Permalänk
Medlem

Q6600 - Kylpasta?

Hej, jag fick hem min nya q6600 processor idag men nu när jag ska montera den ser jag att det inte följer med någon kylpasta, vilket gjorde mig fundersam. I manualen som följde med processorn finns det en steg för steg guide för hur man ska montera processorn och det finns inget steg som säger att man skall applicera kylpasta innan man sätter på cpu-kylaren.

Min fråga är kort och gott, behöver man inte kylpasta på processorn innan man monterar cpu-kylaren på en q6600 processor? Annars måste jag iväg och köpa kylpasta då helt enkelt.

Tacksam för snabba svar så jag kan fortsätta bygga ihop min nya monsterdator

Permalänk
Medlem

Det sitter redan kylpasta på kylaren. om du har en orginalkylare.. Eller du kanske inte ens orkat kolla under kylaren?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hehe tackar, nu vid närmare titt såg jag att det var kylpasta på originalkylaren. Det såg inte ut som kylpasta vid första anblick, jag är väldigt ny på att bygga ihop datorer själv så. Man lär av sina misstag :]

Tusentack! åter till datorbygget

Permalänk
Medlem

Hehe, lugnt! Många som missat det. Det sitter ju som ett kul mönster så..

Lycka till!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

jag har precis fått samma processor. Har inte fixat nytt chassi och så än så jag har inte fått starta den än. Men är det något man ska tänka på när man stoppar i CPUn? Eller kan den bara ligga på ett sätt? Tyckte de gick "lite" trögt att fälla tillbaka grinden, är supernervig vad det gäller cpus. Men de e ju typ 2 hål som ska passa med 2 piggar. Det är väl det enda va?

Förresten, är det kylpasta på den här flensen som följer med denna alltså?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330169

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whern
jag har precis fått samma processor. Har inte fixat nytt chassi och så än så jag har inte fått starta den än. Men är det något man ska tänka på när man stoppar i CPUn? Eller kan den bara ligga på ett sätt? Tyckte de gick "lite" trögt att fälla tillbaka grinden, är supernervig vad det gäller cpus. Men de e ju typ 2 hål som ska passa med 2 piggar. Det är väl det enda va?

Förresten, är det kylpasta på den här flensen som följer med denna alltså?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330169

Tyckte själv att de var lite läskigt att fälla ner "låset" första gången när jag satte dit min q6600. Men men inget hände :).
Och det är kylpasta på alla intels boxed.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Tyckte själv att de var lite läskigt att fälla ner "låset" första gången när jag satte dit min q6600. Men men inget hände :).
Och det är kylpasta på alla intels boxed.

Ah okej, va skönt att höra
Att stoppa ner de där plastpluggarna i moderkortet (som satt på flänsen), de tyckte jag också var läskigt, fick ta i som fan för ena. Kändes som om man bröt av halva moderkortet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whern
Ah okej, va skönt att höra
Att stoppa ner de där plastpluggarna i moderkortet (som satt på flänsen), de tyckte jag också var läskigt, fick ta i som fan för ena. Kändes som om man bröt av halva moderkortet

Då gjorde du ett fel dem ska gå ner väldigt simpelt. Dem ska vara i låsläget när du drar ner då är det inte ett dugg läskigt. Jag hade dock först i det "öppna" läget då var man tvungen att ta i som fan+att fläkten inte satt åt ordenligt så prollen låg på 86 grader =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Då gjorde du ett fel dem ska gå ner väldigt simpelt. Dem ska vara i låsläget när du drar ner då är det inte ett dugg läskigt. Jag hade dock först i det "öppna" läget då var man tvungen att ta i som fan+att fläkten inte satt åt ordenligt så prollen låg på 86 grader =P

Lite märkligt att det ska vara så svårt när det ligger en beskrivning i boxen med bilder på hur man ska göra...