Intel vs AMD - AMD vinner i alla test på höga inställningar

Permalänk
Medlem

systemet kördes clockat och 3 ggr varje upplösning samma inställningar som tidigare 8x aa 16x af allt på maximum
640x480

1024x768

även om i7 kommer vara overkill är det alltid kul att ha overkill grejor ^^

Ifall fsb hade varit en sådan katastrof hade inte intel använt det i de nalehem som kommer till socket 1166

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

Tack! har du även möjlighet och köra utan AA och AF?
Fråga: Skulle du kunna spela in eller kolla om det är någon skillnad på hur mycket processor (den kärna som driver spelet) jobbar och jämföra mellan de olika upplösningarna? Det blir kanske svårt och se några skillnader där iofs

Jag tror att FEAR fungerar ungefär så här vid MIN
+ betyder att processorn arbetar
~ processorn väntar på att grafikkortet skall rendera bilden

du hade MIN på 30 vid 1680x1050
+++++~~~~+++++~~~~+++++~~~~+++++~~~~+++++~~~~+++++

vid 1024x768 var MIN 64
+++++~~~+++++~~~+++++~~~+++++~~~+++++~~~+++++

vid 640x480 och MIN är 99
+++++~~+++++~~+++++~~+++++~~+++++~~+++++

Processorns jobb borde vara i princip likvärdigt hela tiden. Bördan på grafikkortet minskar däremot eftersom antalet pixlar minskar.

Vet inte om man kan dra någon slutsats med tanke på antalet pixlar men
1.680x1.050=1.764.000
1.024x768=786.432
680x480=326.400

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det är ingen vändning utan nu finns det faktiskt en förklaring till varför AMD uppfattas som jämnare.
Men för att svara på din fråga så har jag läst en del spelkod och läst på.

Om du hela tiden har argumenterat för att alla testsiter har fel som kör CPU-tester i spel vid låga upplösningar. Detta för du hade en teori att FSB på Intelprocessorer skulle flaskhalsa vid höga upplösningar. Nu när så inte verkar vara fallet, så har du letat upp en ny teori och då går det utmärkt att testa i låga upplösninger. Det kallar i alla fall jag för en helomvändning.
Deet verkar som att du utgått från att försöka bevisa att AMD ger bättre flyt och att Intel hackar, för att du har en teori om att det gör det. Sedan fabricerar du teorier som skall bevisa det och säger att de är fakta. Därefter så byter du teorier och hävdar att det är fakta. Allt utan att få fram några vettiga bevis och trots att de som verkligen har Intelprocessorer inte märker av hackigheten.

[QUOTE]
Sitta och jaga höga medel FPS är totalt meningslöst
Köpa dyra C2Q är lite hål i huvudet om man gör det för att det skall vara en snabb speldator.
[/QUOTE]

Men du har ju inte levererat något hållbart bevis på att AMD verkligen levererar högre min-FPS än Intel, så hur kan du då tvärsäkert säga att det är hål i huvudet att köpa en Quad?

[QUOTE]
Tänker man på framtiden så kan det vara bra och ha en RIKTIG quad (läs: AMD)
[/QUOTE]

Är man riktigt smart, så har man en billig tvåkärnig processor nu och köper en fyrkärnig i framtiden, när programmen faktiskt kanske utnyttjar fyra kärnor på ett vettigt sätt. Dessutom kommer de processorerna prestera mycket bättre till samma pris som en fyrkärnig du köper nu.

Det är riktigt smart.....

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

clockat utan aa och af.

1024x768

640x480

cpu användningen är lika hög som tidigare båda kärnorna belastas med en sammanlagt användning på max 75 % ingen skillnad vid olika upplösningar eller aa och af.

När jag frapsar så håller sig cpu användningen runt 65 % så ingen skillnad mot utan oavsett upplösning.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Om du hela tiden har argumenterat för att alla testsiter har fel som kör CPU-tester i spel vid låga upplösningar. Detta för du hade en teori att FSB på Intelprocessorer skulle flaskhalsa vid höga upplösningar. Nu när så inte verkar vara fallet, så har du letat upp en ny teori och då går det utmärkt att testa i låga upplösninger. Det kallar i alla fall jag för en helomvändning.

Förstår du innebörde med att MIN FPS är det viktigaste?

Jag erkänner utan omsvep att jag dels inte riktigt viste hur spel utvecklades samt vad den exakta orsaken var. Det jag däremot vet är hur processorerna fungerar och då kan man dra en del slutsatser även om de inte var helt rätt i detta fallet. Men faktum är ändå att när man fick fram hur det egentligen är så framstår AMD som ett än bättre val än hur jag trodde det var.

De tester som visar på bättre resultat för AMD beror just på att AMD i dessa tester har högre MIN FPS. I höga upplösningar så kapar grafikkortet topparna för Intel vilket gör att Intel inte får lika höga medel FPS.

det är ju därför som det finns en hel del mer fakta bakom detta med att de som kör AMD upplever sina datorer som att de flyter bättre. Eller varför en hel del som byter från AMD till Intel inte märker skillnader i prestanda. Man märker aldrig de de där 100+ FPS'en utan vad som spelar roll och som går och märka är de lägsta FPS.

När en processor flaskar så beror det inte på frekvensen. processorer är så extremt snabba så vad de gör för det mesta är och sitta och vänta på minne mm.

Orsaken till att AMD har bättre MIN FPS beror på exakt samma sak som jag sa tidigare, den har bättre kommunikation med annan hårdvara. Skillnaden är att den teori jag hade innan inte riktigt stämde för jag trodde spel drog nytta av högre upplösning och därmed öste på med mer information för spelet. Nu visar det sig att de inte verkar göra det, möjligen gör de detta för strategispel eller vad de kallas men där brukar prestanda för grafik inte vara så viktigt, handlar bara om att rita upp en större yta.

AMD verkar vara det bästa valet nu med som spelprocessor även om den inte alls når upp till så höga MEDEL FPS som intel gör

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Förstår du innebörde med att MIN FPS är det viktigaste?

Jag erkänner utan omsvep att jag dels inte riktigt viste hur spel utvecklades samt vad den exakta orsaken var. Det jag däremot vet är hur processorerna fungerar och då kan man dra en del slutsatser även om de inte var helt rätt i detta fallet. Men faktum är ändå att när man fick fram hur det egentligen är så framstår AMD som ett än bättre val än hur jag trodde det var.

De tester som visar på bättre resultat för AMD beror just på att AMD i dessa tester har högre MIN FPS. I höga upplösningar så kapar grafikkortet topparna för Intel vilket gör att Intel inte får lika höga medel FPS.

det är ju därför som det finns en hel del mer fakta bakom detta med att de som kör AMD upplever sina datorer som att de flyter bättre. Eller varför en hel del som byter från AMD till Intel inte märker skillnader i prestanda. Man märker aldrig de de där 100+ FPS'en utan vad som spelar roll och som går och märka är de lägsta FPS.

När en processor flaskar så beror det inte på frekvensen. processorer är så extremt snabba så vad de gör för det mesta är och sitta och vänta på minne mm.

Orsaken till att AMD har bättre MIN FPS beror på exakt samma sak som jag sa tidigare, den har bättre kommunikation med annan hårdvara. Skillnaden är att den teori jag hade innan inte riktigt stämde för jag trodde spel drog nytta av högre upplösning och därmed öste på med mer information för spelet. Nu visar det sig att de inte verkar göra det, möjligen gör de detta för strategispel eller vad de kallas men där brukar prestanda för grafik inte vara så viktigt, handlar bara om att rita upp en större yta.

AMD verkar vara det bästa valet nu med som spelprocessor även om den inte alls når upp till så höga MEDEL FPS som intel gör

Vad jag har kommit fram till så är min fpsen pga grafikkortet inte orkar, och varför amd har högre min fps clockat i "testet" du länka till vet jag inte eftersom de har mindre oclockat och att intels inte rör sig ett jutta. Ska därför testa detta själv sedan när jag har möjlighet men det blir inte förren om 1 vecka jag kan jämföra med phenom själv.

Om du ska spela så har cpu idag ingen direkt betydelse utan det man ska satsa är gpu och minne samt snabba diskar raid0 gärna.
Därimot rekommenderar jag Am2+ för de som köper för framtiden idag då den sockeln kommer hålla i mycket längre än 775 som "byts" ut mot 1366 i entusiast segmentet om 1 månad.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Förstår du innebörde med att MIN FPS är det viktigaste?

Jag erkänner utan omsvep att jag dels inte riktigt viste hur spel utvecklades samt vad den exakta orsaken var. Det jag däremot vet är hur processorerna fungerar och då kan man dra en del slutsatser även om de inte var helt rätt i detta fallet. Men faktum är ändå att när man fick fram hur det egentligen är så framstår AMD som ett än bättre val än hur jag trodde det var.

De tester som visar på bättre resultat för AMD beror just på att AMD i dessa tester har högre MIN FPS. I höga upplösningar så kapar grafikkortet topparna för Intel vilket gör att Intel inte får lika höga medel FPS.

det är ju därför som det finns en hel del mer fakta bakom detta med att de som kör AMD upplever sina datorer som att de flyter bättre. Eller varför en hel del som byter från AMD till Intel inte märker skillnader i prestanda. Man märker aldrig de de där 100+ FPS'en utan vad som spelar roll och som går och märka är de lägsta FPS.

När en processor flaskar så beror det inte på frekvensen. processorer är så extremt snabba så vad de gör för det mesta är och sitta och vänta på minne mm.

Orsaken till att AMD har bättre MIN FPS beror på exakt samma sak som jag sa tidigare, den har bättre kommunikation med annan hårdvara. Skillnaden är att den teori jag hade innan inte riktigt stämde för jag trodde spel drog nytta av högre upplösning och därmed öste på med mer information för spelet. Nu visar det sig att de inte verkar göra det, möjligen gör de detta för strategispel eller vad de kallas men där brukar prestanda för grafik inte vara så viktigt, handlar bara om att rita upp en större yta.

AMD verkar vara det bästa valet nu med som spelprocessor även om den inte alls når upp till så höga MEDEL FPS som intel gör

Suck....för att AMd's processorer skall framstå som ett bättre val för spel, så bör de rimligtvis producera högre FPS (min-FPS i det här fallet), i de flesta spel. Men så är inte fallet, utan det är i undantagsfall i ett fåtal spel som AMD kanske presterar högre min-FPS. Hur du då kan få Phenom till det bättre valet för spel är då väldigt märkligt, men vill man det riktigt gärna, så kan man kanske det.

Ny teori fortfarande inga bevis, börjar kännas bekant.....

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Vad jag har kommit fram till så är min fpsen pga grafikkortet inte orkar, och varför amd har högre min fps clockat i "testet" du länka till vet jag inte eftersom de har mindre oclockat och att intels inte rör sig ett jutta. Ska därför testa detta själv sedan när jag har möjlighet men det blir inte förren om 1 vecka jag kan jämföra med phenom själv.

Först får jag tacka för att du testade

När det gäller singeltrådade spel så är det alltid en kombination (titta på de där linjerna jag skrev). Ett grafikkort kan aldrig ensamt stå för 100% av prestanda och det kan ej heller CPUn. Självklart är det så att bördan för det som grafikkortet skall rita upp förmodligen ökar när även processorn får göra mer jobb om det handlar om mer detaljer på skärmen. Men samtidigt så står processorn för mer av tiden.

Om du kör FEAR på 640x480 utan några avancerade inställningar så har man nog så när som går i processorns arbete. Generellt så är det säkert så att grafikkkortet för det mesta står för huvudparten av arbetet, det gör det med all säkerhet vid singeltrådade spel. Tror inte spelutvecklare ens funderar på att göra så mycket arbete som kräver mycket kraft av processorn vid singeltrådade spel eftersom man då tappar stora kundgrupper.

Annars är det så att Intel förmodligen borde gå bättre på MIN FPS vid singeltrådade spel jämfört med AMD med, det är trots allt en processor som fungerar bäst för det och då blir det inte alls samma skillnader i kommunikation med annan hårdvara. Vad som förvånat mig var lite att AMD faktiskt kunde visa bättre siffror även vid singeltrådade spel på MIN FPS. För om AMD klarar det så är det den bästa processorn idag för spel utan tvekan.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh

En annan fråga: Är det inte tröttsamt med alla som bara säger "intel intel intel"?

Om något är bra ser jag inte problemet.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Om något är bra ser jag inte problemet.

När tycker du det är viktigast att ha hög FPS av följande
1: När du går/springer på en väg och söker nya mål
2: När det är massa fiender som skjuter mot dig, bomber exploderar och du skjuter tillbaka

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
När tycker du det är viktigast att ha hög FPS av följande
1: När du går/springer på en väg och söker nya mål
2: När det är massa fiender som skjuter mot dig, bomber exploderar och du skjuter tillbaka

fast nu är det så att intel och amd har identisk fps i de nya spelen vid höga inställningar oavsett läge idag. Amd har ett teknsikt övertag vad gäller bussen men de hjälper inte mer än bandbredden för minnena då de inte är någon skillnad i fps för mig i några spel mellan 333 fsb och upp till 540 i dagens läge.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
fast nu är det så att intel och amd har identisk fps i de nya spelen vid höga inställningar oavsett läge idag.

ja om du kör ett singeltrådat program med långsamma minnen på AMD så är de identiska. då är det ingen större skillnad på hastighet och hämta information från minne, i alla fall är den så liten att den inte blir mätbar.

om du sätter på snabbare minnen på AMD så kan det lätt bli att den visar något högre fps på lägsta nivåerna.

kör du ett trådat program som verkligen är trådat, många trådade program har en huvudtråd som i princip gör allt. andra trådar är mest för ljud och liknande. men om du har ett bra trådat program så blir skillnaderna större.

enligt mig är det inte så mycket och tveka på om man väljer processor för de lägsta fps'en är ju vad som avgör om spelet flyter eller inte

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
ja om du kör ett singeltrådat program med långsamma minnen på AMD så är de identiska. då är det ingen större skillnad på hastighet och hämta information från minne, i alla fall är den så liten att den inte blir mätbar.

om du sätter på snabbare minnen på AMD så kan det lätt bli att den visar något högre fps på lägsta nivåerna.

kör du ett trådat program som verkligen är trådat, många trådade program har en huvudtråd som i princip gör allt. andra trådar är mest för ljud och liknande. men om du har ett bra trådat program så blir skillnaderna större.

enligt mig är det inte så mycket och tveka på om man väljer processor för de lägsta fps'en är ju vad som avgör om spelet flyter eller inte

Problemet är väl att det är svårt att överhuvudtaget hitta ett spel som är så bra trådat att man kan avgöra om väl trådade spel körs bättre på en Phenom eller ej. säkerligen över 90% av alla spel ute nu körs ju i en eller max två trådar. Resterande 10% har väl sisådär bra trådhantering, men körs i alla fall på fler kärnor än två. Kommande spel kan ju bli bättre på det, men i nuläget är det svårt att hitta några sådana spel.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Problemet är väl att det är svårt att överhuvudtaget hitta ett spel som är så bra trådat att man kan avgöra om väl trådade spel körs bättre på en Phenom eller ej. säkerligen över 90% av alla spel ute nu körs ju i en eller max två trådar. Resterande 10% har väl sisådär bra trådhantering, men körs i alla fall på fler kärnor än två. Kommande spel kan ju bli bättre på det, men i nuläget är det svårt att hitta några sådana spel.

Supreme commander kör ju på fler kärnor!

annars lär du ju komma nu när ps3:an sitter med en del kärnor!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin