Permalänk
Medlem

Tips inför Nätverksbygge?

Ska flytta ut till en villa snart, och tänkte att det kanske skulle vara på sin plats att fixa ihop vettigare nätverksdragning än att gå efter lister/väggar etc!
tre av dom fyra rummen ska utrustas med väggmonterade kontaktdon och centralen ska ligga i mitten av huset (källartrappan).
Nog om hur nätverket ska dras rent praktiskt, vill mest ha svar från någon kunnig om det är någonting mer jag kan tänkas behöva och hur jag ska ordna nätverket vettigast?

som jag har tänkt mig nu så kommer det bli:
Modem 24/2,5 mot internet > 3Com Officeconnect w-lan router54Mbit för trådlöst/brandvägg > 3Com gigabitswitchen ut till alla uttag i huset.

Kommer min lösning fungera rent praktiskt? tänker mest på om routern kommer kunna kommunicera med datorerna när switchen ligger emellan?
och om datorerna kommer hitta varandra i nätverket etc?

Här är för övrigt prylarna jag har och prylar jag beställt:

16 KONTAKTDON CAT6 UTP RJ45 TOOL-FREE

1 KABEL TP FTP CAT.6 SKÄRMAD RJ45 100M RULLE

6 UTP CAT6 KEYSTONE KONTAKTDON

3 VÄGGDOSA UTANPÅLIGGANDE 2-PORT UTAN KONTAKTDON

1 ADAPTER BRYTSKYDD FÖR RJ-45 PLUGG GRÅ 20-PACK

1 3COM GIGABIT SWITCH 8 PORTAR

3Com Officeconnect W-lan router 54mbps

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inga problem alls att ha en switch mellan router och datorerna, det kommer att fungera klockrent

Permalänk
Medlem

Re: Tips inför Nätverksbygge?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
[B]Ska flytta ut till en villa snart, och tänkte att det kanske skulle vara på sin plats att fixa ihop vettigare nätverksdragning än att gå efter lister/väggar etc!

En mycket bra idé!

Dock två tankar om din varukorg;
Köp inte tool-free-kontakter, köp "vanliga" och en krimptång.
Använd inte FTP-kabel.. Dels för att den bara är tänkt att användas i industrier med seriösa störningar, dels för att all annan utrustning du har valt är UTP, dels för att du kommer att få ett helvet att se till att all utrustning har samma jordplan..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Jag håller med föregående talare!

jag tror inte att det är playboy mansion du ska flytta till, men man vet aldrig
Tänk på att inte dra kablarna längre än ~90 meter.
Chansen att det händer är väl minimal men jag säger det, så är det sagt.

Får du bara 1 IP av din ISP?
Hur många datorer tänker du ha inkopplade?

Får du fler IPn av din ISP kan du byta plats på switch och router t.ex.

-- fredrik

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem

Som sagt inte blanda utp och s/ftp utrustning.
UTP är billigare dessutom så för dessa pengar köper du ett slitskontakteringsverktyg, inte en crimptång.

Tången använder man när man klämer lösa kontakter på patchkabel. Slitskontakteringsverktyg aka kroneverktyg använder man när man monterar installationskabel i paneler och uttag.

För att då ta kabelskillnaderna på en gång så är patchkabel mångledare dvs varje liten delkabel har flera kopparledare. Installationskabeln har en tråd per ledare. Detta för att den ska fästa rätt i kontaktdonen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Ändrade min order efter era rekommendationer och tog även en 5ports 3Com gigabitswitch då jag inte kommer behöva mer än 3st gigabituttag, har ju öven 3st 100mbit lediga på routern

Permalänk
Medlem

Den i ursprungsordern valda kabeln har enkardeliga (solida)ledare och är enbart avsedd för fast kabeldragning. För patch- och droppkablar skall du använda en med flerkardeliga ledare så att den passar RJ-45 kontakterna och inte blir otympligt styv.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Hedersmedlem

Som alla ovanstående säger om saker.

Sen beror det på hur långt du vill gå i uppstruktureringen. Nu har du bara 3 kablar som ska kopplas in i switchen och mellan router och accesspunkt.
Men när man drar nätverk sådär till en knytpunkt så kopplar man inte in kablarna direkt ur väggen som jag tror du är på gång att göra (och som Hiker skriver så man inte sätter enkardelig kabel på RJ45-kontakter, vilket går men inte vad man brukar göra).
Lösningen man använder är att ha en patchpanel, varke solid kabel kopplas in på liknande kontaktdon som i vägguttagen. Från denna panel så kan man koppla in patchkablar (alltså vanliga mjuka nätverkskablar) till vilken utrustning man nu har tänkt sig använda (switchen, routern etc).

Det finns små mindre som jag tror lämpar sig bäst för utrymmet du har, typ denna,
http://www.dustinhome.se/pd_5010110297.aspx
Men om du inte behöver så många portar så kan du räkna på vad det kostar dig att köpa en panel utan kontakter och köpa det antalet du behöver löst.
http://www.dustinhome.se/pd_5010070434.aspx&csref=Prisjamfore... tom panel, men den är ju standardformatet 19 tum bred.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Som alla ovanstående säger om saker.

Sen beror det på hur långt du vill gå i uppstruktureringen. Nu har du bara 3 kablar som ska kopplas in i switchen och mellan router och accesspunkt.
Men när man drar nätverk sådär till en knytpunkt så kopplar man inte in kablarna direkt ur väggen som jag tror du är på gång att göra (och som Hiker skriver så man inte sätter enkardelig kabel på RJ45-kontakter, vilket går men inte vad man brukar göra).
Lösningen man använder är att ha en patchpanel, varke solid kabel kopplas in på liknande kontaktdon som i vägguttagen. Från denna panel så kan man koppla in patchkablar (alltså vanliga mjuka nätverkskablar) till vilken utrustning man nu har tänkt sig använda (switchen, routern etc).

Det finns små mindre som jag tror lämpar sig bäst för utrymmet du har, typ denna,
http://www.dustinhome.se/pd_5010110297.aspx
Men om du inte behöver så många portar så kan du räkna på vad det kostar dig att köpa en panel utan kontakter och köpa det antalet du behöver löst.
http://www.dustinhome.se/pd_5010070434.aspx&csref=Prisjamfore... tom panel, men den är ju standardformatet 19 tum bred.

kom att tänka på det och har faktiskt beställt en patchpanel samt några kortare tp-kablar tidigare idag