Serverproblem vid full load(NIC)

Permalänk
Medlem

Serverproblem vid full load(NIC)

Tjao!

Jag har problem med min brandvägg/lekserver (OpenBSD). Min anslutning droppas och det tar en stund att få tillbaka den igen när jag belastar linan för fullt. Dock händer ingenting om jag maxar linan från min desktop. Nätverket ser ut såhär:

Internet <> OpenBSD <> Desktop

Jag har försökt att sätta upp queueing i pf men det verkar inte lösa mitt problem. Kan lägga upp min pf.conf mm om jag hittar någonstans att slänga up de. Min ISP är Bredband2 100/100. Någon som har något förslag på vad som kan vara fel?

EDIT: Linan droppas inte om jag kopplar Internet <> Desktop

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem

NIC, protokoll, program?

Permalänk
Medlem

troligast har du ett trasigt/dåligt nätvferkskort i servern

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
troligast har du ett trasigt/dåligt nätvferkskort i servern

Det verkar som att du har rätt, jag bytte ordning på korten så att mitt realtek 100mbit är utåt och det integrerade nforce3 kortet är innåt. Att jag inte tänkte på det, Tack! Dock verkar det gå lite slöare nu. Jag får nog ta och köpa nya. Tips på bra nätverkskort?

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jaha, realtek ja. Det är några riktiga skitkretsar det, så de förvånar inte.

Intel PRO 10/100, elller 1000 t.om om du är sugen, där är kvalite på dem.

Om du kör samba så tänk på att det ofta behövs tunas lite för att komma upp i högre hastigheter/stabilare överföring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jaha, realtek ja. Det är några riktiga skitkretsar det, så de förvånar inte.

Intel PRO 10/100, elller 1000 t.om om du är sugen, där är kvalite på dem.

Om du kör samba så tänk på att det ofta behövs tunas lite för att komma upp i högre hastigheter/stabilare överföring.

Najs, det får nog bli 2x http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010115189 . Finns det något mer man kan göra än att fixa med queueing(webtrafik har högre prio än ftp,torrent) i pf för att få snabbare nätverk?

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein