Permalänk
Medlem

Samleverans

Tänkte fråga er gott folk härinne hur ni uppfattar en order som ska gå som samleverans.

Varför jag frågar är att jag verkar ha fått strul med ett "oseriöst" företag. Har varit uppe här förr. Tyvärr såg jag det inte när jag hade lagt en order. Fick förstås kalla fötter när jag läste lite på internet om detta företag. Så jag avbeställde ordern. Och har lagt på Komplett istället.

Avbeställningen borde gå eftersom allt inte var inne på lagret. En switch saknades i paketet. Så jag tänkte att det ska nog gå bra nu då att avbeställa hela ordern. Jag hade lagt in beställningen i fredags och avbeställde i söndags. Men till svar ifrån företaget ( på måndagkväll ) är att det är redan på väg som en delleverans:confused: - Men hallå Har inte bett nån delleverans. Så nu sitter jag med bara en processor som kom i paketet. Skulle ha varit två moderkort också. Vete tusan var de är.

Vad jag vet så ska man kunna avbeställa en order när inte allt finns på lagret. Om man har bett om en samleverans. Har gjort så på Dustin utan problem. Men tyvärr så har dom inte bara skickat iväg (en processor) utan tagit betalt för allt. Jag är arg på mig själv att jag tog på kortet. Så nu har de dragit hela summan på 5000:-. Får se hur det hela slutar. Sverker på Plus kanske?

Verkar som dom inte fattar vad en samleverans är. Jag tar för givet att det innebär att allt kommer i samma paket om inte på samma gång (om det blir två, eller tre paket. Om det är stora paket). Ska inte spela nån roll. Det ska komma samtidigt.

Ska bli intressant att se om de har mage att ta ut en återköpsavgift på det hela. Står så på deras ångerrättslista. Kan sträcka mig att betala returfrakten.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk

Du kan ångra köpet, såvida det inte gått över 2 veckor. Det är inget dom kan hindra dig från. Dock får du betala eventuella fraktkostnader som uppstår.

går dom inte me på det, så kontakta konsumentombudsmannen (eller va det kallas) i din kommun och ta det vidare med honom/henne.

Visa signatur

A girl turns on when she wants but a computer turns on when you want

Permalänk
Medlem

Re: Samleverans

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ploppsan
Tänkte fråga er gott folk härinne hur ni uppfattar en order som ska gå som samleverans.

Varför jag frågar är att jag verkar ha fått strul med ett "oseriöst" företag. Har varit uppe här förr. Tyvärr såg jag det inte när jag hade lagt en order. Fick förstås kalla fötter när jag läste lite på internet om detta företag. Så jag avbeställde ordern. Och har lagt på Komplett istället.

Avbeställningen borde gå eftersom allt inte var inne på lagret. En switch saknades i paketet. Så jag tänkte att det ska nog gå bra nu då att avbeställa hela ordern. Jag hade lagt in beställningen i fredags och avbeställde i söndags. Men till svar ifrån företaget ( på måndagkväll ) är att det är redan på väg som en delleverans:confused: - Men hallå Har inte bett nån delleverans. Så nu sitter jag med bara en processor som kom i paketet. Skulle ha varit två moderkort också. Vete tusan var de är.

Vad jag vet så ska man kunna avbeställa en order när inte allt finns på lagret. Om man har bett om en samleverans. Har gjort så på Dustin utan problem. Men tyvärr så har dom inte bara skickat iväg (en processor) utan tagit betalt för allt. Jag är arg på mig själv att jag tog på kortet. Så nu har de dragit hela summan på 5000:-. Får se hur det hela slutar. Sverker på Plus kanske?

Verkar som dom inte fattar vad en samleverans är. Jag tar för givet att det innebär att allt kommer i samma paket om inte på samma gång (om det blir två, eller tre paket. Om det är stora paket). Ska inte spela nån roll. Det ska komma samtidigt.

Ska bli intressant att se om de har mage att ta ut en återköpsavgift på det hela. Står så på deras ångerrättslista. Kan sträcka mig att betala returfrakten.

Det beror ju helt på.
Dom kan ju skicka delarna en och en och jag ser absolut inget fel i det, så länge du som kund inte behöver betala mer i frakt än om alla delar skickades i samma låda.

Oftast har man ju som du skriver samleverans om inte kunden begär delleverans vilket medför ökade fraktkostnader för kunden.

Du har ju 2 veckor ångerrätt enligt distanslagen, inga problem där, förutom att du får betala fraktkostnaden. Företaget ska sedan betala tillbaka pengarna snarast, men senast 30 dagar efter det att dom fick tillbaka varan. Är dom grisiga håller dom på pengarna i 30 dagar.

Vad gäller deras "återköpsavgift" så beror det ju på hur avtalet är skrivet.
Förmodligen godkände du deras villkor vid köp och då är det bara att snällt betala. Känns det surt, läs igenom villkoren nästa gång...

Vilket företag gäller det?
Ge gärna länken till deras villkorssida så kan vi läsa vad som står där.

Permalänk
Medlem

Det gäller ClickOk.se

http://www.clickok.se/

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Nej man betalar aldrig nån returavgift när man ångrar ett köp för det är isf ej enligt vad distansavtalslagen stipulerar så läs gärna på vad den säger om retur!

Det man får betala är frakten tillbaks men sedan ska man ha tillbaks allt som man gett för varan och då även frakten till dig men det syndas det mycket med bland säljarna!

Permalänk
Medlem

Fick svar idag och de skrev att jag kunde skicka tillbaka processorn som kom och att de hade makulerat ordern. Undrens tid kanske inte är över.

Processorn låg under deras "1000 kronors återköp" också. Så det blir intressant och se hur och när jag får mina pengar.

Kommer aldrig beställa därifrån nån mer gång. Inte heller vill jag rekommendera någon att handla därifrån. Dom verkar ha noll koll.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ploppsan
Fick svar idag och de skrev att jag kunde skicka tillbaka processorn som kom och att de hade makulerat ordern. Undrens tid kanske inte är över.

Processorn låg under deras "1000 kronors återköp" också. Så det blir intressant och se hur och när jag får mina pengar.

Kommer aldrig beställa därifrån nån mer gång. Inte heller vill jag rekommendera någon att handla därifrån. Dom verkar ha noll koll.

Dom har 30 dgr på sig att återbetala dig och gör dom inte det så skicka ett vänligt brev där du skriver att dom har 4 dgr på sig att återbetala dig för annars kontaktas kronofogden.

Låter drastiskt men så gör Telia och varför ska då en kund vara sämre?