Gillar inte dumförklaringen till att börja med. Men jag har läst konsumentköplagen, och även pratat med Webhallen. Det verkar ju som att pixelgaranti är ngt som varje företag har egna tolkningar på och därför blir ju saken lite krångligare. Ett annat problem är att Webhallen inte vet vad som gäller själva, vilket ju inte gör saken lättare.
Från Konsumentköplagen:
"Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:
kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig."
Låter ju solkart och enkelt....bara att lämna in och få den reparerad.....
"När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
bruksanvisning saknas.
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:
den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
Varan är dessutom felaktig om:
säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick"."
Eftersom de själva inte vet vad det är för pixelgaranti så kan man ju tolka det som att varan är felaktig eftersom tex. "säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om"......men jag har fått en känsla av att det inte är så enkelt efter att ha snackat med Webhallen.
Och eftersom jag vill ha datorn så vill jag ju egentligen inte ångra köpet utan få den reparerad.....men vägrar de reparera den så skulle jag gärna vilja lämna tbx den.