Permalänk
Medlem

Första cpu oc x3 8750 @ 3ghz and beyond

Första gången jag överklockar en processor, innan har jag bare lekt med ett 8600m gt i en laptop, den blev varm orginal, fruktansvärt varm oc

Iaf. jag har bara testat ett par timmar nu, och fått min 8750 stabil i 3ghz, 250*12. Tillräckligt stabil för att everest, amd overdrive och vista x64 skulle tycka om den utan att rapportera fel iaf.
När jag försöker ta den lite längre tex: 255*12 får jag kalkyleringsfel i amd overdrive. jag har testat olika v-core spänningar men de vill sig inte riktigt.

Detta är en bild på det som inte vill sig riktigt. http://picasaweb.google.se/MikaelBertilsson/HTPC#527829204687...
har testat olika spänningar som sagt och taket för spänningen är 1.4v är jag där elr över startar inte datorn alls.

jag är inte skithaj på spänningar, så förslag på vad jag kan testa vore bra. annars låter jag de va på auto.

Imon på kommer jag sitta med datorn lite, säg till vad ni vill veta om systemet så ska jag hitta den infon, om ni tror att de kan hjälpa mig att komma lite längre.
När jag kollar på dessa resultat så ser jag att de flesta som kommit till 3,2ghz har sänkt sin rated fsb rätt mycket. var gör jag det någonstanns?
http://www.ripping.org/database.php?cpuid=737

jag antar att 3ghz är bra för 8750, men det vore kul att komma högre.

Systemet består av
Asus m3a78-t m-kort
amd 8750 x3 prolle
corsair 400w nätagg
sapphire 4870 grafikkort
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz cl5 4gb ram
och slutligen vista ultimate x64

Hjälp mottages tacksamt. Micke..

Edit: Sänkte nb-multiplern från 7 till 6 och fick min processor stabil med 255*12 = 3070mhz
Nästa steg är 260*12 får igång windows, men får kalkyleringsfel i amd-overdrives stresstest.
Arbetet förtsätter...

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

minnes spänning kan hjälpa . minnes klock brukar höjas när man höjer fsb. inte säker på om det alltid är så. men höja spänning på allt som går att höjas brukar jag göra ht länk... bara antagit det eftersom det går att höja dem. Men om minnena följer med i och med fsb höjs törs jag inte säga säkert vet bara att det brukar följa fsb när man software klockar. men va försiktig 3gighz är nog ett bra värde. klockade minn ahtlon1640 2600mhz @ 3001mhz den har fått permanenta skador tunga spel som need for speed undercover går inte längre att spela på lägsta inställningarna utan att det hackar. det gick köra utan större problem innan klockningen:( så nu när jag får min 8750 så har jag tänk låtabli klocka den så himmla mycket kanske 2580mhz som jag såg att man klockat den i ett test på hos ett annat forum.

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan