Permalänk
Medlem

Tips på nya datorn.

Jag har tänkt att köpa mig en ny dator nu här i veckan nu när jag lyckats sälja min gamla men har lite frågor som jag hoppas jag kan få lite hjälp med.

Som processor har jag tänkt mig en:
Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

Hur clockar den jämfört med E6400? Går den att skrämma upp runt 3Ghz?

Minnen en moderkort har jag lite sämre koll på faktiskt då jag inte hängt med så mycket på sista tiden.

Men har iaf tänkte mig 2Gb minne och ett moderkort som klockar bra och har SLI.
Vill lägga runt 1200kr för plankan och sen minnena hade jag tänkt mig:

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

eller

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's

Vad ska man ha om man vill köra prollen i typ lite över 3Ghz och minnena inte ska vara någon flaskhals? PC8800 minnena kostar ju för mycket.

Så det jag vill ha är nå bra tips på ett bra moderkort och minnen som passar till E6420 som ska rulla i 3Ghz~3,4Ghz.

Sen en annan fråga... Om man köper ett moderkort som stöder SLI är det bara för nvidia kort eller kan man köra 2st ATi kort då också? Såg ju inga moderkort som hade CrossFire så tänkte om det var samma sak?

Hoppas på lite snabba och bra svar nu för nu kliar det i fingrarna

Permalänk

nej ati och nvidia använder olika tekniker nvidia använder sli medan ati har crossfire

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem

Precis som föregående skrev så får du välja mellan Crossfire och SLI. Finns vissa som stödjer båda genom moddade drivrutiner men det är väl ingen hållbar lösning då man kanske måste köra med gamla drivrutiner.
Ska du ha en komplett dator? Skriv budgeten och kraven så fixar någon av oss här resten

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa en ny dator i ett HTPC chassi är det tänkt och köra det på en 42" lcd tv.
Spelar inte så himla mycket mera men vet att det kommer att komma till vintern så vill ha rätt bra kräm i den även om den ska vara som en htpc nu under sommaren.

Jag hade tänkt köpa en E6420,2gb ram, moderkort, sen en Seagate 500GB hd och sen ett grafikkort som har hdmi utgång som inte kostar så himla mycket.

Så hade tänkt köpa ett HD2600XT nu för 1500kr och sen kanske köpa ett nytt bättre grafikkort när spelandet börjar bli lockande igen Då jag hade tänkt om man skulle köpa ett till HD2600XT därför jag hade CF i tankarna. Men är ju inget krav vet att jag kommer att köpa ett nytt grafikkort istället för 1 till 2600XT.

Så skulle vilja ha ett bra moderkort som klockar bra till en E6420 och sen ett packet med 2GB ram så jag kan dra upp processorn till runt 3~3,4Ghz.

Nån som har något bra tips? Vill ha ett moderkort som går att klocka bra och som har hyffsat bra ljudkort i sig då den ska vara en htpc nu under sommaren.

Permalänk
Medlem

Här har vi något att börja med. Va ska du ha för chassi? Hur petig är du med ljudnivån? Ska du ha annan CPU-kylning?

Datorbutiken.com

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
2GBTWXD2800 860:- 860:-

Minnen som hänger med en bra bit över 3Ghz.

Asus P5W DH Deluxe i975X 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN WiFi-AP Solo Firewire Socket775 ATX
ASP5WDHDLX 1 549:- 1 549:-

Roligt moderkort med en hel del finesser, fjärrkontroll, WiFi med mera som kan passa i en HTPC. Klockar bra. Crossfire-support.

Länkar:
http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4414
http://www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=1&model=1198&l1=...

Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
IE6420R 1 670:- 1 670:-

Sapphire Radeon HD2600XT 256MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
SAPHD26XT 940:- 940:-

Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2
WDC5000AAKS 970:- 970:-

Måste det vara Seagate? Dom är aningen dyrare.

Samsung SH-W163A Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk S-ATA
SAMSH-W163ABL 349:- 349:-

SATA-brännare är väl alltid trevligt.

Totalpris 6 338:-

Då återstår chassi och nätagg samt eventuell kylning. Kylningen hänger väl lite på chassit eftersom stora kylare inte alltid får plats i HTPC-chassin. Men du skulle ju kunna ta ett Antec P182 och köra fläktarna på low. Tyst och stilrent. Är ingen audiofil men antar att det är ett lite finare inbyggt ljudkort i moderkort som detta som kostar lite mer. Om det möter dina krav kan inte jag avgöra, inga av dom inbyggda ljudkorten är väl sådär fantastiska. Testa om det duger, annars kan du ju köpa ett ljudkort senare.
Alla HD 2600XT duger va? Detta var ju billigare än det pris du sa förut.

ADD: Lade till lite länkar till moderkortet

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Det där låter ju kanon men vad ska man satsa på om man skiter i CF/Sli stöd och bara kör på med 1 kort? Fast kanske inte blir så många kronor billigare det om man jämför med det du tipsade om?

Sen tänkte jag på minnena dom var ju riktigt billiga vad är det för större skillnad på dom och såna som kostar över 1500kr från samma tillverkare? Är det latencien som skiljer eller är det nå mera?

Grafikkortet jag sa om hade ju GDDR4 och ska ha lite bättre prestanda än dom med gddr3...

Ja det där med HTPC chassi är inget jag har någon större koll på faktiskt får nog ta och åka ut på en firma här i västerås och kolla på ett sånt chassi och se om man får in alla komponenter eller om det kräver massa slim kylare osv...

Men minnena får det blir men gärna ett moderkort som inte har CF/SLI stöd om det nu är värt att köpa ett utan sånt i dagsläget?

Permalänk
Medlem

Valde faktiskt det moderkortet för att jag tyckte det skulle platsa i en HTPC med fjärrkontroll och så, plus att det har bra funktioner för överklockning och lite annat roligt. Hade för mig att det hade Crossfire, men det var först en stund efter som jag såg att det hade det.
Vill du bara komma undan så billigt som möjligt utan att ge efter för mycket för klockningen så är ett vanligt DS3 P965 bra. Det spar du väl en 500:- på men då får du ett moderkort, punkt slut Inga roliga finesser och förmodligen inte lika fint ljudkort.
Om du av någon anledning planerar att uppgradera processor om något år eller så så kan du ta ett moderkort med P35-chipset som stödjer Intels kommande processorer. Men jag tror att en överklockad E6420-processor räcker lite längre än så
Det skadar ju inte att ha Crossfire-support även om du inte använder det.

Snabbare minnen är för extrem överklockning och benchmarking. Minnespriserna är låga nu. När en kompis köpte samma minnen i höstas kostade det honom 2995:- för 2GB. Du tjänar väl kanske 5% prestanda på att ta minnen för 1500-2000kr.
Ah, missade det om minnet på grafikkortet Tyckte väl det var lite väl billigt.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Ska di klocka så köp en e4300 elr e4400 istället.. dom är mkt billigare och klockar nästan lika bra..

Visa signatur

[Dator]
Fractal Design R5 , Intel core i7 6700k, 16Gb DDR4, 500Gb Samsung SSD, GTX 1070

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taranox
Ska di klocka så köp en e4300 elr e4400 istället.. dom är mkt billigare och klockar nästan lika bra..

fast dom presterar tyvärr sämre än e6420!

Permalänk
Medlem

Nu har jag iaf kommit fram till detta och nu är det bara ett tyst och bra nätaggregat som jag är ute efter. Vill ha ett med lite kraft i men helst inte över 800kr och som ska vara rätt tyst också.

Processor:
Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Moderkort:
MSI P35 PLATINUM iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Minnen:
Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Hårddisk:
Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2

Dvd:
Samsung SH-S183A Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 18X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk S-ATA

Grafikkort:
Sapphire Radeon HD2600XT 256MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Chassi:
Lian-Li PC7 Miditower Scandinavian Edition V3 SILVER ATX without PSU/utan nätagg.

Så nu behöver jag ett billigt och bra nätagg som är tyst

Hur ser det ut och har ni något bra tips på ett nätagg?

Permalänk
Medlem

Det MSI-kortet är väl inte världens bästa för klockning. Visst klarar det lite lätt klockning men jag tror faktiskt att DS3 går högre. Tror att gigabytes P35-kort har bättre inställningar för klockning.

Nätagg då:

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=HIPPSU-...

Billigt och bra enligt mig. Har en kompis som driver ett överklockat Core2 Duo-system med ett 8800GTS i på det agget utan några som helst problem.

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CAPSUHX...

Detta är, trots det lägre watt-antalet, både kraftigare och tystare. Finns väl kanske billigare någon annan stans. Kostar ju lite men håller högre kvalitet än Hiper-agget.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W