GX2 vs. X2 hos Anandtech: Quad SLI with 9800 GX2: Pushing a System to it's limits

Permalänk
Medlem

GX2 vs. X2 hos Anandtech: Quad SLI with 9800 GX2: Pushing a System to it's limits

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3271&p=1

I upp till 1920*1200 kan Ati vara snabbare med 3 GPU's vs. 4 st nVidia GPU's. Och även ibland mot 4 av sina egna GPU's (Obs. fåtal spel). 3 GPU's är ofta bättre än 4 st i det skick som Ati's drivrutiner är idag tyvärr.

En sorlig historia, men men bara en drivrutin har kommit ut för båda lägren när det gäller 4 st GPU's. Crysis skalar tex. inte med mer än 2 GPU's för Ati. Vi får hoppas på en förbättring.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Anser fortfarande anadtech vara bäst, lättast diagram och mest urförligt test.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Såg att Quad-SLi idag hade förbannat svårt - med nuvarande drivers.
Dock är det ingen chockförbättring hos AMD heller, det krävs ju en del för att ge en på riktigt motiverad boost från dubbla kretsar till fyra stycken. Men jag tror AMD kommer hålla sig kvar starkt på Quad tills vidare, då deras Crossfire-teknik över lag fungerat bättre genom historien.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att processorn blir flaskhalsen och att det således inte hjälper att lägga till fler grafikprocessorer? Har dock inte orkat kolla på testen och kommer nog inte göra det heller då allt jävla crossfire/SLI nästan får mig att må illa Ge mig ett vettigt "singlecore"-grafikkort!

Permalänk
Medlem

Gambit missade du den här lilla texten som hörde till diagrammet?
"First, the 9800 GX2 is a higher performance part and is going to run into CPU limitations more readily than the 3870 X2. This means that sometimes scaling won’t reflect the true potential of the NVIDIA solution."

En skala på procentuell förbättring säger ju inte så mycket om den egentliga prestandan.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Hedersmedlem

precis, inte om kortet redan slår i CPU-taket med ett enda kort.
då kommer ett extra inte hjälpa mkt med procentuell förbättring
med ännu ett till kort ^^

3870 å andra sidan behöver ju ofta 3st för att nå upp i gx2-nivå

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Anandtech säger ju också att det verkar vara något skumt med deras testplattform, och att de kommer tillbaks lite senare med nya siffror. Deras Skulltrail-plattform verkar ju bete sig lite konstigt hela tiden, eftersom de får ett rejält lyft när de byter till 780i istället. Men sist i artikelt så säger de ju att de kommer tillbaks när de testat med nya 790i, så lita inte alltför mycket på siffrorna just nu.

Men det är ju intressant att de lyckas få två X9775 att flaskhalsa i Crysis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Anandtech säger ju också att det verkar vara något skumt med deras testplattform, och att de kommer tillbaks lite senare med nya siffror. Deras Skulltrail-plattform verkar ju bete sig lite konstigt hela tiden, eftersom de får ett rejält lyft när de byter till 780i istället. Men sist i artikelt så säger de ju att de kommer tillbaks när de testat med nya 790i, så lita inte alltför mycket på siffrorna just nu.

Men det är ju intressant att de lyckas få två X9775 att flaskhalsa i Crysis

crysis tar väll inte mer än 2 eller 4 st kärnor? då spelar det ingen roll om dom skulle köra 250 octa cpus efter som spelet ändå inte tar del av mer än 2-4 kärnor eller vad det är?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Skillnaden mellan 2 och 4 kärnor i Crysis även med patch 1.2 är marginal så det stämmer som Aka_The_Barf skriver, att det inte spelar någon roll hur många kärnor man har här. Frekvens är viktigare i Crysis idag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Gambit missade du den här lilla texten som hörde till diagrammet?
"First, the 9800 GX2 is a higher performance part and is going to run into CPU limitations more readily than the 3870 X2. This means that sometimes scaling won’t reflect the true potential of the NVIDIA solution."

En skala på procentuell förbättring säger ju inte så mycket om den egentliga prestandan.

Nope men man kan fortfarande se vad som scalar bättre, procentuellt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Nope men man kan fortfarande se vad som scalar bättre, procentuellt.

Utveckla gärna, det du har skrivit här innehåller inte ett uns av intelligens

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Utveckla gärna, det du har skrivit här innehåller inte ett uns av intelligens

Problemet ser inte ut att vara att CPU:n flaskhalsar då resultaten vid 1280*1024 är otroligt konstiga. Vid vissa tillfällen ger ATi högre FPS vid denna upplösning och det brukar ju som bekant vara vid låga upplösningar man stöter på CPU-flaskhalsar. Problemet ligger någon annanstans(t.ex. ineffektivitet på drivrutinsnivå).

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Måste nämna att Vista limiterar en lite på hur ATI och Nvidia kan utveckla sina 3x 4x lösningar och så.

Vista limiterar så att man bara kan ha 3 färdiga bilder i buffer att ritas ut eller liknande jag läste nyss. Det skapar stora problem för tex metoden med AFR, där varje gpu/kort hos ATI till exempel renderar var sin bild (gpu1 = bild1 , gpu2=bild2 etc, samtidigt). Då man kan max ha 3 förrenderade bilder klara så kan man inte använda sig av vanlig AFR med 4 eller mera grafikkort då man ändå inte kan använda sig av mer än 3.
Så de får ta andra vägar för att utnytja 4x kärnor etc. AFR var väll den bästa presterande crossfire metoden väll? Dåligt av Vista att limitera antalet frames som kan finnas uppbuffrade vilket lett till att AFR kan bara användas fram till 3st kärnor.

Det nämndes att orsaken till denna limitering i Vista var att en större grafikkortstillverkare buffrade upp till 10 och mera bilder konstant(fanns ej någon gräns i XP) vilket gav upphov till seg mus eller vad man ska kalla den där specialla effekten där musepekaren verkar inte hinna med och klagomålen kom från speltillverkarna då det skapade stora problem i spel upplevelsen etc.

Permalänk
Medlem

Du måste ha vänt på det. Gränsen i XP är DirectX 9 som bara kan för-renderera 3 frames parallellt. DX10 ska kunna för-renderera flera, där av orsaken att quad SLI/Crossfire bara finns till Vista och DX10.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Du måste ha vänt på det. Gränsen i XP är DirectX 9 som bara kan för-renderera 3 frames parallellt. DX10 ska kunna för-renderera flera, där av orsaken att quad SLI/Crossfire bara finns till Vista och DX10.

Jag undrar för jag är säker jag läste att det var limiterat till 3 i artikeln/intervjun jag läste på vista och att det ej fanns sådan limitering i XP. Om det är omvänt så är hade de vänt på dem i artikeln jag läste.

Ska försöka hitta den igen. Kanske inte gör den för jag hittade den av en slump.

Du kanske har länk till därifrån du fick din information?

Permalänk

Har ingen länk, men jag kan styrka påståendet om att det är i XP buffern är begränsad. Det är därför quad SLI/CF bara funkar i Vista.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w