Permalänk
Medlem

Skrota PC:n, göra om till (fil)server?

Lyckades troligen med att pajja grafikkortet när jag satte i mer minne, så grafik-drivrutinerna får startas om stup i kvarten om datorn gör något krävande.

Men så är livet!

Har precis skaffat en Macbook Pro som jag mer än väl klarar mig med, så funderade på om det inte vore smidigt att göra om PC:n till en server som kan stå i garderoben där man kan lagra filer alternativt sätta upp en webbserver.

Vad behövs för detta, är det egentligen bara ett nytt grafikkort och något server-OS?

Funderade på att kör Ubuntu på den, och sätta upp den som server det viset (hur man nu ska lyckas med det ).

Måste man ha ett grafikkort i det här fallet?

Hoppas inte okunskapen lyser igenom för lätt.
Hjälp uppskattas hur som helst!

Permalänk

Du kan börja med att göra ett val:

Få upp servern snabbt (du kör windows XP)

Eller lägga ner en lite tid som det endå tar att lära sig Ubuntu.

Nu vet jag inte vad för dator det är du har, kan tänkas att du behöver den extra prestandan som Ubuntu kan ge.

Sätta upp filserver/webserver är riktigt enkelt. Tipps på webserverprogram är Apache.

När servern väl är igång styr du den lämpligtvis med programmet VNC, och kan köra den helt utan grafikkortet om moderkortet låter sig startas så. Om grafikkortet fortfarande fungerar lite så kanske du klarar av att använda det för att installera OS+VNC eller annat remote-program.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Ja, grafikkortet går fortfarande använda, men någon drivrutin måste startas om då och då, för det mesta behöver jag inte starta om datorn dock, som tur är

Har redan XP på den, så det går alltså att sätta upp en server med det?
Trodde man behövde ett server-OS.

Något mer kräm lär jag dock inte behöva, C2D 1.86MHz processor, 2gb minne borde väl bli fint?
Det är väl kanske ett simpelt grafikkort om det här skulle pajja, är osäker på om moderkortet har något inbyggt grafikkort.

Det är väl en till hårddisk om man ska ha den som filserver, 320GB är nog lite klent.
En annan fråga ang. HD, är det bara koppla in en ny disk om starta up datorn och lägga till den/partionera i windows eller behöver man göra något annat om man fixar en extra hårddisk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chinobar
Det är väl en till hårddisk om man ska ha den som filserver, 320GB är nog lite klent.
En annan fråga ang. HD, är det bara koppla in en ny disk om starta up datorn och lägga till den/partionera i windows eller behöver man göra något annat om man fixar en extra hårddisk?

Det är helt korrekt det du säger, man behöver bara koppla in disken, starta datorn och partitionera.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chinobar
Ja, grafikkortet går fortfarande använda, men någon drivrutin måste startas om då och då, för det mesta behöver jag inte starta om datorn dock, som tur är

Har redan XP på den, så det går alltså att sätta upp en server med det?
Trodde man behövde ett server-OS.

Något mer kräm lär jag dock inte behöva, C2D 1.86MHz processor, 2gb minne borde väl bli fint?
Det är väl kanske ett simpelt grafikkort om det här skulle pajja, är osäker på om moderkortet har något inbyggt grafikkort.

Det är väl en till hårddisk om man ska ha den som filserver, 320GB är nog lite klent.
En annan fråga ang. HD, är det bara koppla in en ny disk om starta up datorn och lägga till den/partionera i windows eller behöver man göra något annat om man fixar en extra hårddisk?

XP är kanske inte det mest optimala OS:et för server men det fungerar fint. Har du använt datorn som workstation skulle jag nog rekomendera att installera om den endå, även om det inte är ett måste, bara för stabilitet. Men det märker du ju själv om det behövs.

Jag menade inte att moderkortet har ett intergrerat grafikkort utan att när du har den som server kan du klara dig helt utan grafikkort. Vissa moderkort fastnar dock i POST för att det inte hittar något grafikkort. Tänkte även här på stabiliteten och att det kanske fungerar bättre att köra utan det "trasiga" grafikkortet.
A och O när det gäller stabilitet är att man vill ha så lite onödiga saker som möjligt. Ju färre saker man har ju färre saker kan ställa till problem.

Hur mycket diskutrymme du behöver är ju upp till dig, det fins ingen minimigräns för att det ska fungera som filserver.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Nej, det var mest för mig själv jag tänkte har mig diskutrymme.

Jo, det är nog smartast att blåsa rent den, ska bara spara undan det man behöver (vilket tar ett tag att gå igenom med 320 GB... )

Finns det något vis att veta om moderkortet kommer fastna (förutom att ta ut grafikkortet och testa), jag menar finns det någon specifikation på tillverkarens hemsida där man kan ta reda på sånt?

Moderkortet är ett ECS P965T-A.

Ekner, kanon, då ska jag ge mig ut på diskjakt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chinobar
Finns det något vis att veta om moderkortet kommer fastna (förutom att ta ut grafikkortet och testa), jag menar finns det någon specifikation på tillverkarens hemsida där man kan ta reda på sånt?

Moderkortet är ett ECS P965T-A.

Det är bara att se om du kommer åt filerna på servern med hjälp av din andra dator, inkopplad på nätverket.

Du kan ju förstås sätta i ett gammalt pci-grafikkort eller behålla det som redan är där. Prova att avinstallera befintlig drivrutin och köra med en äldre, alternativt någon "standard"-drivrutin som bara låter dig ha 256 färger. Detta kanske råder bot på dina problem, fast det är en hel del ögongodis som går till spillo.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget gammalt grafikkort liggande, så det blir att köpa billigast möjliga om jag behöver ett.

Funderade lite igår, och jag kanske ska lägga in Ubuntu på den i alla fall, tror det lirar bättre med Mac OS?

Permalänk
Medlem

Funderat på att sälja den där datorn och köpa en lite sämre som endå räcker till server och lägga pengarna du fick över på hårddiskar?`
Eller är det helt fel?

Ont: XP fungerar bra och det går att styra datorn (utan grafikkort) genom en annan dator om den kan starta utan grafikkort.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk

nackdelen med xp är ju att den behöver uppdateras om man inte stänger av detta.