datorn hittar inte min dexxa joystick

Permalänk

datorn hittar inte min dexxa joystick

hej
min dator hittar inte en dexxa joystick som jag köpt. jag har satt i sladden från joysticken i ett utag i datorn som verkar vara rätt, men när jag tar sök ny maskinvara, hittar datorn inget, det funkar inte ens att installera den manuellt, som en två knappars joystick, då säger datorn att joysticken inte är ansluten.

det följde inte med någon skiva till den heller.

modellen på den är J-YC14.

är det någon som vet hur jag får datorn att hitta joysticken?

Visa signatur

M.V.H.

Tobias Nilsson

Permalänk
Avstängd

Tyvärr är rådet att köpa en annan, finns anledningar till varför dexxa försvann.

Vanligtvis så behöver inte Dexxa några specifika drivrutiner, just deras styrspakar och dosor installeras manuellt.

Fungerar porten i datorn alls?

Det är lite bredare än VGA porten på grafiken och smalare än Parallell porten, den kallas för midi/game port och sitter i ljudkortet.
Men om den sitter på moderkortet och du har en insticks PCI ljudkort så fungerar det garanterat inte, porten måste sitta på ljudkortet som används.
Dock konstigt nog har jag fått min midi/game port att fungera på en sekundär PCI kort medan ljudet kom primär PCI kort.

Testa med att uppdatera drivrutiner, fungerar det inte så köp någon billig USB joystick eller pad, jag föredrar pad själv.

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem

Tyvär är det mycket enklare att köpa en ny som är på usb.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

om du har vista/xp64 så fungerar inte gamepad porten längre heller. En ny usb är enklaste alternativet