Industrispionage skakar processortillverkare

Permalänk
Melding Plague

Industrispionage skakar processortillverkare

En före detta AMD-anställd står anklagad för att ha stulit affärshemligheter från Intel, som han jobbade hos samtidigt. Enligt FBI har flera hemliga dokument hittats på den anställdes dator, bland annat designplaner för framtida Intelprocessorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj detta låter allvarligt.
Hoppas att man får mer info om detta fall ^^

Permalänk
Medlem

Jävlar

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Åfan, så undrar folk varför man tycker att AMD är backstabbande jävlar

Skämt åsido, låter allvarligt...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk

Tror inte att amd ligger bakom. Det hade ju varit korkat i så fall iom att amd själva ligger bakom stämningar på intel om liknande grejer. Ska dock bli intresant och se vad detta resulterar i

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Han är ju lätt dubbelspion åt Intel som ska försöka föda AMD med Intels framtidsplaner och försöka få AMD att traska åt helt fel håll. Såklart.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd

Roligt att SweC vänder nyheten emot AMD när det i själva verket är personen som gjort fel.

Personen i fråga fick sparken från AMD när det kom fram, de utnyttjade inte situationen.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Roligt att SweC vänder nyheten emot AMD när det i själva verket är personen som gjort fel.

Personen i fråga fick sparken från AMD när det kom fram, de utnyttjade inte situationen.

Tycker det låter lite som ett beställningsjobb från AMD. De stora fiskarna spelar såhär osjyst ;).

Permalänk
Avstängd

Att tro att AMD är helt oskyldiga är nog att vara lite naiv ^^

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Tycker det låter lite som ett beställningsjobb från AMD. De stora fiskarna spelar såhär osjyst ;).

Möjligt att det varit, isf för att dra fram information till rätten mot Intel - vilket jag då tycker är helt rätt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

ahahah fan va dom ska hålla på alltså

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Han är ju lätt dubbelspion åt Intel som ska försöka föda AMD med Intels framtidsplaner och försöka få AMD att traska åt helt fel håll. Såklart.

Hoppas det. Oavsett vad som händer kommer Intel ändå vinna ^^

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Att tro att AMD skulle ligga bakom något sådant här som lätt skulle leda till negativa nyheter är enbart korkat.

"Förare från Lastbilsföretag AB bromsade inte för framförvarande bil och krockade, Lastbilföretag AB misstänkts för mordförsök".. hmm

Permalänk

Alltså sånt här sker väl hela tiden i alla företag, konstigt vore väl annat. Industrispionage har funnits så länge industrin har existerat.

Permalänk
Inaktiv

Håller med, industrispionage är nog mer vanligt än man tror. Spionage är ju inte riktigt menat att allmänheten ska få reda på det (och helst inte företagen heller, höhö).

Permalänk
Medlem

Visst är det vanligt, det är just att de kommit på han som gör det hela allvarligt.
Detta kan sluta illa för AMD.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decee
Att tro att AMD skulle ligga bakom något sådant här som lätt skulle leda till negativa nyheter är enbart korkat.

"Förare från Lastbilsföretag AB bromsade inte för framförvarande bil och krockade, Lastbilföretag AB misstänkts för mordförsök".. hmm

Dagens sämsta analogi?

Tjänar AMD på att få tillgång till Intels ritningar med mera? Ja.

Tjänar lastbilsföretaget på att bilarna krockar? Nej.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk

Fy AMD, fy fy fy!

Dåligt drag.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Samtidigt står det inte VEM det är som har anmält honom. Var det Intel som kom på honom, eller var det kanske AMD som anmälde det hela när han presenterade vad han "fixat"?

Ser det absolut inte som någon omöjlighet efter alla patent osv skyddar deras verk. Ta bara Pepsi vs Coca Cola, snubben som tog med sig CocaCola-receptet till Pepsi. Pepsi skickar polisen på honom ...

The Sweeper X: Ge mig faktat på att AMD var inblandat, tack.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tjänar AMD på att få tillgång till Intels ritningar med mera? Nej.
Du tror inte bägge företagen sitter med konkurrentens produkter under "förstorningsglas" och söker efter eventuella patentintrång eller stulna idéer, eller litar blint på varandra?

Tjänar lastbilsföretaget på att bilarna krockar? Beror på vem det var i den andra bilen

Permalänk
Medlem

Synd han inte postade skiten på internet, hade varit intressant läsning

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att AMD tidigare själva anmält människor som försökt sälja intels hemligheter till dem så tror jag inte AMD ligger bakom detta.

Tycker inte man ska anklaga någon. Samma sak om någon med AMDs hemligheter försökt sälja till Intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decee
Att tro att AMD skulle ligga bakom något sådant här som lätt skulle leda till negativa nyheter är enbart korkat.

"Förare från Lastbilsföretag AB bromsade inte för framförvarande bil och krockade, Lastbilföretag AB misstänkts för mordförsök".. hmm

Eh.. va?
Så du menar att industrispionage inte förekommer? Hur gammal är du och i vilken värld bor du i?

Industrispionage förekommer, det är så dom högsta hönsen spelar i många fall.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Eh.. va?
Så du menar att industrispionage inte förekommer? Hur gammal är du och i vilken värld bor du i?

Industrispionage förekommer, det är så dom högsta hönsen spelar i många fall.

Men snälla lilla du, först och främst är personliga angrepp väl ändå lite barnsligt?
Sen så skrev jag väl inte att industrispionage inte förekommer, inte någonstans antydde jag att det inte förekommer. Jag utrryckte min åsikt att jag tyckte det verkade otroligt i detta fall, har aldrig skrivit att de båda inte håller på med sådant.

Permalänk
Medlem

Klart som fan att AMD skulle förneka all eventuell kännedom. Man vet ju inte vad som sker bakom kulisserna. Det är väll en bra strategi att sparka / polisanmäla någon efter att man har köpt informationen.

Jag tror att det sker då och då att företag får tillgång till material som dom inte bör ha och därmed kan utveckla en ny produkt som är lika eller bättre än sin konkurent.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decee
Du tror inte bägge företagen sitter med konkurrentens produkter under "förstorningsglas" och söker efter eventuella patentintrång eller stulna idéer, eller litar blint på varandra?

Nej, absolut inte.
De söker absolut inte efter patentintrång och stulna idéer.
AMD gör intrång på många av Intels patent, och Intel gör intrång på många av AMDs patent. Båda företagen har väldigt många patent, men ingen av dem skulle någonsin få för sig att stämma den andra för patentintrång för då skulle den andra parten göra en motanmälan för patentintrång - detta skulle kosta båda parter onödigt med pengar.
Patenten tas av två anledningar;
A) Defensivt syfte för att inte ett mindre företag ska ta patent, och sedan stämma dem.
B) Hålla ute mindre konkurrenter så att det inte kommer in några nya aktörer på marknaden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Synd han inte postade skiten på internet, hade varit intressant läsning

Instämmer, det vore intressant.

Permalänk
Medlem

Åh nej attsingen så ruttna AMD är, nu kommer jag helt sluta köpa deras produkter eftersom de va först i världen med industrispionage... NOT

Låter verkligen inte allvarligt på något sätt, det va snarare otur för AMD att de blev påkomna.

Det finns inte ett enda stort företag som INTE har en spion anställd utan att veta om det...

Finns ju en uppsjö av böcker om just detta, det är hur vanligt som helst.

Störst är detta på modebranchen, med tidningar, bilder och design.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

Jag vet flera som har arbetat på tekniska på både Saab(GM) och Volvo PV(Ford), med liknande arbetsuppgifter. Och det är nästan omöjligt att inte bära med sig kunskap emellan dem.
Jag själv har arbetat på ett stort utredningsarbete på ett av dessa företag, skulle jag då om jag fick arbete på det andra göra raka motsatsen till vad vi kom till på utredningsarbetet utan att reagera? -Jag hade alltså inte lärt mig ett skit under dessa 20veckor.
Så information flyttas med de anställda omedvetet, däremot om jag skulle försöka sälja ren information så skulle jag åka dit direkt.

Nå, jag tror inte AMD skulle köpa informationen direkt, däremot kunde den anställda sälja kunskap som han fått från dem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Roliga är ju att frugan jobbar på Intel och han på AMD kan nog lätt komma ut lite info till varandra som man skulle kunna använda för att få lite högre lön hos respektive chef.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Vilken idiot!

Om han hade krypterat datorn med truecrypt hade FBI aldrig kommit åt filerna