Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Har inte ett års erfarenhet av IT. Jobbat brett tidigare, men inom verktyget och som konsult är det 1 år. Tittar man på vad som faktureras så är det inte så farligt mycket, även om det är högt jämfört med andra med samma erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej då kanske det är rimligt. Jag läste ditt inlägg som du jobbat bara 1 år.

Jobbar också som konsult och det man fakturerar har sällan koppling till vad man tjänar om man har normal lönemodell.

Bäst är att vara egen konsult. Är min plan inom 5år.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör sjukresor. Får ut ca 21k-22k per månad. Bor i Dalarna.
Tycker det är helt ok med tanke på att vissa dagar kanske jag kör 60 minuter och åker hem och spelar dator resterande timmar med full lön. Extra körningar, t.ex flygtaxi eller försäkringskörningar kan ge ca. 1100kr efter skatt för fem/sex timmars körning.

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Medlem

Jobbar som design director och har ~95k i månaden med ungefär 10% bonus årligen ovanpå detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag har en halv termin kvar på utbildning till systemutvecklare. Bestämde mig för att ändå söka jobb och fick en tjänst som väldigt väldigt junior fullstack-utvecklare.

Fick 26000kr/mån under provanställningen och 31000 efter, förutsatt att de vill ha kvar mig. Resonemanget för lägre lön under provanställningen var att jag har mycket att lära,så blir mycket utbildning. Vilket stämmer.
Lite andra förmåner som dubbel insättning på tjänstepensionen, telefon och två friskvårdstimmar/veckan.

Jobbar på ett litet företag med väldigt många kunder. Trivs väldigt bra och är jävligt glad att jag tog mig i kragen och faktiskt utbildade mig inom ett område som jag har såpass stort intresse för.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det som de vill lära dig under provanställningen? Blev lite nyfiken hehe..

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Vad är det som de vill lära dig under provanställningen? Blev lite nyfiken hehe..

Vet inte hur det är inom "IT" men i området jag verkar(industri, maskinteknik) så kan nyexade i princip 0.
Det brukar ta oss 1-2år att få en nyexad relativt självgående(jobbar inom konsultsvängen så det är ju fruktansvärt brett då vi ska kunna "allt").
Kanske är något liknande i hans fall

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv

Jobbar som närvårdare i Finland, får ut ca 2000-2200€ efter skatt 😊
Betalar ca 17% skatt 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Vad är det som de vill lära dig under provanställningen? Blev lite nyfiken hehe..

ALLT! Haha.

Jag har kodat ganska mycket innan, har läst tre år på högskola. Men ändå så går det itne att jämföra med att faktiskt arbeta med det. Jag har arbetat där i två månader nu och har precis börjat faktiskt tillföra någonting viktigt. Innan har jag fått läsa kurser och göra typ mindre förändringar för att lära både de tekniker som används men även själva modellen. Då vi är ett litet företag med en egen produkt så ska jag alltså göra ett fullstack-arbete. Jag har alltså fått läsa kurser inom JavaScript, angular, aspnet, entity framework osv på arbetstid.

Jag har utvecklats mer som utvecklare de här två månaderna än under de tre år jag studerat. Så det är itne mer än rätt att jag får en sorts lärlingslön när det i princip är det jag är när jag måste fråga om hjälp hela tiden.

Teorin från högskolan är väl inte värdelös, det har gett mig en bra grund att stå på. Men att använda det på riktigt är ett stort steg från de små projekt jag gjort i skolan.

Jag som många andra, trodde att jag var en färdig utvecklare efter skolan. Men ack så fel jag hade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adro92:

Jag kör sjukresor. Får ut ca 21k-22k per månad. Bor i Dalarna.
Tycker det är helt ok med tanke på att vissa dagar kanske jag kör 60 minuter och åker hem och spelar dator resterande timmar med full lön. Extra körningar, t.ex flygtaxi eller försäkringskörningar kan ge ca. 1100kr efter skatt för fem/sex timmars körning.

Nu vet jag inte vad du har för ambitioner, men du skulle kunna använda dötiden till att läsa något högskolekurs på distans typ 25% eller 50% fart. Antingen för att känna på vad du eventuellt skulle vilja studera eller bara för att kunna göra klarat ett program snabbare i framtiden eller för att träna studieteknik. 15 april är sista anmälningsdagen för hösten.

Bara ett tips om du tänkt vidareutbilda dig senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZerveZ:

Jobbar som design director och har ~95k i månaden med ungefär 10% bonus årligen ovanpå detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad gör en design director?

Permalänk
Medlem

@improwise: jobbar med att guida design team i en design consultancy, jobbar med kunder sa att det vi gor e vettigt for dem, personal ansvar, interna projekt om hur vi positionerar oss i varlden. Sa en hel del olika saker.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ZerveZ:

@improwise: jobbar med att guida design team i en design consultancy, jobbar med kunder sa att det vi gor e vettigt for dem, personal ansvar, interna projekt om hur vi positionerar oss i varlden. Sa en hel del olika saker.

Är detta i Sverige eller annat land?

Permalänk
Avstängd

Jobbar på Ica lager har ut ca 32000 efter skatt jobbar 14-23 jämna veckor och 05-14 ojämna veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lönesamtal igår och fick en höjning med 3%, motsvarande ca 800 kr.

Det gick avsevärt sämre än jag trodde och fastän chefen höjde en till skyarna så var årets summor satta och det fanns ingen möjlighet att påverka.

Antar att det bara är att se sig om efter något annat, nu när man vet vilken personalpolitik som förs på arbetsplatsen.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Mattecoach

@FireFox:

Det var samma för mig på förra arbetsplatsen, droppen som fick glaset att svämma över.
Och då hade ändå chefen bett mig att skriva ner vilka projekt jag hade varit ansvarig för eller bidragit till, något som till och med var med än jag hade trott och tänkte då att det skulle leda till en större ökning. Listan ignorerades under samtalet.

Märkligt när de vet att man har lätt att få andra jobb och det kostar dem mycket att anställa någon ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@FireFox:

Det var samma för mig på förra arbetsplatsen, droppen som fick glaset att svämma över.
Och då hade ändå chefen bett mig att skriva ner vilka projekt jag hade varit ansvarig för eller bidragit till, något som till och med var med än jag hade trott och tänkte då att det skulle leda till en större ökning. Listan ignorerades under samtalet.

Märkligt när de vet att man har lätt att få andra jobb och det kostar dem mycket att anställa någon ny.

Ja det är verkligen tråkigt när man inte får uppskattning för sin insats.

Min chef har stenkoll på vad jag levererar och vilka storkunder jag hjälpt till att dra in (ett antal kunder med 22-30 MSEK i omsättning, per kund) som inte hade varit möjliga att få in annars då det saknas rätt kompetens inom företaget.

Dessutom att tjänsten har utvecklats från 2nd level support till att inkludera även teknisk säljsupport och projektledningen togs ingen hänsyn till.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Märkligt när de vet att man har lätt att få andra jobb och det kostar dem mycket att anställa någon ny.

Och ännu märkligare när HR utan problem kan godkänna en högre lön till din ersättare än vad du begärde.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Och ännu märkligare när HR utan problem kan godkänna en högre lön till din ersättare än vad du begärde.

Detta är bland det tråkigaste när man varit på samma ställe. Nyanställa som får högre lön trots samma eller lägre erfarenhet.
Hade personen haft mer erfarenhet så hade det ju inte känts lika fel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Lönesamtal igår och fick en höjning med 3%, motsvarande ca 800 kr.

Det gick avsevärt sämre än jag trodde och fastän chefen höjde en till skyarna så var årets summor satta och det fanns ingen möjlighet att påverka.

Antar att det bara är att se sig om efter något annat, nu när man vet vilken personalpolitik som förs på arbetsplatsen.

Be om ett extra lönesamtal för lönejustering.(Lönejustering brukar vara ett bra nyckelord)

När det gick uppför mig att den vanliga löneprocessen bara handlade om de avtalade 2.3%, så ville jag ha extra lönesamtal i samband med det förberedande lönesamtalet. Någon gång i Juni då efter den vanlig löneprocessen fick jag till svar. En vecka senare bokade chefen in mötet(har inte det förberedande lönesamtalet med chefen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Detta är bland det tråkigaste när man varit på samma ställe. Nyanställa som får högre lön trots samma eller lägre erfarenhet.
Hade personen haft mer erfarenhet så hade det ju inte känts lika fel.

Och så klagar företagen på att det är svårt att hitta folk med rätt kompetens och att ingen stannar längre än ett par år på samma arbetsplats.

typo
Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Be om ett extra lönesamtal för lönejustering.(Lönejustering brukar vara ett bra nyckelord)

När det gick uppför mig att den vanliga löneprocessen bara handlade om de avtalade 2.3%, så ville jag ha extra lönesamtal i samband med det förberedande lönesamtalet. Någon gång i Juni då efter den vanlig löneprocessen fick jag till svar. En vecka senare bokade chefen in mötet(har inte det förberedande lönesamtalet med chefen).

Fick en kallelse av chefen till nästa vecka för att diskutera lönesamtalet, även om jag inte har några större förhoppningar så ska det bli intressant att höra vad han vill säga.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ukronix:

Jobbar på Ica lager har ut ca 32000 efter skatt jobbar 14-23 jämna veckor och 05-14 ojämna veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

5 dagar per vecka med helger? Eller hur ser det ut.
Låter bra med en ca 45k/månad för att gå och dra på ett lager men antar att det ligger en del OB i detta?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Efter löneförhöjning och lite ändrad beredskap så blev det ökat från 28 700 till ca 30k (brutto). operations tekniker, totalt 3 års erfarenhet 1.5 på nuvarande (24 år) . Helt okej även om jag begärde lite mer. Men trivs bra med arbetsuppgifterna osv Nettolönen hamnar väl på runt 22 500 nu + övertid som brukar vara några timmar i månaden. Tror jag Snittat på runt 24k netto. Med en hyra på ca 4000 (delad på 2) mat kostnad på ca 2500. Övriga saker typ 1200 kr i månaden så finns det mycket att lägga undan

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bardbard:

5 dagar per vecka med helger? Eller hur ser det ut.
Låter bra med en ca 45k/månad för att gå och dra på ett lager men antar att det ligger en del OB i detta?

5 dagar med helger stämmer bra. Det är mycket ob ja. Ibland övertid. Men jag trivs på jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Lönesamtal igår och fick en höjning med 3%, motsvarande ca 800 kr.

Det gick avsevärt sämre än jag trodde och fastän chefen höjde en till skyarna så var årets summor satta och det fanns ingen möjlighet att påverka.

Antar att det bara är att se sig om efter något annat, nu när man vet vilken personalpolitik som förs på arbetsplatsen.

Det enda sättet att avsevärt höja sin lön, är byta tjänst, bli befodrad, eller byta jobb.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Det enda sättet att avsevärt höja sin lön, är byta tjänst, bli befodrad, eller byta jobb.

Håller med..jobbade på mitt första jobb i 15år..Slutade med pissig lön på 27"+bonus. Nyanställda fick mer än vad jag hade så tog mitt pick och pack och drog. Fick en rättså fin lönestege efter det.

Slutade det jobb 2013 med 27"+bonus
Nästa jobb 31"+provision
Nästa jobb 44" +provision+andra förmåner
Nuvarande jobb 47" +provision+andra förmåner

Permalänk

Började precis som Problem Manager på ett IT-företag och får 36k vilket är ett bra hopp från min förra tjänst på samma företag där jag hade 27k

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Det enda sättet att avsevärt höja sin lön, är byta tjänst, bli befodrad, eller byta jobb.

Amen.

2016: 26 000 kr
2017 - bytte tjänst: 33 500 kr
2019- bytta jobb: 47 000 kr

där emellean sketna höjningar på lönesamtalet om 800-100 kr

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@huttala: Munchen sa lite annan kontext, skulle jamfora med Stockholm. Jobbade i Chicago innan och dar sa kan man rakna hem ungefar 50% hogre lon, i SF sa kan man rakna 100%

Permalänk
Medlem

Jobbigt när man verkligen trivs med sin tjänst och arbetsplats. Då blir det svårt att byta jobb trots att det ger fler sedlar i lönekuvertet.

Vad gör man då? Byter ändå, för att man ska?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Löneförhandla med faktuella argument. Söka jobb och visa vad andra arbetsgivare erbjuder.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB