Trött på MP3-formatet?

Permalänk
Medlem

Trött på MP3-formatet?

MP3 låter verkligen skitdåligt. Det har jag tyckt ganska länge. Jag blev överlycklig när inspelningen från sommarens Metallica-konsert på stadion fanns tillgänglig i FLAC. Men det är, i alla fall för mig, en ovanlighet att lyssna på musik i något annat format än MP3 eller WMA. Eftersom tekniken inom minneskapacitet går framåt fort som attan tycker jag att den grad av ljudkomprimering vi har idag ter sig aningen onödig.

Tycker du att vi behöver ett nytt, bättre, format som standard?

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS220j

Permalänk
Medlem

Jag kan nog inte säga att kvalitén stör mig... men bättre är ju aldrig fel.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei

Tycker du att vi behöver ett nytt, bättre, format som standard?

njae. för att vi redan har flera stycken redan, men utveckling är ju åas alltid bra. (inom vissa gränser)

bättre ljudkomprimerade format ex:

AAC funkar i bla iPods, SONY Walkman, Creative, S/E telefoner.

Ogg funkar i bla iAudio, Meizu, mfl

okomprimerat kan man ju i väldigt många köra ren PCM.

eller datakomprimerat med FLAC, sparar in iaf en 25% av PCM. och finns ofta på de som även tar Ogg.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag tycker absolut inte att det är något fel på mp3-formatet. Vi lägre bithastigheter (under ungefär 128 kbit/s) så har de modernare destruktiva komprimeringarna som Ogg Vorbis och AAC ett övertag men över det så presterar alla moderna kodare väldigt bra. Det är väldigt svårt att höra någon skillnad om man inte vet exakt vad man ska lyssna efter. Med dagens billiga lagringsutrymme är det självklart inget problem att använda ickedestruktiva komprimeringar som FLAC om man inte vill kompromissa med ljudkvaliten.

Permalänk
Medlem

Mp3s är, enkodade med vettig enkodare (LAME), oskiljbara ifrån orginalCDn i högre bitrates, så tja, varför byta?

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=LAME#High_quali...

Permalänk
Avstängd

Det beror väl på vad för förstärkeri man har. Har man en riktigt avslöjande förstärkare så är ungefär som att lyssna på musik med lock för örat. Jag kan inte påstå att jag tycker mp3 låter skitdåligt, men lyssnar jag på musik idag så föredrar jag FLAC framför mp3, samma sak med HD framför SD.

Permalänk
Medlem

största hindret ligger ju ändå vid källan för de flesta filer, komprimerade eller ej.

CDn har mycket begränsningar i kvalitet som det borde bytts ut för länge sen, men nu verkar det både politiskt, praktiskt och totalt omöjligt..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
CDn har mycket begränsningar i kvalitet som det borde bytts ut för länge sen, men nu verkar det både politiskt, praktiskt och totalt omöjligt..

Det får du ta och utveckla lite. CD:n har ett frekvensomfång upp till 22 kHz och ett dynamiskt omfång på 96 db, jag ser ingen anledning varför det inte skulle vara tillräckligt.

Permalänk

För mig är datorn det största hindret med allt vad risiga ljudkort, sketna kontaker. Kommer aldrig lägga in min musik på datorn mer än i syfte att föra över den till mobilen.

Helt sjuk skillnad mellan en LAME-komprimerad mp3:a och orginal cdn.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Har aldrig upplevt att mp3 på 192 kbit/s eller högre varit dålig (under förutsättning förstås att källmaterialet varit bra).

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag .sid det är grejor det!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Det får du ta och utveckla lite. CD:n har ett frekvensomfång upp till 22 kHz och ett dynamiskt omfång på 96 db, jag ser ingen anledning varför det inte skulle vara tillräckligt.

den är praktiskt begränsad till 20, och vid en tvärskarp gräns dessutom. sen att vissa spelare trixar lite för att mjuka upp detta har inget med standarden att göra.

även dynamiken är för begränsad för att kunna fånga vissa instrument realistiskt. tom filmljud har kommit längre, hade 16 bitar varit nog hade ju ingen funderat 24. hade vart klart mer fördel i musikskivor hur kul det än är med dynamiska bilbomber.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

den är praktiskt begränsad till 20, och vid en tvärskarp gräns dessutom. sen att vissa spelare trixar lite för att mjuka upp detta har inget med standarden att göra.

Utveckla gärna det lite mera. Jag har översikliga kunskaper i hur D/A-omvandlare arbetar men inte särskilt mycket mer än så. Även om jag inte tror att det har någon större betydelse om man sätter lågpass vid 20, 21 eller 22 kHz.

Citat:

även dynamiken är för begränsad för att kunna fånga vissa instrument realistiskt. tom filmljud har kommit längre, hade 16 bitar varit nog hade ju ingen funderat 24. hade vart klart mer fördel i musikskivor hur kul det än är med dynamiska bilbomber.

Det får du också gärna utveckla lite mera. Större bitdjup ger ett lägre brusgolv men hur stor praktisk betydelse har det enbart för avspelning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Mp3s är, enkodade med vettig enkodare (LAME), oskiljbara ifrån orginalCDn i högre bitrates, så tja, varför byta?

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=LAME#High_quali...

Du förlorar fortfarande data då mp3 inte är lossless.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Utveckla gärna det lite mera. Jag har översikliga kunskaper i hur D/A-omvandlare arbetar men inte särskilt mycket mer än så. Även om jag inte tror att det har någon större betydelse om man sätter lågpass vid 20, 21 eller 22 kHz.

Det får du också gärna utveckla lite mera. Större bitdjup ger ett lägre brusgolv men hur stor praktisk betydelse har det enbart för avspelning?

högpass. (lågpass går vid 20hz på CD) detta är dock lite felaktiga termer då det inte bara är fråga om att klippa av något (för att spara plats) utan att tekniken inte medger att återskapa frekvenser över detta utan att det låter illa. (för att spara plats, därför klipps det av vid 20khz) vid lägre frekvenser däremot är en kurva mindre kompicerad, och ihop med hur samplingen fungerar görs (relativt högre) en mer korrekt avbildning där.

samma sak här, bitdjupet är det som avgör hur exakt kurvan avbildas. ju komplexare (högre frekvenser) en kurva behöver vara för att åteges bra krävs tätare samplingar per tid, och eftersom kurvan då blir brantare = mindre tid + branatare kurva behövs fler samplingar för att inte göra den vass och kantig, vilket i sin tur man blir känsligare för ju högre frekvensen är. så den högre upplösningen i 24bit tex är alltså inte bara en nödvändighet för att ens kunna återge högre än 20khx, den förbättrar även ljudet under. du vet varför CD upplevs som vasst och dött tex av många vana vid vinyl. (brusgolv vet jag inte vad som avses i detta sammahanget. ?)

jag kunde inte förklara helt bra, alls, märkte jag. så jag letade upp en bra sida som gör det, scrolla ner till stycket om digitala inspelare:

http://www.saecollege.de/reference_material/pages/Recorders.h...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Du förlorar fortfarande data då mp3 inte är lossless.

man förlorar data även i förlustfria format (det är hela poängen) i icke förlustfria förlorar man ljud. (och då helst de man inte hör, eller inte borde höra)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har sedan ganska länge gått över till flac formatet och använder endast mp3 när jag måste.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Avstängd

AndreaX: Jaha kul att veta. Jag har länge varit en fan av vinyl framför cd då ljudet är lite mer runt (eller hur man nu ska kalla det, cd-ljud upplever jag som lite kantigt eller avklippt ibland)

Permalänk
Medlem

"Vill du ha ett standardiserat ljudformat som låter bättre än MP3?"

Det beror på hur man ser det. Det finns ju redan många losslessformat så ett nytt behövs nog inte. Däremot vore det väldigt bra om något av dem blir standardiserade, så att alla portabla spelare stödjer det. Ser gärna flac som är fritt som den nya standarden, är också den jag kör med hemma.

Det är dock inte filformatet som är flaskhalsen med dagens musik:
http://www.rollingstone.com/news/story/17777619/the_death_of_...

Jag lyssnar hellre på en bra mastrad och inspelad skiva i 192kb/s MP3 än en dåligt inspelad/mastrad skiva i FLAC.

Jag tycker mp3 320 är bra nog idag för de portabla spelare som finns, jag skulle nog inte höra skillnad på det och flac ändå. När minnesmängden i flashspelarna klarar det så är det ju bara att gå över till FLAC eller annan lossless istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Du förlorar fortfarande data då mp3 inte är lossless.

Ja, men om det för örat låter oskiljbart ifrån lossless, varför då dissa formatet?

Jag säger, alla ni som är så säkra på att ni hör sån otrolig skillnad på .FLAC eller annat okomprimerat och en lameenkodad .mp3 -V2, kör ett blindtest på det, kan såklart finnas små skillnader, men att det är enorma... då borde inte hydrogenaudio fått de mätresultat de fått i sina tester.

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Blind_test

Permalänk
Medlem

Först tycker jag CD formatet borde bytas ut till nått bättre som SACD tex.
Men vad värre är att väldigt mycket av den musik som produceras och läggs på CD låter riktigt illa, väldigt mycket sämre än vad en CD kan låta.

Men ändå om det låter så bra en CD kan så fattas det nått, så jag förstår audiofilerna som har gått delvis gått tillbaka till vinyl, och som också skaffar nygorda vinylplattor där ändamålet är att det ska låta så bra som möjligt med full naturlig dynamik osv, är dock en väldigt dyr "hobby"

Ta som exempel dubbel CD för melodifestivalen 2008, som jag låna av en vän, man får en mindre shock över hur illa och dåligt allt är producerat
någon ljudkvalite att tala om finns inte, samt man har komprimerat allt, ingen dynamik alls, samt det låter ihålligt och distat.

En välgord MP3 i 256+ bitrate där källmatrialet är bra, duger åt mig även 192 kan vara OK, åtminstånde för bärbart, men annars föredrar jag nått loseless format, och man skulle vilja att bärbara får ett bättre stöd för fler sådana, för att slippa använda flera format av samma musik, bärbart och hemma, helst skulle man vilja se bärbara med flac support.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Ja, men om det för örat låter oskiljbart ifrån lossless, varför då dissa formatet?

Jag säger, alla ni som är så säkra på att ni hör sån otrolig skillnad på .FLAC eller annat okomprimerat och en lameenkodad .mp3 -V2, kör ett blindtest på det, kan såklart finnas små skillnader, men att det är enorma... då borde inte hydrogenaudio fått de mätresultat de fått i sina tester.

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Blind_test

De kan inte göra ett dubbel blindtest själva...

Anledningen till att folk dissar MP3 så här utan diskussionsunderlag är oftast p.g.a. att de vill visa att de har stor kuk för att de hör sådan skillnad att MP3-or är olyssningsbara för dem. Typ samma personer som säger saker som att "det var som att lyfta bort en matta från högtalarna" när de köpt ny nätkabel till stereon eller guldpläterade optiska kablar. Det går inte att ha en vettig diskussion om sådana här saker på öppna forum.

Dessutom ska det vara en jävligt bra live-inspelning om komprimeringsformatet är den svaga länken...

Edit: En anledning till att vinyl idag låter bättre än CD är att en vinylskiva inte lämpar sig så bra för att lagra krafigt kompressad musik som en CD gör. Därför har många vinylutgåvor mer dynamik. Ett enkelt test man kan göra själv är att ta en CD från 80-talet, en från 90-talet och en från 2000-talet och jämföra hur dessa låter.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod

Edit: En anledning till att vinyl idag låter bättre än CD är att en vinylskiva inte lämpar sig så bra för att lagra krafigt kompressad musik som en CD gör. Därför har många vinylutgåvor mer dynamik. Ett enkelt test man kan göra själv är att ta en CD från 80-talet, en från 90-talet och en från 2000-talet och jämföra hur dessa låter. [/B]

Jo förstår, en 80 tals CD låter i många fall väldigt bra, och mer likt en bra vinyl i dynamik, i många fall låter CD här bättre än samma på vinyl
utom då riktigt bra välgorda vinyler, Audiofil-vinylskivor.

En 90 tals där är det ganska blandat rätt många bra, en del inte så bra.
en sen 90 tal, nu börjar nått hända man sitter där och undrar värst vad lite dynamik det var, kontigt vad har hänt?? sluar med att man börjar dra sig att köpa CD, köper bara sådana som man har lysnat på och vet är OK.

dagens CD är hemska går inte lyssna på, totalt menlöst ljud
har inte skaffat mer en ett 10tal CD på 6, 7 år.

Så allt är inte piratkopierings fel att folk inte köper CD, är lika mycket uselt producerade CD's (musik) fel

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
högpass. (lågpass går vid 20hz på CD) detta är dock lite felaktiga termer då det inte bara är fråga om att klippa av något (för att spara plats) utan att tekniken inte medger att återskapa frekvenser över detta utan att det låter illa. (för att spara plats, därför klipps det av vid 20khz) vid lägre frekvenser däremot är en kurva mindre kompicerad, och ihop med hur samplingen fungerar görs (relativt högre) en mer korrekt avbildning där.

samma sak här, bitdjupet är det som avgör hur exakt kurvan avbildas. ju komplexare (högre frekvenser) en kurva behöver vara för att åteges bra krävs tätare samplingar per tid, och eftersom kurvan då blir brantare = mindre tid + branatare kurva behövs fler samplingar för att inte göra den vass och kantig, vilket i sin tur man blir känsligare för ju högre frekvensen är. så den högre upplösningen i 24bit tex är alltså inte bara en nödvändighet för att ens kunna återge högre än 20khx, den förbättrar även ljudet under. du vet varför CD upplevs som vasst och dött tex av många vana vid vinyl. (brusgolv vet jag inte vad som avses i detta sammahanget. ?)

jag kunde inte förklara helt bra, alls, märkte jag. så jag letade upp en bra sida som gör det, scrolla ner till stycket om digitala inspelare:

http://www.saecollege.de/reference_material/pages/Recorders.h...

Jag har lyckats snappa upp lite grundläggande om digitalt ljud tidigare. När jag pratade om D/A-omvandlare menade jag specifikt deras funktion.

Samplingsteoremet säger att för att återge en signal utan förluster så måste signalen bandbegränsas till halva samplingsfrekvensen. Trots att man filtrerar bort frekvenser över 20 kHz så är samplingsfrekvensen hos CD-skivan fortfarande tillräclig för att kunna återge hela det hörbara frekvensområdet.

Större bitdjup ger mindre kvantiseringsfel och lägre kvantiseringbrus (det var det jag menade på med brusgolv). Med 16 bitars kvantisering får man ett högsta teoretiskt signal/brus-förhållande i trakterna kring 98 db.

Jag förstår fortfarande inte vad det är som är otillräckligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Anledningen till att folk dissar MP3 så här utan diskussionsunderlag är oftast p.g.a. att de vill visa att de har stor kuk för att de hör sådan skillnad att MP3-or är olyssningsbara för dem. Typ samma personer som säger saker som att "det var som att lyfta bort en matta från högtalarna" när de köpt ny nätkabel till stereon eller guldpläterade optiska kablar. Det går inte att ha en vettig diskussion om sådana här saker på öppna forum.

Jag är rätt övertygad om att du har fel. De som köper en renodlad stereo för 30 000kr kan självklart höra skillnad på källmaterial, om de inte är helt tondöva eller saknar fullständigt gehör. Men det är nog inte de människorna som skulle köpa en sådan anläggning heller. Jag har ingen superanläggning men visst kan jag höra skillnad på en del låtar. Bara för att du inte är kapabel att höra en skillnad så kan nog många andra göra det. Det handlar också om känslan, om ljudet är för runt eller för platt, om spridningen av stereoljudet är för tillbakadraget osv. Även om program och matematik säger att det är ett korrekt återgivet ljud så betyder det inte att det är det. Tänk lite fysik vs religion, fast kanske mindre extremt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag är rätt övertygad om att du har fel. De som köper en renodlad stereo för 30 000kr kan självklart höra skillnad på källmaterial, om de inte är helt tondöva eller saknar fullständigt gehör. Men det är nog inte de människorna som skulle köpa en sådan anläggning heller. Jag har ingen superanläggning men visst kan jag höra skillnad på en del låtar. Bara för att du inte är kapabel att höra en skillnad så kan nog många andra göra det. Det handlar också om känslan, om ljudet är för runt eller för platt, om spridningen av stereoljudet är för tillbakadraget osv. Även om program och matematik säger att det är ett korrekt återgivet ljud så betyder det inte att det är det. Tänk lite fysik vs religion, fast kanske mindre extremt

Jag talar inte om att höra skillnad, det kan vem som helst göra med litet träning, utan om de som helt avfärdar MP3 som format. Tänk litet musikintresserad vs audiofil. Om du påstår att du inte kan lyssna på musik lagrad som MP3, fine, men tyvärr är jag inte intresserad av din religion.

Och vad menar du med "program och matematik säger att det är ett korrekt återgivet ljud"? Det är det aldrig någon som har påstått. Komprimeringsmetoden bygger på att det _inte_ är korrekt återgivet ljud. Lossy, du vet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd

Du har just svarat på det jag citerade så längre än så behöver vi ju inte gå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
De kan inte göra ett dubbel blindtest själva...

Anledningen till att folk dissar MP3 så här utan diskussionsunderlag är oftast p.g.a. att de vill visa att de har stor kuk för att de hör sådan skillnad att MP3-or är olyssningsbara för dem. Typ samma personer som säger saker som att "det var som att lyfta bort en matta från högtalarna" när de köpt ny nätkabel till stereon eller guldpläterade optiska kablar. Det går inte att ha en vettig diskussion om sådana här saker på öppna forum.

Dessutom ska det vara en jävligt bra live-inspelning om komprimeringsformatet är den svaga länken...

Edit: En anledning till att vinyl idag låter bättre än CD är att en vinylskiva inte lämpar sig så bra för att lagra krafigt kompressad musik som en CD gör. Därför har många vinylutgåvor mer dynamik. Ett enkelt test man kan göra själv är att ta en CD från 80-talet, en från 90-talet och en från 2000-talet och jämföra hur dessa låter.

Kan kan de, fanns med ett sätt i länken: "Fortunately, if we compare codecs on a computer, double blind tests are very easy to perform. When a program like ABC/HR plays a random file for us to identify, since we have no way to know if it is the original file or the encoded file, we can say that the test is double blind."

Och håller med dig annars

Permalänk

För ungefär 25 år sen hade man heta diskussioner angående LP kontra CD och självklart kan inte en LP konkurrera med en CD...

Tänk på att LP är ett mekaniskt ljudsystem med en nål som följer ett spår i en skiva tillverkad av vinyl. Skivan hade en tendens till att mycket lätt bli repad, slits vid uppspelning, samt ofta blev skivorna uppladdade med statisk elektricitet som gav knäppande/smällande ljud vid uppspelning!
LP var dödsdömt redan för 25 år sen...

Mer bitar än 16 är egentligen onödigt eftersom ingen har bra hörsel nog för att höra skillnaden - cdskivor som låter illa gör det för att man har lagrat dåligt ljudande material på skivan. De första cd-spelarna, dock ej sony/philips, hade dålig filtrering vid 20khz varför det uppstod fasförskjutning som gav något försämrat ljud men tillverkarna lärde sig fort hur de skulle göra och nu är det mest ovilja som gör att cd-spelare inte håller hög klass längre.

Förr i tiden fanns det 3 bokstäver som skulle ge en vink om hur bra skivan var gjord och vanligast var AAD som visade att ljudet på skivan, var skapad med analog utrustning till skillnad från DDD. Dock betyder DDD inte att det låter bra...
POP musik är inte naturligt inspelad utan skapad, ofta genom mixning med multispårbandspelare och kan därför aldrig låta som "äkta" hifi men det är knappast någon som märker det ens.

För att kunna skilja en dålig cdspelare från en "bra" så måste man ha en bra att jämföra med - annars är det inte lätt att höra skillnad!

Det fanns förut en skiva från DENON som man kunde använda för att testa sin egen cdspelare och den hette "Denon New Audio Check CD" och såldes av hifiklubben i början på 90talet.
Sveriges radio gjorde en cdskiva som hette "Oförfalskat - Total digital" som är inspelad med extremt bra ljud, bla av Mikael B Tretow.

Skivor som tex de i "High End" serien och skivor från Sheffield labs är bevis för hur bra en CDskiva och ett högkvalitativt system kan låta
Lyssnar man på POP, Rock, Rap, HipHop behöver man inte FLAC eller High end stereo för man skulle ändå inte höra skillnad...

När det gäller oskadad hörsel så hör tjejer betydligt bättre än killar men eftersom de flesta har varit på koncerter, använt lurar och hög ljudvolym under lång tid mm, så är det mycket få idag som har perfekt hörsel.
Dessutom avtar hörselförmågan med stigande ålder helt naturligt.

En riktigt kodad MP3 med variabel bitrate låter tillräckligt bra för all "normal" musik.
Även hur man rippar påverkar ljudet och det gäller att man har en bra spelare och att man inte rippar i för hög hastighet.

När data väl blivit omvandlad till analogt ljud så gäller det att efterföljande förstärkarsteg håller hög klass och jag tvivlar på att någon av dagens mp3spelare har det.

Permalänk
Avstängd

Ett inlägg från en amatör musiklyssnare:

Jag lyssnar på mp3 med en LG FB162 via ett 4gb USB minne. Låtarna har jag komprimerade från FLAC till 320 CBR och det låter sjukt jäkla bra.

Jag tycker en bra mp3 slår det mesta som vinyl och CD och digitalt överfört via USB så tappar man inget vid överföringen heller.

Att grejerna sedan kostar 2200 för stereon och 175 kr för USB-minnet har inget med kvaliten på ljudet att göra.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Om man hör skillnad på mp3 och cd hemma på sin anläggning beror på kvalitén på sin anläggning säger jag.

Jag har lyssnat hos polare som har billigare grejjer och mp3 fungerar lika bra som cd. Min egna anläggning är långt mycket bättre och mp3 är kasst jämfört med cd. Min anläggning spelar mp3 bättre än polarnas och cd lååååångt mycket bättre. Skillnaden mellan mp3 och cd blir större ju bättre grejjer du har.

På bärbara spelare och i bilen så fungerar mp3 ypperligt tycker jag, men där har jag inte samma kvalité på utrustning och inte alls samma krav heller.