Maxad minnesanvändning med Firefox

Permalänk

Maxad minnesanvändning med Firefox

Det här måste vara ett nytt rekord för mig. Sitter ofta upp med många surffönster, har kört firefox sen två, kanske till och med tre år tillbaka men på senare tid har jag börjat fundera på om det är så värst bra.

Hur som helst, jag kan lätt komma upp i 70 fönster vid en surfsession (en heldag helt enkelt), vid 100 så börjar jag dra örona åt mig då det var lite en av gräns på förra datorn, kom man upp i 100 och några till så var det lätt att Firefox kraschade när man gick in på en krävande sida. Att leta upp alla sidor och eventuella torrents som kan vara intressanta och ska sparas ner via historyn är trots allt ganska jobbigt. Satte för snart två månader sen ihop en ny dator och gick då från en till två gigabyte vilket även gjorde att jag kunde höja gränsen för antal Firefoxfönster lite märkte jag. 130-140 har jag kommit upp i vid ett par tillfällen.

Tidigare har jag aldrig använt mig av flikarna, enbart nya fönster för min del, men efter nya datorn och Firefox2 tog jag steget ut och har även börjat använda tabbar litegrann. Grejen är att man inte ser vad man är inne på när det blir för många tabbar, därför gillar jag det inte. Kan lika gärna öppna helt nya fönster då.

Så här ser det ut just nu. Observera enhetshanteraren där Firefox tar 1 214 274 kilobyte. 1,2GB alltså!!
Detta på 87 fönster, några få med tabbar. Har lätt kunnat komma upp i runt 500MB tidigare men aldrig har det varit så här illa.
Grovt minnesläckage? Jag är inte inne på några alltför ovanliga sidor, jag har varit inne på i princip alla tidigare. CPU-användningen varierar men är ofta rätt låg, 20%, 11%, hopp upp till 60%, sen ner igen.
Observera även spelet Flatout som är ute i menyerna och ligger nertabbat. ~284MB.

Nej, jag funderar kraftigt på att testa Opera måste jag säga. Vanliga IE ska inte vara så dumt heller. Datorn funkar ju bra, det är inte så, har fortfarande minne kvar men så här mycket ska inte programmet ta upp.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Oj, vilken minnesslukare. Vet inte om jag har så mycket att komma med, men har du testat att finjustera vissa inställningar, till exempel browser.cache.memory.capacity och config.trim_on_minimize? Angående att det är svårt att se vad man har i flikarna när man har många sidor öppnade så ska det finnas plugins som ger en "preview" när man håller musen över, tror jag. Har i alla fall för mig att det fanns någon slags "tab sidebar" eller något sånt om visade "thumbnails" av vad man hade i flikarna.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Prova firetune!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

ursäkta, men nu måste jag bara fråga varför har du över 70 fönster uppe samtidigt?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rillee
ursäkta, men nu måste jag bara fråga varför har du över 70 fönster uppe samtidigt?

Det undrar jag med. Själv har jag max två FF-fönster igång och sen kan antalet flikar dra iväg efter ett par dagars browsande. Men men... olika vanor (och ovanor). Själv har jag installerat session fix-addon:et för att få en enkel sessions-sparningsdialog vid avstängning så jag brukar nästan alltid spara alla flikar ifrån föregående session... men emellanåt så rensar jag bort lite öppna flikar

Skulle vara intressant att få se Virtual Size för hans FF-process med tanke på att working set ligger på upp emot 1.2Gb. Han får allt lägga in ProcessExplorer så vi kan få fram lite mer detaljerad information

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Re: Maxad minnesanvändning med Firefox

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Text

Jag har samma fel som dig... Har du hittat någon lösning?

Permalänk
Inaktiv

Firefox lägger ju in alla sidor i minnet
87 sidor = drygt 13MB/sida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Firefox lägger ju in alla sidor i minnet
87 sidor = drygt 13MB/sida

Okej, men jag som har 7 tabbar uppe och FF drar ~120mb och som även kan få ryck och börja dra 500mb? Vad kan vara fel då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Okej, men jag som har 7 tabbar uppe och FF drar ~120mb och som även kan få ryck och börja dra 500mb? Vad kan vara fel då?

Kan kanske vara att det är mycket på sidan/sidorna som måste cachas?