Permalänk

För er som har fått hem era wind

Hur är ljudnivån? mycket brus?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kingen_utan_k
För er som har fått hem era wind

Hur är ljudnivån? mycket brus?

Har aldrig hört den. Om man slår av allt annat i lägenheten, inklusive kylskåp och lägger örat mot tangentbordet så kan man höra ett väldigt doft spinnande.

Permalänk
Medlem

Enda gången det hörs något är när hårddisken arbetar och det är väldigt tyst i rummet.

Dessutom är den väldigt sval.
När jag fick datorn slet jag ut den ur lådan och la den på mattan. Efter några timmars ominstallation och konfigurering var den fortfarande sval på undersidan.

Visa signatur

AMD64 3200+ Winchester @ 4100+(2.6ghz) med Zalman 7000b | 2x 512mb Kingston PC3200 HyperX | MSI K8N Neo2 Platinum |
GeForce Leadtek 6800LE (12/6 pipes & 1,4v mod) @ 395/890 med NV Silencer 5 | 60gb + 120gb WDC SATA

Permalänk
Medlem

Som nämnt ovan så är datorn väldigt tyst, den hörs egentligen bara i ett väldigt tyst rum. Jag råkar alltid ha handen vid utblåset och luften där är nästan aldrig ens varm.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Fick min vita Wind igår...
Har upptäckt ett tråkigt fel.....har 6-7 döda pixlar (utspridda på olika platser på skärmen)
Någon annan som upptäckt liknande fel? Hur många döda pixlar måste det minst vara för att man ska kunna reklamera datorn och få en ny skärm? Tråkigt som fan att upptäcka när man väntat så länge på den.....Någon som har några råd? Är mitt enda allternativ att lämna tillbaka den och häva köpet?

//Dandon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dandon
Fick min vita Wind igår...
Har upptäckt ett tråkigt fel.....har 6-7 döda pixlar (utspridda på olika platser på skärmen)
Någon annan som upptäckt liknande fel? Hur många döda pixlar måste det minst vara för att man ska kunna reklamera datorn och få en ny skärm? Tråkigt som fan att upptäcka när man väntat så länge på den.....Någon som har några råd? Är mitt enda allternativ att lämna tillbaka den och häva köpet?

//Dandon

Tråkigt att höra. Jag vet tyvärr ingenting om hur pixelgarantin fungerar, om det överhuvudtaget finns någon-

Jag själv har en, rätt stor och irriterande, pixel som har dött. Dock inget jag gråter över längre...

Permalänk
Medlem

Ångerrätten kanske fungerar annars?

Att MSI Winden är extremt tyst är ju att överdriva lite. Om man jämför den med min MacBook när MacBooken går på lägsta varv (1800rpm) så är MacBooken definitivt tystare. Dock är Winden svalare, men den har ju båda en svalare CPUn och mer högljudd fläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Ångerrätten kanske fungerar annars?

Att MSI Winden är extremt tyst är ju att överdriva lite. Om man jämför den med min MacBook när MacBooken går på lägsta varv (1800rpm) så är MacBooken definitivt tystare. Dock är Winden svalare, men den har ju båda en svalare CPUn och mer högljudd fläkt.

Har ringt Webhallen. Ångerrätten fungerar tydligen bara om datorn är ostartad. Men för att upptäcka de döda pixlarna måste ju datorn startas så de har verkligen ryggen fri....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dandon
Har ringt Webhallen. Ångerrätten fungerar tydligen bara om datorn är ostartad. Men för att upptäcka de döda pixlarna måste ju datorn startas så de har verkligen ryggen fri....

Usch så dåligt av Webhallen, klart man måste få testa en produkt innan man vet om man är nöjd eller inte. Då är komplett bättre, jag fick pengarna tillbaka (har dock inte fått dom ännu) när en laptop som hade kass skärm (inga pixelfel, men däremot världens sämsta betraktningvinkel och bleeding över halva skärmen) och då hade jag även bytt operativsystem. Jag behövde bara återställa datorn som den var när jag fick den.

Synd att bara Webhallen har Msi Wind, har också bokat en nu, men vet inte om jag ska genomföra köpet, skulle valt komplett före Webhallen (Lite reklam har dom verkligen gjort sig förtjänta av=)).

Lite hjälp kanske:

MSI's Pixel policy, om du nu inte redan läst den:
http://support.msi.eu/trouble/note.pdf

Verkar vara lite bättre än Acers faktiskt..

"MSI will replace the LCD panel when one or both of the following conditions are true:
1.) The LCD panel has 6 or more pixels with a defect(s)
2.) The LCD panel has 3 pixels or more with a defect(s) within a 15mm circle.

If one or both conditions are true for your LCD panel, contact your local Service Centre for service."

Permalänk

Men, å andra sidan skulle inte jag vilja ha en dator som någon startat upp, och kanske gjort inställningar på för att sedan returnera den till återförsäljaren. Så jag tycker det är bra.

Permalänk
Medlem

Då får de väl skrota den.....för jag tycker inte man kan leverera defekta varor och slippa ta ansvar för det. Och i detta fallet är ju defekten omöjlig att upptäcka utan att starta datorn. Undrar hur bra du tycker det är när du själv får en vara som inte upfyller dina krav och förväntningar?!

Permalänk
Medlem

Ni måste ju förstå skillnaden, du kan reklamera datorn, där har du rätten på din sida, men du kan inte utnyttja ångerrätten. Jag hoppas att du förstår skillnaden däremellan.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Gillar inte dumförklaringen till att börja med. Men jag har läst konsumentköplagen, och även pratat med Webhallen. Det verkar ju som att pixelgaranti är ngt som varje företag har egna tolkningar på och därför blir ju saken lite krångligare. Ett annat problem är att Webhallen inte vet vad som gäller själva, vilket ju inte gör saken lättare.

Från Konsumentköplagen:
"Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:
kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig."

Låter ju solkart och enkelt....bara att lämna in och få den reparerad.....

"När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
bruksanvisning saknas.
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:
den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
Varan är dessutom felaktig om:
säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick"."

Eftersom de själva inte vet vad det är för pixelgaranti så kan man ju tolka det som att varan är felaktig eftersom tex. "säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om"......men jag har fått en känsla av att det inte är så enkelt efter att ha snackat med Webhallen.

Och eftersom jag vill ha datorn så vill jag ju egentligen inte ångra köpet utan få den reparerad.....men vägrar de reparera den så skulle jag gärna vilja lämna tbx den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dandon
TEXT

Om du inte vill ha en dator med 6 trasiga pixlar så går du till webhallen och säger att du vill reklamera den. Varför har du rätten på din sida? Jo efter att ha lästa detta: http://www.msicomputer.com/msi_user/MSI_NBwarranty.asp så har du den på din sida. Iaf om du har räknat rätt och det är 6st döda pixlar. Jag dumförklarade er inte, men ingen av dem tidigare svaren tog upp reklamation som ett alternativ och sen tyckte ni att det var dumt av webhallen att inte låta alla öppna/pröva sin varor och sen lämna tillbax dem som om det var ingenting. I ditt fall har det inget med öppet köp att göra. Du skulle dock kunna häva köpet om det är det du vill. Men det gäller bara att stå på sig, du har rätten på din sida, det är bara att prata med dem.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Ok. Men då ber jag om ursäkt om det var oklart. Självlart anser jag inte att man ska få pröva produkter hit och dit sen skicka tbx dem. Men nu var ju felet sådant att det bara var synligt då man startat datorn. Men som sagt jag har ringt och reklamerat datorn och de lovade ringa tbx under dagen, vilket de inte gjort. Men ska ta tag i det i morgon igen och ringa dem. Nu har jag lite mer kött på benen då jag läst in mig på konsumentköplagen. Tack för info och hjälp. Kan hålla er uppdaterade om ni är nyfikna på hur det slutar....??

//Dandon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dandon
Ok. Men då ber jag om ursäkt om det var oklart. Självlart anser jag inte att man ska få pröva produkter hit och dit sen skicka tbx dem. Men nu var ju felet sådant att det bara var synligt då man startat datorn. Men som sagt jag har ringt och reklamerat datorn och de lovade ringa tbx under dagen, vilket de inte gjort. Men ska ta tag i det i morgon igen och ringa dem. Nu har jag lite mer kött på benen då jag läst in mig på konsumentköplagen. Tack för info och hjälp. Kan hålla er uppdaterade om ni är nyfikna på hur det slutar....??

//Dandon

Jag är intresserad=)

Permalänk
Medlem

Är det 6st döda pixlar hade jag aldrig i hela mitt liv gett mig under den diskussionen jag hade haft med webhallen, du har ju fått en produkt som är sönder, 1 pixel kan väll i vissa fall godkännas men 6st är ju orimligt!

STÅ PÅ DIG

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har nu kommit hem från jobbet och tagit en ny koll på datorn och räknar det till 4st döda pixlar, de andra två måste ha varit dammkorn. Men nu är skärmen sprutad med tryckluft och noga genomgången. Tyvärr är ju 4st under MSI:s policy på 5st döda pixlar. Men som sagt, jag förväntar mig ju en felfri skärm när jag köper en ny dator, aldrig haft en enda död pixel på mina gamla datorer. Varken när jag köpt dem eller senare. Tyvärr är 3st av dem mitt i skärmen och stör otroligt när man kollar på film tex. Så jag ska göra vad jag kan. Konsumentköpslagen gör att det känns som jag borde kunna få rätt.....men vem vet...

Permalänk
Medlem

Om du tittar här: http://www.google.com/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&url=htt...

Där kan du se att det också räcker med att 3 av pixlarna befinner sig inom 1.5 cm avstånd från varandra.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet. Men det är längre tyvärr...

Permalänk
Medlem

Då kan det bli svårare, men jag tycker att du ska defnitivt stå på dig.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Nu har webhallen lagt upp 6-cells batteriet.
Beräknat leveransdatum: 15 oktober.

Men, 990 kr. Fan så dyrt
Verkar bara finnas i vit också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leffemannen
Nu har webhallen lagt upp 6-cells batteriet.
Beräknat leveransdatum: 15 oktober.

Men, 990 kr. Fan så dyrt
Verkar bara finnas i vit också.

Stod om det lite tidigare, men för övrigt så har min kinesiska distributör lagt upp ett 10400mAh batteri till Asus EEE 7 och 9 serien, förmodeligen så kommer det ett liknande till MSI Wind från dem snart också. EEE batterierna kan jag få till ett pris av 50 USD med frakt till sverige. Dock så är det svårt att säga vilken kvalitet dem håller utan att beställa ett par.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

nu har webhallen skrivit "Lång leveranstid!" med fetstild under msiwind :/.

Jag beställde ju min den 24e september, känns som jag väntat i flera ååår. Men man lär väl få vänta i några år till då

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Stod om det lite tidigare, men för övrigt så har min kinesiska distributör lagt upp ett 10400mAh batteri till Asus EEE 7 och 9 serien, förmodeligen så kommer det ett liknande till MSI Wind från dem snart också. EEE batterierna kan jag få till ett pris av 50 USD med frakt till sverige. Dock så är det svårt att säga vilken kvalitet dem håller utan att beställa ett par.

Har beställt en LG X110 så om du funderar på att lägga en beställing så skulle jag gärna köpa en jag med. Eftersom X110 i princip är en wind så kan det vara så att de passar ihop och då locket är svart borde ett svart batteri passa bra.

Permalänk
Medlem

Har hittat ett 6 cells batteri man kan köpa idag från en Fransk distributör, priset med frakt till Sverige skulle hamna på ca 810 SEK. Dessa batterier har dem tillgängliga redan nu. http://www.bluetrade.eu/

Har nu pratat lite mer med bluetrade, dem nämnde att det tar 2 dagar att få batterierna till Sverige, köper man över 10 st så får man en mängd rabatt.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Jag är på att beställa, någon annan?

Permalänk
Medlem

Får vi ihop 10 st och fixar något bra sätt på vilket vi kan betala för batterierna så är saken klar. Dock så är jag säker på att det kommer att komma ett 8 cells batteri i Kina snart för ca 50 USD.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Väntar nog på 8-cells alternativt hög densitets 6-cell. Borde nog även vänta in datorn så jag kan kolla att de inte har krånglat till det med batteriet.

Permalänk
Medlem

Mja, 8-Cell eller 9-Cell batteri lockar ju en del också. Kommer det ett 8-Cell från kina för 50 USD slår jag nog till på det istället. Är iaf riktigt sugen på ett nytt batteri, det nuvarande förhindrar ju verkligen vad man egentligen ska använda datorn till.