Fenomenala kommentarer om vilket val jag ska ta

Permalänk

Fenomenala kommentarer om vilket val jag ska ta

Hallå hallå!

Nu ställer jag mig inför samma svåra val som många andra gör varje dag, Vilken laptop skall man satsa på¨

Dom jag vill ha kommentarer om är Dells XPSmodeller 1530 och 1710 samt LG r700-X
XPSarna är då nästan maxade. Så prisklass är runt 14k
Sen undrar jag även om det finns nå slags rabattkoder fortfarande?

Ska användas till spel,film och lite sånt där lall. Inte nu harpan, tänkte jag skulle slippa behöva köpa en ny dator framöver. Eventuellt slänga min stationära åt h-vete

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag undrar i princip samma sak, jag skulle luta åt 1710 för spelprestanda. Problemet är bara att de inte har 45nm processorerna till dessa och inte heller 8xxx-serien på grafikkort (varför inga 8800???).

Därför funderar i alla fall jag på om det kan vara läge att vänta lite, om de kan vara på gång att uppdatera 1710-serien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OBK
Jag undrar i princip samma sak, jag skulle luta åt 1710 för spelprestanda. Problemet är bara att de inte har 45nm processorerna till dessa och inte heller 8xxx-serien på grafikkort (varför inga 8800???).

Därför funderar i alla fall jag på om det kan vara läge att vänta lite, om de kan vara på gång att uppdatera 1710-serien.

M1710 har en uppdatering sedan ett bra tag tillbaka - M1730 (som finns att få med 8800M)

Permalänk
Medlem

Hmm, nåja. Men prisklassen är ju aningen annorlunda. Valen man kan göra i 1710-versionen är i alla fall ganska kassa.

Om det är så att man måste välja 1730 för att få de nya processorerna (grafikkorten i 7-serien är trots allt rätt ok) så skulle jag nog i så fall köra på 15-serien.

edti: Likaså är valmöjligheterna rätt begränsade i 1730-serien, varför kan man exempelvis inte få ett enkelt 8800gtx kort, utan om man vill ha ett sådant kort så måste man välja sli!

Permalänk
Medlem

Mitt tips är ju att du först bestämmer dig för 15-tum eller 17-tum. Prestanda eller mobilitet?

Sen finns där alltid en 5% studentrabatt från CSN-kortet/Mecenat. Med (o)jämna mellanrum kommer där även större rabatter så kan löna sig att vänta någon vecka om du inte har bråttom.

Ska du ersätta din stationära och spela myckt spell på den skulle jag nog rekommendera en Dell XPS 17x0, beroende på prisklassen, men direkt bärbar blir den inte...

Permalänk
Medlem

Jag har en m1710 och är grymt nöjd med den. Den har inte en ny processor och är överlag en gammal konstruktion. Men den är beprövad och har bra kvalité, rejält byggd.

Men bestäm först om du ska ha 15" eller 17" tum. Vill du ha en desktop replacement som kan spela de flesta spel på max i 1920*1200 så är m1710 ett bra val. Det finns inget som är bättre under typ 20000.
Jag spelar tex. Call of Duty 4 på max i max upplösning. Crysis funkar men då endast på 1280*800 (tweakade inställingar medium lite high).

Enklast är att kolla på tomshardware.com Go 7950gtx är samma kort som 7950gt. 8600m gt är ett underclockat 8600gt.

Edit: Hittade en bättre länk http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2975&p=4

Rabatter brukar finnas att få tag på så du bör få ihop 10%+5%. Jagg köpte min m1710 för 12800 med rabatter.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk

Grejen är ju den att 1530 är ju rappare men sämre grafikkort, men är det stor skillnad mellan 1710 och 1530 förutom grafikkortet?

Dvs. är 1530 såpass mycket snabbare att den kommer ikapp 7950kortet?

15" eller 17"
Har faktist svårt att välja mellan dem, sträckan jag tänkt pendla med datorn nu är inte långt, till luckan i lumpen och tillbaks. Drygt 600 meter
Men bara för att jag kan kasta sten dit så vill jag ju kunna flytta datorn lite hit och dit i framtiden.
Men som sagt, är ju ingen affärsman ännu. Behöver inte släpa den 100 mil varje helg.

Tack igen!

Permalänk
Medlem

Vad det gäller spelprestanda så tror jag inte processorn gör någon större skillnad. T8300 är 0,14ghz snabbare knappast någon enorm skillnad. Däremot är det en skillnad på grafikkorten. Kolla länken jag postade, i Stalker är det minst 30% skillnad och då är det det stationära 8600gt.

Har du bara 600m så funkar nog 17" jag släpade min 17" jobbdator fram och tillbaka till jobbet innan jag köpte denna.

Min fru har en 1530 och den är riktigt snygg, bra storlek och kan spela alla spel hyffsat. Dock gör sig WoW bra mycket bättre i 1920*1200 än 1280*800.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson