Permalänk
Medlem

Jag har precis fått hem min Philips 200WP7E(S) efter att ha läst en hel del om den här och tänkte dela med mig av mina erfarenheter och be om lite råd.

Jag kör via DVI och det här är min första TFT-skärm - jag har suttit med en Trinitron CRT från Dell hittills.

För det första är skärpan på Philipsen helt otrolig. För det andra var det lite meckande med inställningar innan jag blev vän med bilden - den stod på 6500 K färgtemp, brightness 100 (max) och contrast 50 (av 100) från fabrik. Nu kör jag kontrast 15, brighness 90 och färgtemp "Original color", vad nu det innebär (verkar vara nånstans mellan de fasta inställningarna 6500 K och 9300 K). Med dessa inställningar blir bilden lite "mjukare" och mer lik min CRT än den var från början, vilket känns bättre framför allt när jag kollar på film.

Det som jag inte är nöjd med är svärtan och backlight bleedthrough i kombination med betraktningsvinkeln. Att backlighten lyser igenom rejält bara man sitter framför ena kanten på skärmen känns inte så kul (se fotona nedan). Detta är som sagt min första TFT - kan man inte räkna med bättre på en 4000-kronors TFT-skärm? D.v.s. ska jag acceptera bristerna eller är det värt att lämna in den och försöka hitta något bättre? Brist på svärta och att backlighten blöder igenom är faktiskt störande. Att betraktningsvinkeln inte är bättre än att man inte kan luta sig ut till kanterna på skärmen utan att färgerna ändras en hel del är inte heller acceptabelt, tycker jag. Det är faktiskt så pass illa att om man sitter mitt framför skärmen så har vitt en något annan nyans i mitten av skärmen än på sidorna. (Fast skärmen är ändå bättre än en TN-skärm.)

Min skärm känns jämn i belysningen, jag ser inget av de mörka banden som Seeco har, och jag har inte hittat några döda pixlar.

Edit: Vi har förresten Dell 2001FP-skärmar från jobbet och jag har försökt jämföra med dem. De ser ut att ha mycket bättre svärta, men det är nästan omöjligt att jämföra eftersom det är full lysrörsbelysning på jobbet och bara någon enstaka "myslampa" hemma.

Jag har försökt fota så att det ser ut ungefär som det gör i verkligheten, med kameran på samma plats som man har ögonen, och jag jag väl lyckats någotsånär bra. Alla bilder är tagna med samma slutartid och bländare:

Bleedthrough, svart skärm:

Bleedthrough, med bild:

Bleedthrough, taget med kameran i linje med kanten av skärmen:

Igen men från höger:

Svärta jämfört med min CRT-skärm:

Gnome desktop:

Arvid

Permalänk
Medlem

[img-] [/img-] utan "-"

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken skärm jag ska välja att köpa, blir tokig snart......

Har äntligen efter åtskilliga veckors läsande och bläddrande i forum fått ner antalet datorskärmar till 2:

Philips 200WP7ES och Nec Multisync LCD20WGX2 Pro.

Är inget spelfreak men gillar bildbehandling och är kräsen där. Är lite tveksam om inte glossyskärmen (NEC) kommer att störa för mycket då.

Sen gillar jag inte hur Philipsskärmen ser ut, rent designmässigt, för silvrig..
Nec,en är dock Snygg som få!

Det är väl dem grejerna jag funderar mest över.
Priset är ju nästan detsamma på dessa två..

Så vad ska man ta?? Det lutar åt Nec,en men ska man chansa att man inte störs för mycket av bildytan?

/Villrådig Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arvidb
Jag har precis fått hem min Philips 200WP7E(S) efter att ha läst en hel del om den här och tänkte dela med mig av mina erfarenheter och be om lite råd.

Jag kör via DVI och det här är min första TFT-skärm - jag har suttit med en Trinitron CRT från Dell hittills.

För det första är skärpan på Philipsen helt otrolig. För det andra var det lite meckande med inställningar innan jag blev vän med bilden - den stod på 6500 K färgtemp, brightness 100 (max) och contrast 50 (av 100) från fabrik. Nu kör jag kontrast 15, brighness 90 och färgtemp "Original color", vad nu det innebär (verkar vara nånstans mellan de fasta inställningarna 6500 K och 9300 K). Med dessa inställningar blir bilden lite "mjukare" och mer lik min CRT än den var från början, vilket känns bättre framför allt när jag kollar på film.

Det som jag inte är nöjd med är svärtan och backlight bleedthrough i kombination med betraktningsvinkeln. Att backlighten lyser igenom rejält bara man sitter framför ena kanten på skärmen känns inte så kul (se fotona nedan). Detta är som sagt min första TFT - kan man inte räkna med bättre på en 4000-kronors TFT-skärm? D.v.s. ska jag acceptera bristerna eller är det värt att lämna in den och försöka hitta något bättre? Brist på svärta och att backlighten blöder igenom är faktiskt störande. Att betraktningsvinkeln inte är bättre än att man inte kan luta sig ut till kanterna på skärmen utan att färgerna ändras en hel del är inte heller acceptabelt, tycker jag. Det är faktiskt så pass illa att om man sitter mitt framför skärmen så har vitt en något annan nyans i mitten av skärmen än på sidorna. (Fast skärmen är ändå bättre än en TN-skärm.)

Min skärm känns jämn i belysningen, jag ser inget av de mörka banden som Seeco har, och jag har inte hittat några döda pixlar.

Edit: Vi har förresten Dell 2001FP-skärmar från jobbet och jag har försökt jämföra med dem. De ser ut att ha mycket bättre svärta, men det är nästan omöjligt att jämföra eftersom det är full lysrörsbelysning på jobbet och bara någon enstaka "myslampa" hemma.

Jag har försökt fota så att det ser ut ungefär som det gör i verkligheten, med kameran på samma plats som man har ögonen, och jag jag väl lyckats någotsånär bra. Alla bilder är tagna med samma slutartid och bländare:

Bleedthrough, svart skärm:
http://www.student.nada.kth.se/~d97-abr/philips200wp7e/090400...

Bleedthrough, med bild:
http://www.student.nada.kth.se/~d97-abr/philips200wp7e/090400...

Bleedthrough, taget med kameran i linje med kanten av skärmen:
http://www.student.nada.kth.se/~d97-abr/philips200wp7e/090400...

Igen men från höger:
http://www.student.nada.kth.se/~d97-abr/philips200wp7e/090400...

Svärta jämfört med min CRT-skärm:
http://www.student.nada.kth.se/~d97-abr/philips200wp7e/090400...

Gnome desktop:
http://www.student.nada.kth.se/~d97-abr/philips200wp7e/090400...

Arvid

Jag kan inte se nån backbleed alls på min skärm, kommer bara ihåg hur min hp såg ut, och det var liknande som dina bilder, fast mycket starkare. Helt säker på att det inte är nån lampa som reflekteras där på skärmen (tyckte nästan det såg lite så ut)?

Jag förstår inte hur du kan tycka att färgerna ändras "en hel del" när man sitter framför kanterna på skärmen förstår jag absolut inte, antingen har du en defekt skärm eller en helt annan slags syn än mig. Jag kan inte se skillnad på färgerna när jag står på en ganska bra vinkel mot skärmen, det som syns är att kontrasten minskar (skärmen allmänt "gråare").

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Jag blir nästan lite knäpp på stativet på denna.. för det första hur är det tänkt att man ska montera ihop den? Jag tryckte bara fast underredet med själva skärmen.. ifall jag rättar till den så den är rak rätt fram så att säga, coh sedan vrider den 90grader åt vänster är den åt helskotta sne och lutar ner mot höger? Ska den inte vara rak då också? Sen går den nästan inte att få helt rakt stående 90grader åt vänster.. man får lyfta på vänster underkant så man tror man ska vrida sönder fästet.. Ska det verkligen vara så, eller har jag fått ngt fel på stativet, "skärmen"?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Om folk hade tagit sig tid att iaf ögna igenom bruksanvisningen så hade dem inte haft en massa sådana här fråger. Det finns väldigt tydliga bilder på hur man monterar ihop skärmen med foten/stativet. Om man gör så som det står det så kommer skärmen att fungerar fint oavsett om man vrider den 90 grader eller inte, iaf så fungerar min fint.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Min fastnar iallafall i typ 87° istf 90° - går att lösa med lite tidningspapper men hur snyggt är det?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arvidb
färgtemp "Original color", vad nu det innebär (verkar vara nånstans mellan de fasta inställningarna 6500 K och 9300 K).

Det som jag inte är nöjd med är svärtan och backlight bleedthrough i kombination med betraktningsvinkeln. Att backlighten lyser igenom rejält bara man sitter framför ena kanten på skärmen känns inte så kul (se fotona nedan).

Edit: Vi har förresten Dell 2001FP-skärmar från jobbet och jag har försökt jämföra med dem. De ser ut att ha mycket bättre svärta, men det är nästan omöjligt att jämföra eftersom det är full lysrörsbelysning på jobbet och bara någon enstaka "myslampa" hemma.

6500 är väl vad man borde ha om man skall jobba med bilder eftersom vanligt ljus sällan är kallare än så, runt 9000 (10.000?) är väl vad man har i skuggan men sådana färger vill man ju inte ha.

Svärtan är väl inte särskilt bra på några skärmar tror jag, inte på CRTs heller skulle jag nästan vilja hävda =P, iaf inte eftersom skärmen "syns" av inkommande ljus. Kontrasten är ju inte jättehög och skall då skärmen även vara ljusstark så blir ju det svarta rätt ljust. Jag tror att jag läste något om att våra ögon kan skilja på 10.000:1 i kontrast vid ett ögonblick men 1.000.000:1 i totalt omfång så att säga, dvs är du i ett mörkt rum så anpassas ju synen efter det så du har rätt hög kontrast men bara i det mörkare spektrumet, jämfört med om du är ute en solig dag när det är snö på marken. Jag kan minnas fel på något av siffrorna dock, kanske bara var 1000:1 eller 100.000:1 vid respektive.

SED skulle ju som sagt ha 100.000:1 eller om det var 1.000.000:1 i kontrast så då blir det ju bra, men de går ju inte att köpa ännu. Nuvarande LCD-teknik har ju helt klart brister men folk köper det ändå ..

Backlight bleeding borde man ju inte behöva ha på en lite dyrare skärm, det verkar ju som att de har mindre av det, men ena killen är ju missnöjd med necen och samsung 215tw som jag läste en väldigt positiv review om såg ju ut att ha som ett diagonalt "kors" över bilden med backlight bleeding ifrån hörnen.

På dina foton tycker jag inte att det ser ut som att du har så mycket backlight bleeding, iaf inte rätt framifrån, när du har fotat efter kanterna ser jag ju dock att det lyser in på skärmen.

Om färgerna ändras med betraktningsvinkeln så antar jag att du har fått en skärm med panelen som inte är IPS, men jag vet inte säkert.

2001FP var skitdyr när den kom och är väl en IPS-skärm, sedan är den väl antagligen inte lika ljusstark, så det finns väl många anledningar till att den kanske ser mörkare ut och inte har någon backlight bleeding.

När min macbook pro växlar ifrån wc3 till desktop och skärmen blir svart en liten stund ser det ut som att jag eventuellt har galet mycket backlight bleeding, måste fixa en svart bild och titta någon gång.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsMe
Är inget spelfreak men gillar bildbehandling och är kräsen där. Är lite tveksam om inte glossyskärmen (NEC) kommer att störa för mycket då.

Sen gillar jag inte hur Philipsskärmen ser ut, rent designmässigt, för silvrig..
Nec,en är dock Snygg som få!

Det är väl dem grejerna jag funderar mest över.
Priset är ju nästan detsamma på dessa två..

Så vad ska man ta?? Det lutar åt Nec,en men ska man chansa att man inte störs för mycket av bildytan?

/Villrådig Q

Kanske skulle överväga Samsung 215TW om du inte är så beroende av spel? Trustedreviews tyckte ju att bildkvaliten var bättre än på Nec 20WGX2Pro, den har runt 40 ms inputlag vilket gör att den väl inte lämpar sig så mycket för FPS-spelande och jag tycker att det ser ut som att de eventuellt läcker in lite ljus ifrån hörnen, men annars så. Samma PVA-panel som i Eizos 21"-skärm för 5600 med nuvarande utförsäljningserbjudande, men Samsungen kostar 3800..

Det verkar ju som att folk som jobbar med bilder inte vill ha glossy för att färgerna/kontrasten blir för hårda och inte ser ut som det kommer göra på papper. Jag tycker ju dock att det är snyggt, sedan att pappret inte är lika bra är ju bara att beklaga

Ja, philipsskärmen är lite ful, necen är inte brutalsnygg heller, Dell 2007 WFP är ju mycket snyggare men ytbehandlingen gör att den ser "smutsig" ut, men om du kan leva med det så..

Apples ACD-skärmar är väl inte glossy och skall väl ha väldigt trevliga färger ifrån början, kostar lite mer men då är du ju lite säkrare på att få en bättre skärm.

För samma slant skulle jag helt klart ta Necen, du vet att du får en IPS-panel, den är antagligen bättre för spel och jag har inget emot att den är glossy.

Dell 2007 WFP, runt 3300kr när den säljs ut:

Samsung 215 TW, 3800kr:

Eizo S2110W, 5600kr:

Beror väl på vad man är beredd att ge...

Eizo S2111W, 7400kr:

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=1090&T...

Permalänk
Medlem

aliquis

...Kan absolut inte leva med att en skärm ser "smutsig" ut på ytan, det är jag alldeles för kräsen för.

Har faktiskt fått tummen ur...ja nu och sänt iväg best. på en Nec 20WGX2Pro efter mååånga om och men!
För det är snart dax att lämna denna jag köpte för att ha sålänge eftersom min gamla sa Pang.

Skulle man bli alltför irriterande över glansigheten så kan man ju returnera den.

Tack snälla för visat intresse och tips på alternativ!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Min fastnar iallafall i typ 87° istf 90° - går att lösa med lite tidningspapper men hur snyggt är det?

POMAH: Självklart har jag kollat det.. men jag fattar ändå inte? Kan du inte ge en snabb förklaring istället? Vore tacksamt..

Alopex: Tror seriöst jag har ngt fel på stativet.. det kan ju aldrig ska behöva bli sådär.. och för mej rör det sej om mer än 3grader, har inte kollat exakt gradtal än.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Jahapp, det verkar som om att jag inte får utnyttja min ångerrätt på grund av lite förbannad tejp. Återstår alltså att antingen reklamera den, sälja den billigare till någon som inte bryr sig lika mycket eller att leva med mitt problem. Vete tusan vad jag ska hitta på nu. Tror någon att detta skulle kunna bli ett garantiärende?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsMe
aliquis

...Kan absolut inte leva med att en skärm ser "smutsig" ut på ytan, det är jag alldeles för kräsen för.

Har faktiskt fått tummen ur...ja nu och sänt iväg best. på en Nec 20WGX2Pro efter mååånga om och men!
För det är snart dax att lämna denna jag köpte för att ha sålänge eftersom min gamla sa Pang.

Skulle man bli alltför irriterande över glansigheten så kan man ju returnera den.

Tack snälla för visat intresse och tips på alternativ!!

Ok, hoppas den blir bra för dig, berätta gärna vad du tycker om den sen, jag har ju inte vågat beställa någon ny skärm efter min 2007 wfp, necen och samsungen är ju båda aktuella alternativ men input lagen på den senare fungerar väl inte... Eizon känns lite dyr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
Jahapp, det verkar som om att jag inte får utnyttja min ångerrätt på grund av lite förbannad tejp. Återstår alltså att antingen reklamera den, sälja den billigare till någon som inte bryr sig lika mycket eller att leva med mitt problem. Vete tusan vad jag ska hitta på nu. Tror någon att detta skulle kunna bli ett garantiärende?

Varför får du inte utnyttja ångerrätten? Vad menar du med lite tejp?

Jag beställde en skärm förut från dustin, det var lugnt att packa uppd en och kolla på den och sen utnyttja ångerrätten bara man packade den ordentligt... Bara du fortfarande är inom de 14 dagarna får du säkert använda ångerrätten. Stå på dig!

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Avstängd

Grupptest på 20" skärmar:
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/20inch-4.html#...

Dessa testas:
# ASUS MW201u
# ASUS PW201
# BenQ FP202W V2
# Dell 2007FP
# Dell 2007WFP
# HP L2045w
# LG Flatron L204WT
# NEC MultiSync 20WGX2 Pro
# Philips Brilliance 200P7ES
# Samsung SyncMaster 206BW
# ViewSonic VP2030b
# Samsung SyncMaster 2032BW: First Look

Helnöjd med min Philips

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

apanabel: Ja jag hoppas att jag kan säga något till mitt försvar i frågan, det var min flickvän som tog samtalet när företaget ringde i fredags så jag har inte pratat med dem än. Då verkade de vara ganska oresonliga, typ "jag ser ju att ni har packat upp!!!!" vilket är löjligt, eftersom jag var extremt noggrann i packandet och allt var komplett och oskadat. Jag ska ringa deras kundtjänst på måndag och prata med dem, men jag har en ond föraning om att de inte kommer att ge med sig (mindre företag med blandade omdömen på prisjakt). Jag fattar inte hur jag kunde få för mig att beställa från ett sånt företag, tänker aldrig mer gå någon annanstans än till de stora jättarna hädanefter. Felet på skärmen är ju inte så extremt framträdande, så om jag lämnar in den igen som ett garantiärende är jag rädd att någon helt avtrubbad person ska titta på den och inte kunna konstatera felet (eller anse att det inte är stort nog). Då återstår väl att sälja den med ett rejält prisavdrag och informera om felet i annonsen. Det skulle jag antagligen kunna tänka mig att göra bara för att få ett perfekt exemplar, även om jag skulle förlora en hel del på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
apanabel: Ja jag hoppas att jag kan säga något till mitt försvar i frågan, det var min flickvän som tog samtalet när företaget ringde i fredags så jag har inte pratat med dem än. Då verkade de vara ganska oresonliga, typ "jag ser ju att ni har packat upp!!!!" vilket är löjligt, eftersom jag var extremt noggrann i packandet och allt var komplett och oskadat. Jag ska ringa deras kundtjänst på måndag och prata med dem, men jag har en ond föraning om att de inte kommer att ge med sig (mindre företag med blandade omdömen på prisjakt). Jag fattar inte hur jag kunde få för mig att beställa från ett sånt företag, tänker aldrig mer gå någon annanstans än till de stora jättarna hädanefter. Felet på skärmen är ju inte så extremt framträdande, så om jag lämnar in den igen som ett garantiärende är jag rädd att någon helt avtrubbad person ska titta på den och inte kunna konstatera felet (eller anse att det inte är stort nog). Då återstår väl att sälja den med ett rejält prisavdrag och informera om felet i annonsen. Det skulle jag antagligen kunna tänka mig att göra bara för att få ett perfekt exemplar, även om jag skulle förlora en hel del på det.

Vilka beställde du från? När jag beställde min Philips från misco snackade jag först med deras kundtjänst angående returvillkoren. Då frågade jag dem vad som gällde för retur och sa specifikt att "man måste väl få packa upp och kolla på skärmen iaf?". Fick då svaret att ja, det fick man. Man fick dock inte använda den under en längre period (alltså inte använda den 1-2 veckor och sen returnera), samt att den var tvungen att vara i _helt_ oförändrat skick.

Dustin tex kör med samma regler som misco. Och där var det som sagt inget problem med mig att ringa dem, säga att "ja, jag vill utnyttja ångerrätten på X", få postsedel och skicka tillbaka.

Tycker inte att du ens borde göra det till en diskussion. Säg att du vill utnyttja ångerrätten, då frågar de antagligen så att varan är i oförändrat skick och inte skadad (sån fråga fick jag från dustin iaf), och det kan du ju ärligt svara nej på. Sen borde det ju vara lugnt så att säga.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Företaget i fråga är ClickOK, som var det företag som hade det lägsta priset när jag beställde. Jag tyckte att de verkade ha fått goda omdömen på prisjakt så därför kändes det rätt säkert. Deras regler för ångerrätt är minst sagt tvetydiga, såhär skriver de om ångerrätt: "Detta är förutsatt att produkten och produktförpackningen är ej öppen, ej förstörd eller skadad (Det betyder att varan måste vara helt utan skador som t.ex. repor eller egna markeringar)". Alltså, produktförpackningen får ej ens ha öppnats, och det är detta de menar att de kan "se" på den jag skickade tillbaka. Grejen är att kartongmodellen för den här skärmen inte förstörs vid uppackning, det är ju en sån där kartongflärp (?) som håller locket stängt och som kan återanvändas. Över denna "flärp" hade ClickOK satt en tejpbit som jag tog bort vid öppning. Jag ersatte denna tejp med en egen på ett prydligt sätt när jag packade ihop, och det måste jag säga: ingen hade kunnat avgöra om den har varit öppnad eller ej utifrån detta. Hursomhelst, det är dessa extremt oresonliga regler för ångerrätt som får mig att tro att det inte går att driva igenom. Som sagt, jag köper aldrig mer från något annat än de stora butikerna... Både Dustin och Misco har jag för övrigt själv positiva erfarenheter av när det gäller ångerrätt, jag har returnerat laptops med kassa skärmar till dem flera gånger utan problem.

Förresten, du gav ju exempel på vad Dustin hade frågat om den skärm som du ville returnera, typ "inte skadad och i oförändrat skick", det här är formuleringen från ClickOK som jag fick via mail:

"Är förpackningen bryten?"

Och när jag mailade och frågade vad de menade skrev de (exakt citat):

"Hej igen, Vi menade att förpackningen bruten eller inte. Det är jätte viktig."

Seriöst?

I distans- och hemförsäljningslagen står ju följande:

"12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten."

Och följande fråga med svar hitta jag på konsumentverkets hemsida:
"Kan ett företag komma runt distansavtalslagen genom att, till exempel på sin hemsida, ange att kunden inte har någon ångerrätt eller bytesrätt?

Nej. Distansavtalslagens regler kan inte avtalas bort. Konsumenter har en lagstadgad ångerrätt."

Detta låter ju rimligt, varken privatpersoner eller företag kan ju ingå i avtal som åtsidosätter lagen. Är då ClickOK:s modifiering av ångerrättsreglerna överhuvud taget giltig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Grupptest på 20" skärmar:
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/20inch-4.html#...

Dessa testas:
# ASUS MW201u
# ASUS PW201
# BenQ FP202W V2
# Dell 2007FP
# Dell 2007WFP
# HP L2045w
# LG Flatron L204WT
# NEC MultiSync 20WGX2 Pro
# Philips Brilliance 200P7ES
# Samsung SyncMaster 206BW
# ViewSonic VP2030b
# Samsung SyncMaster 2032BW: First Look

Helnöjd med min Philips

Enligt sammanfattningen så vann Dell 2007WFP det stora testet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
Företaget i fråga är ClickOK, som var det företag som hade det lägsta priset när jag beställde. Jag tyckte att de verkade ha fått goda omdömen på prisjakt så därför kändes det rätt säkert. Deras regler för ångerrätt är minst sagt tvetydiga, såhär skriver de om ångerrätt: "Detta är förutsatt att produkten och produktförpackningen är ej öppen, ej förstörd eller skadad (Det betyder att varan måste vara helt utan skador som t.ex. repor eller egna markeringar)". Alltså, produktförpackningen får ej ens ha öppnats, och det är detta de menar att de kan "se" på den jag skickade tillbaka. Grejen är att kartongmodellen för den här skärmen inte förstörs vid uppackning, det är ju en sån där kartongflärp (?) som håller locket stängt och som kan återanvändas. Över denna "flärp" hade ClickOK satt en tejpbit som jag tog bort vid öppning. Jag ersatte denna tejp med en egen på ett prydligt sätt när jag packade ihop, och det måste jag säga: ingen hade kunnat avgöra om den har varit öppnad eller ej utifrån detta. Hursomhelst, det är dessa extremt oresonliga regler för ångerrätt som får mig att tro att det inte går att driva igenom. Som sagt, jag köper aldrig mer från något annat än de stora butikerna... Både Dustin och Misco har jag för övrigt själv positiva erfarenheter av när det gäller ångerrätt, jag har returnerat laptops med kassa skärmar till dem flera gånger utan problem.

Förresten, du gav ju exempel på vad Dustin hade frågat om den skärm som du ville returnera, typ "inte skadad och i oförändrat skick", det här är formuleringen från ClickOK som jag fick via mail:

"Är förpackningen bryten?"

Och när jag mailade och frågade vad de menade skrev de (exakt citat):

"Hej igen, Vi menade att förpackningen bruten eller inte. Det är jätte viktig."

Seriöst?

I distans- och hemförsäljningslagen står ju följande:

"12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten."

Och följande fråga med svar hitta jag på konsumentverkets hemsida:
"Kan ett företag komma runt distansavtalslagen genom att, till exempel på sin hemsida, ange att kunden inte har någon ångerrätt eller bytesrätt?

Nej. Distansavtalslagens regler kan inte avtalas bort. Konsumenter har en lagstadgad ångerrätt."

Detta låter ju rimligt, varken privatpersoner eller företag kan ju ingå i avtal som åtsidosätter lagen. Är då ClickOK:s modifiering av ångerrättsreglerna överhuvud taget giltig?

Med tanke på svaret "Hej igen, Vi menade att förpackningen bruten eller inte. Det är jätte viktig." så är det ju svårt att ta dem seriöst, när de inte ens kan skriva korrekt svenska. Precis som du skriver så är ju "förpackningen" inte direkt någonting som kan brytas på denna skärmen (min låg i lite plast i en "frigolitbur"), så hur kan de ens avgöra huruvida förpackningen är bruten eller ej? Det som borde vara viktigt är att varan är oförändrad och oskadad. Tycker inte nått annat låter rimligt.

Enligt lagcitatet som du skrev så måste det väl ändå kunna tydas så att man får packa upp och kolla på varan?

Jag tycker du ska stå på dig, acceptera inte att du inte skulle få utnyttja ångerrätten när du nu vill det.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Jag har mailat till konsumentombudsmannen i min kommun med samma information, ska bli intressant att se vad jag får för svar. Det skulle vara jäkligt tillfredsställande att få sätta dit ett sånt slingrigt företag, men som vanligt känner man sig smått maktlös som konsument. Vem har bevisbördan? Vem kan egentligen bevisa någonting? Förhoppningsvis är det så enkelt att den inte kan påverka distansavtalslagen på det här sättet, annars blir det nog jobbigt. Såg förresten att SIBA tillämpar samma grej, "Ångerrätten gäller ej om förpackningen är bruten". Inte meningen att göra den här tråden till en diskussion om konsumenträtt så jag återkommer helt enkelt bara med ett litet inlägg när jag vet hur läget är.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Grupptest på 20" skärmar:
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/20inch-4.html#...

Dessa testas:
# ASUS MW201u
# ASUS PW201
# BenQ FP202W V2
# Dell 2007FP
# Dell 2007WFP
# HP L2045w
# LG Flatron L204WT
# NEC MultiSync 20WGX2 Pro
# Philips Brilliance 200P7ES
# Samsung SyncMaster 206BW
# ViewSonic VP2030b
# Samsung SyncMaster 2032BW: First Look

Helnöjd med min Philips

Värdelöst test, de verkar ju inte ha testat bildkvalite överhuvudtaget? Jag förstår inte varför necen fick sämre omdömme än dellen, för att den var tjockare eller? ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Med tanke på svaret "Hej igen, Vi menade att förpackningen bruten eller inte. Det är jätte viktig." så är det ju svårt att ta dem seriöst, när de inte ens kan skriva korrekt svenska.

Bara för att de som har företaget eller jobbar där är invandrare så behöver de ju inte vara mindre seriösa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Värdelöst test, de verkar ju inte ha testat bildkvalite överhuvudtaget? Jag förstår inte varför necen fick sämre omdömme än dellen, för att den var tjockare eller? ..

Har du läst testet? De testar ju visst bildkvalitet. På första sidan av testet finns det en länk till hur de gått tillväga: http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-testmethod...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis

Bara för att de som har företaget eller jobbar där är invandrare så behöver de ju inte vara mindre seriösa.

Jag anser att det är svårt att ta ett företag som inte kan ge ordentliga svar seriöst. Nått stavfel kan väl alla göra, men svaret som Seeco fick var ju av typen "goddag yxskaft".

Intressant för övrigt att du antar att det är invandrare som arbetar på företaget eftersom de gav ett kasst felstavat svar.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Har du läst testet? De testar ju visst bildkvalitet. På första sidan av testet finns det en länk till hur de gått tillväga: http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-testmethod...

Jag anser att det är svårt att ta ett företag som inte kan ge ordentliga svar seriöst. Nått stavfel kan väl alla göra, men svaret som Seeco fick var ju av typen "goddag yxskaft".

Intressant för övrigt att du antar att det är invandrare som arbetar på företaget eftersom de gav ett kasst felstavat svar.

Jag snabbkikade bara lite på respektive skärm av dellen och necen och tyckte inte att det stod särskilt mycket om bildkvalite på de sidorna, ber om ursäkt om det togs upp någon annanstans då.

Permalänk
Medlem

Det var flera sidor per skärm. . .

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

ClickOK i blåsväder igen?! Det är ett riktigt skämtföretag, HANDLA INTE AV DEM.

Priserna på deras oerhört fina hemsida är väl inte ens de priser man får betala?!

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Nu har jag hunnit använda skärmen (Philps 200WP7E) ett tag och måste säga att jag är mycket nöjd, trots mitt tidigare lite mer negativa inlägg! Med min gamla CRT behövde jag ha riktigt mörkt i rummet för att se detaljerna i lite mörkare filmer - det behövs inte med Philipsen, eftersom detaljerna syns bättre. Den bleedthrough som ändå finns har jag i princip inte brytt mig om sen den första dagen, det gick fort att vänja sig, så den är absolut inte påträngande! Samma sak med att färgerna är något olika beroende på betraktningsvinkeln. Men är man van vid en hyfsad CRT så krävs det ändå en liten omställning tror jag.

Skärmen känns väldigt gedigen - stativet är jättebra! Jag är lite sur på source select-funktionen som man måste in i menyn för att komma åt dock. Dessutom byter skärmen signalkälla om källan man har inställd går ner i strömsparläge och det finns en signal på andra ingången, vilket gör att man måste in i menyn igen...

Jag har alltså testat skärmen med nativeupplösning även med VGA-ingången och bilden är helt ok även där efter automatisk inställning!

apanabel> I bilden tagen snett från höger är det en lampa som reflekteras i mitten. Ljuset från hörnen och sidorna är bleedthrough. Färgerna ändras inte som på en TN-skärm när jag tittar från sidan - det kan mycket väl vara så att kontrasten ändras lite olika snabbt på de olika färgerna och ger lite olika "färgtemp" typ beroende på vinkeln.

Jag har använt skärmen till kontorsarbete (texteditor, websidor etc), film (lite allt möjligt från digitaliserat VHS-material till 720p) och spel, och det finns inget som helst av vare sig eftersläpning eller "overshoot", så vitt jag kan se iaf! Och då har jag ju gått direkt från CRT som sagt.

Sammanfattningsvis är jag alltså riktigt nöjd med mitt köp! Rekommenderas!

Arvid

Permalänk
Medlem

Tjena!

Philips Philips 200WP7E på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=122187

Vart hittar man denna Philipsskärm för de 2995kr som vissa köpt den för?

Jag håller på med en del foto, inte så värst mycket spelande. Ni som har den, rekommenderar ni den?

Mvh/Pär

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Medlem

Om du köper en så se till att spara kvittot - har 8 på jobbet och fyra strulade och fick bytas ut (Philips kom upp och böt på plats). Har en hemma som funkar bra förutom att det inte går att få den att stå helt lodrät. Bilden och färgerna är bra (men dom är ännu bättre på min Benq FP241VW). Du lär inte få någon bättre i det formatet för det priset.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perperub
Tjena!

Philips Philips 200WP7E på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=122187

Vart hittar man denna Philipsskärm för de 2995kr som vissa köpt den för?

Jag håller på med en del foto, inte så värst mycket spelande. Ni som har den, rekommenderar ni den?

Mvh/Pär

Kostade tidigare så mycket på misco, jag rekomenderar den inte riktigt, tycker det är för mycket backbleeding och färgskiftningar i olika vinklar.

Visa signatur

Lian-Li PC7 V3 scand | Intel E6750 @ 3.6 GHz | Gigabyte P35 DS3 | Corsair 2x1024 mb PC6400 Cl4 | Corsair 520w | Scythe Infinity | Inno3d 8800gts 320 mb @ 621/918/1512 | WD 500gb AAKS |4 x Nexus "real silent" | Scythe KamaMeter |

Tempz:proc: ~40 idle, ~70 load, graf: ~60 idle, ~75 load