Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu vill inte jag säga att sjuksyrror gnäller över dålig lön och för mycket att göra men när jag senast låg på akuten så sa alla jag så att det var enormt mycke att göra just denna natt. Samtidigt såg man hela styrkan av sjuksköterskor sitta i fikarummet och skratta och de såg inte direkt stressade ut.
När jag jobbade som industrielektriker och maskinerna strulade hela tiden så fick man helt enkelt hoppa över raster, fika och annat utan bara kämpa på. Det var inte varje skift som var så men samtidigt tog jag bara hand om trasiga maskiner och inte sjuka människor.

Kan vara jobbit som person när man ligger däe och de ser ut att ta det lungt. Samtidigt tycker jag inte man skall bestraffa personalen genom att ställa in alla raster pga att de ör underbemannade. De behöver sina pauser framförallt fall om det är mycket att göra.

Att skippa en rast då och då har vi alla gjort. När mönstret bli stt inte ha några raster och personalen slitssönder så de väljer att sluta gör bara situationen värre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Kan vara jobbit som person när man ligger däe och de ser ut att ta det lungt. Samtidigt tycker jag inte man skall bestraffa personalen genom att ställa in alla raster pga att de ör underbemannade. De behöver sina pauser framförallt fall om det är mycket att göra.

Att skippa en rast då och då har vi alla gjort. När mönstret bli stt inte ha några raster och personalen slitssönder så de väljer att sluta gör bara situationen värre.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet var att när jag kom in kl 01:00 med gallbesvär och kom därifrån runt 07:00 och då träffat en läkare i fem minuter. Tyvärr kom läkaren efter att smärtan redan gått över så hade lika bra kunnat legat hemma och vridit mig i smärtor.

Jag vet att alla våra sjukhus är enormt underbemannande och även att en liten klick av befolkningen tar väldigt mycket tid och har högre krav än vi Svensson. Många gånger märker man att vissa personer får förtur bara för att akutavdelningarna inte orkar med allt bråk som kan bli annars. Vi Svensson sitter kvar och väntar på sin tur bara.
Det behövs ett helt nytt tänk när det gäller våra sjukhus och jag tror också att ett nytt arbetssätt skulle kunna underlätta.

Jag ser på hur en djurklinik fungerar där du har allt under samma tak. Du gör färdigt patienten så denna ska slippa åka fram och tillbaka fyra gånger. Behöver man röntgen så löses det, prover tas och behöver det inte skickas så får man svar när detta är färdigt. Behöver man träffa en ortoped så löses det också. Inom humanvården så skulle detta krävas fyra olika besök och förmodligen på fyra olika tider.
Jag vet små djurkliniker som ligger i små orter med invånarantal under 5 000 personer som ändå har tillgång till röntgen, enklare labb och enklare operationssal för att göra dagkirurgi. På en vårdcentral i området där jag bor i Västerås med bra mycket större upptagningsområde finns ingen röntgen, inget lab eller liknande och samma sak här så blir det minst tre besök för att göra en enkel grej.
Sjukvården skulle kunna spara enorma pengar att inte behöva transportera sjuka runt hela Sverige och sen ska man även lägga till tiden och pengar det tar för den sjuke att ta ledigt från jobb, transportera sig och allt annat som tillkommer.

Jag tror tyvärr inte vår Svenska sjukvård kommer bli bättre på lång tid även om man skottar in pengar i detta svarta hål. Det behövs något rejält.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag har en enorm summa pengar i lön räknat i Dong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Reell kompetens väger bra mycket tyngre än vad som helst som finns nedkluddat på en pappersbit.

Tyvärr är det oerhört svårt att rensa ut bra folk i dagens ansträngda samhälle.

Amen! Jag tar en 25 åring med erfarenhet sedan 19 över en nyexad högskolestudent varje dag i veckan!
Senaste rönen gör ju nu gällande att man måste "sänka kraven så att fler klarar sig". Helt horribelt. Jag tycker redan idag att det är för många (!) som (försöker) slussa sig genom högre utbildning. Det är som jag skrev i mitt tidigare inlägg till stor del (inte 100% däremot, misstolka mig inte där) bara slöseri på resurser från alla håll!

Väldigt många som pushat igenom en 4-5 årig utbildning sitter idag på jobb som dom hade gjort BETYDLIGT bättre om dom istället fått chansen att komma in dag 1 och ägnat 4-5 år av att få reell arbetslivserfarenhet istället.
Jag känner även väldigt många som själva säger att dom "inte vill plugga" men inte ser nått annat val för att kunna "få en bra framtid". Så tragiskt. Folk som inte ens är motiverade nöter av en högskola bara för att dom känner att det är enda alternativet.

Som exempel har jag en nära vän som nu sitter som ekonomichef på ett företag på runt 40 pers. Denne vän har ingen civilek i ryggen. I en konservativ bransch som ekonomi så kan man tycka att detta borde vara omöjligt, men mot alla odds lyckades denne person ta sig in, jobba sig upp, lära sig internt och gå nischade kurser via företaget, och nu efter ~8 år har denne person en -betydligt- bättre position än vad folk som pluggar 5 + jobbar 3 år har.
Det är till och med så "illa" att jag konstant hör "gnäll" från denne person om hur inihelvete inkompetenta alla nyexade 25-ish åringar är som ändå kommer och tror att dom är kung/drottning över allt och vill ha 50k + bil i ingångslön, när verkligheten är att dom inte klarar en enda dag självgående utan att konstant behöva be om hjälp. Så mycket för den fina examen dom "slitit" sig till.

Ett till problem jag har börjat märka av (framförallt eftersom jag själv jobbat med att anställa folk), är att det är "för" många personer som är utbildade, och tjänster där det gått inflation och man söker folk med utbildning utan anledning. En modell där 100% av alla anställda på ett företag ska vara högskoleutbildade och ha löner därutefter går helt enkelt inte ihop. Vi hade stora problem att tillsätta mindre kvalificerade tjänster eftersom stora delar av arbetskraften (i alla fall i Stockholm) ansåg sig grovt överkvalificerade och underbetalda till dessa positioner...

Permalänk
Medlem

Intressant med de här som är egna konsulter och har eget AB. Mitt starka intryck är att vill man bli egen konsult i IT branschen och tjäna bra med stålar så är det kanske enklast om man försöker bli just en bra programmerare/utvecklare, verkar alltid finnas ett behov. Visst går det inom andra IT områden också men frågan är om det inte är enklast som just utvecklare? Oftast enklare få längre uppdrag också som utvecklare.

Grovt generellt är det ju så i Sverige om man vill ha bra lön:

Se till att bli en chef eller försök lyckas som företagare eller bli egen konsult och se till att debitera. Medelklassen i Sverige är ju ganska fattig, dvs om man har ett "vanligt" jobb.

I tex USA, Norge, Schweiz, Tyskland och England är det helt annorlunda där man kan tjäna bättre som vanlig anställd jämfört med i Sverige

Men ja, jag generaliserar grovt nu vilket ibland underlättar när man ska förklara något.

Är i IT svängen själv men tyvärr kommit ifrån programmeringen/utveckling, funderar på att rikta in mig på det igen för kreativitetens, pengarnas och möjlighetens skull, en sista karriärsvängning tillbaka till mina rötter. Dessutom nu när allt skit ska ut i molnet och div suspekta externa driftstjänster så känns det fel i tiden att jobba med driftsrelaterad IT eller tekniskt systemunderhåll, i så fall bör man jobba hos någon av datacenter drakarna, "If you can't beat them, join them".

En annan fördel som utvecklare kan vara att man slipper åtminstone en del av den stress som utsätts för om man jobbar med mera drift relaterad it verksamhet, dvs att man kan bli störd precis när som helst och hur som helst.

Är man inte stresstålig bör man inte gå in i IT branschen överhuvudtaget men det är en annan sak.

Permalänk
Avstängd

Projektör fiber utbyggnad 28000 plus förmånsbil, ny löneförhöjning i april hoppas på närmre 32000 då, 10v utbildning ingen tidigare erfarenhet, jobbat i 10 månader nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ok, bemanning då alltså mer, utan att lägga nån värdering i det utan mer för att få en bild av vad du gör.

Vi kallas konsulter, eller mer specifikt "bemanningskonsulter".

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Vi kallas konsulter, eller mer specifikt "bemanningskonsulter".

Ja, konsultbegreppet har tyvärr urholkats nu för tiden tiden, riktigt varför vet jag inte riktigt, men antar att man tycker att det låter lite fint. Tycker mest att det skapar förvirring och även som en "riktig" konsult så vet jag inte om jag tycker att det direkt är något fint bara i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Högskoleutbildning != Hög lön
Ej Högskoleutbildad != Låg lön

Vad är hög lön?
Vad är låg lån?

Jo, allt hänger på sina utgifter.

Jag är inte högskoleutbildad.
IW-svetsare(international welder)
40k+ netto, med låga utgifter.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Rätt säker på att den som har den intjäningen startar ett AB och anställer sig själv och då stämmer inte det du skriver kring sjukdom osv iom att man är normalt anställd. Dessutom är det nog så att de flesta IT-konsulter, iaf de jag känner (inkl. mig själv) har kunder som är rätt bra betalare, om inte annat för att dom måste vara det med tanke på efterfrågan på IT personal (just nu ska sägas ). Med dagens minusränta är det dessutom inte ovanligt att kunderna betalar i förtid vilket är lite ovanligt annars

Åfan. Hur får aktiebolaget man startat som enda anställd in pengar när man är sjuk?

Pension och a-kassa går alldeles utmärkt att ha som egenföretagare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Intressant med de här som är egna konsulter och har eget AB. Mitt starka intryck är att vill man bli egen konsult i IT branschen och tjäna bra med stålar så är det kanske enklast om man försöker bli just en bra programmerare/utvecklare, verkar alltid finnas ett behov. Visst går det inom andra IT områden också men frågan är om det inte är enklast som just utvecklare? Oftast enklare få längre uppdrag också som utvecklare.

Grovt generellt är det ju så i Sverige om man vill ha bra lön:

Se till att bli en chef eller försök lyckas som företagare eller bli egen konsult och se till att debitera. Medelklassen i Sverige är ju ganska fattig, dvs om man har ett "vanligt" jobb.

I tex USA, Norge, Schweiz, Tyskland och England är det helt annorlunda där man kan tjäna bättre som vanlig anställd jämfört med i Sverige

Men ja, jag generaliserar grovt nu vilket ibland underlättar när man ska förklara något.

Är i IT svängen själv men tyvärr kommit ifrån programmeringen/utveckling, funderar på att rikta in mig på det igen för kreativitetens, pengarnas och möjlighetens skull, en sista karriärsvängning tillbaka till mina rötter. Dessutom nu när allt skit ska ut i molnet och div suspekta externa driftstjänster så känns det fel i tiden att jobba med driftsrelaterad IT eller tekniskt systemunderhåll, i så fall bör man jobba hos någon av datacenter drakarna, "If you can't beat them, join them".

En annan fördel som utvecklare kan vara att man slipper åtminstone en del av den stress som utsätts för om man jobbar med mera drift relaterad it verksamhet, dvs att man kan bli störd precis när som helst och hur som helst.

Är man inte stresstålig bör man inte gå in i IT branschen överhuvudtaget men det är en annan sak.

Jag skulle säga att det trots att man nyttjar outsourcing fortfarande behövs driftsfolk. Någon måste kravställa och ta till vara på de interna intressena. Många företag och branscher lever i tron att "om vi bara outsourcar så behöver vi inte en IT-avdelning" vilket är helt fel. Sen blir rollen annorlunda, man jobbar inte fullt lika mycket hands on.

Jag jobbar själv i offentlig sektor och tjänar hyfsat bra som projektledare. Jag valde mellan två jobb där ett i privat sektor gav 6000 mer i lön. Det är dock inte pengarna som driver mig även om jag så klart inte jobbar gratis.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Gällande behov av högskoleutbildning eller inte verkar det som att det beror mycket på bransch. I min bransch (Life Science/bioteknik/läkemedel) är det väldigt svårt att få några högre positioner utan högskoleutbildning, det beror väl delvis på att kompetensen som krävs i vissa fall rätt svår att erhålla om man inte suttit i skolbänken några år. Då tänker jag främst på arbetsrelaterade fält som biokemi, molekylärbiologi eller medicin.

Sedan tycker jag att det enda man skall skriva i tråden är antingen vad man har i bruttotimlön utan tillägg alternativt bruttomånadslön för 160-timmars arbetsmånad med kontorstider. Då detta är normen och det man jämför med. Blir ju skevt att jämföra två siffror när den ena baseras på ovanstående och den andra på skiftarbete med natt- och övertidstillägg.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Jag skulle säga att det trots att man nyttjar outsourcing fortfarande behövs driftsfolk. Någon måste kravställa och ta till vara på de interna intressena. Många företag och branscher lever i tron att "om vi bara outsourcar så behöver vi inte en IT-avdelning" vilket är helt fel. Sen blir rollen annorlunda, man jobbar inte fullt lika mycket hands on.

Jag jobbar själv i offentlig sektor och tjänar hyfsat bra som projektledare. Jag valde mellan två jobb där ett i privat sektor gav 6000 mer i lön. Det är dock inte pengarna som driver mig även om jag så klart inte jobbar gratis.

Du har helt rätt, det blir dock en annan sorts roll som mer handlar om koordinering/projektledning vs så mycket tekniskt hands on arbete och att man hela tiden får förlita sig på att service providern/data centret sköter sitt.

Min poäng är att vill man jobba mer med teknik/drift (hands on), sök er då redan från början till en stor seriös driftspartner/service provider/moln leverantör eller vad nu sjutton de kallar sig själva. Helst till någon av de riktigt stora driftsdrakarna som nu växer fram även om det kan leda till att man får flytta utomlands (ms azure, google, amazon aws etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddeyy:

Nyligen uppflyttade till Inköpare (April 2017) och har 25000kr innan skatt.
Jobbar heltid 8-17 mån-fre med fastanställning.

Innan var jag lagerarbetare i ca 5år+ på 21000kr (ingångslön 18600kr)
Jobbade heltid 8-17 mån-fre med fastanställning.

Bägge lönerna är både under snittet och svårutvecklade då jag jobbar på ett privatägt bolag utan facklig anslutning.

Har jobbat sen början av året på ett lager hos ett privat företag (med fackavtal dock) med 23900kr i månadslön. Ska bli uppflyttad till en säljtjänst snart, får se hur löneutvecklingen ser ut där. Mer lovande med största sannolikhet.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

34 000 kr.
Jobbar åt Westinghouse Electric Sweden som mekaniker inom kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornligan:

Åfan. Hur får aktiebolaget man startat som enda anställd in pengar när man är sjuk?

Pension och a-kassa går alldeles utmärkt att ha som egenföretagare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Genom att man arbetar de resterande arbetsdagarna i månaden utöver de 14 dagar man är sjuk och då tjänar in till sin egen lön och de nödvändiga kostnaderna. Vilket man gör med den timpening som det talas om om man inte har onormalt höga kostnader eller lön. Den som är dukig nog att ta den timpenning som diskuteras ovan kan säket likviditetsplanera nog för att firman dessutom ska ha en buffert just för sjukdom, obeläggning osv. Tycker man sånt är jobbigt kanske det är bättre att vara vanligt anställd istället och få en hög lön från en arbetsgivare annat än en själv.

Att man kan få pension och akassa även som egenföretagare har vi redan innan konstaterat så ja, absolut.

Med det sagt så kanske ytterligare detaljer kring Aktiebolag bör tas i en separat tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Intressant med de här som är egna konsulter och har eget AB. Mitt starka intryck är att vill man bli egen konsult i IT branschen och tjäna bra med stålar så är det kanske enklast om man försöker bli just en bra programmerare/utvecklare, verkar alltid finnas ett behov. Visst går det inom andra IT områden också men frågan är om det inte är enklast som just utvecklare? Oftast enklare få längre uppdrag också som utvecklare.

Är i IT svängen själv men tyvärr kommit ifrån programmeringen/utveckling, funderar på att rikta in mig på det igen för kreativitetens, pengarnas och möjlighetens skull, en sista karriärsvängning tillbaka till mina rötter. Dessutom nu när allt skit ska ut i molnet och div suspekta externa driftstjänster så känns det fel i tiden att jobba med driftsrelaterad IT eller tekniskt systemunderhåll, i så fall bör man jobba hos någon av datacenter drakarna, "If you can't beat them, join them".

Ja, drift är nog kämpigt i framtiden om man inte har unika kunskaper eller jobbar åt någon av de stora aktörerna. Är iof rätt övertygad om att även programmerare inom en inte allt för avlägsen framtid kommer bli mer typiska "industriarbetare", om dom (vi) nu inte ersätts av självprogrammerande robotar innan dess. Rätt många av oss programmerare är inte så unikt begåvade som vi gärna vill tro just nu när efterfrågan är så stor så det gäller att ha roligt så länge det varar

Permalänk
Skrivet av improwise:

Genom att man arbetar de resterande arbetsdagarna i månaden utöver de 14 dagar man är sjuk och då tjänar in till sin egen lön och de nödvändiga kostnaderna. Vilket man gör med den timpening som det talas om om man inte har onormalt höga kostnader eller lön. Den som är dukig nog att ta den timpenning som diskuteras ovan kan säket likviditetsplanera nog för att firman dessutom ska ha en buffert just för sjukdom, obeläggning osv. Tycker man sånt är jobbigt kanske det är bättre att vara vanligt anställd istället och få en hög lön från en arbetsgivare annat än en själv.

Att man kan få pension och akassa även som egenföretagare har vi redan innan konstaterat så ja, absolut.

Med det sagt så kanske ytterligare detaljer kring Aktiebolag bör tas i en separat tråd

Den jag citerade (kanske var du) hävdade att bara och starta ab och anställa sig själv så var allt löst med sjukersättning m.m
Jag ser inte riktigt skillnaden varför det skulle vara bättre att köra ab än att köra enskild firma(obs med sjuklön mm nu. Skattetekniskt förstår jag)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornligan:

Den jag citerade (kanske var du) hävdade att bara och starta ab och anställa sig själv så var allt löst med sjukersättning m.m
Jag ser inte riktigt skillnaden varför det skulle vara bättre att köra ab än att köra enskild firma(obs med sjuklön mm nu. Skattetekniskt förstår jag)

Skickades från m.sweclockers.com

Diskussionen gällde en specifik situation med en egen konsult med hög timpenning och god efterfrågan, inte företagare generellt. Skillnaden är att i ett aktiebolag är du normalt anställd precis som du kan vara det på t.ex. Försäkringskassan, det är du inte i en enskild firma normalt (iaf inte som ägare) där, något förenklat, eventuell vinst blir din lön. Men det är nog som sagt en diskussion som främst lämpar sig i en annan tråd än denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Vi kallas konsulter, eller mer specifikt "bemanningskonsulter".

Det finns andra, mer beskrivande namn för den rollen. (Sitter i liknande sits). Jag skulle föreslå Daglönare, Slit-Och-Släng-Proletär, Livegen eller min personliga favorit LASlös.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, drift är nog kämpigt i framtiden om man inte har unika kunskaper eller jobbar åt någon av de stora aktörerna. Är iof rätt övertygad om att även programmerare inom en inte allt för avlägsen framtid kommer bli mer typiska "industriarbetare", om dom (vi) nu inte ersätts av självprogrammerande robotar innan dess. Rätt många av oss programmerare är inte så unikt begåvade som vi gärna vill tro just nu när efterfrågan är så stor så det gäller att ha roligt så länge det varar

Tror dock programmerare håller längre än väldigt många andra yrken vad gäller robot/AI konkurrens

Dessvärre blir väl programmering allt enklare på så sätt att mer av det kan outsourcas till asien...

Mitt "tips" skulle väl vara att rikta in sig mot ett affärsområde som utvecklare. Ex. blir expert inom "ERP system utveckling", "CRM system utveckling", eller dylikt. Här blir man också mer av en konsult och inte bara kodapar hela dagen, vilken många företag gärna betalar en extra stor slant för. Kräver så klart social kompetens vilket inte alltid är top-notch bland IT-folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Lärare i idrott och hälsa på en högstadieskola. Femårig högskoleutbildning och över fyra år i yrket.

Med pengarna för "särskilt skicklig" och 1000:- tillägg för rollen som lagledare är jag nu uppe i 33450:- innan skatt.

Ny lön: 35350:- innan skatt.

Förmåner inkluderar en Macbook Pro och en iPad Air 2 som arbetsredskap.

Fin löneutveckling under de år som jag har jobbat. Från 23500:- till nuvarande lön på fem år.

Den konstant höga arbetsbelastningen har dock resulterat i att jag medicinerar mot utmattningsdepression och träffar en terapeut några gånger i månaden. Trots det har jag ett fantastiskt yrke och jag kan inte tänka mig att jobba som någonting annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Mattecoach

@Windir87:

Ingen kritik mot dig och varning för off topic, men varför behöver en idrottslärare en MacBook Pro och en iPad 2 som arbetsredskap? Är det kommunal eller privat skola?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@Windir87:

Ingen kritik mot dig och varning för off topic, men varför behöver en idrottslärare en MacBook Pro och en iPad 2 som arbetsredskap? Är det kommunal eller privat skola?

Kommunal skola. Undervisar 14 timmar i veckan, resten av tiden går till dokumentation och möten. Eftersom alla elever på skolan har iPads behöver vi lärare också ha det. Det underlättar vid allt från träningsdagböcker till orientering och teknikträning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Ynka 16600

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixon:

Jag har en enorm summa pengar i lön räknat i Dong

Närmare bestämt 104 854 750,49 Viet Nam Dong (VND)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixon:

Närmare bestämt 104 854 750,49 Viet Nam Dong (VND)

Min är på 84 123 216,628 VND enligt http://www.valutaomvandlare.com/

Vi är ju mångmiljonärer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stefflo:

Nu vill inte jag säga att sjuksyrror gnäller över dålig lön och för mycket att göra men när jag senast låg på akuten så sa alla jag så att det var enormt mycke att göra just denna natt. Samtidigt såg man hela styrkan av sjuksköterskor sitta i fikarummet och skratta och de såg inte direkt stressade ut.
När jag jobbade som industrielektriker och maskinerna strulade hela tiden så fick man helt enkelt hoppa över raster, fika och annat utan bara kämpa på. Det var inte varje skift som var så men samtidigt tog jag bara hand om trasiga maskiner och inte sjuka människor.

Detta är ofta på grund av en snedfördelning av antalet specialistsjuksköterskor. I Norrköping exempelvis vet jag att vi har väldigt många narkossyrror, som då kan sitta och ta fika och slappa, även när det är smockfullt med folk. Operationssyrror däremot är det brist på, så de sliter på som tusan istället och hinner knappt ta någon fika.

Sedan är det rätt grov personalbrist på många sjukhus, men det är på grund av att det inte är attraktiva jobb, inte att vi skulle ha någon brist på utbildade sjuksköterskor.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Inköpare. 24år gammal och ingen tidigare erfarenhet eller utbildning mer än gymnasium.

Ingångslön 33.000:-

*Förmånsbil
*Fritt telefoni
*Bonus beroende på resultat
*Ob tillägg då jag jobbar varannan helg

Ska bli spännande att se hur första lönen ser ut

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X