren, så det är väl inte så mycket att orda om.

Tänkte också se film (dvd, div-x, HD mm) via min laptop (Dell Studio 15). Har HDMI på datorn, men blir lite tveksam när jag läste senaste inläggen. Är det svårt att få till schyyst bild? Kopplar jag istället med DVI från datorn måste jag väl även dra ljudet separat?

Tar tacksamt emot goda råd och tips