Permalänk
Medlem

Yrke: Enhetschef Äldreomsorg
Ålder: 38 år
Lön: 51 150kr
Erfarenhet: 8 år som chef och 8 år som sjuksköterska + smått och gott annat
Utbildning: Kandidat i omvårdnad (sjuksköterskeprogrammet) samt en halvfärdig master i hälsoinformatik
Plats: Stad <30 000 invånare
Förmåner: Snål friskvård, förmånsbil, "inlöst övertid" och förhållandevis fria arbetstider.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Jobbat inom bolaget i 7 år som Change & Release manager

Sååååå, 7 års erfarenhet då?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Och nu är årets lönerevision genomförd, min nya lön landade på 43,500 brutto från Oktober.

Inkluderade tidigare posts om någon är intresserad av min löneutveckling, är fortfarande kvar i samma tjänst.

Mina arbetssysslor har uttökats till fullstack + scrum master.

31år,
3 år inom denna branch (blev anställd Augusti 2018).
8år inom annan branch (handel)

Sökte du eller "blev du tilldelad" nya rollen som fullstack + scrum master? Galet fin utveckling både karriärs och lönemässigt!

Själv gick man inte mer än från 35k -> 36.6k vid årets lönerev i något diffus "kommersiell dataanalytiker"-roll. Men så är det ganska standardhöjning på detta stora, stora bolag jag jobbar på också. Ska man lösa bättre lön krävs byte av tjänst. Finns folk som jobbat på bolaget (ett av de större telekombolagen i Sverige) i 15-25 år och ännu inte tagit sig över 30k pga krasslig ingångslön + att de inte orkat byta tjänst. Samtidigt är ju lön inte allt, men bekvämlighetsbubblan är bra farlig att fastna i. Med litet barn hemma nu sitter jag still i båten något eller några år till innan jag luskar vidare efter nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Yrke: verksamhetsutvecklare inom IT
Lön: 55 000 kr
Erfarenhet: 0 år
Utbildning: ingen
Ålder: 44 år
Plats: Stockholm

Bra första jobb. Har du varit arbetslös fram till 44?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Sökte du eller "blev du tilldelad" nya rollen som fullstack + scrum master? Galet fin utveckling både karriärs och lönemässigt!

Själv gick man inte mer än från 35k -> 36.6k vid årets lönerev i något diffus "kommersiell dataanalytiker"-roll. Men så är det ganska standardhöjning på detta stora, stora bolag jag jobbar på också. Ska man lösa bättre lön krävs byte av tjänst. Finns folk som jobbat på bolaget (ett av de större telekombolagen i Sverige) i 15-25 år och ännu inte tagit sig över 30k pga krasslig ingångslön + att de inte orkat byta tjänst. Samtidigt är ju lön inte allt, men bekvämlighetsbubblan är bra farlig att fastna i. Med litet barn hemma nu sitter jag still i båten något eller några år till innan jag luskar vidare efter nytt.

Varken eller.
Vi hade en omstrukturering inom projektet när vi började bli många, och istället för att söka kunskapen utifrån blev jag (samt ett par andra) tillfrågade om vi ville ta rollen.

Backend -> fullstack kom naturligt i min personliga utveckling.
Jag tog på mig fler och fler utmaningar och nu är jag här.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Lustigt. Jag har 51 i månan. Fick ett samtal från bossen idag där denne konfronterade mig med att han hört att jag skrutit om lönen. Först och främst har jag inte det, fick en fråga i somras av en kollega och svarade ärligt. För det andra. Om jag hade skrutit, hade det varit grund nog för ett sånt ifrågasättande samtal?

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Lustigt. Jag har 51 i månan. Fick ett samtal från bossen idag där denne konfronterade mig med att han hört att jag skrutit om lönen. Först och främst har jag inte det, fick en fråga i somras av en kollega och svarade ärligt. För det andra. Om jag hade skrutit, hade det varit grund nog för ett sånt ifrågasättande samtal?

Så kommer du hit och skryter om din lön också? Nehe du.. nu kommer du få höra från bossen din.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Lustigt. Jag har 51 i månan. Fick ett samtal från bossen idag där denne konfronterade mig med att han hört att jag skrutit om lönen. Först och främst har jag inte det, fick en fråga i somras av en kollega och svarade ärligt. För det andra. Om jag hade skrutit, hade det varit grund nog för ett sånt ifrågasättande samtal?

Vet inte hur juridiskt det är men det finns säkert anställningsavtal där det står inskrivet att du inte får yttra dig om din lön. Kan vara en god idé att läsa vad det faktiskt står i anställningsavtal.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

För lite jämfört mot marknadslönen.
Men HR sätter ner foten när man påpekar det.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vet inte hur juridiskt det är men det finns säkert anställningsavtal där det står inskrivet att du inte får yttra dig om din lön. Kan vara en god idé att läsa vad det faktiskt står i anställningsavtal.

Det har jag extremt svårt att se. Förvävsinkomst är dessutom en publik uppgift, så det torde vara ganska verkningslöst att förbjuda en anställd att yttra sig om det.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Vet inte hur juridiskt det är men det finns säkert anställningsavtal där det står inskrivet att du inte får yttra dig om din lön. Kan vara en god idé att läsa vad det faktiskt står i anställningsavtal.

Står inga såna tveksamma grejer.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Förvävsinkomst är dessutom en publik uppgift, så det torde vara ganska verkningslöst att förbjuda en anställd att yttra sig om det.

OT: Förvärvsinkomst är inte publik information. Deklarerad inkomst av tjänst är det, men det säger inget, personen kan ha tre jobb o.s.v. o.s.v.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Står inga såna tveksamma grejer.

Och även om det gjort det så finns det inget som hindrar dig från att delge offentliga uppgifter, t.ex din taxerade inkomst som vem som helst kan begära ut via skatteverket.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: Förvärvsinkomst är inte publik information. Deklarerad inkomst av tjänst är det, men det säger inget, personen kan ha tre jobb o.s.v. o.s.v.

Vilket lagligt anställningsavtal kan sätta munkavle på en anställd så att dom inte kan berätta hur många jobb dom har?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Yrke: IT Manager
Lön: 37 500 kr
Erfarenhet: 6år
Ålder: 30
Utbildning: utan
Plats: Göteborg
Förmåner: betald mobil, sjukförsäkring, 6 veckor semester, 6500kr/år friskvård och hel flexibla arbetstider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Bra första jobb. Har du varit arbetslös fram till 44?

eller så har han haft ett helt annat typ av jobb innan?
0års erfarenhet i det nuvarande yrket med ingen utbildning tolkade jag det som.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hooga:

Yrke: IT Manager
Lön: 37 500 kr
Erfarenhet: 6år
Ålder: 30
Utbildning: utan
Plats: Göteborg
Förmåner: betald mobil, sjukförsäkring, 6 veckor semester, 6500kr/år friskvård och hel flexibla arbetstider.

Två frågor:

6500 SEK friskvård/år. Innebär det att du får 5000 SEK/år + att arbetsköparen kompenserar dig för förmånsbeskattningen för de extra 1500 SEK?

37 500 för IT-chef med 6 års erfarenhet i Göteborg låter väldigt snålt. Är det en flashig titel för ett mundant jobb, eller varför står det inte 57 500?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Två frågor:

6500 SEK friskvård/år. Innebär det att du får 5000 SEK/år + att arbetsköparen kompenserar dig för förmånsbeskattningen för de extra 1500 SEK?

37 500 för IT-chef med 6 års erfarenhet i Göteborg låter väldigt snålt. Är det en flashig titel för ett mundant jobb, eller varför står det inte 57 500?

Ja presis som du säger angående friskvård.
Kanske lite missvisande med 6år men jag har 6 år av it drift.
Jo jag är medveten att lönen är låg, med tanken på det jag gör så bör den vara minst 45+ men då jag tog över it delen nu för 2 år sedan bad jag om denna lön då företaget är väldigt litet och vill utveckla mig både på papper och personligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hooga:

Ja presis som du säger angående friskvård.
Kanske lite missvisande med 6år men jag har 6 år av it drift.
Jo jag är medveten att lönen är låg, med tanken på det jag gör så bör den vara minst 45+ men då jag tog över it delen nu för 2 år sedan bad jag om denna lön då företaget är väldigt litet och vill utveckla mig både på papper och personligt.

10tkr-20tkr extra är också bra för din personliga utveckling.
Om det är ett litet företag kan du kolla vad ägaren tar ut i utdelning, om det är proportionerligt mot vad du får ut i lön

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

10tkr-20tkr extra är också bra för din personliga utveckling.
Om det är ett litet företag kan du kolla vad ägaren tar ut i utdelning, om det är proportionerligt mot vad du får ut i lön

hehe jo, tanken är att börja röra mig ifrån bolaget jag är på idag inom kort, då tyvärr man inte känner att bolaget ej kommer kunna erbjuda mig bättre och jag kommer ej utvecklas mer än vad jag har gjort.

Permalänk
Medlem

Lön/"antal arbetade timmar" är nog en mer intressant variabel än lön. IMHO

Slava för konsultfirma och n+1 kunder t.ex. Är Teslan värt det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lennart_zipf:

Lustigt. Jag har 51 i månan. Fick ett samtal från bossen idag där denne konfronterade mig med att han hört att jag skrutit om lönen. Först och främst har jag inte det, fick en fråga i somras av en kollega och svarade ärligt. För det andra. Om jag hade skrutit, hade det varit grund nog för ett sånt ifrågasättande samtal?

Du får skryta om vad du vill jag hade ifråga satt bossen vad sjutton han hade med det att göra?

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Du får skryta om vad du vill jag hade ifråga satt bossen vad sjutton han hade med det att göra?

Tack för inspel. Jag tänker också i de banorna. Är den senaste i raden av små överträdelser från vederbörande. Ska blanda in personalavdelning tänkte jag.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Lustigt. Jag har 51 i månan. Fick ett samtal från bossen idag där denne konfronterade mig med att han hört att jag skrutit om lönen. Först och främst har jag inte det, fick en fråga i somras av en kollega och svarade ärligt. För det andra. Om jag hade skrutit, hade det varit grund nog för ett sånt ifrågasättande samtal?

Det är ett tecken på dåliga lönekriterier, bred variation i lönerna och dåligt chefmannaskap. Det kan sluta i att folk börjar säga upp sig eftersom de tror att det är lång väg uppåt så det är ingen vits med att börja argumentera för högre lön och i värsta fall kan chefen bli uppsagd.

Permalänk
Skrivet av leopard01:

Det är ett tecken på dåliga lönekriterier, bred variation i lönerna och dåligt chefmannaskap. Det kan sluta i att folk börjar säga upp sig eftersom de tror att det är lång väg uppåt så det är ingen vits med att börja argumentera för högre lön och i värsta fall kan chefen bli uppsagd.

Mmm. För mig är problemet den kvardröjande känslan av dålig kommunikation och taktlöshet. Fått ett par såna här pikar (som troligen inte är avsedda att vara det) på sistone. Frågade mig ifall jag hade svalt sånt här ifall det inte vore bossen. Svaret blev nej. Får ta det nästa vecka istället efter allt grubblande i helgen.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Avstängd

Arbetar som medarbetare på en Burger King restaurang.

Ligger just nu på 25 000kr (nettolön)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Arbetar som medarbetare på en Burger King restaurang.

Ligger just nu på 25 000kr (nettolön)

Berätta mer! Arbetstider, övriga förmåner, var bor du (även om jag antar att kedjan har liknande, om inte samma lön oavsett ort)..?

25k netto för att flippa burger lät för bra för att vara sant. Fast det kanske inte är det du gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Arbetar som medarbetare på en Burger King restaurang.

Ligger just nu på 25 000kr (nettolön)

Vad har du för bruttolön?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Yrke: Administratör/Vd-assistent
Lön: 28,500 Brutto
Erfarenhet: 3,5 år
Utbildning: Kandidat statsvetenskap + strökurser i ekonomi
Ålder: 28
Plats: Stockholm
Förmåner: SL-kortet och mobilen betald. Får köra chefernas bilar, får även (om jag vill) boka på mig resor med deras samlade poäng - såklart inte under pandemin. Lunchen är oftast betald av cheferna eller våra klinter/kunder.

Nackdelar: Är nästan tillgänglig dygnet runt, alltid stressigt, folk som vill kontakta en hela tiden, jobbar utifrån hur cheferna vill ha det. Får ibland hantera deras privata ärenden vilket gör att gränsen mellan privat och jobb suddas ut helt och hållet.

Funderar på att byta jobb nu, orkar inte med all stress. Tjejen är irriterad över alla samtal jag får även under min "lediga" tid. Märkligt nog så klagar hon inte på förmånerna haha!

Permalänk
Medlem

Yrke: Dataingenjör, konsult med fokus på cloud.
Lön: 35k bas, 10k rörlig (vid 90% beläggning i projekt), årlig bonus baserad på företagets resultat (60k förra året).
Erfarenhet: 4 år
Utbildning: ej slutförd kandidat i systemvetenskap, Stockholms Universitet
Ålder: 26
Plats: Stockholm
Förmåner: 6 veckor semester, en resturanglunch i veckan, friskvård till värde av ett årskort på SATS, minst två "konferensresor" utomlands med företaget per år, och minst en sponsrad AW i månaden.
Tenderar att finnas förmånsdryck tillgänglig i lunchrummets kyl också i form av öl, vin, bubbel, osv.

Nackdelar: Ganska ostrukturerad arbetsplats, och lite oklart hur schysst det vore att stanna kvar långsiktigt (3+ år), men inget konkret utöver det.