Vägrar starta efter kylarinstallation

Permalänk

Vägrar starta efter kylarinstallation

Tjena

Har en AMD Palomino på 1.8GHz samt tillhörande moderkort och minnen.

Dum som jag var så satte jag på kylflänsen EFTER att jag hade monterat in moderkortet och CPU:n. Jag misstänker att moderkortet är paj men jag är inte säker.

Hur som helst, när jag startar datorn med minnen i så snurrar fläktarna igång några sekunder och sen stänger allt av sig. Utan minnen i så står fläktarna igång tills det att jag stänger av strömmen.

Har läst att CPU:n kan bli skadad lätt, men kunde inte se någon spricka eller liknande, så jag antar att moderkortet är paj, kanske någon svaglödning som pajade.

Har någon varit med om nåt liknande? Vill gärna veta ifall det är CPU:n eller moderkortet.

EDIT: Bör nämna att den funkade innan jag monterade på kylaren, hade en annan kylare på innan.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Kylflänsens spännbygel repat moderkortet under sockelns hakar så att kopparbanor skadats?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Kylflänsens spännbygel repat moderkortet under sockelns hakar så att kopparbanor skadats?

Nej, faktist inte. Jag kollade detta först av allt. Moderkortstillverkaren (Abit) hade varit schyssta nog att sätta plastskydd på de ställena. Bra gissning annars!

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •