Lägga till en hårddisk med IDE, varav det finns en SATA, master/slave?

Permalänk
Medlem

Lägga till en hårddisk med IDE, varav det finns en SATA, master/slave?

Har för tillfället en hårddisk SATA-anslutning, och nu verkar det som min externa hårddisks strömförsörjning har lagt av.

Eftersom den är så pass gammal så tänkte jag stoppa i den i min PC, men märker att den hård disken som sitter i chassit har IDE-anslutning.

Frågan är då, behöver jag ändra något i avseendet master/slave på IDE-disken?
Jag antar att den redan är satt som master i och med att den varit en extern hårddisk (eller sätts de som slave?), men behöver jag sätta den som slave i och med att jag redan har en hårddisk inkopplad, som är ansluten via SATA.

Hoppas man lyckas göra sig förstådd såhär sent på kvällen, tveka inte att fråga annars

Permalänk
Medlem

Moderkortet bryr sig bara om vad som är på just den kabeln.
Så spelar ingen roll vad den är byglad som så länge du inte har en CD/DVD/Hårddisk redan på kabeln som du ska koppla in den på.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Master/slave finns inte på SATA diskar. Man kan säga att alla är master, mao ingen bygling behövs. Varken på den gamla PATA (som du kallar IDE) disken, eller din SATA-disk, då de använder olika kontrollers.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Ok, har kollat lite i burken och den externa disken.

Den externa står som master, och jag har en DVD-brännare inkopplad på IDE-kabeln, så då får jag sätta den externa disken som slave, sedan är det bara plugga in, tuta och köra?

Eller är det tvärtom det ska vara, DVD som slave och HD som master? :/

Eller är det smartare att köpa en PATA --> SATA adapter och sätta HD:n i en SATA kontakt istället?

Permalänk
Medlem

Lånar trodden lite Jag håller på att formatera andra datorn som haft ide disk och ide läsare. Just nu Sitter läsarn på slave och sen har jag kopplat in en sata disk boot first cd sen hårddisk men den börjar starta windows 7 skivan sen laddar den bara windows något galet jag gjort eller har för mig det ska vara så?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av chinobar:

Ok, har kollat lite i burken och den externa disken.

Den externa står som master, och jag har en DVD-brännare inkopplad på IDE-kabeln, så då får jag sätta den externa disken som slave, sedan är det bara plugga in, tuta och köra?

Eller är det tvärtom det ska vara, DVD som slave och HD som master? :/

Eller är det smartare att köpa en PATA --> SATA adapter och sätta HD:n i en SATA kontakt istället?

jag skulle kolla så att båda var byglade till auto och funkar det så funkar det. Antar att den inte blir primärdisk och iom att jag antar du inte läser/bränner skivor 24/7 blir prestandaförlustn minimal om någon. Behöver ingen adapter...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Kogster har du något tips på min fråga?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Lånar trodden lite Jag håller på att formatera andra datorn som haft ide disk och ide läsare. Just nu Sitter läsarn på slave och sen har jag kopplat in en sata disk boot first cd sen hårddisk men den börjar starta windows 7 skivan sen laddar den bara windows något galet jag gjort eller har för mig det ska vara så?

Det är lämpligt att bara ha en hårddisk ansluten när windows installeras.
Finns det operativsystem (eller rester av operativsystem) på hårddisken frågar windowsskivans bootprogram om du vill boota från skivan. Inget svar på den frågan styrs booten över till hårddisk.
Är hårddisken helt tom får man inte frågan utan installationen startar direkt från skivan.

Har du bara en enhet på IDE-kabeln ska den sitta i yttersta kontakten, oavsett om den är master eller slav.
Alltså
|======|===| <-- IDE-kabel

Kontakten längst till vänster ska sitta i moderkortet.
Endast en enhet på kabeln så ska den sitta längst till höger. Blir master om man byglar till CS (Cable Select), men master eller slave har ingen betydelse.

Om du ansluter i mitten och låter änden på kabeln hänga i luften kommer signalen att reflekteras tillbaka när den når änden och orsaka så mycket störningar att ingen information går fram ordentligt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Lånar trodden lite Jag håller på att formatera andra datorn som haft ide disk och ide läsare. Just nu Sitter läsarn på slave och sen har jag kopplat in en sata disk boot first cd sen hårddisk men den börjar starta windows 7 skivan sen laddar den bara windows något galet jag gjort eller har för mig det ska vara så?

i min erfarenhet funkar det bättre att säga till datorn att boota från skiva/USB en gång än att sätta skiva/USB som primär boot-enhet.

+ det som hardware guy skrev

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄