Nästa Athlon är Phenom i förklädnad

Permalänk
Melding Plague

Nästa Athlon är Phenom i förklädnad

Nästa kvartal lanserar AMD nya tvåkärniga processorer. Modellerna är baserade på samma teknik som Phenom X4.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med rätt pris så kan de nog blir rätt bra.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Hedersmedlem

Kan man bara klocka en bit över 3GHz så duger dom bra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

kommer dom här kunna köras i am2 sockeln eller måste man ha am2+´?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

dom nuvarande amd X2 processorerna börjar ju bli lite gamla

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Kan de inte ha logiska namnschema. Om det heter Phenom 9750 x4 (2,4ghz) och Phenom 8750 x3 (2,4ghz) så borde en sådan heta Phenom 7750 x2 (2,4ghz). Men det verkar det inte som den ska.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Kan de inte ha logiska namnschema. Om det heter Phenom 9750 x4 (2,4ghz) och Phenom 8750 x3 (2,4ghz) så borde en sådan heta Phenom 7750 x2 (2,4ghz). Men det verkar det inte som den ska.

Det där är ju bara felskrivet av swec. Dom kommer heta Phenom X2 7750/7550.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Kan de inte ha logiska namnschema. Om det heter Phenom 9750 x4 (2,4ghz) och Phenom 8750 x3 (2,4ghz) så borde en sådan heta Phenom 7750 x2 (2,4ghz). Men det verkar det inte som den ska.

Men det kommer ju inte hålla om den enda skall ligga i 2,7 ghz ?

Men phenom x3 och x4 bör följa det schemat ja, då de har närliggande frekvenser

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

om den spöar x2 6000+ och passar på am2 moderkorten och har rätt pris kan det ju bli väldigt intressant. har väntat på en "uppgradering" där jag bara behöver köpa ny cpu å inte behöver byta moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag som suttit och väntat på 6500 Black Edition och mitt DFI 790GX m-Atx.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

AMD gör en NVidia

....Aw, the irony!

Permalänk

vad kan dem gå på?, om dem ligger under 1000kr är det intresant för mig om dem då passar till mitt moderkort

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
AMD gör en NVidia

....Aw, the irony!

Jag tycker knappast det är jämförbart med Nvidias namnschema.

Undrar hur de nya processorerna kommer stå sig emot Core 2 due i pris/prestanda?

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
Det där är ju bara felskrivet av swec. Dom kommer heta Phenom X2 7750/7550.

Enligt källan (Expreview) och vad jag läst innan kommer de heta precis så som vi/SweC skriver, Athlon X2. Detta kan givetvis komma att ändras.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
AMD gör en NVidia

....Aw, the irony!

hmm hur då? nVidia byter namn på gamla produkter så man tror det är en helt ny produkt. AMD byter namn på en produkt som inte ens finns ute i handeln och höjer frekvensen på dessa.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
AMD gör en NVidia

....Aw, the irony!

De gör väl snarare en Intel, om de kallar sin nya tvåkärniga för Athlon, trots att den bygger på Phenom-arkitekturen. Intel kallar ju E2XXX för pentium, trots att de bygger på Core-arkitekturen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

det jag undrar är om det går å köra på ett am2 moderkort. tex det jag har med 570 chipet :P?

är det någon som vet om/hur bra det går att köra tex phenom cpu'erna på ett am2 moderkort =P ???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noak
det jag undrar är om det går å köra på ett am2 moderkort. tex det jag har med 570 chipet :P?

är det någon som vet om/hur bra det går att köra tex phenom cpu'erna på ett am2 moderkort =P ???

1) bios måste stödja processorn. Du får kolla upp med din moderkortstillverkare.
2) Vissa moderkort har problem med 125W processorerna, men detta borde ju bli uppenbart när du kollar upp första punkten.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Mmm nu när man sitter och har pengar igen. Måste hålla mig till 45nm

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

på asus hemsida står det att det stödjer am2+ cup's och den cpu jag har nu är 125w så då bode det ju gå aight ?

men gör inge "max busshasstighet" någon skillnad min är ju 2000 och de nya amd2 korten är 2600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
De gör väl snarare en Intel, om de kallar sin nya tvåkärniga för Athlon, trots att den bygger på Phenom-arkitekturen. Intel kallar ju E2XXX för pentium, trots att de bygger på Core-arkitekturen.

iofs är det bra av intel att hålla dem isär eftersom de inte stödjer see4 och virtualization technology etc som processorerna under namnet core 2 gör, dessutom så är det väl inte så stora likheter mellan pentium 2, 3 och 4 t ex..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Enligt källan (Expreview) och vad jag läst innan kommer de heta precis så som vi/SweC skriver, Athlon X2. Detta kan givetvis komma att ändras.

Jag tänkte mer på att att Swec skrivit fel (775 istället för 7750). Trodde det först var det simpla felet han menade

Men åh andra sidan så är det ju ett smart drag av AMD. Annars sitter dom med alla sina gamla Athlon som ingen vill köpa just för att dom heter Athlon. Nu är det mer dom "kunniga" som ser skillnaden, och inte vanliga Svenssons.

Fult men smart!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk

Det jag märkte när jag körde phenom på am2-moderkort med am2+-stöd i bios var att jag inte kunde överklocka lika bra. Moderkortet jag hade skulle tydligen vara bra att överklocka med men när jag bytte till ett riktigt am2+-moderkort så gick det bättre. Men visst funkade det.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd

Trevligt, när man köper en processor från AMD så får man en bättre än vad man tror.

När man köper ett grafikkort från Nvidia så blir man lurad och får ett kort ur den gamla förra generationen som vilseledande går under ett namn från den nyaste generationen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Trevligt, när man köper en processor från AMD så får man en bättre än vad man tror.

När man köper ett grafikkort från Nvidia så blir man lurad och får ett kort ur den gamla förra generationen som vilseledande går under ett namn från den nyaste generationen.

Host host http://www.sweclockers.com/nyhet/8290-amd_gor_som_nvidia_dope...

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Kännts som en 'modern' 2 kärnig behövts ett tag för AMD. Speciellt deneb varianten om/när den kommer har nog potential att bli ett bra köp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
iofs är det bra av intel att hålla dem isär eftersom de inte stödjer see4 och virtualization technology etc som processorerna under namnet core 2 gör, dessutom så är det väl inte så stora likheter mellan pentium 2, 3 och 4 t ex..

Arkitekturmässigt är ändå E2xxx-serien mycket mer lik övriga Core2Duo än Pentium 4, så jag ser inte poängen med att kalla dem för pentium. (Core2Duo light, är ju i så fall mer korrekt )

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

rätta mig om jag har fel...

självklart kommer den att passa på am2 mobos, men om du vill ha ht på max så ska du ha en modern am2+ mobo.

ingen källa här inte utan gammal hederlig bondförnuft....

Teh Fluffmasjter out

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
rätta mig om jag har fel...

självklart kommer den att passa på am2 mobos, men om du vill ha ht på max så ska du ha en modern am2+ mobo.

ingen källa här inte utan gammal hederlig bondförnuft....

Teh Fluffmasjter out

Ingen vet mer om datorer än bönderna

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Med rätt pris (som AMD brukar ha) som kommer nog denna processor att bli ganska populär!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit