Billiga bärbara är här för att stanna

Permalänk
Melding Plague

Billiga bärbara är här för att stanna

För några år sedan var en bärbar dator en ouppnåelig dröm för de flesta användare. Under de senaste åren har dock priset sjunkit markant och prestandan hos de billigaste bärbara datorerna på marknaden räcker mer än gott till de flesta vardagliga sysslor. Datortillverkaren Zepto har nu gått ännu ett steg längre och kommer i april lansera en komplett bärbar dator med ett pris på 3099 kronor inklusive moms.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns ju en billig burk på Phonehouse för 2999kr, så inte direkt anmärkningsvärt.

Permalänk

Zepto äger, och dessutom var 7900GTX Go ett riktigt monsterkort! =D

Permalänk
Medlem

Den va inte spec vacker datorn men ganska billigt pris iaf

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Lite mer minne och jag skulle klara mig galant med en sådan laptop.
Prestanda-monstren hör hemma under skrivbordet (eller under sängen? )

Permalänk
Avstängd

De Zepto-modellerna som jag provpillade lite på verkade lite väl "plastiga o halvdassiga". :/ Märks ju direkt att det inte är någon kvalit´´e på själva "inkapslingen" av de annars likadana komponenterna som finns i dyrare bärbara.

Jösses så jag formulerar mig. xD Men jaja... är man inte så kräsen o bara ute efter något att skriva sina skolarbeten (o alla andra kontorsarbeten) på... så är det ju utmärkt med dessa modeller.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Finns ju en billig burk på Phonehouse för 2999kr, så inte direkt anmärkningsvärt.

Sant, men det är bara ett temporärt pris, och så tror jag att de flesta väljer Zepto framför Acer.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

Tror ni Zepto kommer komma med erbjudanden på tex 3215W när Titan kommer ut eftersom dessa två verkar vara väldigt lika?

Permalänk
Medlem

Vad hände med dom billiga 1000 kr datorerna det var såna skriverier om för ett tag sen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0
Vad hände med dom billiga 1000 kr datorerna det var såna skriverier om för ett tag sen?

Det var väl bara en bluff..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0
Vad hände med dom billiga 1000 kr datorerna det var såna skriverier om för ett tag sen?

Det undrar jag också:P. Men det var väl som sagt en bluff...?

Visa signatur

C2D e6750 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Antec p182 | Corsair XMS2 2GB | Albatron GeForce 8800GTS 320MB | Corsair 520W

Permalänk
Avstängd

Hoppas billiga UMPCs också är här för att stanna. Annars är det ju en rätt komisk trend att "bärbara" har fått större och större skärmar och i stället blivit till desktop-ersättare. Inget fel med "desktop-ersättare", men det borde finnas en stor marknad mellan 7" och 12" för en billig pfennig!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Trevligt med billiga datorer, men tråkigt att denna dator använder SiS-grafik. Att man kan köpa Zeptos datorer utan OS har ju varit attraktivt för oss som kör Linux, och deras andra datorer med integrerad grafik har ju använt Intel-grafik som är betydligt mer attraktivt om man kör Linux med tanke på drivrutinerna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortres
Det undrar jag också:P. Men det var väl som sagt en bluff...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av #hallå#
Det var väl bara en bluff..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0
Vad hände med dom billiga 1000 kr datorerna det var såna skriverier om för ett tag sen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Medison

Hela historien. (med allt på wikipedia så krävs att man tar allt med en nypa salt.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Finns ju en billig burk på Phonehouse för 2999kr, så inte direkt anmärkningsvärt.

Dessutom med wlan, dvd-brännare och Vista.

Permalänk
Medlem

Sista meningen i artikeln känns totalt irrelevant. Vaddå "dags för en revolution"? Är detta en argumenterande artikel eller en nyhet? Är det Sweclockers ståndpunkt att äldre stationära datorer bör ersättas av bärbara helt och hållet? Håll er till saken istället, tack.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hoppas billiga UMPCs också är här för att stanna. Annars är det ju en rätt komisk trend att "bärbara" har fått större och större skärmar och i stället blivit till desktop-ersättare. Inget fel med "desktop-ersättare", men det borde finnas en stor marknad mellan 7" och 12" för en billig pfennig!

Hoppas det också :). Eee-pc har förhoppningsvis satt igång trenden och Intel Atom är perfekt för UMPCs

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
http://sv.wikipedia.org/wiki/Medison

Hela historien. (med allt på wikipedia så krävs att man tar allt med en nypa salt.)

De kanske borde skicka ut olpc's till folk för att "hålla" sitt löfte..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Sista meningen i artikeln känns totalt irrelevant. Vaddå "dags för en revolution"? Är detta en argumenterande artikel eller en nyhet? Är det Sweclockers ståndpunkt att äldre stationära datorer bör ersättas av bärbara helt och hållet? Håll er till saken istället, tack.

Jag håller med. Jag har noterat att nyheterna på Sweclockers förstasida plötsligt förlorat en del kvalité. Ofta är det just dessa värderingar och värdeord som visar på en, ofta helt ogrundad, åsikt snarare än en nyhet. Det måste inte vara fel med åsikter eller värdeord, men dessa måste då motiveras och inte bara anspela på ad populum eller upplevd konsensus.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Min bärbara Lenovo har helt ersatt min stationära dator vid det här laget, men en mindre dator skulle också vara bra att ha. Tyvärr är tillgången på dessa liten och priset högt. Jag hoppas att Asus EEEPC kommer sjunka i pris så att man har råd att ha datorer från båda världar.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag håller med. Jag har noterat att nyheterna på Sweclockers förstasida plötsligt förlorat en del kvalité. Ofta är det just dessa värderingar och värdeord som visar på en, ofta helt ogrundad, åsikt snarare än en nyhet. Det måste inte vara fel med åsikter eller värdeord, men dessa måste då motiveras och inte bara anspela på ad populum eller upplevd konsensus.

Amen.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

påstår sweclockers att bärbara snart kommer att slå ut stationära??

Har en polare har beställt ett riktigt bärbart prestandamonster för 14 000

Skulle samma prestanda varit i en stationär skulle ALLA på sweclockers rekomendera uppdatering

Säjer inte att den stationära burken kommer att överleva för alltid, men jag tycker nog att det är alladerless för tidigt att säja att den bärbara datorn snart tar över.
är nog långt tills dess

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrymmeMannen
påstår sweclockers att bärbara snart kommer att slå ut stationära??

Har en polare har beställt ett riktigt bärbart prestandamonster för 14 000

Skulle samma prestanda varit i en stationär skulle ALLA på sweclockers rekomendera uppdatering

Säjer inte att den stationära burken kommer att överleva för alltid, men jag tycker nog att det är alladerless för tidigt att säja att den bärbara datorn snart tar över.
är nog långt tills dess

Jag kanske missat något, men jag kan inte se att nyheten påstår detta.

Däremot är det inte otroligt att bärbara blir vanligare på stationäras bekostnad, vilket ju sker och har skett de senaste åren. Fast ingen vill väl mena att det innebär den stationära datorns död. Denna har fortfarande unika egenskaper som inte enkelt kan dupliceras i en bärbar. T.ex. "meckandet" och stabilitet. Främst inom industri är man ju ofta intresserade av datorer som inte omedelbart har skärm och tangentbord. Tänk också på servrar. Dessa blir inte bärbara i första taget med tanke på allt som kopplas till dessa. Notera också att server-hårdvara och PC-hårdvara konvergerar och har aldrig varit så likt varandra. Således kommer du även fortsättningsvis kunna köpa en stationär dator varesig den säljs som "server" eller som "desktop PC".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Grymme, prestandan i dagens bärbara datorer är fullt tillräcklig för i princip allt hemanvändare kan tänkas vara intresserade av förutom spel, då grafikkorten är sämre.
Dagens bärbara CPUer är ju inte direkt flera år efter.

...Själv är jag rädd för att det kommer bli svårt att få ner datorer ännu mer. Prestandan per krona kommer givetvis att öka i samma takt som förut (om inte i högre takt, det får vi se), men sänkningen av lägstapriset för en hyffsad bärbar kommer nog att minska ganska så snart. Jag tror inte att man kan hitta en (på gränsen till) OK dator (med >= 12-tumsskärm) för 2000:- om 2 år som är likt en 4000-kronorsdator idag. Andelen som frakt och råvaror står för ökar hela tiden.

Frågan är bara hur marknaden för bärbara datorer kommer se ut om några år?
Jag gissar på följande:
*pyttesmå (mp3-spelare just nu, relativt dött idag, får möjligtvis en uppsving om några år i form av "wearable computing")
*mobilstora (mest sålda datorerna idag?)
*smartphonestora (smartphones och vanliga mobiler lär smälta ihop till en enhet imho, precis som mobiler och handdatorer gjorde)
*handdatorstora (närmast helt utdöda idag, på gränsen till att vara för stora för att ha i fickor. De kommer knappast få en "revival")
*UMPC-stora (även bärbara dvd-spelare, mediaspelare med hårddisk osv. Kommer aldrig bli stort, en UMPC har för liten skärm, har inte fullstort tangentbord och viktigast av allt - kan inte stoppas ner i fickan. 7-tumsdatorer är en gimmick!)
*~12,1-tumsdatorer (inte så hemskt vanliga idag, lär bli vanligare i framtiden imho. Tillräckligt stor skärm för att jobba med)
*~15,4-tumsdatorer (vanligast idag, jag tror dessa sakta kommer att minska till fördel för desktop-ersättarna)
*17-tumsdatorer och över (dessa kan tänkas bli något större, då man "vill slippa sladdar". Går trots allt fortfarande att flytta utan omstart, och skärmen är tillräckligt stor för de flesta)

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag kanske missat något, men jag kan inte se att nyheten påstår detta.

Däremot är det inte otroligt att bärbara blir vanligare på stationäras bekostnad, vilket ju sker och har skett de senaste åren. Fast ingen vill väl mena att det innebär den stationära datorns död. Denna har fortfarande unika egenskaper som inte enkelt kan dupliceras i en bärbar. T.ex. "meckandet" och stabilitet. Främst inom industri är man ju ofta intresserade av datorer som inte omedelbart har skärm och tangentbord. Tänk också på servrar. Dessa blir inte bärbara i första taget med tanke på allt som kopplas till dessa. Notera också att server-hårdvara och PC-hårdvara konvergerar och har aldrig varit så likt varandra. Således kommer du även fortsättningsvis kunna köpa en stationär dator varesig den säljs som "server" eller som "desktop PC".

De bärbara har ju blivit vanligare just för att väldigt många inte behöver någon spelkapacitet på sina datorer. Den vanliga användaren som spelar på sin konsoll. De behöver inget annat en en dator som klarar av internet och skrivande. Finns ingen anledning för dem att ha en stationär. Och det är ju därför bärbara står för majoriteten av sålda exemplar just nu.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
De bärbara har ju blivit vanligare just för att väldigt många inte behöver någon spelkapacitet på sina datorer. Den vanliga användaren som spelar på sin konsoll. De behöver inget annat en en dator som klarar av internet och skrivande. Finns ingen anledning för dem att ha en stationär. Och det är ju därför bärbara står för majoriteten av sålda exemplar just nu.

Precis. Det jag manar till är bara att man inte ska göra den logiska kullerbyttan att tro att marknadsandel på över 50% implicerar en framtida dito på 100%. Som vem som helst begriper har aldrig stationära datorer "konkurrerat ut" bärbara. Dessa är ju dessutom av senare datum (de första bärbara som vi känner dessa kom kring 1984 [t.ex. Tandy 200] och den första bärbara PCn som vi skulle känna igen den kom 1987 [Toshiba T1000]. Visst har det funnits portabla förut, men de har haft "oscilloskopformfaktorn").

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mycketbra
Tror ni Zepto kommer komma med erbjudanden på tex 3215W när Titan kommer ut eftersom dessa två verkar vara väldigt lika?

Det är en direkt uppföljare, så utseende mässigt är dom exakt likadana, förrutom att Titan har en metallram på baksidan. Använder f.ö. samma tangentbord, batteri etc.

Citat:

Trevligt med billiga datorer, men tråkigt att denna dator använder SiS-grafik. Att man kan köpa Zeptos datorer utan OS har ju varit attraktivt för oss som kör Linux, och deras andra datorer med integrerad grafik har ju använt Intel-grafik som är betydligt mer attraktivt om man kör Linux med tanke på drivrutinerna.

Vi testade faktiskt Linux på vår samplemaskin idag, och det verkade fungera fint (ej grundligt testat) och grafikkortet fixade inte Ubuntu med en gång, men vi jobbar på att fixa det

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Sant, men det är bara ett temporärt pris, och så tror jag att de flesta väljer Zepto framför Acer.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=234297,255976

E2save verkar ha Acer:n i lager, phonehouse får mer v16.
Priset har varit samma över en månad nu, temporärt eller inte...

Zepton har inte ens OS som följer med.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoClue
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=234297,255976

E2save verkar ha Acer:n i lager, phonehouse får mer v16.
Priset har varit samma över en månad nu, temporärt eller inte...

Zepton har inte ens OS som följer med.

För en del(t.ex. för mig) är det bara bra att det inte följer med något OS. Då får man välja själv och slipper betala för sånt man inte använder! Det som är mindre bra är ju förstås att Zepton inte har Wi-Fi...

Permalänk
Medlem

Både min far och min kompis har den billiga Acer Aspire 4315 frö 2999. Jag måste säga att det är en enormt prisvärd dator! Chassit är enormt stabilt och den är inte särskillt tung!
Enda nackdelenär att skärmen itne har så stor betraktningsvinkel, men det är bättre än många andra datorer jag har sett som har kostat det dubbla! Tom tangentbordet är ett av de bästa jag har knappat på på en bärbar dator (lätta att trycka ner och ändå stabila).

Jag har hört mycket gnäll på Zeptos datorer, så jag kommer nog inte köpa en Zepto tills de har en med ett bra tangentbord...

Jag älskar denna "billiga bärbara med lagom prestanda för det mesta"-trend. Det är väldigt många som bara vill ha en dator för att surfa på, chatta och göra kontors-/skolarbete.

Visa signatur

Gosh!