Snart är det dags för vinterjackan!

Permalänk
Medlem

Peaks parkas är oslagbar. Både i kvalitet, vattentålighet och värme. Ett av de få klädesplagg jag inte klara mig utan..

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Jag gillart, hur pass varm är den då?

Permalänk
Medlem

Blev en kodiak blouson.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Sjukt snygg!

Permalänk
Musikälskare

Var köpte du den?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tog min från Junkyard då jag hade konto där.

Carhartt - Jacka "Kodiak Blouson" - Junkyard.se

Här också,

CARHARTT - KODIAK BLOUSON BLK BROKEN WHT - Hollywood.se

Är nog inte den absolut varmaste vinterjackan man kan hitta, men den är ju fodrad och blir det för grinigt får man ta på sig mer under

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Jag kör på gamla trotjänaren Canadian Goose Expedition Parkas. Den absolut bästa vinterjackan jag haft, allt annat kan slänga sig i väggen. Kommer inte ens nära i värme som den håller och grym kvalité. Folk som säger annat har inte ägt en. Har haft everest, peak helly hansen eller vad det heter och ingen av dom håller måttet.

Mvh

Har haft både expedition och peak.. expedtition hade jag i 3 vintrar. Och peaken har jag haft i 4 nu.. Och jag tycker båda är identiska.. Goosen är håller sig svart lite bättre.. fast kan ju bero på hur den är använd vet ej.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

En Elvine floyd dk navy köpte jag i år.

Permalänk

Elvine Lee navy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Jag gillart, hur pass varm är den då?

Hade den förra vintern, kan bli rätt kyligt, men jag klarade det iaf. Man får se till att ha tjocktröja under.

Skrivet av Allstaar:

Äckligt snygg!

Tack

Permalänk
Medlem

Hur är Elvine jackorna? Värme, vattentålighet, slitage etc? Har mer eller mindre redan bestämt mig för att också köpa en Elvine, men man vill ju inte köpa grisen:P

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Hur är Elvine jackorna? Värme, vattentålighet, slitage etc? Har mer eller mindre redan bestämt mig för att också köpa en Elvine, men man vill ju inte köpa grisen:P

Jag har haft två Elvine-jackor, en tunn sommarjacka och en vinterjacka och båda har haft samma problem, de skavs sönder i sömmarna på ärmarna. Visst de höll 1½ - 2 säsonger vardera men framförallt vinterjackan är jag lite besviken på, tycker att en jacka för tvåtusen bör hålla lite bättre. Men visst, annars så är det rätt schyssta jackor.

Jag har också köpt ny jacka, ledsnade på alla jackor som går sönder som sagt så i år la jag alldeles för mycket pengar på en Fjällräven Yupik Parka. Hoppas den håller några år iallafall...
Yupik Parka | Fjällräven

Permalänk
Skrivet av akka:

Hur är Elvine jackorna? Värme, vattentålighet, slitage etc? Har mer eller mindre redan bestämt mig för att också köpa en Elvine, men man vill ju inte köpa grisen:P

Jag har faktiskt aldrig haft på mig min, inte varit kallt nog men varm är den nog så det räcker.

Kvaliteten känns ok men jag vet ju inte än, kanske det ovanstående skriver stämmer.

Permalänk
Skrivet av Allstaar:

Jag kör på gamla trotjänaren Canadian Goose Expedition Parkas. Den absolut bästa vinterjackan jag haft, allt annat kan slänga sig i väggen. Kommer inte ens nära i värme som den håller och grym kvalité. Folk som säger annat har inte ägt en. Har haft everest, peak helly hansen eller vad det heter och ingen av dom håller måttet.

Mvh

instämmer canada gåsen är väldigt bra, har haft min i flera säsonger håller en jämn temp inte för varm inte för kall.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjavel:

Jag har haft två Elvine-jackor, en tunn sommarjacka och en vinterjacka och båda har haft samma problem, de skavs sönder i sömmarna på ärmarna. Visst de höll 1½ - 2 säsonger vardera men framförallt vinterjackan är jag lite besviken på, tycker att en jacka för tvåtusen bör hålla lite bättre. Men visst, annars så är det rätt schyssta jackor.

Jag har också köpt ny jacka, ledsnade på alla jackor som går sönder som sagt så i år la jag alldeles för mycket pengar på en Fjällräven Yupik Parka. Hoppas den håller några år iallafall...
Yupik Parka | Fjällräven

hmm.. det lät ju inte så kul, en såpass dyr jacka vill man ju att den ska hålla. Får ta mig en titt på lite andra jackor tror jag.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

ja har två en i ull och en dun hatar att frysa!

Permalänk
Avstängd

Ja köpte en volcom jacka i sommras för jag fick för mig om att ja ville ha den och den var nersatt till typ 1200

Det regna i sommras och vi skulle dra o kolla på björn rosenström, tog med mig jackan dum som ja va och dragkedjan pajja så kan bara knäppa den me knappar nu =(

Permalänk
Medlem

De vart en North Face Himalayan Parka för min del.

Och frysa lär jag INTE göra i vinter.
The North Face Himalayan Parka M

Permalänk
Medlem

Blir denna i höst och vinter:

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Känner sig smått lurad....

Var iväg och köpte mig en rock för ett par tre veckor sen. Jag frågade speciefikt om det var en "vinterrock", och fick till svar att "jodå.. den kan du ha i vinter". Kom hem och man började smått undra om man har blivit blåst rättare sagt. Finns inte mycket till foder i själva rocken. Okej att den är utav Ull, och det ska väl hålla kylan på avstånd. Men endå.. känner mig lite smått lurad på köpet.

Så jag får bita i det sura äpplet och se mig om efter något tjockare att dra på sig under kalla vinterhalvåret.

Så jag får snällt återkomma.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Var iväg och köpte mig en rock för ett par tre veckor sen. Jag frågade speciefikt om det var en "vinterrock", och fick till svar att "jodå.. den kan du ha i vinter". Kom hem och man började smått undra om man har blivit blåst rättare sagt. Finns inte mycket till foder i själva rocken. Okej att den är utav Ull, och det ska väl hålla kylan på avstånd. Men endå.. känner mig lite smått lurad på köpet.

Så jag får bita i det sura äpplet och se mig om efter något tjockare att dra på sig under kalla vinterhalvåret.

Så jag får snällt återkomma.

Säg inte det, jag har kört en rock i ull de senaste 2 åren, inga problem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Säg inte det, jag har kört en rock i ull de senaste 2 åren, inga problem.

Hur har du det med foder i din rock ? Tycker väl bara att det var rätt så snålt tillaget med den varan i den jag köpte.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Hur har du det med foder i din rock ? Tycker väl bara att det var rätt så snålt tillaget med den varan i den jag köpte.

Inget foder förutom det tunna sidenliknande lagret som är gjort för att man inte skall få ull direkt på kroppen :p.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Inget foder förutom det tunna sidenliknande lagret som är gjort för att man inte skall få ull direkt på kroppen :p.

Det är ju rätt så slående beskrivning på den som jag har hemma här. Man får se om men endå tar sig en sväng om och kollar ut något bärande vinterplagg utöver rocken. Det lär väl knappast skada, kan jag tänka mig.

Tror inte att jag vill lägga över tryggheten på rocken då vi närmar oss -20 grader ute. Ull eller inte ull..

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Det är ju rätt så slående beskrivning på den som jag har hemma här. Man får se om men endå tar sig en sväng om och kollar ut något bärande vinterplagg utöver rocken. Det lär väl knappast skada, kan jag tänka mig.

Tror inte att jag vill lägga över tryggheten på rocken då vi närmar oss -20 grader ute. Ull eller inte ull..

Va ute i -23 för någon vinter sen i min (och med ute menar jag att jag faktiskt traskade omkring 1-1.5 timmar ute på promenad), hade en tjocktröjja under och det var inga problem, förutom att jag nästan förfrös fötterna då jag glömt mina kängor i stockholm, och fick urinvägsinfektion efteråt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Va ute i -23 för någon vinter sen i min (och med ute menar jag att jag faktiskt traskade omkring 1-1.5 timmar ute på promenad), hade en tjocktröjja under och det var inga problem, förutom att jag nästan förfrös fötterna då jag glömt mina kängor i stockholm, och fick urinvägsinfektion efteråt

Ja man lär ju köra något tjockare kofta eller något i den stilen under rocken. Annars så är man ju lurad. Men jag tror nog endå att jag ska se mig omkring efter en yttligare plagg. Mest för variationen om inte annat.

Förrstesten, att åka på urinvägsinfektion, det är ingen dans på rosor.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Ja man lär ju köra något tjockare kofta eller något i den stilen under rocken. Annars så är man ju lurad. Men jag tror nog endå att jag ska se mig omkring efter en yttligare plagg. Mest för variationen om inte annat.

Förrstesten, att åka på urinvägsinfektion, det är ingen dans på rosor.

Jo, alltid kul att inte ha samma varje dag!

Och ne, urinvägsinfektion suger, speciellt eftersom det är så lätt att få det igen verkar det som. Får det så fort det blir kallt om jag är ute för mycket.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Själv tar jag på mig jackan jag har i fartvind vanligtvis, så "ny vinterjacka" känns inte aktuellt.
Har även en äkta nedärvd 50-tals "taxijacka" i getnappa som också fungerar vintertid. Skinn is the shit.
Själva värmen åstadkommer man vintertid med ett mellanlager som håller luft bra .. d.v.s. "ylletröja".

Jag tycker iofs inte att någon som bor i stad/städer & som förflyttar sig mellan tunnelbana/jobb/lunchhak
riktigt behöver en expeditionsparkas adekvat för himalaya-expeditioner, men vill man satsa på att inte frysa,
så gärna för mig. Jag kör enbart tre lager, d.v.s. vindtätt(skinn)/ylle/bomull på vintern. (Sommar .. ett el.två.)
Det har räckt ypperligt i all svensk vinter jag har upplevt iaf, men det är ju bara jag .. frusna människor.