AMD lanserar nya Phenom

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar nya Phenom

AMD har idag lanserat tre nya processorer, bland annat den efterlängtade Phenom X4 9950 Black Edition och den strömsnåla processorn Phenom X4 9350e. Dessa är bland de sista modellerna AMD lanserar innan de går över till en mer avancerad tillverkningsteknik.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väntar nog ett tag tror jag tills 45nm kommer, dom klockar bättre väll?

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Avstängd

Är detta socker AM2+ ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Är detta socker AM2+ ?

Ja

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

priset är ju ganska saftigt på värstingen iaf

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

tänkte bara påpeka att enligt AMD själva så ska nya 9950BE INTE dra 140w... utan står listad som 125W

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_...

*Edit* dock under AMDs egna specar på 9950BE så står den listad som 140W " http://products.amd.com/en-us/QuickSearch.aspx?q=9950" AMD verkar ha typo-nisse framme *Edit*

Visa signatur

Fear only Fear itself. I am fear!

Amd Phenom II 965@4Ghz, Asus Crosshair II, 6Gb ddr2@6400, Corsair 620 WX, Antec P182B, Ati 5870, Intel X-25M G2 SSD, raptor m.m diskar :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GhOsT#07
Väntar nog ett tag tror jag tills 45nm kommer, dom klockar bättre väll?

Och dom är kallare. Är ju så med intel iaf

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Avstängd

9950BE skall gå i max 58 grader under load enligt tester.. förövrigt så suger 9350e.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Tror inte man ska hänga upp sig på TDP125 eller TDP 140W om man är ute efter high end.

jag har en X2 6000+ och farsan en X2 6400+ och den sista har defenetivt TDP125W men tror även min har det.

jag kör stock kyalre och han kör en stor fet sak med heat pips och 120 fläkt. mins inte namnet nu men nexus eller nåt tror jag. i alla fall 450Kr hyffsat fläns.

Men min med stock kyalre går mycekt svalt å tyst trots det relativt höga TDP värdet å hans går inte specielt jummet och han har 800rpm noucta för maximal tystnad som snurrar på så lite som 540rpm idel med tempstyrning.

Man får inte glöma att en intel proppe med säg TDP 65W inter drar så lite i hop med mobot då många chip typ P35 drar ca 29W. AMD har ju intergrerat minneskontrollern så slår man i hop det så är inte inte så mö strömsnålare som helhetslösning.

kan säga detta därför jag har både X2 system som sagt och ett C2D system med E8400. Mobot blir mcyket mer problem å hålla svalt än på dom flesta AMD system där processorn i regel är ända värmehärden bortsett från grafikkortet.

Permalänk
Avstängd

KOmmer man med sådana uttalande får man allt ge oss en källa också, invztr

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
9950BE skall gå i max 58 grader under load enligt tester.. förövrigt så suger 9350e.

- Dummaste jag någonsin hört, det beror väll förfan på val av kylaren?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.outo...

3,6GHZ på 9950 med stockkylare, vet inte om det är stabilt men men

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

jag har länge tagit avstång från amd men om prestande på deras värsting är någorlunda ikapp med andra konkurenten med ovannämnda priset så har amd nog lyckats igen efter så pass hårda år som de har haft.

lycka till amd/ati

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Phenom X4 9350e är vad jag har väntat på. Hoppas bara det kommer något vettigt och billigt moderkort med nvidia chipset.

Permalänk
Relik 📜

En 9150 skulle nog kunna fungera bra i en multitask-server där förmågan att hantera många trådar är viktigare än klockfrekvensen. Kanske något att klura på, hm..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.outo...

3,6GHZ på 9950 med stockkylare, vet inte om det är stabilt men men

Stabilt fick han bara 3.3GHz men det är inte illa för en Phenom. Tror det var med SB600. Vänta bara på SB750, då jädrar.

Rätt så coolt att AMD:s värsting kostar 1800kr medan Intels värsta kostar 11 765kr Jag vet att prestandan skiljer men inte så det motiverar priset

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=283229

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

En 9350e som får leka server i garderoben skulle nog inte vara helt fel. Om den drar 65W vid maxlast, så drar den nog rätt mycket mindre vid normal last, och kan ändå hugga i och grovjobba om det behövs.

Hmmm.. kollar på priset.... Känns litet halvskumt om en 9850BE kostar $205 och 9350e kostar $195. Inte så bra prissättning där, tror jag. Då blir det plötsligt intressant att köpa en 9850BE i alla fall, och bara klocka ner/undervolta den.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

En klar förbättring jämfört med de första Phenom som släpptes för snart ett halvår sedan, men de är dessvärre fortfarande på efterkälken jämfört med Intels Core 2-arkitektur, och snart står ju Nehalem för dörren, var är AMD då? Jag tror att Phenom-arkitekturen kan ha potential, men det krävs mer än häftiga tilläggsnamn för att göra processorn genuint konkurrenskraftig i högprestandasegmentet, vad än AMD själva må säga om saken. Jag tvivlar absolut inte på AMD som företag, de har regerat förr och då stort över Intels dåvarande P4, men det kommer krävas mer än Phenom för att få ner Nehalem på knäna, oavsett krympt arkitektur eller inte..

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Byggde nyss en AMD maskin åt en kompis med en 9850BE, 790FX moderkort och ett 4850 och blev glatt överraskad av hur bra den funkade, var lite tveksam till prestandan då jag inte kört ett så nytt AMD system på länge men den hanterade Age of Conan i 1920x1200 med HIGH inställningen och med HDR och sådant extra påslaget och det flöt fint.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Byggde nyss en AMD maskin åt en kompis med en 9850BE, 790FX moderkort och ett 4850 och blev glatt överraskad av hur bra den funkade, var lite tveksam till prestandan då jag inte kört ett så nytt AMD system på länge men den hanterade Age of Conan i 1920x1200 med HIGH inställningen och med HDR och sådant extra påslaget och det flöt fint.

hur ligger tempen vid full load?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Hoppas på att AMD tar hem båda grafikkortsmarknaden och CPUmarknaden i år så att man kan köpa ett värstingsystem i slutet av detta året

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Hjälpsam

Jag ser att 95W modellen av Phenom 9750 finns till salu nu.
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=HD9750WCG...
Intressant speciellt med tanke på att att en del moderkort inte klarar 125W.
Man skall som sagt komma ihåg att AMD räknar på TDP mindre gynsamt än vad Intel gör och att AMD:s processorer har inbyggd DMA, vilket avlastar moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Stabilt fick han bara 3.3GHz men det är inte illa för en Phenom. Tror det var med SB600. Vänta bara på SB750, då jädrar.

Rätt så coolt att AMD:s värsting kostar 1800kr medan Intels värsta kostar 11 765kr Jag vet att prestandan skiljer men inte så det motiverar priset

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=283229

Det är bra med tanke på att han använde stockkylaren till att klocka den

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Är mycket nöjd med min 9850. Den går till min överraskning tyst och svalt. Fläskar jag upp vcoren och drar upp den över 3GHz så går fläkten upp lite i load, inte mycket men så att man kan höra det iaf. Men standard vcore och 3GHz så har fläkten aldrig varvat upp högre än sitt lägsta läge vad jag märkt hittils. Och det med standardkylaren.

Och kombinerat med mina HD4850 fick jag en billig dator som presterar guld. Har hittills inte kastat något på den där prestandan på processorn inte räcker till. Den multitaskar som en galning och det spelar ingen roll vad du gör med datorn, alltid snabb respons.

Permalänk

Load w har ju som vanligt ingen större betydelse på processorer. Om man inte pressar ett svagt nätagg. Vilket iofs nya gpu´s gärna gör de med.

Hoppas Amd lyckas bra med 45nm. Det är bra tider att ligga efter i prestanda då vi redan har för mycket av den för 98% av användarna, men de behöver ändå komma ikapp lite.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Load w har ju som vanligt ingen större betydelse på processorer. Om man inte pressar ett svagt nätagg. Vilket iofs nya gpu´s gärna gör de med.

Hoppas Amd lyckas bra med 45nm. Det är bra tider att ligga efter i prestanda då vi redan har för mycket av den för 98% av användarna, men de behöver ändå komma ikapp lite.

Vissa moderkort har svårt att leverera 125W redan som det är, det ända som är "garanterat" att kunna köra 125W processorer är moderkort med 790FX chipset och vissa AM2 kort.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
hur ligger tempen vid full load?

Missade att svara men med 4st SuperPI 1.5 med en på varje core och om jag kollar i Everest så är CPU 49/50 och varje Core ligger på 59/60 i ett P180 chassi och den medföljande kylaren, bör nämna att everquest2 låg igång också då så grafikkortet värmer väl lite extra

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Tror ni att det vore värt att köra på ett 9950BE + 790FX (sb600 ) istället för en E8400(alternativt Q6600) + x38? ... skulle gilla att kanske höra något från gosh.. han verkar spendera mycket tid vid att läsa alla för och nackdelar med AM2+

edit: Trevligt att de har fått upp hastigheten på stock lite högre verkar vara en trevlig kylare man får med också. Hoppas de tar ikapp lite med 45nm!

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhippeH
Tror ni att det vore värt att köra på ett 9950BE + 790FX (sb600 ) istället för en E8400(alternativt Q6600) + x38? ... skulle gilla att kanske höra något från gosh.. han verkar spendera mycket tid vid att läsa alla för och nackdelar med AM2+

edit: Trevligt att de har fått upp hastigheten på stock lite högre verkar vara en trevlig kylare man får med också. Hoppas de tar ikapp lite med 45nm!

Jag tycker du ska ha kvar ditt 790FX och satsa på en 9950BE (om du verkligen behöver Quad-core...). 790FX är ett chipset som är mycket bättre och tydligen så ska folk ha börjat uppmärksamma nån typ av mikrostuttering med Intel CPUs(har inte en jävla aning utan det här får du allt fråga Gosh om )

Jo med 45nm kommer AMDs Quad-cores baserade på k10 arkitekturen(samma som phenom), ha 3 gånger så mycket L3 Cache alltså 6MB även nån på 8MB om jag inte missminner mig och även en klock på 2,8ghz stock. Prestanda ökningen per mhz ska ligga på ungefär 20%; mest pga den ökade mängden Cache. Så prestanda ökning blir det allt och jag vill en 45nm Dual-Core att leka med

Innan nån lite djävul kommer in kan jag säga att jag inte kan backa upp det jag just sa om AMDs 45nm quad-core dock ska ja ha läst det på antingen TomsHardware eller Anandtech, har jag fel får ni allt visa mig en länk som bevisar motsatsen

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner